مذاکرات ایران و تروئیکای اروپایی در حالی در استانبول برگزار شد که در یک سو تهران این نشست را فرصتی برای تبیین تعییر ناپذیری مواضع خود میداند و از سوی دیگر شواهد امر نشان میدهد که طرح غرب مبنی بر تعلیق و یا تمدید چند ماهه مکانیسم ماشه در ازای مطالباتی از ایران یک فریب کاری بزرگ و نه فرصت دادن به دیپلماسی است.
کنسولگری ایران در ترکیه دیروز محل برگزاری نشست نمایندگان ایران و سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان بود در حالی که طرف ایرانی تاکید دارد که هیج تغییری در مواضع آن ایجاد نشده است چنانکه عراقچی وزیر امور خارجه با اشاره به گفتوگوهای روز جمعه ایران و ۳ کشور اروپایی در استانبول گفت: دنیا باید بداند که همچنان محکم و استوار از حقوق مردم ایران در انرژی صلحآمیز هستهای و به طور خاص غنیسازی دفاع خواهیم کرد.سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه گفت: بعد از جنگ اخیر لازم بود که اینها مطلع باشند که مواضع جمهوری اسلامی ایران همچنان قوی و استوار است. غنیسازی ما ادامه پیدا خواهد کرد و اینطور نیست که ما از این حق مردم ایران صرفنظر کنیم.رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: گفتوگوها در ادامه همان گفتوگوهای پیشین است و موضع ما کاملا مشخص است دنیا باید بداند که مواضع ما روشن است و هیچ تغییری نکرده است.عراقچی تصریح کرد: ما همچنان محکم و استوار از حقوق مردم ایران در انرژی صلحآمیز هستهای و به طور خاص غنیسازی دفاع خواهیم کرد و در این زمینه ایستادگی خواهیم کرد.
همچنین کاظم غریب آبادی معاون حقوقی و بینالملل وزارت امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس گزارشی از برنامهها و رایزنیهای صورت گرفته در سازمان ملل متحد را ارائه داد که بخشی از آن شامل شروط مذاکراتی بود.او گفت برای ورود به مذاکرات با طرف آمریکایی، چند اصل مهم است: جلب اعتماد ایران و اینکه ایران به آمریکا به هیچ وجه اعتماد ندارد، عدم استفاده از مذاکرات بعنوان سکویی برای دستورکارهای پنهان مانند اقدام نظامی، هرچند ایران آمادگی همه جانبه خواهد داشت، احترام و شناسایی حقوق ایران تحت معاهده عدم اشاعه شامل غنی سازی مطابق با نیازهای مطلوب ایران؛ - انتقاد جدی از عملکرد جانبدارانه، سیاسی و مخرب آژانس و مدیرکل آن در جریان تجاوز اخیر، تصریح به تنظیم روابط با آژانس در چارچوب قانون مجلس شورای اسلامی، و موافقت با پذیرش هیات آژانس (پایین تر از مدیرکل) در سه هفته آتی جهت بررسی روابط ایران و آژانس درچارچوب شرایط موجود، بدون بازرسی از تاسیسات اتمی توسط این هیات.
همزمان با این تحولات روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی در این باره نوشت: دیپلماتهای غربی میگویند، «کشورهای اروپایی آماده هستند در ازای پذیرش شرایطی از سوی ایران، از جمله ازسرگیری مذاکرات با واشنگتن و همکاری با بازرسان هستهای سازمان ملل، مهلت اعمال تحریمهای بینالمللی علیه آن از طریق سازوکار ماشه را تمدید کنند.»خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که اروپا قصد دارد در مذاکرات استانبول که قرار برگزار شود، پیشنهاد تمدید ۶ ماهه مهلت فعالسازی مکانیسم ماشه را به ایران ارائه کند.
