سخنگوی وزارت امور خارجه بیانیه اتحادیه اروپا درباره اقدام دفاعی ایران علیه متجاوزان آمریکایی را ریاکارانه و غیرمسئولانه خواند و گفت: اتحادیه اروپا باید از رویکرد مبتنی بر خشنودسازی متجاوزان و سرزنش کردن طرفهایی که از خود دفاع میکنند دست بردارد.
به گزارش سیاست روز؛ اسماعیل بقائی در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تبریک میلاد امام هادی (ع) اظهار کرد: ما در این روزهای اخیر شاهد تحولات زیادی در عرصه میدانی ودیپلماسی هستیم. کماکان رژیم صهیونیستی بزرگترین تهدید علیه بشریت است و مرتکب جنایات در لبنان و غزه هستیم. حاکمیت ملی لبنان علیرغم اتش بس مورد نقض قرار گرفته است. تعداد زیادی از شهروندان لبنانی آواره و کشته شدند. این درحالیست که شورای امنیت بدون هیچ تحرک و اقدامی صرفا تماشاچی این وضعیت است. پیامد این موضوع متوجه جامعه جهانی ما خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: در رابطه با تحولات منطقه هم شاهدیم که نیروهای مسلح ایران در واکنش به اقدام تجاوزکارانه آمریکا، اهدافی را در مبدا اقدام تجاوزکارانه مورد هدف قرار دادند.
وی گفت: منطقه ما با جنگ افروزی مستمر رژیم مواجه است. طی ۸۰روزگذشته رژیم با حمایت امریکا جنگی را علیه کشورهای منطقه راه انداخته است. تاکید داریم آتش بس در لبنان بخش لاینفک هرگونه توافق است. این فقط رژیم نیست که مرتکب نقض آتش بس میشود بلکه آمریکا هم مرتکب این نقض است. تداوم راهزنی دریایی و تعرض به کشتیرانی تجاری ایران نقض اتش بس و اقدام تجاوزکارانه است.
بقائی در مورد سرنوشت شهروندان ایرانی در کویت، افزود: چهارشهروند ایرانی که قبلا در موردش بیانیه دادیم توسط کویت به صورت ناموجه دستگیر شدند، دولت کویت موظف است طبق حقوق بین الملل امکان دسترسی کنسولی را برای ایران فراهمکند. بقائی در مورد صندوق سرمایهگذاری ۳۰۰ میلیارد دلاری برای ایران جهت اقدامات بازسازی بعد از جنگ گفت: یکی از بخشهای تفاهم تمهید شرایط لازم برای بازسازی خسارت است. در این خصوص گزینههایی مطرح شد و یکی از موضوعات مطرح شده همین است که مبلغی برای بازسازی در نظر گرفته شود. فقط در همین حد میتوانم بگویم.
وی در مورد اظهارات ضد و نقیض و زیادی خواهیهای آمریکا برای تفاهم اولیه و آخرین وضعیت مذاکرات، افزود: دلایل ناروشن نیست، ما از ابتدا میدانستیم که داریم در شرایط عدم اعتماد مذاکره میکنیم و این مفروض است. مذاکره در دل سوءظن شدید شروع شد و تبادل پیامها هم در این فضا انجام میشود. از این منظر باید یادمان باشد دیپلماسی جایگزین قدرت نیست. نکته دوم اینکه مذاکره خودش نشانه و محصول اعتماد بین طرفهای مذاکره کننده نیست. در چنین وضعیتی که طرف مقابل مطالبات جدید و متناقض مطرح میکند و پیامهای رسانهای متفاوتی میدهد، باعث طولانی شدن روند مذاکرات میشود. به این اضافه کنید عامل مخربی که مانع شکل گیری روندی برای کاهش تنش است و آن رژیم صهیونیستی است. یکی از دلایل تشدید تنش در منطقه همین تخریب روند دیپلماتیک است که مبادا بهبود اوضاع شود. ما نمیتوانیم آمریکا و رژیم را مجزا از هم در نظر بگیریم. هر چه در منطقه ما اتفاق افتاده حتما پای ثابتش آمریکا است.
