وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری با خبرنگاران به پرسشهای آنها پاسخ داد و از تغییرات در ساختار این وزارتخانه خبر داد.
نشست خبری سیدعباس صالحی درباره تشریح عملکرد و فعالیتهای وزارت ارشاد در یکسال فعالیت دولت وفاق ملی دیروز در محل باغ زیبا برگزار شد.
وزیر ارشاد با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، شهید رئیسی، شهید امیرعبداللهیان و شهدای جنگ ۱۲ روزه گفت؛ در جشنوارههای فجر ۱۴۰۳ ما شاهد اقبال وسیعتر هنرمندانی بودیم که اگر نگوییم قهر کرده بودند ولی در رویدادها کمتر حضور داشتند. این امر به دلیل مسیر تعاملی وزارتخانه با اهالی فرهنگ و هنر شکل گرفت. در دفاع ۱۲ روزه هنرمندان نقش بهسزایی داشتند و در دفاع از ایران حضور پیدا کردند.
وی در ادامه از تشکیل یک شورا در استانها خبر داد و افزود؛ ایران فقط تهران نیست. قرار است در کنار شکلگیری شورای سینما در تهران، شورای سینمای استانها نیز با ریاست استاندار شکل گیرد و برنامه ساخت سالنهای سینما نیز مورد توجه است.
وزیر ارشاد با اشاره به دو مشکل عمده اقتصادی در حوزههای هنر و فرهنگ، متذکر شد: طی ۴ سال گذشته در مصرف کالای فرهنگی توسط خانوادهها افول کردهایم. مشکل دوم در اقتصاد فرهنگ و هنر گردش پول پایین در این عرصه است. ما با راهاندازی طرح «فرهنگ کارت» سعی در بهبود این وضعیت داریم که خرید اعتباری در عرصه فرهنگ و هنر را میسر میکند. این طرح در ابتدا برای اهالی فرهنگ و هنر آغاز میشود و سپس برای دانشجویان فعال خواهد شد. طرح «صندوق همیار فرهنگ و هنر» نیز دیگر برنامه ما برای تأمین مالی صنایع خلاق است تا بتوانیم برخی مشکلات اقتصادی فرهنگ و هنر را مرتفع کنیم.
در ادامه نشست، صالحی در پاسخ به پرسشی درباره بیتوجهی وزارتخانه و معاونتهای زیرمجموعه به نقدهای منتشر شده در رسانهها از جمله شفافسازی مالی در معاونت هنری گفت؛ معاونان مربوطه باید به این نقدهای تحلیلی توجه کنند و برای پاسخ به پرسشهای رسانهها اقدام کنند.
وزیر ارشاد درباره بحث چابکسازی در وزارت ارشاد، توضیح داد: در دوره حضور بنده در دولت دوازدهم مطرح شد که وزارت ارشاد نباید بیشتر از ۵ معاونت داشته باشد؛ در آن دوران وزارت ارشاد ۶ معاونت داشت که اجرای این طرح به دلیل کرونا متوقف شد. در دولت سیزدهم هم این خواسته وجود داشت و با خواسته بالادستی این طرح اجرا شد. در ساختار استخدامی نیز نگاه به ادارهکل و دفتر یکسان است و اینگونه نیست که بودجه ادارهکل نسبت به دفتر بیشتر باشد. بلکه بودجه به میزان و نوع برنامهها مربوط است.
صالحی درباره وضعیت نمایش فیلم «قاتل و وحشی» حمید نعمتالله، اظهار داشت؛ عمدهترین مساله «قاتل و وحشی» مسئله شرعی است و مسئله حضور بازیگر زن با موی تراشیده مطرح شده است. در موارد و فیلمهای دیگر بازیگر به طور کلی در طول فیلم با حالت مدنظر حضور مستمر نداشته است. الان هم همان مشکل برای نمایش فیلم وجود دارد و تا الان مشکل از این زاویه حل نشده است. من به عنوان سیدعباس صالحی شاید نظر دیگری داشته باشم ولی در این ساختار و به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد باید به نکات توجه کرد.
وی درباره حمایت از اعتماد دوباره هنرمندان و برنامه برای حمایت از هنرمندان خارجنشین و بازگشتشان به ایران، یادآور شد؛ عدهای در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه نشان دادند جانمایه وطندوستی را دارند و فرصت فعالیت برای این هنرمندان چه در ایران و یا خارج از ایران وجود دارد. این نگاه در حاکمیت نظام وجود دارد ولی عدهای در میانه نمیخواهند به این باور برسند که شرایط و زمانه تغییر کرده است و مانعتراشی میکنند. ما از نظر انسجام ملی در دورهای طلایی حضور داریم که ناشی از کنار هم قرار گرفتن وطندوستان است. درخواستهایی برای بازگشت به ایران وجود داشته و مقدماتی شروع شده و کارهایی انجام شده تا برخی هنرمندان خارج از ایران در صورت تمایل فردی به کشور بیایند.