این ادعا در حالی مطرح می شود که تمدید 6 ماهه هیچ دستاوردی برای ایران ندارد چرا که از یک سو زمینه ساز شرطی شدن اقتصاد ایران و تجارت خارجی آن می شود در عین آنکه این تمدید مشروعیت دادن ایران به اقدام غیر قانونی مکانیسم ماشه است در عین آنکه هیچ ضمانتی وجود ندارد که اقدام آمریکا و بمباران تکرار نشود و پس از امضای تمدید ماشه، غرب به بهانه اجرای نشدن تعهدات ایران به اعمال ماشه بپردازد و یا آنکه با این ابزار فشار دائما از ایران باج خواهی کند.
در این میان در ادامه تلاشهای آمریکا برای افزایش فشار بر ایران، گروهی از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا از کشورهای اروپایی خواستند تا هرچه سریعتر تحریمهای جدیدی علیه تهران اعمال کنند. ۱۹ سناتور جمهوریخواه با ارسال نامهای رسمی به دولتهای انگلیس، فرانسه و آلمان (موسوم به گروه E3) خواستار اعمال تحریمهای فوری علیه جمهوری اسلامی ایران شدهاند.
طبق گزارش روزنامه انگلیسی «دیلیتلگراف»، آنان ادعا کردهاند که این اقدام برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای ضروری است.سناتور «پیت ریکتس» از ایالت نبراسکا که از اعضای کمیته روابط خارجی سنا است، در جریان سخنرانی در صحن سنا گفت: «آمریکا و متحدانش باید بیشترین فشار ممکن را اعمال کنند تا ایران را به توقف دائمی و قابل راستیآزمایی برنامه هستهایاش وادار کنند.»
خبر دیگر آنکه رئیس آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفته است ایران آماده ازسرگیری گفتوگوهای فنی است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، اعلام کرد که ایران نشان داده است آمادگی دارد گفتوگوهای فنی درباره برنامه هستهای خود را از سر بگیرد. گروسی در سنگاپور تأکید کرد: ایران باید درباره تأسیسات و فعالیتهای خود شفاف باشد. این سخنان در حالی مطرح می شود که احیای حضور آژانس در ایران بدون مجازات گروسی تکرار جاسوسیهای گذشته و رفتارهای خصمانه آژانس خواهد بود بویژه اینکه این همکاری همزمان با ادعای اروپا و آمریکا مبنی بر اجرای مکانیسم ماشه در صورت همکاری نکردن ایران با آژانس است که نوعی نمایش ضعف ایران و کارآمدی فشار و تهدید است که در اینده برای کشور هزینه ساز خواهد بود.
کنسولگری ایران در ترکیه دیروز محل برگزاری نشست نمایندگان ایران و سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان بود در حالی که طرف ایرانی تاکید دارد که هیج تغییری در مواضع آن ایجاد نشده است چنانکه عراقچی وزیر امور خارجه با اشاره به گفتوگوهای روز جمعه ایران و ۳ کشور اروپایی در استانبول گفت: دنیا باید بداند که همچنان محکم و استوار از حقوق مردم ایران در انرژی صلحآمیز هستهای و به طور خاص غنیسازی دفاع خواهیم کرد.سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه گفت: بعد از جنگ اخیر لازم بود که اینها مطلع باشند که مواضع جمهوری اسلامی ایران همچنان قوی و استوار است. غنیسازی ما ادامه پیدا خواهد کرد و اینطور نیست که ما از این حق مردم ایران صرفنظر کنیم.رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: گفتوگوها در ادامه همان گفتوگوهای پیشین است و موضع ما کاملا مشخص است دنیا باید بداند که مواضع ما روشن است و هیچ تغییری نکرده است.عراقچی تصریح کرد: ما همچنان محکم و استوار از حقوق مردم ایران در انرژی صلحآمیز هستهای و به طور خاص غنیسازی دفاع خواهیم کرد و در این زمینه ایستادگی خواهیم کرد.
