گروه اقتصادی - این روزها تصادف زنجیرهای بهبهان در حالی بار دیگر پایین بودن استانداردها و کیفیت خودروهای تولید داخل را نشان می داد که خودروسازان در کنار بهانهجوییهای جدید برای توجیه این حادثه گویا برآنند تا با ادعای بهبود کیفیت، افزایش قیمتها را در دستور کار دارند.
بازار خودرو همچنان در وضعیت نابسامان قمیت به سر میبرد که همزمان نیز وضعیت بی کیفیت خودروها به گلایهای برای مردم مبدل شده است در حالی که خودورسازان همچنان به توجیه بی کیفیتی خودروها و البته افزایش قیمتهای چنین خودروهایی میپردازند چنانکه معاون کیفیت خودروسازی سایپا گفت: در کشورمان زیرساختها و تجهیزات لازم برای آزمون تصادف وجود ندارد و ما نمونهها را فقط یک بار هنگام گرفتن تاییدیه تولید در هر نوع خودرو به خارج از کشور ارسال میکنیم.
آقای محمدحسن جبلی جوان در مصاحبه با صدا و سیما افزود: آزمونهای مربوط به استانداردهای ۸۵ گانه خودرو با حضور نماینده سازمان استاندارد در سال دو بار انجام میشود، اما برخی از موارد فعلا به دلیل تحریمها اجرا نمیشود.وی گفت: در سال جاری ۱۵۱ مورد آزمون بر روی همه محصولات سایپا انجام شده است و نماینده سازمان استاندارد به صورت نمونه گیری تصادفی خودروها را برای آزمون انتخاب میکند.
آقای جبلی جوان با اشاره به باز نشدن کیسه هوا در خودروهای حادثه بهبهان افزود: برای بررسی این موضوع باید خودروها را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم حافظه کیسه هوا را بازخوانی کنیم. وی گفت: مشاهدات فعلی ما حکایت از این دارد که خودروهای حادثه دیده در تصادف زنجیرهای بهبهان، از قسمت جلو ضربه شدید نداشتند و این در حالی است که برای باز شدن کیسه هوا باید حد مشخصی از ضربه به قسمت جلوی خودرو وارد شود و یا شاید هم رانندگان به دلیل موقعیت جاده در زمان حادثه خودرو را خاموش کرده و از خودرو خارج شده بودند که همین باعث شده کیسه هوا باز نشود.
در ادامه همین روند توجیهی مدیر طراحی مرکز توسعه محصولات ایران خودرو گفت: باز شدن کیسه هوا (ایربگ) در هنگام تصادف خودرو، بستگی به شدت ضربه، میزان سرعت و زاویهای دارد که ضربه وارد میشود.آقای مهدی رحیمی افزود: کیسه هوای هر خودرو یک جعببه سیاه برای ذخیره اطلاعات دارد و ما برای بررسی حادثه بهبهان باید این جعبههای سیاه را بررسی کنیم تا بتوانیم تشخیص دهیم که چرا کیسه هوا عمل نکرده است. وی گفت: اگر مشخص شود که اشکال از کیسه هوا بوده ما طبق قراردادهای بین المللی باید به سراغ تولید کننده آن کیسه هوا برویم و مقصر سازنده کیسه هوا است.رحیمی با بیان اینکه نظامهای کیفی در خودروسازیها مستقرند افزود: اگر ایراداتی در خودروهای تولید شده مشاهده میشود این ایرادات خیلی محتوایی نیست که خودرو در حد فروش نباشد.وی اضافه کرد: در کشور ما آزمون تصادف وجود ندارد و خودروسازان برای دریافت گواهینامههای معتبر، باید خودروها را به خارج از کشور ارسال کنند و بعد از دریافت گواهینامهها آنها در اختیار سازمان ملی استاندارد قرار دهند.
در این میان اما مدیر کل دفتر نظارت بر صنایع فلزی سازمان استاندارد گفت: ۹ مورد از استانداردهای ۸۵ گانه در کشور، اجرا نمیشود و شاید اگر استانداردهایی نظیر ترمز اضطراری هوشمند اجرا میشد شاهد حوادثی مثل تصادف زنجیرهای بهبهان نبودیم.
آقای پیمان پیرایش افزود: استانداردهای تعلیق شده عبارتند از مواردی نظیر استاندارد حفاظت از عابر پیاده هنگام برخورد، استاندارد سیستم هشدار انحراف از مسیر، استاندارد استحکام کابین خودرو، استاندارد سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، استاندارد کنترل پایداری در ترمزگیری، استاندارد فشار باد چرخ ها، استاندارد چراغ رانندگی در روز و همچنین نشانگر تعویض دنده که همگی از سال ۹۸ به بهانه تحریمها و یا عدم وجود فناوری لازم در کشور تعلیق شده اند.وی گفت: خودرو سازان میگویند امکان آزمون برخی از استانداردها را در کشور نداریم البته تلاشی برای راه اندازی آزمایشگاههایی نظیر آزمایشگاه آزمون تصادف را انجام نمیدهند چنانچه به طور مثال مرکز آزمون جادهای خودرو بیش از ۱۵ سال است که بلاتکلیف مانده است.
مدیر کل دفتر نظارت بر صنایع فلزی سازمان استاندارد ادامه داد: خودرو سازان و وزارت صنعت مرکز آزمون جادهای را تکمیل نمیکنند و ما ناچاریم خودروهای نمونه را برای آزمون به خارج از کشور ارسال کنیم که این کاری بسیار زمانبر است.آقای پیرایش گفت: چرا خودرو سازان آزمایشگاههای مورد نیاز خود را فراهم نمیکنند تا متوجه بشوند چه چیزی تولید کرده اند، همه واحدهای تولیدی باید خودشان آزمایشگاه مورد نیاز محصولات خود را فراهم کنند.
از سوی دیگر ایسنا گزارش کرده است که دبیر هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس در مورد باز نشدن ایربگها در تصادف زنجیرهای بهبهان گفت: شاید تاکنون صدها یا حتی هزاران نفر قربانی بیتدبیری خودروسازان شدهاند. مسئله فقط باز نشدن ایربگ نیست؛ ما وظیفه داریم از کیفیت خودرو ایرانی تحقیق و تفحص کنیم.سید علی موسوی در مورد تصادف زنجیرهای بهبهان و اظهار نظر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی مبنی بر باز نشدن ایربگ خودروهای ایرانی گفت: در روزهای گذشته شاهد بیتدبیری خودروسازان بودیم که با جان انسانها بازی کرد. ماجرا فقط به تصادف زنجیرهای بهبهان محدود نمیشود. شاید تاکنون صدها یا حتی هزاران نفر قربانی بیتدبیری خودروسازان شدهاند.
موسوی در مورد باز نشدن ایربگها در تصادف زنجیرهای بهبهان گفت: مسئله فقط باز نشدن ایربگ نیست بلکه باید مواردی مثل ترمز و سایر چیزهایی که در کیفیت خودرو تأثیر دار را بررسی کنیم. ورود نهادهای نظارتی و قضایی به این مسئله باید تأثیرگذار باشد یعنی باید آوردهای برای مردم و صنعت خودروسازی ما داشته باشد. در همین حال نایب رئیس کمیسین انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فساد در صنعت خودروسازی و مجامع نظارتی بر این صنعت به وضوح قابل رویت است و این صنعت مانند غده سرطانی در دل جامعه در حال رشد است.قاسم ساعدی با اشاره به وضعیت نامطلوب صنعت خودروسازی کشور، بیان کرد: ارتباط صنعت خودروسازی کشور با کثرت تصادفات بر هیچکس پوشیده نیست که به عدم رعایت استاندارد در این صنعت بازمی گردد. از پراید گرفته تا سایر ماشینهای تولیدی در داخل همگی هم از لحاظ مقاومت سازه و هم از لحاظ قطعات از استاندارد پایینی برخوردار هستند.وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه یک عادت بدی در جامعه ما رواج دارد که هر بخش از خودش تعریف می کند. از خودروساز داخلی گرفته تا مجامع نظارتی که باید بر عملکرد آنان نظارت داشته باشند. بنده به عنوان نماینده مردم می گویم فساد در صنعت خودروسازی و مجامع نظارتی بر این صنعت به وضوح قابل رویت است. خودروسازان ما نه تنها خودرویی استاندارد تولید نمی کنند بلکه با قیمت ها بالایی نیز آن را به دست مردم می دهند.
بازار خودرو همچنان در وضعیت نابسامان قمیت به سر میبرد که همزمان نیز وضعیت بی کیفیت خودروها به گلایهای برای مردم مبدل شده است در حالی که خودورسازان همچنان به توجیه بی کیفیتی خودروها و البته افزایش قیمتهای چنین خودروهایی میپردازند چنانکه معاون کیفیت خودروسازی سایپا گفت: در کشورمان زیرساختها و تجهیزات لازم برای آزمون تصادف وجود ندارد و ما نمونهها را فقط یک بار هنگام گرفتن تاییدیه تولید در هر نوع خودرو به خارج از کشور ارسال میکنیم.
آقای محمدحسن جبلی جوان در مصاحبه با صدا و سیما افزود: آزمونهای مربوط به استانداردهای ۸۵ گانه خودرو با حضور نماینده سازمان استاندارد در سال دو بار انجام میشود، اما برخی از موارد فعلا به دلیل تحریمها اجرا نمیشود.وی گفت: در سال جاری ۱۵۱ مورد آزمون بر روی همه محصولات سایپا انجام شده است و نماینده سازمان استاندارد به صورت نمونه گیری تصادفی خودروها را برای آزمون انتخاب میکند.
آقای جبلی جوان با اشاره به باز نشدن کیسه هوا در خودروهای حادثه بهبهان افزود: برای بررسی این موضوع باید خودروها را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم حافظه کیسه هوا را بازخوانی کنیم. وی گفت: مشاهدات فعلی ما حکایت از این دارد که خودروهای حادثه دیده در تصادف زنجیرهای بهبهان، از قسمت جلو ضربه شدید نداشتند و این در حالی است که برای باز شدن کیسه هوا باید حد مشخصی از ضربه به قسمت جلوی خودرو وارد شود و یا شاید هم رانندگان به دلیل موقعیت جاده در زمان حادثه خودرو را خاموش کرده و از خودرو خارج شده بودند که همین باعث شده کیسه هوا باز نشود.
در ادامه همین روند توجیهی مدیر طراحی مرکز توسعه محصولات ایران خودرو گفت: باز شدن کیسه هوا (ایربگ) در هنگام تصادف خودرو، بستگی به شدت ضربه، میزان سرعت و زاویهای دارد که ضربه وارد میشود.آقای مهدی رحیمی افزود: کیسه هوای هر خودرو یک جعببه سیاه برای ذخیره اطلاعات دارد و ما برای بررسی حادثه بهبهان باید این جعبههای سیاه را بررسی کنیم تا بتوانیم تشخیص دهیم که چرا کیسه هوا عمل نکرده است. وی گفت: اگر مشخص شود که اشکال از کیسه هوا بوده ما طبق قراردادهای بین المللی باید به سراغ تولید کننده آن کیسه هوا برویم و مقصر سازنده کیسه هوا است.رحیمی با بیان اینکه نظامهای کیفی در خودروسازیها مستقرند افزود: اگر ایراداتی در خودروهای تولید شده مشاهده میشود این ایرادات خیلی محتوایی نیست که خودرو در حد فروش نباشد.وی اضافه کرد: در کشور ما آزمون تصادف وجود ندارد و خودروسازان برای دریافت گواهینامههای معتبر، باید خودروها را به خارج از کشور ارسال کنند و بعد از دریافت گواهینامهها آنها در اختیار سازمان ملی استاندارد قرار دهند.
در این میان اما مدیر کل دفتر نظارت بر صنایع فلزی سازمان استاندارد گفت: ۹ مورد از استانداردهای ۸۵ گانه در کشور، اجرا نمیشود و شاید اگر استانداردهایی نظیر ترمز اضطراری هوشمند اجرا میشد شاهد حوادثی مثل تصادف زنجیرهای بهبهان نبودیم.