وزیر ارشاد درباره توییت خود درباره تغییر ساختار در رسانه ملی، توضیح داد: برداشت من این است پیشا جنگ تحمیلی و پساجنگ تحمیلی دو فضای متفاوت است و باید نظام حکمرانی ما متفاوت باشد. منظورم این بود که رسانه ملی باید نسبت به پیشا بحران تغییر کند ولی اینگونه نیست. رسانه ملی باید تمام سلایق را پوشش دهد از مخاطب مواظبت کند و به گونهای دیگر مدیریت شود.
وی درباره اینکه آیا خروجی دوران خدمت او در وزارتخانه فیلمهایی چون «رکسانا»، «لاکپشت» و«پیرپسر» است، گفت؛ تلاش بنده این بوده و هست که در شوراهایی منتصب کسانی باشند که به قانون توجه کنند و انتصابات نیز بر همین اساس بوده است اما شاید سلیقه رجانیوز نباشد. برخی روندها از دورهها و دولتهای قبل شکل گرفته و به ما میرسد. شوراهای مدنظر در وزارتخانه به دلیل حضور افراد مناسب و قابل اعتماد به هر نتیجهای برسد ما با همان نگاه پیش میرویم و برای من هم مورد قبول است.
وزیر درباره توقیفها در شبکه نمایش خانگی و تعامل با ساترا اظهار کرد؛ حرف جدیدی در این زمینه ندارم زیرا طبق توافقی که در دولت قبل شده قدرت اجرایی در دست ساترا است و ما در بخش اجرایی دخیل نیستیم.
وی درباره حمایت تز تولید آثار هنری برای عرضه در عرصه بینالملل به جای دعوت از خبرنگاران خارجی برای ارائه تصویر از ایران، بیان کرد؛ حضور خبرنگاران خارجی در ایران اتفاق خوبی است ولی اینکه راویان اصلی این آب و خاک هنرمندان هستند درست است. در این زمینه تلاش میکنیم.
نشست خبری سیدعباس صالحی درباره تشریح عملکرد و فعالیتهای وزارت ارشاد در یکسال فعالیت دولت وفاق ملی دیروز در محل باغ زیبا برگزار شد.
وزیر ارشاد با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، شهید رئیسی، شهید امیرعبداللهیان و شهدای جنگ ۱۲ روزه گفت؛ در جشنوارههای فجر ۱۴۰۳ ما شاهد اقبال وسیعتر هنرمندانی بودیم که اگر نگوییم قهر کرده بودند ولی در رویدادها کمتر حضور داشتند. این امر به دلیل مسیر تعاملی وزارتخانه با اهالی فرهنگ و هنر شکل گرفت. در دفاع ۱۲ روزه هنرمندان نقش بهسزایی داشتند و در دفاع از ایران حضور پیدا کردند.
وی در ادامه از تشکیل یک شورا در استانها خبر داد و افزود؛ ایران فقط تهران نیست. قرار است در کنار شکلگیری شورای سینما در تهران، شورای سینمای استانها نیز با ریاست استاندار شکل گیرد و برنامه ساخت سالنهای سینما نیز مورد توجه است.
وزیر ارشاد با اشاره به دو مشکل عمده اقتصادی در حوزههای هنر و فرهنگ، متذکر شد: طی ۴ سال گذشته در مصرف کالای فرهنگی توسط خانوادهها افول کردهایم. مشکل دوم در اقتصاد فرهنگ و هنر گردش پول پایین در این عرصه است. ما با راهاندازی طرح «فرهنگ کارت» سعی در بهبود این وضعیت داریم که خرید اعتباری در عرصه فرهنگ و هنر را میسر میکند. این طرح در ابتدا برای اهالی فرهنگ و هنر آغاز میشود و سپس برای دانشجویان فعال خواهد شد. طرح «صندوق همیار فرهنگ و هنر» نیز دیگر برنامه ما برای تأمین مالی صنایع خلاق است تا بتوانیم برخی مشکلات اقتصادی فرهنگ و هنر را مرتفع کنیم.
