در حالی کیفیت خودرو همچنان در مسیر نزولی است که قیمتها از سوی کارخانهها در حال افزایش است چنانکه در ادامه این روندف قیمت ۳ محصول سایپا در دعوتنامههای ارسالی برای خریداران خودروهای با موعد تحویل مهرماه افزایش یافت.
خودروسازان که تاکنون از انجام تعهدات خودرویی خود کوتاهی می کنند و هر روز از کیفیت خودروها کاسته میشود در حوزه افزایش قیمت هر روز قیمتهای جدیدی را به بهانههای مختلف اجرا میکنند. در همین راستا نیز قیمت وانت پراید از ۱۰۵ میلیون تومان با رشد ۱۹ میلیون تومانی به ۱۲۴ میلیون تومان افزایش یافته است.همچنین قیمت وانت نیسان تک سوز آپشنال که قبلاً ۲۱۲ میلیون تومان بود، حالا ۲۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. به این ترتیب قیمت این خودرو ۲۹ میلیون تومان افزایش یافته است.سایپا قیمت جدید وانت نیسان دوگانه سوز آپشنال را نیز با رشد ۲۷ میلیون تومانی نسبت به قیمت قبلی، ۲۵۷ هزار تومان تعیین کرده است. قیمت قبلی این محصول سایپا ۲۳۰ میلیون تومان بود.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت پیشتر گفته بود، با اتمام ۶ ماهه اول سال، قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا بر مبنای نرخ تورم بخشی خودرو که از سوی بانک مرکزی اعلام میشود، تعیین خواهد شد.
در این میان اما رئیس شورای رقابت گفت: هر روز میگویند که به دلیل ورود شورای رقابت خودروسازان زیان کرده اند اما قیمت منصفانه قیمت کارخانه است و قیمت بازار منصفانه نیست.
رضا شیوا دیروز در نشست خبری اظهار کرد: شورای رقابت باید استقلال داشته باشد و بر اساس دلخواه دولت تصمیمگیری نکند. بازار خودرو انحصاری است و ما تلاش کردیم نگذاریم انحصارگر قیمتهای خود را به بازار تحمیل کند.رئیس شورای رقابت ادامه داد: وقتی تورم بالای ۴۰ تا ۵۰ درصد است تولیدکننده باید حداقلها را به قیمت اضافه کند و وقتی ما ۸ درصد به قیمت خودرو افزودیم مردم هم علیه شورای رقابت موضع گرفتند. در حالی که تولیدکننده نیز نیاز به افزایش قیمت داشت.وی افزود: در حال حاضر به دلیل ارزان بودن نیروی انسانی و انرژی و … قیمتهای کارخانههای ما واقعی است و اگر خودرو وارد کشور شود مطمئناً قیمتهای بازار میشکند زیرا ان نرخها واقعی نیستند.شیوا گفت: سرمایه گذاری ها و هزینههای نامربوط زیادی در خودروسازیهای ما وجود دارد. شرکتهای زیرمجموعه خودروسازان ما همه زیانده هستند در حالی که خودروساز فقط باید به فکر تولید خودرو باشد و به باقی حوزهها ورود نکند. شیوا تاکید کرد: تنها راه گذر از این مسائل افزایش عرضه است. متأسفانه اصلاً به دنبال افزایش عرضه نیستند. به هر حال در این تعداد عرضه فعلی که تقاضا چند برابر آن است چگونه باید خودروها را عرضه کرد؟ هر کس هر پیشنهاد دیگری دارد بگوید.شیوا گفت: خودروهای مونتاژی کنترل شده نیستند و گاهاً برای تعیین قیمت، دلار را ۸۰ هزار تومان حساب میکنند. رئیس شورای رقابت افزود: واردات خودرو هیچ فشار ارزی به کشور وارد نمیکند. اگر خودروی ۳ ساله وارد کشور شود مردم توان خرید انها را دارند. اگر تعرفه بالا نباشد برای خودروهای صفر هم مشتری پیدا میشود.وی اظهار کرد: دومین دوره شورای رقابت از ۱۳ مهر ماه به پایان میرسد و پس از معرفی نمایندهها وزارتخانهها، ریاست جمهوری برای دوره جدید حکم میدهد و رئیس شورا از بین دو اقتصاددانی که وزیر امور اقتصادی و دارایی معرفی میکند، انتخاب میشود که فردا در همین زمینه جلسهای خواهیم داشت.