آقای پیمان پیرایش افزود: استانداردهای تعلیق شده عبارتند از مواردی نظیر استاندارد حفاظت از عابر پیاده هنگام برخورد، استاندارد سیستم هشدار انحراف از مسیر، استاندارد استحکام کابین خودرو، استاندارد سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، استاندارد کنترل پایداری در ترمزگیری، استاندارد فشار باد چرخ ها، استاندارد چراغ رانندگی در روز و همچنین نشانگر تعویض دنده که همگی از سال ۹۸ به بهانه تحریمها و یا عدم وجود فناوری لازم در کشور تعلیق شده اند.وی گفت: خودرو سازان میگویند امکان آزمون برخی از استانداردها را در کشور نداریم البته تلاشی برای راه اندازی آزمایشگاههایی نظیر آزمایشگاه آزمون تصادف را انجام نمیدهند چنانچه به طور مثال مرکز آزمون جادهای خودرو بیش از ۱۵ سال است که بلاتکلیف مانده است.
مدیر کل دفتر نظارت بر صنایع فلزی سازمان استاندارد ادامه داد: خودرو سازان و وزارت صنعت مرکز آزمون جادهای را تکمیل نمیکنند و ما ناچاریم خودروهای نمونه را برای آزمون به خارج از کشور ارسال کنیم که این کاری بسیار زمانبر است.آقای پیرایش گفت: چرا خودرو سازان آزمایشگاههای مورد نیاز خود را فراهم نمیکنند تا متوجه بشوند چه چیزی تولید کرده اند، همه واحدهای تولیدی باید خودشان آزمایشگاه مورد نیاز محصولات خود را فراهم کنند.
از سوی دیگر ایسنا گزارش کرده است که دبیر هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس در مورد باز نشدن ایربگها در تصادف زنجیرهای بهبهان گفت: شاید تاکنون صدها یا حتی هزاران نفر قربانی بیتدبیری خودروسازان شدهاند. مسئله فقط باز نشدن ایربگ نیست؛ ما وظیفه داریم از کیفیت خودرو ایرانی تحقیق و تفحص کنیم.سید علی موسوی در مورد تصادف زنجیرهای بهبهان و اظهار نظر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی مبنی بر باز نشدن ایربگ خودروهای ایرانی گفت: در روزهای گذشته شاهد بیتدبیری خودروسازان بودیم که با جان انسانها بازی کرد. ماجرا فقط به تصادف زنجیرهای بهبهان محدود نمیشود. شاید تاکنون صدها یا حتی هزاران نفر قربانی بیتدبیری خودروسازان شدهاند.
موسوی در مورد باز نشدن ایربگها در تصادف زنجیرهای بهبهان گفت: مسئله فقط باز نشدن ایربگ نیست بلکه باید مواردی مثل ترمز و سایر چیزهایی که در کیفیت خودرو تأثیر دار را بررسی کنیم. ورود نهادهای نظارتی و قضایی به این مسئله باید تأثیرگذار باشد یعنی باید آوردهای برای مردم و صنعت خودروسازی ما داشته باشد. در همین حال نایب رئیس کمیسین انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فساد در صنعت خودروسازی و مجامع نظارتی بر این صنعت به وضوح قابل رویت است و این صنعت مانند غده سرطانی در دل جامعه در حال رشد است.قاسم ساعدی با اشاره به وضعیت نامطلوب صنعت خودروسازی کشور، بیان کرد: ارتباط صنعت خودروسازی کشور با کثرت تصادفات بر هیچکس پوشیده نیست که به عدم رعایت استاندارد در این صنعت بازمی گردد. از پراید گرفته تا سایر ماشینهای تولیدی در داخل همگی هم از لحاظ مقاومت سازه و هم از لحاظ قطعات از استاندارد پایینی برخوردار هستند.وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه یک عادت بدی در جامعه ما رواج دارد که هر بخش از خودش تعریف می کند. از خودروساز داخلی گرفته تا مجامع نظارتی که باید بر عملکرد آنان نظارت داشته باشند. بنده به عنوان نماینده مردم می گویم فساد در صنعت خودروسازی و مجامع نظارتی بر این صنعت به وضوح قابل رویت است. خودروسازان ما نه تنها خودرویی استاندارد تولید نمی کنند بلکه با قیمت ها بالایی نیز آن را به دست مردم می دهند.