در ادامه نشست، صالحی در پاسخ به پرسشی درباره بیتوجهی وزارتخانه و معاونتهای زیرمجموعه به نقدهای منتشر شده در رسانهها از جمله شفافسازی مالی در معاونت هنری گفت؛ معاونان مربوطه باید به این نقدهای تحلیلی توجه کنند و برای پاسخ به پرسشهای رسانهها اقدام کنند.
وزیر ارشاد درباره بحث چابکسازی در وزارت ارشاد، توضیح داد: در دوره حضور بنده در دولت دوازدهم مطرح شد که وزارت ارشاد نباید بیشتر از ۵ معاونت داشته باشد؛ در آن دوران وزارت ارشاد ۶ معاونت داشت که اجرای این طرح به دلیل کرونا متوقف شد. در دولت سیزدهم هم این خواسته وجود داشت و با خواسته بالادستی این طرح اجرا شد. در ساختار استخدامی نیز نگاه به ادارهکل و دفتر یکسان است و اینگونه نیست که بودجه ادارهکل نسبت به دفتر بیشتر باشد. بلکه بودجه به میزان و نوع برنامهها مربوط است.
صالحی درباره وضعیت نمایش فیلم «قاتل و وحشی» حمید نعمتالله، اظهار داشت؛ عمدهترین مساله «قاتل و وحشی» مسئله شرعی است و مسئله حضور بازیگر زن با موی تراشیده مطرح شده است. در موارد و فیلمهای دیگر بازیگر به طور کلی در طول فیلم با حالت مدنظر حضور مستمر نداشته است. الان هم همان مشکل برای نمایش فیلم وجود دارد و تا الان مشکل از این زاویه حل نشده است. من به عنوان سیدعباس صالحی شاید نظر دیگری داشته باشم ولی در این ساختار و به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد باید به نکات توجه کرد.
وی درباره حمایت از اعتماد دوباره هنرمندان و برنامه برای حمایت از هنرمندان خارجنشین و بازگشتشان به ایران، یادآور شد؛ عدهای در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه نشان دادند جانمایه وطندوستی را دارند و فرصت فعالیت برای این هنرمندان چه در ایران و یا خارج از ایران وجود دارد. این نگاه در حاکمیت نظام وجود دارد ولی عدهای در میانه نمیخواهند به این باور برسند که شرایط و زمانه تغییر کرده است و مانعتراشی میکنند. ما از نظر انسجام ملی در دورهای طلایی حضور داریم که ناشی از کنار هم قرار گرفتن وطندوستان است. درخواستهایی برای بازگشت به ایران وجود داشته و مقدماتی شروع شده و کارهایی انجام شده تا برخی هنرمندان خارج از ایران در صورت تمایل فردی به کشور بیایند.
وزیر ارشاد درباره توییت خود درباره تغییر ساختار در رسانه ملی، توضیح داد: برداشت من این است پیشا جنگ تحمیلی و پساجنگ تحمیلی دو فضای متفاوت است و باید نظام حکمرانی ما متفاوت باشد. منظورم این بود که رسانه ملی باید نسبت به پیشا بحران تغییر کند ولی اینگونه نیست. رسانه ملی باید تمام سلایق را پوشش دهد از مخاطب مواظبت کند و به گونهای دیگر مدیریت شود.
وی درباره اینکه آیا خروجی دوران خدمت او در وزارتخانه فیلمهایی چون «رکسانا»، «لاکپشت» و«پیرپسر» است، گفت؛ تلاش بنده این بوده و هست که در شوراهایی منتصب کسانی باشند که به قانون توجه کنند و انتصابات نیز بر همین اساس بوده است اما شاید سلیقه رجانیوز نباشد. برخی روندها از دورهها و دولتهای قبل شکل گرفته و به ما میرسد. شوراهای مدنظر در وزارتخانه به دلیل حضور افراد مناسب و قابل اعتماد به هر نتیجهای برسد ما با همان نگاه پیش میرویم و برای من هم مورد قبول است.
وزیر درباره توقیفها در شبکه نمایش خانگی و تعامل با ساترا اظهار کرد؛ حرف جدیدی در این زمینه ندارم زیرا طبق توافقی که در دولت قبل شده قدرت اجرایی در دست ساترا است و ما در بخش اجرایی دخیل نیستیم.
وی درباره حمایت تز تولید آثار هنری برای عرضه در عرصه بینالملل به جای دعوت از خبرنگاران خارجی برای ارائه تصویر از ایران، بیان کرد؛ حضور خبرنگاران خارجی در ایران اتفاق خوبی است ولی اینکه راویان اصلی این آب و خاک هنرمندان هستند درست است. در این زمینه تلاش میکنیم.

