ترانزیت میان ایران و کشورهای همسایه به عنوان راهی قابل اعتماد برای دور زدن و خنثی سازی تحریمها میباشد که میتواند با بسیاری از همسایگان اجرایی گردد.
ایران و ترکمنستان در راستای تقویت روابط تجاری و حملونقل ریلی، تصمیم دارند حجم ترانزیت کالا از طریق مسیرهای ریلی مشترک خود را تا سال ۲۰۲۷ به ۱۰ میلیون تن افزایش دهند. کشور ایران از حیث دسترسی آن به آبهای آزاد از طریق خلیج فارس و دریای عمان و کشور ترکمنستان به دلیل موقعیت استراتژیک آن در مسیر کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب که از ایران عبور میکند، قادر به ایجاد مسیرهای تجاری متعدد برای انتقال کالاها است.مدیرعامل شرکت راهآهن ایران، جبارعلی ذاکری دوم اسفند ماه گذشته در بازدید از مرز ریلی مشترک سرخس ایران و ترکمنستان ظرفیتها و گلوگاههای مرزی این منطقه را مورد بررسی قرار داد.
ذاکری پس از این بازدید، در جلسهای مشترک در شهر عشقآباد با آزاد آتامرادوف، همتای ترکمنی خود شرکت کرد.در این جلسه، مسائلی نظیر افزایش حجم ترانزیت کالا از طریق حملونقل ریلی و اجرای دیپلماسی ریلی میان دو کشور ایران و ترکمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و توافق شد که میزان ترانزیت کالا از طریق ریلی تا پایان سال ۲۰۲۷ به ۱۰ میلیون تن افزایش یابد.
مهدی باقری، کارشناس حملونقل و ترانزیت، با تأکید بر اهمیت توسعه تجارت از طریق بنادر ایران، بهویژه بندر شهید رجایی در استان هرمزگان و بندر امیرآباد در استان مازندران، میگوید: این بنادر به عنوان مسیرهای مطمئن برای تسهیل حملونقل و ترانزیت کالا بین ایران و کشورهای آسیای مرکزی و سایر بازارهای منطقهای و جهانی از اهمیت ویژهای برخوردار هستند.
تسریع در ساخت راهآهن رشت ـ آستارا، عامل ایجاد درآمدزایی و مقابله با تحریمهای آمریکا است تا از این طریق به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران درباره «سرعت عمل» در مسائل اقتصادی و اجتناب از فاصله زیاد بین تصمیمگیری و اجرا عمل شود.
در دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران با کارگزاران نظام، ایشان بر لزوم تسریع در اجرای پروژههای ملی و زیرساختی تأکید ویژهای داشتند.یکی از پروژههایی که در این دیدار به طور خاص مورد اشاره قرار گرفت، کریدور شمال-جنوب بود که بهعنوان یکی از کریدورهای استراتژیک ترانزیتی در سطح جهانی شناخته میشود. این کریدور به دلیل نقش حیاتیاش در تسهیل تجارت و ترانزیت کالا، توجه بسیاری از کشورهای منطقه و جهان را به خود جلب کرده است.
راهاندازی تجاری این کریدور، بهویژه در جهت تقویت ترانزیت و توسعه اقتصادی کشور، منوط به تکمیل برخی پروژههای زیرساختی، از جمله احداث خط ریلی رشت -آستارا است. این خط ریلی به طول ۱۶۰ کیلومتر، بخشی از کریدور شمال-جنوب را تکمیل خواهد کرد و میتواند ایران را به یک هاب ترانزیتی و تجاری در منطقه تبدیل کند.عوامل مختلفی همچون حمایت سیاسی، تأمین منابع مالی، هماهنگی نهادهای مختلف، تملک اراضی، افزایش تقاضای ترانزیتی و توافقات بینالمللی میتوانند در تسریع فرایند احداث راهآهن رشت -آستارا و تکمیل کریدور شمال -جنوب مؤثر باشند. باتوجهبه اهمیت این پروژه برای توسعه ترانزیت کالا و تقویت اقتصاد ایران، تسریع در روند اجرای آن میتواند ایران را به یکی از هابهای اصلی ترانزیتی منطقه تبدیل کند.در همین راستا، وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در سخنانی تأکید کرد که تملک کامل اراضی مسیر پروژه راهآهن رشت -آستارا تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به اتمام برسد. این اقدام ضروری است تا مراحل اجرایی پروژه به طور کامل پیگیری شده و راهآهن رشت -آستارا هرچه سریعتر به بهرهبرداری برسد.
راهآهن رشت -آستارا به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر، بهعنوان یکی از اجزای کلیدی کریدور ترانزیتی شمال -جنوب، قرار است مسیر ترانزیت کالا و مسافر را از شمال ایران به بندر آستارا در آذربایجان وصل کند. این پروژه، در کنار تأثیرات مستقیم اقتصادی و تجاری، به افزایش ارزآوری کشور، تقویت روابط با کشورهای همسایه و بهبود حملونقل ریلی کمک خواهد کرد.در حال حاضر، با وجود موقعیت جغرافیایی مناسب ایران، کمبود زیرساختهای ریلی باعث شده که ترانزیت کالاها از طریق جادهها و روشهای حملونقل غیرمستقیم انجام شود. این امر علاوه بر افزایش هزینهها و زمان ترانزیت، جذابیت کریدور شمال -جنوب را کاهش داده و باعث میشود ذینفعان به سمت مسیرهای دریایی از جمله کانال سوئز سوق پیدا کنند
در ادامه همین راه ترانزیتی منطقهای قطار مسافری تهران - وان بعد از پنج سال وقفه دیروز به حرکت درآمد و تهران را به مقصد وان واقع در کشور ترکیه ترک کرد. قطار تهران - وان در تیر ماه ۱۳۹۸ به منظور توسعه همکاری کشورهای منطقه و گسترش صنعت ایرانگردی و جهانگردی با همکاری راهآهن دو کشور به حرکت درآمده بود، اما چندی بعد این قطار متوقف شد و این توقف سالها به طول انجامید تا اینکه سرانجام با توافق دو کشور ایران و ترکیه در ماه های قبل مقرر شد اولین قطار، ۱۹ اسفندماه تهران را به مقصد وان ترک کند.
بنابراین قطار بینالمللی تهران-وان بعد از ۵ سال وقفه امروز یکشنبه (۱۹ اسفند)۱۴۰۳ با حضور مدیرعامل راهآهن و مدیران شرکت حمل و نقل ریلی رجا از ایستگاه راهآهن تهران حرکت کرد.مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اعلام این خبر گفت:با پیگیریهای راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت رجا و توافقات صورت گرفته با راهآهن ترکیه، در راستای توسعه گردشگری و سفر ایمن، قطار بینالمللی تهران-وان بعد از ۵ سال توقف مجدد آغاز به کار کرد.
ناصر بختیاری با اشاره به اینکه این قطار بینالمللی روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته از ایستگاه راهآهن تهران حرکت کرده و روزهای دوشنبه و پنجشنبه مراجعت میکند، افزود: با لحاظ انجام تشریفات گمرکی در دو مرز رازی و کاپیکوی، مدت زمان انجام این سفر در مسیر رفت یا برگشت حدود ۲۲ ساعت است. وی ظرفیت جابهجایی قطار سریر ۴ تخته در مسیر تهران-وان که از قطارهای ۴ ستاره شرکت رجا است را حدود ۲۸۰ نفر ذکر کرد و گفت: هموطنان گرامی برای خرید بلیت این قطار میتوانند از طریق سایت رجا به نشانیwww.raja.ir یا سایر سکوهای مجاز فروش اینترنتی اقدام کرده یا به دفاتر مجاز فروش بلیت قطار مراجعه کنند.
ایران و ترکمنستان در راستای تقویت روابط تجاری و حملونقل ریلی، تصمیم دارند حجم ترانزیت کالا از طریق مسیرهای ریلی مشترک خود را تا سال ۲۰۲۷ به ۱۰ میلیون تن افزایش دهند. کشور ایران از حیث دسترسی آن به آبهای آزاد از طریق خلیج فارس و دریای عمان و کشور ترکمنستان به دلیل موقعیت استراتژیک آن در مسیر کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب که از ایران عبور میکند، قادر به ایجاد مسیرهای تجاری متعدد برای انتقال کالاها است.مدیرعامل شرکت راهآهن ایران، جبارعلی ذاکری دوم اسفند ماه گذشته در بازدید از مرز ریلی مشترک سرخس ایران و ترکمنستان ظرفیتها و گلوگاههای مرزی این منطقه را مورد بررسی قرار داد.
ذاکری پس از این بازدید، در جلسهای مشترک در شهر عشقآباد با آزاد آتامرادوف، همتای ترکمنی خود شرکت کرد.در این جلسه، مسائلی نظیر افزایش حجم ترانزیت کالا از طریق حملونقل ریلی و اجرای دیپلماسی ریلی میان دو کشور ایران و ترکمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و توافق شد که میزان ترانزیت کالا از طریق ریلی تا پایان سال ۲۰۲۷ به ۱۰ میلیون تن افزایش یابد.
مهدی باقری، کارشناس حملونقل و ترانزیت، با تأکید بر اهمیت توسعه تجارت از طریق بنادر ایران، بهویژه بندر شهید رجایی در استان هرمزگان و بندر امیرآباد در استان مازندران، میگوید: این بنادر به عنوان مسیرهای مطمئن برای تسهیل حملونقل و ترانزیت کالا بین ایران و کشورهای آسیای مرکزی و سایر بازارهای منطقهای و جهانی از اهمیت ویژهای برخوردار هستند.
تسریع در ساخت راهآهن رشت ـ آستارا، عامل ایجاد درآمدزایی و مقابله با تحریمهای آمریکا است تا از این طریق به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران درباره «سرعت عمل» در مسائل اقتصادی و اجتناب از فاصله زیاد بین تصمیمگیری و اجرا عمل شود.
در دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران با کارگزاران نظام، ایشان بر لزوم تسریع در اجرای پروژههای ملی و زیرساختی تأکید ویژهای داشتند.یکی از پروژههایی که در این دیدار به طور خاص مورد اشاره قرار گرفت، کریدور شمال-جنوب بود که بهعنوان یکی از کریدورهای استراتژیک ترانزیتی در سطح جهانی شناخته میشود. این کریدور به دلیل نقش حیاتیاش در تسهیل تجارت و ترانزیت کالا، توجه بسیاری از کشورهای منطقه و جهان را به خود جلب کرده است.
راهاندازی تجاری این کریدور، بهویژه در جهت تقویت ترانزیت و توسعه اقتصادی کشور، منوط به تکمیل برخی پروژههای زیرساختی، از جمله احداث خط ریلی رشت -آستارا است. این خط ریلی به طول ۱۶۰ کیلومتر، بخشی از کریدور شمال-جنوب را تکمیل خواهد کرد و میتواند ایران را به یک هاب ترانزیتی و تجاری در منطقه تبدیل کند.عوامل مختلفی همچون حمایت سیاسی، تأمین منابع مالی، هماهنگی نهادهای مختلف، تملک اراضی، افزایش تقاضای ترانزیتی و توافقات بینالمللی میتوانند در تسریع فرایند احداث راهآهن رشت -آستارا و تکمیل کریدور شمال -جنوب مؤثر باشند. باتوجهبه اهمیت این پروژه برای توسعه ترانزیت کالا و تقویت اقتصاد ایران، تسریع در روند اجرای آن میتواند ایران را به یکی از هابهای اصلی ترانزیتی منطقه تبدیل کند.در همین راستا، وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در سخنانی تأکید کرد که تملک کامل اراضی مسیر پروژه راهآهن رشت -آستارا تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به اتمام برسد. این اقدام ضروری است تا مراحل اجرایی پروژه به طور کامل پیگیری شده و راهآهن رشت -آستارا هرچه سریعتر به بهرهبرداری برسد.
راهآهن رشت -آستارا به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر، بهعنوان یکی از اجزای کلیدی کریدور ترانزیتی شمال -جنوب، قرار است مسیر ترانزیت کالا و مسافر را از شمال ایران به بندر آستارا در آذربایجان وصل کند. این پروژه، در کنار تأثیرات مستقیم اقتصادی و تجاری، به افزایش ارزآوری کشور، تقویت روابط با کشورهای همسایه و بهبود حملونقل ریلی کمک خواهد کرد.در حال حاضر، با وجود موقعیت جغرافیایی مناسب ایران، کمبود زیرساختهای ریلی باعث شده که ترانزیت کالاها از طریق جادهها و روشهای حملونقل غیرمستقیم انجام شود. این امر علاوه بر افزایش هزینهها و زمان ترانزیت، جذابیت کریدور شمال -جنوب را کاهش داده و باعث میشود ذینفعان به سمت مسیرهای دریایی از جمله کانال سوئز سوق پیدا کنند
در ادامه همین راه ترانزیتی منطقهای قطار مسافری تهران - وان بعد از پنج سال وقفه دیروز به حرکت درآمد و تهران را به مقصد وان واقع در کشور ترکیه ترک کرد. قطار تهران - وان در تیر ماه ۱۳۹۸ به منظور توسعه همکاری کشورهای منطقه و گسترش صنعت ایرانگردی و جهانگردی با همکاری راهآهن دو کشور به حرکت درآمده بود، اما چندی بعد این قطار متوقف شد و این توقف سالها به طول انجامید تا اینکه سرانجام با توافق دو کشور ایران و ترکیه در ماه های قبل مقرر شد اولین قطار، ۱۹ اسفندماه تهران را به مقصد وان ترک کند.
بنابراین قطار بینالمللی تهران-وان بعد از ۵ سال وقفه امروز یکشنبه (۱۹ اسفند)۱۴۰۳ با حضور مدیرعامل راهآهن و مدیران شرکت حمل و نقل ریلی رجا از ایستگاه راهآهن تهران حرکت کرد.مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اعلام این خبر گفت:با پیگیریهای راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت رجا و توافقات صورت گرفته با راهآهن ترکیه، در راستای توسعه گردشگری و سفر ایمن، قطار بینالمللی تهران-وان بعد از ۵ سال توقف مجدد آغاز به کار کرد.
ناصر بختیاری با اشاره به اینکه این قطار بینالمللی روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته از ایستگاه راهآهن تهران حرکت کرده و روزهای دوشنبه و پنجشنبه مراجعت میکند، افزود: با لحاظ انجام تشریفات گمرکی در دو مرز رازی و کاپیکوی، مدت زمان انجام این سفر در مسیر رفت یا برگشت حدود ۲۲ ساعت است. وی ظرفیت جابهجایی قطار سریر ۴ تخته در مسیر تهران-وان که از قطارهای ۴ ستاره شرکت رجا است را حدود ۲۸۰ نفر ذکر کرد و گفت: هموطنان گرامی برای خرید بلیت این قطار میتوانند از طریق سایت رجا به نشانیwww.raja.ir یا سایر سکوهای مجاز فروش اینترنتی اقدام کرده یا به دفاتر مجاز فروش بلیت قطار مراجعه کنند.
مهدی یوسفی