همچنین کاظم غریب آبادی معاون حقوقی و بینالملل وزارت امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس گزارشی از برنامهها و رایزنیهای صورت گرفته در سازمان ملل متحد را ارائه داد که بخشی از آن شامل شروط مذاکراتی بود.او گفت برای ورود به مذاکرات با طرف آمریکایی، چند اصل مهم است: جلب اعتماد ایران و اینکه ایران به آمریکا به هیچ وجه اعتماد ندارد، عدم استفاده از مذاکرات بعنوان سکویی برای دستورکارهای پنهان مانند اقدام نظامی، هرچند ایران آمادگی همه جانبه خواهد داشت، احترام و شناسایی حقوق ایران تحت معاهده عدم اشاعه شامل غنی سازی مطابق با نیازهای مطلوب ایران؛ - انتقاد جدی از عملکرد جانبدارانه، سیاسی و مخرب آژانس و مدیرکل آن در جریان تجاوز اخیر، تصریح به تنظیم روابط با آژانس در چارچوب قانون مجلس شورای اسلامی، و موافقت با پذیرش هیات آژانس (پایین تر از مدیرکل) در سه هفته آتی جهت بررسی روابط ایران و آژانس درچارچوب شرایط موجود، بدون بازرسی از تاسیسات اتمی توسط این هیات.
همزمان با این تحولات روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی در این باره نوشت: دیپلماتهای غربی میگویند، «کشورهای اروپایی آماده هستند در ازای پذیرش شرایطی از سوی ایران، از جمله ازسرگیری مذاکرات با واشنگتن و همکاری با بازرسان هستهای سازمان ملل، مهلت اعمال تحریمهای بینالمللی علیه آن از طریق سازوکار ماشه را تمدید کنند.»خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که اروپا قصد دارد در مذاکرات استانبول که قرار برگزار شود، پیشنهاد تمدید ۶ ماهه مهلت فعالسازی مکانیسم ماشه را به ایران ارائه کند.
این ادعا در حالی مطرح می شود که تمدید 6 ماهه هیچ دستاوردی برای ایران ندارد چرا که از یک سو زمینه ساز شرطی شدن اقتصاد ایران و تجارت خارجی آن می شود در عین آنکه این تمدید مشروعیت دادن ایران به اقدام غیر قانونی مکانیسم ماشه است در عین آنکه هیچ ضمانتی وجود ندارد که اقدام آمریکا و بمباران تکرار نشود و پس از امضای تمدید ماشه، غرب به بهانه اجرای نشدن تعهدات ایران به اعمال ماشه بپردازد و یا آنکه با این ابزار فشار دائما از ایران باج خواهی کند.
در این میان در ادامه تلاشهای آمریکا برای افزایش فشار بر ایران، گروهی از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا از کشورهای اروپایی خواستند تا هرچه سریعتر تحریمهای جدیدی علیه تهران اعمال کنند. ۱۹ سناتور جمهوریخواه با ارسال نامهای رسمی به دولتهای انگلیس، فرانسه و آلمان (موسوم به گروه E3) خواستار اعمال تحریمهای فوری علیه جمهوری اسلامی ایران شدهاند.
طبق گزارش روزنامه انگلیسی «دیلیتلگراف»، آنان ادعا کردهاند که این اقدام برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای ضروری است.سناتور «پیت ریکتس» از ایالت نبراسکا که از اعضای کمیته روابط خارجی سنا است، در جریان سخنرانی در صحن سنا گفت: «آمریکا و متحدانش باید بیشترین فشار ممکن را اعمال کنند تا ایران را به توقف دائمی و قابل راستیآزمایی برنامه هستهایاش وادار کنند.»
خبر دیگر آنکه رئیس آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفته است ایران آماده ازسرگیری گفتوگوهای فنی است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، اعلام کرد که ایران نشان داده است آمادگی دارد گفتوگوهای فنی درباره برنامه هستهای خود را از سر بگیرد. گروسی در سنگاپور تأکید کرد: ایران باید درباره تأسیسات و فعالیتهای خود شفاف باشد. این سخنان در حالی مطرح می شود که احیای حضور آژانس در ایران بدون مجازات گروسی تکرار جاسوسیهای گذشته و رفتارهای خصمانه آژانس خواهد بود بویژه اینکه این همکاری همزمان با ادعای اروپا و آمریکا مبنی بر اجرای مکانیسم ماشه در صورت همکاری نکردن ایران با آژانس است که نوعی نمایش ضعف ایران و کارآمدی فشار و تهدید است که در اینده برای کشور هزینه ساز خواهد بود.