بقائی در پاسخ به ادعاها علیه ایران توسط اتحادیه اروپا گفت: اینها مصداق بارز ریاکاری است. شما نمیتوانید حمله آشکار به ایران را نادیده بگیرید و سعی در توجیه بگیرید و بعد زمانی که ایران در دفاع از خودش اقدام دفاعی انجام میدهد، ایران را سرزنش کنید. این رویکرد خلاف شعار اتحادیه اروپا برای احترام به حاکمیت کشورهاست. اروپا قصد ندارد خودش را در جایگاه بازیگر مسئول و مقتدر و قائل به حقوق بینالملل جا دهد.
وی درباره داراییهای بلوکه شده ایران و نحوه آزادسازی آن، ادامه داد: آنچه را که ایران در توافق برجام تحویل گرفت پولهای بلوکه شده متعلق به مردم ایران بود و هیچ طرفی به ما پولی نداد. اکنون هم همین است ما دنبال امتیاز نیستیم، بلکه به دنبال حق خود هستیم و این مطالبه قطعی است. اینکه به چه نحو انجام شود تا طرف مقابل مثل برخی تجارب پیشین از ایفای تعهد عدول نکند همچنان در حال بررسی است.
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به خواست آمریکا برای حضور در تنگه هرمز، عنوان کرد: هر اقدامی که منجر به پیچیدهتر شدن وضعیت شود قطعا عاقلانه نیست و هیچ بازیگر مسئولیت پذیر و خردمندی چنین ریسکی نخواهد کرد.
وی در مورد نحوه بازگشایی تنگه هرمز، یاداور شد: کاری که ایران بعد از شروع تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی با استفاده از قلمرو برخی کشورها انجام داد مطابق با حقوق بینالملل است. در آینده حتما نمیتوانیم نسبت به تجربه قبلی مبنی بر سوءاستفاده از این آبراه علیه امنیت ملی ایران بیتفاوت باشیم. برای همین سازوکاری را با عمان برای اطمینان خاطر درباره تردد ایمن در تنگه هرمز اتخاذ خواهیم کرد. برای خدمات ناوبری و حفاظت از محیط زیست تدابیری اتخاذ خواهد شد که هزینه لازم هم دریافت میشود. اما باید اطمینان حاصل کنیم تنگه هرمز مورد سوءاستفاده برای حمله به منافع ایران صورت نگیرد. در مورد نظر عمان برای تدوین سازوکار برای عبور از تنگه هرمز اینکه ما چند نوبت با طرف عمانی گفتگو داشتیم و عمان هم با نگرانیهای ما برای امنیت شریک است و روند تبادلات دو کشور به خوبی در جریان است.
به گزارش سیاست روز؛ اسماعیل بقائی در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تبریک میلاد امام هادی (ع) اظهار کرد: ما در این روزهای اخیر شاهد تحولات زیادی در عرصه میدانی ودیپلماسی هستیم. کماکان رژیم صهیونیستی بزرگترین تهدید علیه بشریت است و مرتکب جنایات در لبنان و غزه هستیم. حاکمیت ملی لبنان علیرغم اتش بس مورد نقض قرار گرفته است. تعداد زیادی از شهروندان لبنانی آواره و کشته شدند. این درحالیست که شورای امنیت بدون هیچ تحرک و اقدامی صرفا تماشاچی این وضعیت است. پیامد این موضوع متوجه جامعه جهانی ما خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: در رابطه با تحولات منطقه هم شاهدیم که نیروهای مسلح ایران در واکنش به اقدام تجاوزکارانه آمریکا، اهدافی را در مبدا اقدام تجاوزکارانه مورد هدف قرار دادند.
وی گفت: منطقه ما با جنگ افروزی مستمر رژیم مواجه است. طی ۸۰روزگذشته رژیم با حمایت امریکا جنگی را علیه کشورهای منطقه راه انداخته است. تاکید داریم آتش بس در لبنان بخش لاینفک هرگونه توافق است. این فقط رژیم نیست که مرتکب نقض آتش بس میشود بلکه آمریکا هم مرتکب این نقض است. تداوم راهزنی دریایی و تعرض به کشتیرانی تجاری ایران نقض اتش بس و اقدام تجاوزکارانه است.
بقائی در مورد سرنوشت شهروندان ایرانی در کویت، افزود: چهارشهروند ایرانی که قبلا در موردش بیانیه دادیم توسط کویت به صورت ناموجه دستگیر شدند، دولت کویت موظف است طبق حقوق بین الملل امکان دسترسی کنسولی را برای ایران فراهمکند. بقائی در مورد صندوق سرمایهگذاری ۳۰۰ میلیارد دلاری برای ایران جهت اقدامات بازسازی بعد از جنگ گفت: یکی از بخشهای تفاهم تمهید شرایط لازم برای بازسازی خسارت است. در این خصوص گزینههایی مطرح شد و یکی از موضوعات مطرح شده همین است که مبلغی برای بازسازی در نظر گرفته شود. فقط در همین حد میتوانم بگویم.
