سیاست روز 22 شهريور 1401 ساعت 21:04 https://www.siasatrooz.ir/vdcezx8zzjh8woi.b9bj.html -------------------------------------------------- ۷ ساعت اجرای آیینی در اربعین حسینی عنوان : کمی از خود را زائر با من بگذار -------------------------------------------------- متن : این اهتمام ویژه که با همت اداره کل هنرهای نمایشی کشور و با مشارکت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و انجمن هنرهای نمایشی قرار است برپا شود شامل ۱۵۰ هنرمند آیینی از سراسر کشور است که روز شنبه از هفت و سی دقیقه صبح آغاز و پس از هفت ساعت دوشادوش مردم به حرم عبدالعظیم حسنی(ع) برسند و برنامه خود را پایان دهند. روزی یکی از شاعران معاصر نوشته بود: «همیشه آن که می‌رود کمی از ما را/ با خویش می‌برد/ کمی از خود را، زائر/ با من بگذار»، هر ساله بر خیل عظیم عاشقان کربلا افزوده می‌شود، موضوعی که امسال به اوج خود رسیده است و حاضرین در این مراسم آئینی شیعیان جهان، چند برابر شده‌اند. از سوی دیگر حدود یک دهه است که مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی (ع) در تهران و از میدان امام حسین (ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار می‌شود. مراسمی که شاید در سال نخست خود با ۱۵۰ تن از بسیجیان جنوب و شرق شهر تهران آغاز و در آخرین مراسمش پیش از شیوع ویروس کرونا به حدود چهار میلیون نفر رسید. اکنون ستاد برگزاری این مراسم خبر از اجتماع ۵ میلیون نفری در روز برپایی می‌دهد. مشارکت هنرمندان تئاتر در پیاده‌روی اربعین مراسم جاماندگان پیاده‌روی عظیم اربعین فرصت بزرگی است برای کسانی که به هر دلیلی نتوانسته است در این مراسم آئینی شرکت کنند، مراسمی که سال به سال جانی تازه می‌گیرد و رنگ و بویی معنوی به شهر می‌بخشد. بی‌تردید یکی از مهم‌ترین اقداماتی که انتظار می‌رفت زودتر از این‌ها و در سال‌های گذشته برپا شود مشارکت هنرمندان تئاتری در این مراسم و پیاده‌روی عظیم است که متأسفانه چه از سوی مدیران و متولیان امر و چه از سوی کانون‌ها و اصناف هنری و تئاتری آن‌چنان‌که بایسته و شایسته است صورت نگرفته بود. اکنون خبر رسیده است که با همت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرمندان تئاتری نیز به خیل عظیم جاماندگان پیاده‌روی اربعین پیوستند و قرار است در قالب کاروان آینه‌داران آفتاب به مدت هفت ساعت از میدان امام حسین (ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی (ع) با موکب‌های سیار به اجرای آیینی‌های عاشورایی از قبیله تعزیه، نقالی، روایتگری و حتی تئاترهای خیابانی و غیره بپردازند که نه‌تنها امری بی‌سابقه است که اجرای هفت‌ساعته این آیین‌ها را می‌توان یک رکورد در تاریخ تئاتر و هنرهای نمایشی کشور دانست. این اهتمام ویژه که باهمت اداره کل هنرهای نمایشی کشور و با مشارکت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و انجمن هنرهای نمایشی قرار است برپا شود شامل ۱۵۰ هنرمند آیینی از سراسر کشور است که روز شنبه از هفت و سی دقیقه صبح آغاز و پس از هفت ساعت دوشادوش مردم به حرم عبدالعظیم حسنی (ع) برسند و برنامه خود را پایان دهند. اجرای آیینی هفت‌ساعته‌ای که اگر در کشور و سرزمین دیگری رخ می‌داد بی‌تردید روشنفکران تئاتری‌شان در مدح و ثنای‌ش عالمی را خبردار می‌کردند و در وصف این رکورد تاریخی ساعت‌ها جلسات نقد و برسی‌ برپا می‌کردند اما چه باید کرد که سالیان سال است متصدیان هنرهای نمایشی کشور، تئاتر را تنها منحصر و محدود به یک هنر کاملاً غربی در اذهان و اذعان علاقه‌مندان، هنرمندان و هنرجویان معرفی کردند و تمام تمرکزشان را به بخش و جنبه‌های غیر ایرانی آن گذاشتند. درحالی‌که آئین‌های نمایشی کشور ما اگر بیشتر و با قدمت‌تر از تئاتر و تئاترون‌های غربی و یونانی نباشد -که هست- قطعاً کمتر از آن نیز نخواهد بود و اکنون با تغییر دیدگاه و نگاه مدیریت و سیاست‌گذاری حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی کشور در دولت سیزدهم شاهد احیای مجدد هنرهای نمایشی آیینی و اسلامی هستیم. تمرکز ویژه بر هنرهای آئینی از تعزیه تا شبیه‌خوانی به‌عنوان نمونه بست و گسترش قابل‌تقدیر شبیه‌خوانی در محرم و صفر امسال که در سالیان گذشته تنها محدود به تک مراسم‌های پهنه رودکی با اهداف خاص بود، با حمایت مرکز هنرهای نمایشی وسعت و گستردگی قابل ملاحضه‌ای را شاهد بودیم. آیینی که به گواه تمامی کارشناسان و محققان تعزیه به گوشه‌ای رانده‌شده بود و کسی بدان توجه نمی‌کرد که صدالبته امیدواریم این آیین سنتی و اسلامی در ادامه حرکت رو به رشد خود بالندتر و گسترده‌تر شود تا شاید جبران مافاتی باشد از سال‌ها غفلت و عزلت این هنر با قدمت و با اصالت. اما سالیان گذشته هر چه بود و هر چه شد امسال با اهتمام ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی کشور در مشارکت هنرمندان تئاتر در دهمین سال مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین را باید یک حرکت قابل‌قبول و مثمر ثمر برشمرد که نشان از اهتمام این دستگاه و نهاد فرهنگی بر احیای دوباره آیین‌های فراموش‌شده هنرهای نمایشی دانست و امیدواریم این ظرفیت بی‌همتا و فوق مهم همچنان در دستگاه و نهاد تئاتری کشور به‌عنوان مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین هنر با قوت و قدرت روند صعودی خود را طی کند.