سیاست روز 24 ارديبهشت 1389 ساعت 15:49 https://www.siasatrooz.ir/vdcef78e.jh8wwi9bbj.html -------------------------------------------------- عنوان : شمارش معکوس براي افشاي راز سرنگوني مرگبار ايرباس -------------------------------------------------- متن : گروه حوادث - دولت ليبي با رد احتمال حمله تروريستي به ايرباس «آفريقيا ايرويز» در فرودگاه «طرابلس» تصريح کرد، تحقيق مقدماتي نشان مي دهد خطاي خلبان يا مشکل فني در سرنگوني مرگبار هواپيما نقش اساسي داشته است. به گزارش شينهوا ، يک فروند هواپيماي مسافربري ايرباس A330 - 200 ساعت 6:00 چهارشنبه هفته گذشته به وقت طرابلس (4:00 گرينويچ) در فرودگاه بين المللي پايتخت ليبي سرنگون شد و آتش گرفت.اين پرنده آهنين که 93 مسافر و 11 خدمه داشت از ژوهانسبورگ - پايتخت آفريقايي جنوبي - به پرواز درآمده و قرار بود پس از توقف کوتاه در «طرابلس» به فرودگاه هيتروي لندن برود. بر اثر اين رخداد دلخراش 103 سرنشين ايرباس شرکت «آفريقيا ايرويز» در دم جان سپردند و فقط يک پسر 9 ساله هلندي معجزه آسا زنده ماند که در بيمارستان بررسي است.بزرگ ترين قسمت باقيمانده هواپيما ، بال عقب است که عدد 9/9/99 روي آن به چشم مي خورد و نشان دهنده به رسميت شناخته شدن اتحاديه آفريقاست.بقيه ايرباس تکه تکه شده است و هيچ شباهتي به هواپيما ندارد.محمد علي زيدان - وزير راه و ترابري ليبي - بلافاصله پس از اين رخداد مهيب به فرودگاه طرابلس» رفت و دستورهاي لازم را صادر کرد.وي مي گويد : تحقيق مقدماتي کارشناسان نشان مي دهد خطاي خلبان يا مشکل فني در سرنگوني مرگبار هواپيماي مسافربري ليبي نقش اساسي داشت. «زيدان» ادامه مي دهد : وضعيت هواي فرودگاه بين‌المللي «طرابلس» در روز چهارشنبه مناسب بود و از اين جهت هيچ مشکلي وجود نداشت. با پيدا شدن دو جعبه سياه هواپيماي پرواز شماره 771 «ژوهانسبورگ - طرابلس - لندن» دولت ليبي احتمال حمله تروريستي به ايرباس «آفريقيا ايرويز» را با قاطعيت رد کرد و لحظه شماري براي افشاي راز سرنگوني مرگبار ايرباس آغاز شد. شرکت ايرباس نيز تاکيد کرد که پرنده آهنين نو بود : موتورهاي اين هواپيما از نوع «جنرال الکتريک سي اف 6_180 اي 1» سپتامبر 2009 (مهر 1388) به «آفريقيا ايرويز» تحويل داده شد.ايرباس مورد نظر از آن زمان در 420 سفر 1600 ساعت پرواز داشت.از سوي ديگر فدراسيون گردشگري هلند (ANWB) خاظرنشان ساخت 61 نفر از قربانيان ايرباس A330 - 200 تبعه اين کشور بودند.به دنبال اين فاجعه ، پرچم‌هاي هلند در سراسر سرزمين لاله ها نيمه افراشته و يک گروه ويژه بررسي سانحه در وزارت امور خارجه تشکيل شد. مرگبارترين رخدادهاي هوايي 4 سال اخير 3 مه 2006 روسيه: در سرنگوني يک فروند ايرباس A320 شرکت هواپيمايي ارماويا ارمنستان که کمي پيش از نشستن در فرودگاه سوچي (جنوب روسيه) رقم خورد 113 نفر کشته شدند. 9 ژوئيه روسيه: يک فروند هواپيماي ايرباس آ 310 شرکت هواپيمايي سيبر روسيه در ايرکوسک‌(سيبري) سرنگون شد و 124 نفر کشته شدند. 22 اوت اوکراين: در سرنگوني يک فروند توپولف هواپيماي خطوط هوايي روسيه در شرق اوکراين 170 نفر به خواب ابدي رفتند. 