وی در مورد اظهارات ضد و نقیض و زیادی خواهیهای آمریکا برای تفاهم اولیه و آخرین وضعیت مذاکرات، افزود: دلایل ناروشن نیست، ما از ابتدا میدانستیم که داریم در شرایط عدم اعتماد مذاکره میکنیم و این مفروض است. مذاکره در دل سوءظن شدید شروع شد و تبادل پیامها هم در این فضا انجام میشود. از این منظر باید یادمان باشد دیپلماسی جایگزین قدرت نیست. نکته دوم اینکه مذاکره خودش نشانه و محصول اعتماد بین طرفهای مذاکره کننده نیست. در چنین وضعیتی که طرف مقابل مطالبات جدید و متناقض مطرح میکند و پیامهای رسانهای متفاوتی میدهد، باعث طولانی شدن روند مذاکرات میشود. به این اضافه کنید عامل مخربی که مانع شکل گیری روندی برای کاهش تنش است و آن رژیم صهیونیستی است. یکی از دلایل تشدید تنش در منطقه همین تخریب روند دیپلماتیک است که مبادا بهبود اوضاع شود. ما نمیتوانیم آمریکا و رژیم را مجزا از هم در نظر بگیریم. هر چه در منطقه ما اتفاق افتاده حتما پای ثابتش آمریکا است.
بقائی در پاسخ به ادعاها علیه ایران توسط اتحادیه اروپا گفت: اینها مصداق بارز ریاکاری است. شما نمیتوانید حمله آشکار به ایران را نادیده بگیرید و سعی در توجیه بگیرید و بعد زمانی که ایران در دفاع از خودش اقدام دفاعی انجام میدهد، ایران را سرزنش کنید. این رویکرد خلاف شعار اتحادیه اروپا برای احترام به حاکمیت کشورهاست. اروپا قصد ندارد خودش را در جایگاه بازیگر مسئول و مقتدر و قائل به حقوق بینالملل جا دهد.
وی درباره داراییهای بلوکه شده ایران و نحوه آزادسازی آن، ادامه داد: آنچه را که ایران در توافق برجام تحویل گرفت پولهای بلوکه شده متعلق به مردم ایران بود و هیچ طرفی به ما پولی نداد. اکنون هم همین است ما دنبال امتیاز نیستیم، بلکه به دنبال حق خود هستیم و این مطالبه قطعی است. اینکه به چه نحو انجام شود تا طرف مقابل مثل برخی تجارب پیشین از ایفای تعهد عدول نکند همچنان در حال بررسی است.
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به خواست آمریکا برای حضور در تنگه هرمز، عنوان کرد: هر اقدامی که منجر به پیچیدهتر شدن وضعیت شود قطعا عاقلانه نیست و هیچ بازیگر مسئولیت پذیر و خردمندی چنین ریسکی نخواهد کرد.
وی در مورد نحوه بازگشایی تنگه هرمز، یاداور شد: کاری که ایران بعد از شروع تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی با استفاده از قلمرو برخی کشورها انجام داد مطابق با حقوق بینالملل است. در آینده حتما نمیتوانیم نسبت به تجربه قبلی مبنی بر سوءاستفاده از این آبراه علیه امنیت ملی ایران بیتفاوت باشیم. برای همین سازوکاری را با عمان برای اطمینان خاطر درباره تردد ایمن در تنگه هرمز اتخاذ خواهیم کرد. برای خدمات ناوبری و حفاظت از محیط زیست تدابیری اتخاذ خواهد شد که هزینه لازم هم دریافت میشود. اما باید اطمینان حاصل کنیم تنگه هرمز مورد سوءاستفاده برای حمله به منافع ایران صورت نگیرد. در مورد نظر عمان برای تدوین سازوکار برای عبور از تنگه هرمز اینکه ما چند نوبت با طرف عمانی گفتگو داشتیم و عمان هم با نگرانیهای ما برای امنیت شریک است و روند تبادلات دو کشور به خوبی در جریان است.
هدی دهقان بذرافشان