لازم به ذکر است تولید انواع خودرو طی ۶ ماه امسال رشد قابل توجهی را تجربه نکرد و خودروسازان درجا زدند، به طوری که تولید خورو در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۳.۹ درصد رشد کرد و به ۴۸۵ هزار و ۲۶۰ دستگاه رسید.همچنین در ۶ ماهه اول امسال ۴۴۶ هزار و ۲۷۶ دستگاه سواری در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۲ درصد رشد داشته است.در نیمه اول امسال تولید ون به ۱۹۷ دستگاه رسید که رشد ۷۱.۳ درصدی را در مقایسه با نیمه اول سال قبل داشته، اما تولید وانت ۳۳ هزار و ۸۷۳ دستگاه بود که نسبت به نیمه اول سال قبل ۱۴.۳ درصد افت داشته است.
در مورد تولید مینیبوس و میدلباس طی نیمه اول امسال نیز باید به رشد ۴.۹ درصدی اشاره کنیم در عین حال، تولید اتوبوس در این مدت ۱۳.۱ درصد کاهش یافت ولی تولید کامیونت، کامیون و کشنده با افزایش ۸۲.۹ درصدی همراه بوده است.
در مورد وضعیت تولید انواع خودرو طی شهریور امسال نیز باید به رشد ۱۵ درصدی نسبت به شهریور سال قبل اشاره کنیم، به طوری که در این ماه ۹۹ هزار و ۵۶۸ دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید رسیده است.در عین حال، تولید سواری نیز در شهریور امسال ۹۲ هزار و ۳۲۰ دستگاه بوده که نسبت به شهریور سال قبل ۱۸.۶ درصد رشد داشته است.طی نیمه اول امسال تولید انواع خودرو توسط گروه صنعتی ایرانخودرو ۲۴۱ هزار و ۳۹۳ دستگاه بود که در مقایسه با نیمه اول سال قبل ۰.۷ درصد رشد داشته است.
طی ۶ ماهه اول امسال ۲۳۹ هزار و ۱۳۸ دستگاه سواری توسط ایرانخودرو تولید شده که نسبت به نیمه اول سال قبل ۱.۴ درصد رشد داشته است.در شهریور امسال نیز ۵۳ هزار دستگاه انواع خودرو توسط ایرانخودرو تولید شده که نسبت به شهریور سال قبل ۱۰.۶ درصد رشد داشته است.تولید سواری ایران خودرو نیز در شهریور امسال ۵۲ هزار و ۴۶۱ دستگاه بوده که نسبت به شهریور سال قبل ۱۰.۲ درصد رشد داشته است.بررسی آمارهای تولید خودرو طی ۶ ماهه اول امسال نشان میدهد، تولید انواع خودرو توسط گروه سایپا با رشد ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۱۱ هزار و ۳۱۵ دستگاه رسیده است.
در این مدت، تولید سواری توسط سایپا نیز ۱۸۴ هزار و ۱۰۷ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶.۶ درصدی را تجربه کرده است.
تولید انواع خودرو توسط سایپا در شهریور امسال نیز ۳۸ هزار و ۵۸۹ دستگاه بوده که نسبت به شهریور سال قبل ۱۰.۳ درصد افزایش داشته است.طی شهریور امسال ۳۴ هزار و ۲۹۸ دستگاه سواری توسط سایپا تولید شده که در مقایسه با شهریور ۹۹ رشد ۲۰.۱ درصدی را داشته است.
به این ترتیب به طور متوسط در هر ماه باید بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شود و طی نیمه اول امسال باید حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید میشد که این اتفاق نیفتاده و این موضوع انتقاد برخی برندگان قرعه کشی شرکتهای خودروساز را نسبت به تاخیر در تحویل خودروی خود به همراه داشته است.
خودروسازان که تاکنون از انجام تعهدات خودرویی خود کوتاهی می کنند و هر روز از کیفیت خودروها کاسته میشود در حوزه افزایش قیمت هر روز قیمتهای جدیدی را به بهانههای مختلف اجرا میکنند. در همین راستا نیز قیمت وانت پراید از ۱۰۵ میلیون تومان با رشد ۱۹ میلیون تومانی به ۱۲۴ میلیون تومان افزایش یافته است.همچنین قیمت وانت نیسان تک سوز آپشنال که قبلاً ۲۱۲ میلیون تومان بود، حالا ۲۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. به این ترتیب قیمت این خودرو ۲۹ میلیون تومان افزایش یافته است.سایپا قیمت جدید وانت نیسان دوگانه سوز آپشنال را نیز با رشد ۲۷ میلیون تومانی نسبت به قیمت قبلی، ۲۵۷ هزار تومان تعیین کرده است. قیمت قبلی این محصول سایپا ۲۳۰ میلیون تومان بود.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت پیشتر گفته بود، با اتمام ۶ ماهه اول سال، قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا بر مبنای نرخ تورم بخشی خودرو که از سوی بانک مرکزی اعلام میشود، تعیین خواهد شد.
در این میان اما رئیس شورای رقابت گفت: هر روز میگویند که به دلیل ورود شورای رقابت خودروسازان زیان کرده اند اما قیمت منصفانه قیمت کارخانه است و قیمت بازار منصفانه نیست.
رضا شیوا دیروز در نشست خبری اظهار کرد: شورای رقابت باید استقلال داشته باشد و بر اساس دلخواه دولت تصمیمگیری نکند. بازار خودرو انحصاری است و ما تلاش کردیم نگذاریم انحصارگر قیمتهای خود را به بازار تحمیل کند.رئیس شورای رقابت ادامه داد: وقتی تورم بالای ۴۰ تا ۵۰ درصد است تولیدکننده باید حداقلها را به قیمت اضافه کند و وقتی ما ۸ درصد به قیمت خودرو افزودیم مردم هم علیه شورای رقابت موضع گرفتند. در حالی که تولیدکننده نیز نیاز به افزایش قیمت داشت.وی افزود: در حال حاضر به دلیل ارزان بودن نیروی انسانی و انرژی و … قیمتهای کارخانههای ما واقعی است و اگر خودرو وارد کشور شود مطمئناً قیمتهای بازار میشکند زیرا ان نرخها واقعی نیستند.شیوا گفت: سرمایه گذاری ها و هزینههای نامربوط زیادی در خودروسازیهای ما وجود دارد. شرکتهای زیرمجموعه خودروسازان ما همه زیانده هستند در حالی که خودروساز فقط باید به فکر تولید خودرو باشد و به باقی حوزهها ورود نکند. شیوا تاکید کرد: تنها راه گذر از این مسائل افزایش عرضه است. متأسفانه اصلاً به دنبال افزایش عرضه نیستند. به هر حال در این تعداد عرضه فعلی که تقاضا چند برابر آن است چگونه باید خودروها را عرضه کرد؟ هر کس هر پیشنهاد دیگری دارد بگوید.شیوا گفت: خودروهای مونتاژی کنترل شده نیستند و گاهاً برای تعیین قیمت، دلار را ۸۰ هزار تومان حساب میکنند. رئیس شورای رقابت افزود: واردات خودرو هیچ فشار ارزی به کشور وارد نمیکند. اگر خودروی ۳ ساله وارد کشور شود مردم توان خرید انها را دارند. اگر تعرفه بالا نباشد برای خودروهای صفر هم مشتری پیدا میشود.وی اظهار کرد: دومین دوره شورای رقابت از ۱۳ مهر ماه به پایان میرسد و پس از معرفی نمایندهها وزارتخانهها، ریاست جمهوری برای دوره جدید حکم میدهد و رئیس شورا از بین دو اقتصاددانی که وزیر امور اقتصادی و دارایی معرفی میکند، انتخاب میشود که فردا در همین زمینه جلسهای خواهیم داشت.
