در واکنش به ادعاهای مقامات آمریکایی و صهیونیستی مبنی بر بمباران دوباره تاسیسات هستهای ایران، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، تهدیدهای دائمی درباره حملات جدید علیه تاسیسات هستهای ایران را مایه نگرانی توصیف کرد و آن را رفتاری مشکوک دانست.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه میگوید که تهدیدهای دائمی درباره حملات جدید علیه تاسیسات هستهای ایران، بسیار نگرانکننده است. زاخارووا تاکید کرد: تهدیدهای دائمی نسبت انجام حملات موشکی جدید و بمباران (دوباره) تاسیسات هستهای ایران، به شدت نگرانکننده است. وی افزود: و این واقعیت که چنین تهدیدهایی زیر نقاب نگرانی فرضی درباره عدم اشاعه تسلیحات هستهای (به بهانه مقابله با اشاعه) مطرح میشود، مشکوک بودن آن را دوچندان میکند. از سوی دیگر دیپلمات ارشد روس با اشاره به صلحآمیز بودن برنامه هستهای ایران، گفت: مایلم که یادآور شوم ما درباره سلاح هستهای صحبت میکنیم. بمباران تاسیسات هستهای نباید به یک اتفاق رایج و یک رویه معمول بینالمللی بدل شود. مخاطرات فاجعهبار وابسته به این اقدام را نه میتوان نادیده انگاشت و نه حتی توجیه کرد.
رئیس شورای فدراسیون روسیه گفت: غرب به جای اجرای قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل، سعی میکند که رویارویی دیرینه در خاورمیانه را با بنزین خاموش کند.، این سخنان را والنتینا ماتوینکو چهارشنبه هشتم مرداد ۱۴۰۴ در ششمین اجلاس روسای مجالس جهان که به میزبانی مقر سازمان ملل متحد در ژنو در حال برگزاری است، بیان کرد.وی خاطرنشان کرد: یک درگیری، نتیجه مشکلات و تضادهای انباشته شده است. بدون از بین بردن علل، دوباره شعلهور خواهد شد، مانند خاورمیانه، جایی که به جای اجرای قطعنامههای شناخته شده شورای امنیت سازمان ملل، سعی میکنند با بنزین حملات موشکی، رویارویی دیرینه را خاموش کنند.رئیس شورای فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد: علل اصلی اکثر درگیریها شامل تضاد بین اصول حقوق بینالملل، از جمله بین حق تعیین سرنوشت مردم و تمامیت ارضی کشورها است.
در همین حال سفیر ایران در اتحادیه اروپا در واکنش به ادعای نماینده ایرانی تبار پارلمان بلژیک، این ادعا را یک روش ارزان و باکلاس برای مهم جلوه کردن و همزمان خوشرقصی برای ارباب نسلکش صهیونیستی توصیف کرد.
علی رباطجزی، سفیر ایران در بروکسل در واکنش به ادعای دریا صفایی، نماینده ایرانیتبار پارلمان بلژیک مبنی بر تلاش ایران برای ربایش وی، نوشت: «یک روش ارزان و باکلاس برای مهم جلوه کردن و همزمان خوشرقصی برای ارباب نسلکش و آپارتاید این است که از قوه توهم خودت استفاده کنی و شروع کنی به هذیانگویی که یک دشمن خیالی قرار بوده تو را بدزدد. اصلا هم نگران نباش که این توهمات ممکنه خیلی مسخره به نظر بیاد.»لازم به ذکر است دریا صفایی که بهعنوان یکی از حامیان سرسخت رژیم صهیونیستی و هوادار رضا پهلوی محسوب میشود، دو روز قبل بلافاصله بعد از انتشار یک عکس دونفره با رضا پهلوی در اینستاگرامش، به ناگاه مدعی شد که دولت ایران میخواسته او را بدزدد!
همچنین سفیر کشورمان در انگلیس با تاکید بر اینکه رژیم اسرائیل و ایالات متحده اعتبار دیپلماسی را از بین بردند، گفت: ما همیشه به مذاکره و دیپلماسی اعتقاد داشتیم، در میانه مذاکره بودیم که رژیم اسرائیل با حمایت ایالات متحده به ما حمله کرد. سید علی موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس در گفت و گو با برنامه مستند فرونت لاین در 15 جولای 2025 با اشاره به اینکه برنامه انرژی اتمی ایران همیشه تحت نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی صلحآمیز بوده و گزارشهای آن نیز این موضوع را تأیید کرده است، گفت: غنیسازی حق همه کشورهای عضو NPT است.
موسوی با تاکید بر اینکه غنیسازی ایران تحت نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی بود، افزود: این برنامه کاملاً برای اهداف صلحآمیز مانند تحقیق و توسعه و درمان برخی بیماریها بود. ما در مورد برنامه هستهای خود توافقی به نام برجام داشتیم. این یک دستاورد بزرگ در تاریخ دیپلماسی بود و همهی جامعه بینالمللی از این توافق استقبال کردند، اما متأسفانه رئیس جمهور ترامپ همه این دستاوردها را نابود کرد و کشورهای اروپایی نیز مسئولیتهای خود را
بر عهده نگرفتند.
سفیر ایران در انگلیس با تاکید بر اینکه ما معتقدیم که همه مردم فلسطین، اعم از مسلمان، یهودی و دیگران، باید برای تحقق حق تعیین سرنوشت خود از طریق یک همهپرسی دموکراتیک تصمیم بگیرند، گفت: گروههای آزادیبخش در منطقه، نمایندگان ما نیستند. آنها همهی کارها را خودشان انجام میدهند. آنها به دنبال تعیین سرنوشت و آزادی کشور خود از اشغالگران هستند.
موسوی با بیان اینکه محاسبات اشتباه رژیم اسرائیل در مورد ملت ایران، رویاهای آنها را محقق نکرد، تصریح کرد: ما به اندازه کافی قدرتمند هستیم تا از کشور خود، منافع ملی و ملت خود دفاع کنیم. ما معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای حل اختلاف است، اما باید مطمئن باشیم که دیپلماسی پوشش یا ابزاری برای فریب اهداف استکباری نیست. اگر مطمئن شویم که مذاکره واقعی و حقیقی است، مذاکره را انجام خواهیم داد. در عین حال ملت و نیروهای نظامی ما کاملاً آمادهاند تا به لطف خدا هرگونه تجاوزی به کشورمان را پاسخ دهند و از خود دفاع کنند.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه میگوید که تهدیدهای دائمی درباره حملات جدید علیه تاسیسات هستهای ایران، بسیار نگرانکننده است. زاخارووا تاکید کرد: تهدیدهای دائمی نسبت انجام حملات موشکی جدید و بمباران (دوباره) تاسیسات هستهای ایران، به شدت نگرانکننده است. وی افزود: و این واقعیت که چنین تهدیدهایی زیر نقاب نگرانی فرضی درباره عدم اشاعه تسلیحات هستهای (به بهانه مقابله با اشاعه) مطرح میشود، مشکوک بودن آن را دوچندان میکند. از سوی دیگر دیپلمات ارشد روس با اشاره به صلحآمیز بودن برنامه هستهای ایران، گفت: مایلم که یادآور شوم ما درباره سلاح هستهای صحبت میکنیم. بمباران تاسیسات هستهای نباید به یک اتفاق رایج و یک رویه معمول بینالمللی بدل شود. مخاطرات فاجعهبار وابسته به این اقدام را نه میتوان نادیده انگاشت و نه حتی توجیه کرد.
رئیس شورای فدراسیون روسیه گفت: غرب به جای اجرای قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل، سعی میکند که رویارویی دیرینه در خاورمیانه را با بنزین خاموش کند.، این سخنان را والنتینا ماتوینکو چهارشنبه هشتم مرداد ۱۴۰۴ در ششمین اجلاس روسای مجالس جهان که به میزبانی مقر سازمان ملل متحد در ژنو در حال برگزاری است، بیان کرد.وی خاطرنشان کرد: یک درگیری، نتیجه مشکلات و تضادهای انباشته شده است. بدون از بین بردن علل، دوباره شعلهور خواهد شد، مانند خاورمیانه، جایی که به جای اجرای قطعنامههای شناخته شده شورای امنیت سازمان ملل، سعی میکنند با بنزین حملات موشکی، رویارویی دیرینه را خاموش کنند.رئیس شورای فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد: علل اصلی اکثر درگیریها شامل تضاد بین اصول حقوق بینالملل، از جمله بین حق تعیین سرنوشت مردم و تمامیت ارضی کشورها است.
در همین حال سفیر ایران در اتحادیه اروپا در واکنش به ادعای نماینده ایرانی تبار پارلمان بلژیک، این ادعا را یک روش ارزان و باکلاس برای مهم جلوه کردن و همزمان خوشرقصی برای ارباب نسلکش صهیونیستی توصیف کرد.
علی رباطجزی، سفیر ایران در بروکسل در واکنش به ادعای دریا صفایی، نماینده ایرانیتبار پارلمان بلژیک مبنی بر تلاش ایران برای ربایش وی، نوشت: «یک روش ارزان و باکلاس برای مهم جلوه کردن و همزمان خوشرقصی برای ارباب نسلکش و آپارتاید این است که از قوه توهم خودت استفاده کنی و شروع کنی به هذیانگویی که یک دشمن خیالی قرار بوده تو را بدزدد. اصلا هم نگران نباش که این توهمات ممکنه خیلی مسخره به نظر بیاد.»لازم به ذکر است دریا صفایی که بهعنوان یکی از حامیان سرسخت رژیم صهیونیستی و هوادار رضا پهلوی محسوب میشود، دو روز قبل بلافاصله بعد از انتشار یک عکس دونفره با رضا پهلوی در اینستاگرامش، به ناگاه مدعی شد که دولت ایران میخواسته او را بدزدد!
همچنین سفیر کشورمان در انگلیس با تاکید بر اینکه رژیم اسرائیل و ایالات متحده اعتبار دیپلماسی را از بین بردند، گفت: ما همیشه به مذاکره و دیپلماسی اعتقاد داشتیم، در میانه مذاکره بودیم که رژیم اسرائیل با حمایت ایالات متحده به ما حمله کرد. سید علی موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس در گفت و گو با برنامه مستند فرونت لاین در 15 جولای 2025 با اشاره به اینکه برنامه انرژی اتمی ایران همیشه تحت نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی صلحآمیز بوده و گزارشهای آن نیز این موضوع را تأیید کرده است، گفت: غنیسازی حق همه کشورهای عضو NPT است.
موسوی با تاکید بر اینکه غنیسازی ایران تحت نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی بود، افزود: این برنامه کاملاً برای اهداف صلحآمیز مانند تحقیق و توسعه و درمان برخی بیماریها بود. ما در مورد برنامه هستهای خود توافقی به نام برجام داشتیم. این یک دستاورد بزرگ در تاریخ دیپلماسی بود و همهی جامعه بینالمللی از این توافق استقبال کردند، اما متأسفانه رئیس جمهور ترامپ همه این دستاوردها را نابود کرد و کشورهای اروپایی نیز مسئولیتهای خود را
بر عهده نگرفتند.
سفیر ایران در انگلیس با تاکید بر اینکه ما معتقدیم که همه مردم فلسطین، اعم از مسلمان، یهودی و دیگران، باید برای تحقق حق تعیین سرنوشت خود از طریق یک همهپرسی دموکراتیک تصمیم بگیرند، گفت: گروههای آزادیبخش در منطقه، نمایندگان ما نیستند. آنها همهی کارها را خودشان انجام میدهند. آنها به دنبال تعیین سرنوشت و آزادی کشور خود از اشغالگران هستند.
موسوی با بیان اینکه محاسبات اشتباه رژیم اسرائیل در مورد ملت ایران، رویاهای آنها را محقق نکرد، تصریح کرد: ما به اندازه کافی قدرتمند هستیم تا از کشور خود، منافع ملی و ملت خود دفاع کنیم. ما معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای حل اختلاف است، اما باید مطمئن باشیم که دیپلماسی پوشش یا ابزاری برای فریب اهداف استکباری نیست. اگر مطمئن شویم که مذاکره واقعی و حقیقی است، مذاکره را انجام خواهیم داد. در عین حال ملت و نیروهای نظامی ما کاملاً آمادهاند تا به لطف خدا هرگونه تجاوزی به کشورمان را پاسخ دهند و از خود دفاع کنند.