29 سپتامبر برزيل: يک فروند بويينگ 737 شرکت هواپيمايي گل با 155 سرنشين در جنگل هاي آمازون سرنگون شد و همگي سرنشينان آن کشته شدند. 5 مه 2007 کامرون: يک فروند هواپيماي خطوط هوايي کنيا با 114 سرنشين شامگاه پنجم مه پس از برخاستن از فرودگاه دوالا در جنوب غربي کامرون سرنگون شد و تمامي سرنشينان آن جان باختند. 20 اوت 2008 اسپانيا: در سرنگوني يک فروند هواپيماي مک دانلد داگلاس شرکت هواپيمايي اسپان اير 154 نفر کشته شدند. 24 اوت قرقيزستان: با سرنگوني يک فروند بويينگ 737 خطوط هوايي قرقيزستان پس از پرواز از فرودگاه بيشکک ، دست کم 68 نفر جان خود را زا دست دادند. 14 دسامبر 2008 روسيه: بويينگ 737 شرکت «اروفلوت» با 83 مسافر و پنج خدمه از «مسکو» در نزديکي شهر «پرم» روسيه سرنگون شد و تمامي سرنشينان آن کشته شدند. جولاي 2009 برزيل: ايرباس E 330 شرکت «ايرفرانس» با 216 مسافر و 12 خدمه ، فرودگاه «ريو دوژانيرو» برزيل را به مقصد «پاريس» فرانسه ترک کرده بود که ناگهان از صفحه رادار محو شد و تمامي سرنشينان آن در اقيانوس اطلس کشته شدند. بهار 2009 اندونزي: هواپيماي هرکولس 130 در منطقه مسکوني «مگاتان» جاوه اندونزي سرنگون شد و 79 نفر از جمله پنج نفر از ساکنان چند خانه کشته شدند. تابستان 2009 اقيانوس هند: «ايرباس» 310 A شرکت دولتي «يمنيا اير» يمن با 142 مسافر و 11 خدمه ، فرودگاه بين المللي «صنعا» را ترک کرده بود که ناگهان از صفحه رادار محور شد و 152 نفر در مجمع الجزاير «کوموروس» اقيانوس هند جان باختند. 15 جولاي 2009 ايران: هواپيماي مسافربري «توپولوف» شرکت «کاسپين» با 168 مسافر و خدمه که فرودگاه بين المللي امام خميني را از «تهران» به مقصد «ايروان» ارمنستان ترک کرده بود 16 دقيقه بعد در زمين‌هاي کشاورزي روستاي «فارسيان» قزوين سرنگون شد و همگي سرنشينان آن کشته شدند. تابستان 1388 ايران: هواپيماي شماره پرواز 1525«ايلوشن64» شرکت «آرياتور» با 153 نفر مسافر ، تهران را به مقصد مشهد ترک کرده بود که در فرودگاه شهيد «هاشمي نژاد» از باند خارج شد.در آن رخداد دلخراش 16 نفر از سرنشينان هواپيماي مسافربري جان باختند و 33 نفر زخمي شدند. 10 آپريل 2010 روسيه : تمامي 132 سرنشين توپولوف 154 حامل رييس جمهور لهستان ، همسرش و ساير همراهان وي از جمله رئيس بانک مرکزي اين کشور در استان «اسمولنسکي» روسيه کشته شدند. 12 مي 2010 ليبي: يک فروند ايرباس A330 - 200 که از ژوهانسبورگ - پايتخت آفريقايي جنوبي - به پرواز درآمده و قرار بود پس از توقفي کوتاه در «طرابلس» به فرودگاه هيتروي لندن برود سرنگون شد و 103 نفر کشته شدند. مرگبارترين رخدادهاي هواپيمايي تاريخ: بيست و هفتم مارس 1977 دو فروند بويينگ 747 در فرودگاه «تنريف» جزاير قناري به هم خوردند که 583 نفر جان باختند.دوازدهم اوت 1985 نيز يک فروند بويينگ خطوط هوايي ژاپن بين توکيو و اوزاکا سرنگون شد که 520 نفر جان باختند.