کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی بر توافقات شش گانه وزارت صمت و بورس‌کالا

بازار خودرو به تعادل می‌رسد؟

26 آذر 1401 ساعت 20:03


خودرو این روزها بار دیگر میدان التهاب قیمتی شده است که برخی آن را به افزایش قیمت دلار و برخی آن را به خودروهای وارداتی نسبت می‌دهند و در این میان مصرف کننده تنها ضرر بینده در این وضعت پر التهاب است و چشم به راه نتیجه برخی تصمیمات دولت از جمل توافق اعلامی وزارت صمت و بورس کالاست.
در تمام کشورها اصل بر آن است که خودرو یک کالاست که مانند هر وسیله دیگری استفاده می شود و جنبه سرمایه ای ندارد و لذا اسناد نقل و انتقال خودرو نیز نیازی به ثبت در اسناد رسمی ندارد و همان برگ سبز برای این کار کفایت می‌کند. اما در سالهای اخیر گویی خودرو به یک سرمایه مبدل شده است که بخشی از سرمایه ها و بویژه دلالی‌ها را به خود اختصاص داده است. سالهاست که هنوز فرمولی برای مقابله با این وضعیت یافت نشده است بویژه اینکه نزدیک سازی قیمت کارخانه به بازار بر میزان این دلالی افزوده است که افزایش نرخ ارز را نیز نباید در این روند نادیده گرفت. این روزها بازار خودرو چنان التهاب زده است که وزیر صمت در مجلس کارت زرد می گیرد و برای اقدام سریع و موثر بازخواست می شود. در این میان در ادامه اقدامات برای مقابله با وضعیت مذکور، معاونین وزارت صمت در جلسه با مدیران ارشد بورس به ۶ توافق برای تعادل در بازار خودرو دست یافتند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در جلسه معاونین وزارت صمت و مدیران ارشد بورس کالا برای تعادل بازار خودرو مقرر شد: ۱-جدول کف عرضه خودرو و برنامه تولید ماهانه به تفکیک مدل توسط وزارت صمت به بورس کالا اعلام شود و مبنای تایید عرضه ها و معاملات قرار گیرد.۲-بورس کالا میزان عرضه ها را به صورت هفتگی، دو‌هفته ای و ماهانه به گونه ای تایید کند تا کف عرضه های ماهانه رعایت شود. ۳-در خصوص نحوه عرضه ها نیز قرار شد تجمیع عرضه ها براساس کلاس خودروها، پرتیراژها و کم تیراژها و خودروهای تجاری انجام شود.۴-تعیین پیش دریافت خرید خودرو به گونه ای متناسب با شرایط بازار باشد تا تقاضای خودرو متعادل تر شود.۵-آن دسته از کدهای ملی در بورس کالا امکان خرید خودرو دارند که از ابتدای سال ۹۸ از بورس کالا یا سامانه های وزارت صمت خرید نداشته اند.۶- مقرر شد شرایط ضمانت خودروسازان برای عرضه در بورس به منظور رشد عرضه ها تسهیل شود.
این اقدام از سوی سازمان بورس در حالی صورت گرفته است که به دلیل شفاف نبودن کامل آنچه در بورس روی می‌دهد همچنان امیدها به بهبود وضع بازار خودرو کم است. نکته قابل توجه آن است که در این بازار پر التهاب خودرویی یکی از ارکان بر زمین مانده مسئله خودروهای فرسوده است که نقشی مهم در آلودگی هوا و خسارت‌های وارده به مردم و محیط زیست دارد.
