سیاست روز 19 تير 1401 ساعت 20:59 https://www.siasatrooz.ir/vdcg7w9qtak9xq4.rpra.html -------------------------------------------------- عنوان : صفر شدن خودروهای کف پارکینگ و یک سوال؟ بازار خودرو این روزها در میان تاکید وزارت صمت بر سامانه یکپارچه فروش و رویکرد خودروسازان خصوصی به عرضه در بورس در سر درگمی سپری می‌کند... -------------------------------------------------- متن : بازار خودرو این روزها در میان تاکید وزارت صمت بر سامانه یکپارچه فروش و رویکرد خودروسازان خصوصی به عرضه در بورس در سر درگمی سپری می‌کند که گاه سخنانی امیدوارکننده از بهبود وضعیت خودرو در کشور به گوش می رسد چنانکه مدیرعامل ایران‌خودرو از کاهش تعداد خودرو‌های ناقص کف پارکینگ به کمتر از ۲۲ هزار دستگاه خبر داد و گفت: تا پایان مرداد تعداد خودرو‌های ناقص به صفر خواهد رسید. مهدی خطیبی در حاشیه مراسم رونمایی از خودروی دوگانه‌سوز سورن‌پلاس افزود: تعداد خودرو‌های ناقص کف پارکینگ ایران‌خودرو در تاریخ نهم بهمن‌ماه پارسال ۸۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه بود و تا اواخر مرداد دیگر خودروی ناقصی در کف پارکینگ‌ها نخواهیم داشت.خطیبی با بیان اینکه دیگر معضلی به نام خودروی کف پارکینگ نخواهیم داشت، گفت: همین مساله و شاخص «عبور مستقیم» (تولید خودروی کامل و در اختیار واحد فروش قرار دادن) که از ابتدای خرداد ماه به ۱۰۰ درصد رسیده منجر به ارتقای کیفی ۲۵ درصدی خودرو‌های این گروه صنعتی خواهد شد. وی در تایید سخنان خود نیز عنوان می‌کند که در ماه‌های گذشته شاهد کاهش ۳۹ درصدی مراجعات مشتریان به واحد‌های خدمات پس از فروش بودیم که نشان‌دهنده حرکت ایران‌خودرو در مسیر ارتقای کیفی است. این سخنان امیدوار کننده به آینده صنعت خودرو کشور و تعهد پذیر شدن خودروسازان در حالی مطرح شده است که برای تکمیل این روند خدمت رسانی چند نکته قابل توجه وجود دارد: نخست آنکه به گفته آقای خطیبی از خردادماه تولید خودروی کامل به ۱۰۰ درصد رسیده است که به ارتقای ۲۵ درصدی کیفی خودروها منجر شده است. وی آمار بهمن ماه سال گذشته را ۸۲ هزار و ۵۰۰ دستکاه خودروی ناقص عنوان می کند که به ۲۲ هزاردستگاه رسیده است. حال این سوال مطرح است که وقتی خودروسازان از تاثیر تکمیل و تجاری سازی زودهنگام خودرو در ارتقای کیفیت آن آگاه هستند چرا طی سالهای گذشته این اقدام را صورت نداده و با تولید خودروهای ناقص زمینه ساز کاهش ۲۵ درصدی کیفیت خودرو شده‌اند؟ در همین حال آقای مدیرعامل از تکمیل ۶۰ هزار خودرو سخن گفته که کیفیت بالاتری نسبت به خودروهای گذشته دارند. حال این سوال مطرح است که طرح خودروسازان برای خودروهای تولید پیش از تکمیل ، که کیفیتی ۲۵ درصد پایین تر دارند چیست؟ آیا خودروسازان اقدام به پرداخت خسارت نقدی به مالکان آن خودروها می‌کنند یا اینکه مانند شرکت‌های بزرگ خودروسازی فراخوان اصلاح خودروهای گذشته را صادر می‌کنند؟ دوم آنکه به گفته آقای مدیرعامل، مراجعه به نمایندگی‌ها و واحدهای پس از فروش ۳۹ درصد کاهش داشته است که خبری بسیار خوب است که امید می رود تا در آینده بر این میزان افزوده گردد. اما در اینجا یک مسئله باقی است و آن اینکه به گفته آقای مدیر ارتقای سطح کیفیت با تکمیل خودروهای ناقص از ابتدای خرداد ماه بوده است حال آنکه بر اساس مقررات و مصوبات قراردادهای گارانتی خودروهای صفر، فاصله زمانی ۳ تا ۵ ماه به کیلومتر شمار ۱۰۰۰ کیلومتر می باشد، به عبارتی دقیق‌تر از آن تاریخ تا به امروز ۴۵ روز می گذرد که بر اساس مقررات گارانتی صرفا نیمی از زمان مراجعه خریداران برای سرویس های اولیه خودروهایشان سپری شده است لذا کاهش ۳۹ درصدی مراجعات امری طبیعی می‌نماید. البته اگر با نگاهی بدبینانه به این موضوع نگریسته شود می توان این طور نتیجه گرفت که کیفیت خودروها چنان نابسامان بوده است که مشریان از همان روزهای اول و تا پیش از زمان گارانتی اولیه اجبارا باید به نمایندگی‌ها مراجعه و به دنبال رفع مشکلات خودروی خود می‌شدند. به هر حال با نگاهی خوش بینانه به کاهش ۳۹ درصدی مراجعات این نیتجه را می‌توان مطرح کرد که خودروسازان در حال برداشتن گام‌هایی برای ارتقای کیفیت خودروها هستند هر چند هنوز مسئله قیمت‌های بی دلیل بالای تولیدات خودروسازان و البته سرنوشت خودروهای پیش از این تکمیل سازی همچنان باقی است. البته خودروسازان هنوز عنوان نکرده‌اند که آیا تکمیل کردن این خودروهای ناقص ،پایان راه تولید خودروهای ناقص است یا آنکه در شهریور با عنوان کمبود قطعه‌های جدید بار دیگر تولیدات کاهش یافته و بهانه‌ای می شود برای افزایش قیمت‌های جدید و بدعهدی‌های چند ماهه خودروسازان به مشتریان که دارای سابقه‌ای طولانی است؟ نویسنده: کامیار زین العابدینی