لازم به ذکر است تولید انواع خودرو طی ۶ ماه امسال رشد قابل توجهی را تجربه نکرد و خودروسازان درجا زدند، به طوری که تولید خورو در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۳.۹ درصد رشد کرد و به ۴۸۵ هزار و ۲۶۰ دستگاه رسید.همچنین در ۶ ماهه اول امسال ۴۴۶ هزار و ۲۷۶ دستگاه سواری در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۲ درصد رشد داشته است.در نیمه اول امسال تولید ون به ۱۹۷ دستگاه رسید که رشد ۷۱.۳ درصدی را در مقایسه با نیمه اول سال قبل داشته، اما تولید وانت ۳۳ هزار و ۸۷۳ دستگاه بود که نسبت به نیمه اول سال قبل ۱۴.۳ درصد افت داشته است.
در مورد تولید مینیبوس و میدلباس طی نیمه اول امسال نیز باید به رشد ۴.۹ درصدی اشاره کنیم در عین حال، تولید اتوبوس در این مدت ۱۳.۱ درصد کاهش یافت ولی تولید کامیونت، کامیون و کشنده با افزایش ۸۲.۹ درصدی همراه بوده است.
در مورد وضعیت تولید انواع خودرو طی شهریور امسال نیز باید به رشد ۱۵ درصدی نسبت به شهریور سال قبل اشاره کنیم، به طوری که در این ماه ۹۹ هزار و ۵۶۸ دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید رسیده است.در عین حال، تولید سواری نیز در شهریور امسال ۹۲ هزار و ۳۲۰ دستگاه بوده که نسبت به شهریور سال قبل ۱۸.۶ درصد رشد داشته است.طی نیمه اول امسال تولید انواع خودرو توسط گروه صنعتی ایرانخودرو ۲۴۱ هزار و ۳۹۳ دستگاه بود که در مقایسه با نیمه اول سال قبل ۰.۷ درصد رشد داشته است.
طی ۶ ماهه اول امسال ۲۳۹ هزار و ۱۳۸ دستگاه سواری توسط ایرانخودرو تولید شده که نسبت به نیمه اول سال قبل ۱.۴ درصد رشد داشته است.در شهریور امسال نیز ۵۳ هزار دستگاه انواع خودرو توسط ایرانخودرو تولید شده که نسبت به شهریور سال قبل ۱۰.۶ درصد رشد داشته است.تولید سواری ایران خودرو نیز در شهریور امسال ۵۲ هزار و ۴۶۱ دستگاه بوده که نسبت به شهریور سال قبل ۱۰.۲ درصد رشد داشته است.بررسی آمارهای تولید خودرو طی ۶ ماهه اول امسال نشان میدهد، تولید انواع خودرو توسط گروه سایپا با رشد ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۱۱ هزار و ۳۱۵ دستگاه رسیده است.
در این مدت، تولید سواری توسط سایپا نیز ۱۸۴ هزار و ۱۰۷ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶.۶ درصدی را تجربه کرده است.
تولید انواع خودرو توسط سایپا در شهریور امسال نیز ۳۸ هزار و ۵۸۹ دستگاه بوده که نسبت به شهریور سال قبل ۱۰.۳ درصد افزایش داشته است.طی شهریور امسال ۳۴ هزار و ۲۹۸ دستگاه سواری توسط سایپا تولید شده که در مقایسه با شهریور ۹۹ رشد ۲۰.۱ درصدی را داشته است.
به این ترتیب به طور متوسط در هر ماه باید بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شود و طی نیمه اول امسال باید حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید میشد که این اتفاق نیفتاده و این موضوع انتقاد برخی برندگان قرعه کشی شرکتهای خودروساز را نسبت به تاخیر در تحویل خودروی خود به همراه داشته است.