در همین چارچوب رئیس انجمن مراکز اسقاط گفت: خودروهایی که با تایید این ستاد فرسوده شناخته شود، مشمول طرح اسقاط خواهد بود.محمود مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط گفت: معیار سایت ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور است. در حقیقت خودروهایی که با تایید این ستاد فرسوده شناخته شود، مشمول این طرح خواهد بود.به گفته او، ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت بر اساس فایل پالایشی که راهور ناجا در اختیار آنها قرار داده است، خودروهای فرسوده را مشخص می‌کنند، به‌عبارتی در این فایل خودروهایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند، مشخص شده است.مشهدی شریف می گوید: افرادی که ثبت‌نام می‌کنند، بر اساس کد ثبت‌نامی برای صحت‌سنجی از ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت استعلام صورت خواهد گرفت، ستاد هم بر اساس فایل راهور ناجا، خودرو را تایید می‌کند که تاکنون اسقاط نشده و فرسوده هم هست.رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، تاکید کرد: دارندگان خودروهای تا سال ١٣٨۵ می‌توانند اقدام به ثبت‌نام در این طرح کنند. حداقل باید ١۵ سال از سن فرسودگی خودروها (تولیدی‌های ١٣٨۵ به قبل) گذشته باشد (١۴٠١ مورد محاسبه نخواهد بود). نکته مهم آنکه تغییرات در قیمت خودروها در حالی فاصله کارخانه تا بازار را افزایش داده که این افزایش به بهانه‌ای و توجیهی برای خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها منجر شده است. در حالی سایپا در برخی محصولات خود بدون هیچ مصوبه‌ای افزایش قیمت داده است که همچنان زیان انباشته بهانه آنها برای این اقدام است.
چنانکه مهر گزارش کرده است در آخرین صورتمالی این شرکت که منتهی به ۳۱ شهریور سال جاری است، درآمدهای عملیاتی سایپا با افزایش ۶۲ درصدی به ۲۶,۷۶۰ میلیارد تومان رسیده که ماحصل افزایش قیمت کارخانه این شرکت نسبت به شهریور سال قبل است، اما جالب این است که هزینه‌های عملیاتی این شرکت نیز نسبت به شهریور سال گذشته ۳۲ درصد افزایش یافته و به ۲۵,۷۲۴ میلیارد تومان رسیده است.حال برای به دست آوردن جزئیات درآمدی این شرکت فعالیت ماهانه آن را بررسی می‌کنیم: این شرکت از ابتدای سال جاری تا انتهای آبان ماه توانسته در بازار داخلی ۳۷.۲۵۴ میلیارد تومان درآمد فروش کسب کند که از راه فروش تیبا، ساینا، کوییک، وانت ۱۵۱، شاهین به دست آمده است.شرکت سایپا برای فروش خودروهای خانواده x۲۰۰، که عبارتند از تیبا، ساینا و کوییک به طور متوسط برای هر خودرو ۱۳۲.۹۵۵.۰۸۰ تومان دریافت کرده در صورتی که سال گذشته در آبان ماه برای همین خودروها به طور متوسط ۸۷.۰۴۸.۴۶۹ تومان دریافت کرده است. یعنی توانسته به لطف بازار آزاد و مافیای خودرو ۶۵ درصد گران کند در نتیجه دلیل اصل افزایش درآمدهای عملیاتی این شرکت افزایش قیمت کارخانه بوده است.نکته بعدی عملکرد ضعیف مدیریتی این شرکت است که با وجود افزایش درآمدهای عملیاتی این و حاشیه سود ناخالص مثبت ۴ درصد این شرکت همچنان به سود دهی نرسیده است و با حاشیه زیان خالص منفی ۷ درصدی مواجه بوده و شرکت مبلغ ۱,۸۵۶ میلیارد تومان در زیان انباشته است.
به هر تقدیر آنچه اکنون در بازار خودرو مشاهده می‌شود بی سامانی است که جز افزایش قیمت و البته بدون بهبود کیفیت در ان جایی ندارد و واردات گفته نیز نتوانسته است کارکرد مثبتی را نشان دهد بویژه اینکه واردات نیز می رود تا گرفتار دلال بازی شود و عموم جامعه توان واردات نداشته باشد.

نویسنده: سمیه ملکی


کد مطلب: 124682

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/124682/بازار-خودرو-تعادل-می-رسد

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir