کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سالانه ۲.۵ میلیارد دلار لوازم خانگی به کشور وارد می‌شود

۴۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار کالای قاچاق

18 مهر 1400 ساعت 20:49


در حالی گزارش‌ها از واردات سالانه ۲ و نیم میلیارد دلار لوازم خانگی به کشور حکایت دارد که رئیس انجمن لوازم خانگی گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار کالاهای وارداتی قاچاق است.
طی هفته‌های اخیر مسئله تولید و مقابله با واردات لوازم خانگی به یکی از محورهای حوزه اقتصادی مبدل شده است در حالی که آمارها از راهی سخت برای تحقق این مهم به دلیل حجم بالای قاچاق لوازم خانگی به کشور حکایت دارد.
علیرضا دانیالی ، گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی ایران در اختیار کالای خارجی است که عمدتا به صورت قاچاق وارد می‌شود که از مبادی رسمی و مناطق آزاد و یک مقدار از کالاها به صورت پیله‌وری وارد می‌شود.رئیس انجمن لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که با ممنوعیت واردات محصولات لوازم خانگی خارجی آیا انحصاری از سوی تولیدکنندگان مانند خودروسازی ایجاد نمی‌شود، گفت: مقایسه صنعت خودروسازی با صنعت لوازم خانگی غلط است، چون خودروسازی یک صنعت دولتی است که ۹۰ درصد بازار در اختیار دو شرکت خودروساز بزرگ قرار دارد و دولت آن را کنترل می‌کند، در حالی که در صنعت لوازم خانگی ۵۰۰ شرکت بزرگ و کوچک به تولید می‌پردازند و این صنعت رقابتی است و انحصاری در آن نیست و مقایسه این دو صنعت غلط است.دانیالی اضافه کرد: برای انتقال دانش فنی و تکنولوژی و به کارگیری ماشین‌آلات پیشرفته باید در یک زمان معقول معمولا ۵ ساله صنعت داخلی لوازم خانگی حمایت شود و بعد از آن اجازه واردات داده شود، تا رقابت ایجاد شود.وی گفت: تا زمانی که رقابت پذیری در صنعت لوازم خانگی ایجاد نشود، امکان صادرات وجود ندارد.

دانیالی در مورد اینکه صادرکنندگان لوازم خانگی چه مشکلاتی در انتقال ارز دارند، افزود: معمولا از طریق صرافی‌ها با ریسک بالا و با هزینه ۱۰ تا ۱۵ درصد انجام می‌شود که باعث می‌شود، هزینه صادراتی در مقایسه با رقبا افزایش پیدا کند.وی همچنین در نشست فعالان صنعت لوازم خانگی با وزیر گفت: باید بخش خصوصی در کنار دولت و مجلس به عنوان یک مشاور امین حضور داشته باشند تا زمانی که کالای تولیدی دارای کیفیت و رقابت‌پذیر نباشد و همچنین شاخص رقابت‌پذیری کشور ما در بین ۱۴۰ کشور ۹۹ باشد، نمی‌توانیم با چین که رتبه ۲۸ رقابت‌پذیری دارد رقابت کنیم. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رئیس انجمن لوازم خانگی اظهار داشت: شاخص فضای کسب و کار کشور ما رتبه ۹۹ است که باید این شاخص بهبود پیدا کند، در حالی که شاخص رقابت‌پذیری ایران ۹۹ است، این شاخص برای چین ۲۸ و برای کشور همسایه ترکیه ۶۱ است.
دانیالی افزود: با تورم ۵۰ درصد در کشور نمی‌توانیم کالای صادراتی تولید کنیم و این مشکلات مختص وزارت صنعت نیست، باید مشکلات کلی اقتصاد در دولت بررسی شود. تا زمانی که رشد اقتصادی مثبت نشود، نمی‌توانیم به صادرات فکر کنیم، زیرا در دهه ۹۰ رشد اقتصاد قابل توجه نبود، باید کاری کنیم نرخ رشد اقتصاد حداقل ۵ درصد برسد.وی ادامه داد: بازار لوازم خانگی که با زحمت به دست می‌آید، متأسفانه به راحتی در اختیار لوازم خانگی قاچاق قرار می‌گیرد، شرکت‌های متوسط و کوچک تولید لوازم منزل نیاز به توجه بیشتری دارند. در حال حاضر ۲۵۰ بنگاه اقتصادی به تولید لوازم خانگی و قطعات می‌پردازند.

در این میان اما سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: بازار ۷ میلیارد دلاری لوازم خانگی به میزان ۲.۵ میلیارد دلار دست کالای خارجی به صورت رسمی و قاچاق قرار دارد.
حمید رضا غزنوی، در پاسخ به این پرسش آیا با ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی، تولیدکنندگان داخلی همچون خودروسازان به بازار انحصاری دلخوش می‌کنند یا اینکه رقابت ایجاد می‌شود، گفت: بازار لوازم خانگی با صنعت خودرو تفاوت دارد. اولا که صنعت خودرو دولتی است و دو خودروساز بزرگ که دولتی هستند ۹۵ درصد بازار را در اختیار دارند، در حالی که در لوازم خانگی اولا این صنعت دولتی نیست و حدود ۵۰۰ شرکت فعال در تولید لوازم خانگی حضور دارند، بنابراین انحصاری وجود ندارد و ما نمی‌توانیم تجربه تلخ خودروسازی را به صنعت لوازم خانگی تعمیم دهیم.وی افزود: وجود تولیدکنندگان فراوان در صنعت لوازم خانگی باعث می‌شود که انحصاری ایجاد نشود، زیرا بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده لوازم خانگی حداکثر ۲۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارد، بنابراین انحصاری در این بازار وجود ندارد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که چه میزان از بازار لوازم خانگی در اختیار کالای قاچاق قرار دارد، گفت: از بازار ۷ میلیارد دلاری لوازم خانگی، حدود ۲.۵ میلیارد دلار یعنی بیش از ۳۰ درصد در اختیار کالای خارجی به صورت قاچاق و یا واردات رسمی قرار دارد و امیدواریم تولیدکنندگان داخلی با توجه به ظرفیت خالی بتوانند این بخش از بازار را تامین کنند.وی در مورد اینکه در گذشته برخی برندها مانند ارج، آزمایش و دیگران بودند که به تدریج از بین رفتند، آیا می توان آنها را احیا کرد، افزود: واگذاری غیراصولی این شرکت‌ها از سوی دولت و سیاست‌های اشتباه بخش دولتی باعث شد، برخی از صنایع لوازم خانگی ورشکست شوند و از بین بروند و برای احیای برخی از این برندها لازم است از نو طراحی شود؛ یعنی فقط برند و نام آن مانده و کارخانه‌ها و تجهیزات آن دیگر به درد تولید نمی‌خورد.
به گفته غزنوی صنایع ارج در دهه ۶۰ به صندوق بازنشستگی فرهنگیان داده شد، در حالی که آنها در این کار حرفه‌ای نبودند و این کار باعث ورشکستگی آن صنعت شد و واگذاری غیراصولی باعث از بین رفتن برخی از این صنایع شد.


کد مطلب: 119968

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/119968/۴۰-درصد-بازار-لوازم-خانگی-اختیار-کالای-قاچاق

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir