سیاست روز - پربيننده ترين عناوين فرهنگ :: rss_full_edition https://www.siasatrooz.ir/fa/culture Mon, 30 Jan 2023 21:07:07 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 https://www.siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز https://www.siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Mon, 30 Jan 2023 21:07:07 GMT فرهنگ 60 مقابل شبکه نمایش خانگی نایستاده‌ایم، خندوانه و دورهمی فعلا برنمی‌گردند https://www.siasatrooz.ir/vdchvmnzz23nizd.tft2.html پیمان جبلی دباره موضع اخیر خود در قبال وی اودی ها، نزول سطح کیفی سریال‌های تلویزیون، حل مشکل سریال سرزمین کهن کمال تبریزی و سرنوشت خندوانه و دورهمی اظهار نظر کرد. او می‌گوید که صداوسیما در برابر شبکه نمایش خانگی نایستاده و برنامه‌هایی مثل دور همی و خندوانه هم فعلا در اولیوت تولید نیستند.پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما درباره نامه‌ای که نسبت به یکی از پلتفرم‌های نمایش خانگی به رییس جمهور نوشته است و چرایی نگارش این نامه بیان کرد: در دوره جدید در راستای خدمات حمایتی که ما از پلتفرم ها و بویژه وی او دی ها و شبکه نمایش خانگی داشتیم، بیش از ۳۷۷ پلتفرم دارای مجوزند و دارند فعالیت می‌کنند. از جمله خدمات حمایتی که از پلتفرم ها داریم این است که نه تنها آنها رقیب و چالش حس نمی‌کنیم، بلکه فرصت برای مأموریت فرهنگی صداوسیما و فضای فرهنگی کشور می‌دانیم. البته اگر درست در این مسیر حرکت کنند. یکی از خدمات حمایتی ما در زمینه دوره بررسی و اعلام نظر درباره طرح‌های نمایشی بوده که به ساترا می‌رسید. این دوره قبلا چندین ماه و بیش از ۶ ماه طول می‌کشید، الان به یک هفته و ۱۰ روز کاهشش داده‌یم. در طول یک هفته گذشته خبری ساترا منتشر کرد که ۴۰ طرح نمایش خانگی به تصویب رسیده است. این نشان می‌دهد نه تنها در خدمت پلتفرم‌ها هستیم و برای تسهیل وی او دی ها و درواقع شبکه نماش خانگی تلاش می‌کنیم، بلکه سرویس ها و خدماتی هم به آنها ارائه می‌دهیم؛ از جمله در مناسبت‌هایی مثل عید نوروز و دهه فجر انبوهی از تولیدات صداوسیما را در اختیارشان قرار می‌دهیم که استفاده کنند.وی ادامه داد: نه تنها پلتفرم و صنعت نمایش خانگی را چالش و تهدیدی برای صداوسیما نمی‌دانیم، بلکه به استناد همان شعار تحولی که از روز گذشته مطرح کردم، در نقش یک قرارگاه عمل می‌کنیم. ظرفیت وی او دی ها را هم به عنوان ظرفیت مکمل صداوسیما می‌دانیم و با هم‌افزایی با حوزه نمایش خانگی تلاش می‌کنیم بتوانیم به نیازهای جامعه به نحو احسن پاسخ دهیم. اما در این بین نقش نظارتی هم در کنار نقش حمایتی ساترا به عنوان تکلیف قانونف یعنی چیزی که قانون بر عهده ما قرار داده را باید عمل کنیم. اگر ساترا به نقش نظارتی خودش عمل نکند، هم به مخاطبان ظلم شده و هم به فعالان این عرصه.جبلی سپس تاکید کرد: اگر بنا باشد همه پلتفرم ها برای تولید محتوا و انتشار محتوای‌شان بیایند یک فرآیند قانونی را طی کنند و از ساترا مجوز بگیرند اگر در حال حاضر مشخصا یک پلتفرم از این فرآیند تبعیت نکند و در واقع از این سیر قانونی تبعیت نکند، ظلم به بقیه پلتفرم‌هاست و این حق را دارند به ما اعتراض کنند که شما چرا اجازه می‌دهید یک پلتفرم بدون مجوز اقدام به تولید محتوا و انتشار کند و ما باید مقید به گرفتن مجوز از شما باشیم؟ لذا این اقدام و این پیگیری که ساترا انجام داده، در راستای وظایف قانونی‌اش است و به هیچ وجه نباید تلقی شود ساترا و صداوسیما خدایی ناکرده در برابر پلتفرم‌ها ایستاده‌اند. ما به عنوان رسانه ملی با مخاطب سنتی و غیرسنتی که داریم، وظایف‌مان را انجام می دهیم و امیدواریم بتوانیم به نحو احسن انجام دهیم.او همچنین درباره چرایی نگارش نامه‌ای که نسبت به یکی از پلتفرم‌ها خطاب به رییس جمهور نوشته است، گفت: فکر می‌کنیم برای تقویت این مسیر مثل همه تنظیم‌گران دیگر که نیاز دارند تنظیم‌گری و نظارت آنها ضمانت اجرایی داشته باشد، دستگاه‌های دیگر مثل نهادهای نظارتی، دادستانی و غیره هم باید کمک کنند که معمول هم هست. در حوزه مطبوعات و دیگر حوزه‌ها هم هست. در این حوزه هم باید وجود داشته باشد و به‌تدریج ایجاد می‌شود. به دلیل آنکه احساس کردیم بی‌توجهی به این قاعده و روالی که همه پلتفرم‌ها از آن پیروی می‌کنند و متاسفانه فقط یک پلتفرم از آن تبعیت نکرده است، لازم دیدیم گزارش‌هایی را به مراجع ذی‌صلاح منتشر و منعکس کنیم. طبیعی است که ساترا ضابط قضایی نیست که بخواهد اقدام خاصی انجام دهد. یک نهاد ناظر و تنظیم‌گر است که گزارش خود را به مراجع ذی ربط می‌دهد و ما هم همین کار را انجام دهیم. رییس صدا و سیما که با جمعی از خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این پرسش که چرا ساترا یا قوانینش ضمانت اجرایی ندارد یا نمی‌تواند خودش با پلتفرم‌ها به تعامل برسد و آیا نیاز است شما حتما به مسائل وارد شوید؟ اظهار کرد: ساترا اتفاقاً در تعامل با پلتفرم‌ها خیلی روان عمل می‌کند. جلسات هفتگی و گاهی بیش از هفتگی، همفکری بین ساترا و پلتفرم‌ها وجود دارد. اخیرا ساترا در یک ابتکار جالب از تمام مجوز گیرندگان از ساترا دعوت کرده خودشان یک جمع ناظر را از درون خود مجوزگیرندگان شکل بدهند. در واقع نظارت بر محتوا و انتشار را به نوعی به خود مجوزگیرندگان واگذار می‌کند. این تعامل و همفکری حضوری و به صورت مستمر دارد انجام می‌شود. همین دیروز یکی از بزرگترین پلتفرم‌ها نشست صمیمانه‌ای با دوستان ما در ساترا داشته است. روز به روز این مسیر ریل‌گذاری روان‌تر و بهتری پیدا می‌کند و خود فعالان عرصه تولید عرصه نمایش خانگی به این فرآیند اعتقاد دارند.جبلی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر نزول سطح کیفی سریال‌های تلویزیونی نیز اظهار کرد: سریال‌هایی که در حال حاضر از تلویزیون پخش می‌شود کارهای قابل توجه و خوبی است که حتی ما تصمیم به تغییر شیوه پخش بعضی از آنها گرفتیم و برخی از کارهای جذاب را به صورت هفتگی به پخش درآوردیم. حتما باید دنبال ارتقاء کیفیت مجموعه‌های نمایشی‌مان باشیم.رییس صدا و سیما همچنین درباره حل مشکل پخش سریال «سرزمین کهن» ساخته کمال تبریزی نیز بیان کرد: درباره مشکلاتی که سرزمین کهن داشته اقدامات بسیار خوبی را انجام دادیم و حتما خبرهای خوبی درباره آن خواهیم داشت. مجموعه‌ای که با هدف معرفی قهرمانان بختیاری ساخته شدهف سعی می‌کنیم در کنار چالش‌های جدی که در زمینه تامین منابع ساخت مجموعه‌های فاخر با آن روبه‌رو هستیم، ارزش کیفی کار پایین نیاید و آن استانداردهای کیفی را رعایت کنیم.جبلی در پایان در پاسخ به اینکه آیا «خندوانه» و «دورهمی» به تلویزیون بازمی‌گردند یا نه، تلویحا اعلام کرد که این اتفاق حداقل به زودی نخواهد افتاد، چون اظهار کرد: ما برنامه‌های تلویزیونی متنوعی داریم. کارهایی با خلاقیت‌ها و ایده‌پردازی‌های جدید که انشاءالله روی آنتن خواهند آمد و از آنها هم رونمایی خواهیم کرد.وی درباره برنامه‌هایی در حوزه پهلوی و افشاگری نسبت به رژیم پهلوی عنوان کرد: متاسفانه کم‌کاری‌ای در سال‌های گذشته برای تبیین واقعیت‌های دوره سیاه پهلوی، هم در صداوسیما و هم دستگاه‌های دیگر فرهنگی داشته‌ایم. ما در بازخوانی جنایت‌های منافقین در سال‌های اول انقلاب هم نوعی کوتاهی داشتیم و نتیجه آن این شده است که در نسل‌های جدید نوعی انقطاع شناختی نسبت به قبل از انقلاب و رژیم پهلوی و سال‌های اول انقلاب و جنایت‌های منافقین شما گرفته است. ]]> فرهنگ Sun, 29 Jan 2023 16:33:45 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdchvmnzz23nizd.tft2.html تنور جشنواره فیلم فجر داغ می‌شود https://www.siasatrooz.ir/vdcf1tdyyw6d0xa.igiw.html با وجود اقداماتی که تروریست‌های فرهنگی علیه جشنواره‌های فجر انقلاب انجام دادند، اما آنچه از برگزاری برخی جشنواره‌ها دیده می‌شود نشان دهنده استقبال و حضور پر تعداد مردم در آنها است.جشنواره تئاتر فجر تاکنون همه معادلاتی که برای کم فروغ برگزار شدن آن محاسبه شده بود، بر خلاف جهت از آب در آمد و چند روز دیگر جشنواره فیلم فجر آغاز خواهد شد.در حالی که برخی سلبریتی‌ها و کارگردان‌ها با مردم ناهمراهی کردند و خود را از حضور در جشنواره محروم ساختند، اما پیش بینی فروش بلیت‌های جشنواره ۴۱ فیلم فجر تحریم کنندگان را ناکام خواهد گذاشت، همان اتفاقی که در جشنواره تئاتر فجر افتاد. ۲۴ فیلم در جشنواره امسال حضور دارد و قرار است از فردا بلیت فروشی مردمی نیز آغاز شود.چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در آستانه برگزاری قرار دارد، جشنواره‌ای که در روزهای گذشته و با اعلام اسامی آثار حاضر در آن اولین بارقه‌های درخشش منتشر شد.در همین رابطه مسعود نجفی مدیر روابط عمومی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در رابطه با سانس‌های اکران آثار در این جشنواره گفت: سانس‌های پردیس ملت که سینمای رسانه است روزهایی در دو سانس و روزهایی در سه سانس برنامه‌ریزی خواهد شد که ساعت شروع در روزهای ۳ سانسِ ساعت۱۳ و در روزهای ۲ سانسِ ساعت ۱۶ خواهد بود. وی ادامه داد: برنامه برج میلاد مشابه پردیس ملت خواهد بود اما به لحاظ زمان‌بندی به دلیل نبود وجود نشست رسانه‌ای در برج میلاد تفاوت‌هایی با پردیس ملت خواهد داشت؛ سانس‌ها در پردیس ملت ۳ ساعته و طبیعتاً در برج میلاد کوتاه‌تر خواهد بود. مسعود نجفی در رابطه با اصحاب رسانه‌ای که قصد تهیه گزارش از برج میلاد را دارند اظهار کرد: اصحاب رسانه‌ای که قصد حضور در برج میلاد برای تهیه گزارش را دارند می‌توانند با هماهنگی قبلی با روابط عمومی و آزاد شدن دسترسی کارت جشنواره‌شان و یا آفیش روزانه جهت تهیه گزارش اقدام کنند.نشست رسانه‌ای آثار حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد. ]]> فرهنگ Sat, 28 Jan 2023 16:47:52 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcf1tdyyw6d0xa.igiw.html بدترین اتفاق برای یک هنرمند قاطی کردن هنرش با سیاست است https://www.siasatrooz.ir/vdcfctdy0w6d0xa.igiw.html چهارمین نشست «بازیابی» با هدف بررسی عملکرد عرصه موسیقی کشورمان در حوادث اخیر و با امید به خروج از شرایط فعلی، در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های بازیابی با عنوان «مداخله هنرمند موسیقی در صورت‌بندی امروز و فردا» با حضور، مسعود شعاری آهنگساز، مدرس و نوازنده، مهران مهرنیا آهنگساز و نوازنده، فردین خلعتبری آهنگساز و آسیه مزینانی منتقد هنری و معاون فرهنگی خانه هنرمندان ایران در سالن استاد امیرخانی این مجموعه برگزار شد.در ابتدا آسیه مزینانی معاون فرهنگی خانه هنرمندان ایران که مجری این برنامه بود، توضیح داد: نشست‌های بازیابی تلاشی است تا بتوانیم به نحوی به امکانات اثربخشی هنر و هنرمندان فکر کنیم. می‌خواهیم آینده را تخیل کنیم و تجربه‌هایی که در این بیش از ۴ ماه از سر گذرانده‌ایم را مورد بازخوانی قرار دهیم. نباید اجازه دهیم که به هر بهانه‌ای از پیشرفت باز بمانیم.وی در ادامه با تشکر از همراهی حمیدرضا نوربخش به‌عنوان مدیرعامل خانه موسیقی گفت: در این چهار ماه، موسیقی اتفاقات مهمی را رقم زد به همین دلیل بسیار ضروری است که بیشتر درباره نقش موسیقی در حوادث اخیر و آینده صحبت کنیم.گفتگو برای عبور از چالش‌هادر ادامه حمیدرضا نوربخش گفت: آرام ‌آرام داریم از حوزه مباحث نظری به حوزه مسائل عملی می‌رسیم. در شورای عالی خانه هنرمندان هم از همان چند ماه پیش به این جمع‌بندی رسیدیم که جای این قبیل گفتگوها خالی است و به این نتیجه رسیدیم که باید در حوزه‌های مختلف گفتگو کنیم و به راه‌کاری برسیم. سوال اصلی هم این است که با تمام چالش‌های موجود در راه هنرمندان، امروز چه باید کرد؟ امیدوارم این جلسات ادامه داشته باشد تا از این بن‌بست خارج شویم.ناله آزادی به‌جای فریاد آزادی!مهران مهرنیا نیز صحبت‌های خود را با اشاره به اهمیت نقش موسیقی در دوران گذار آغاز کرد و گفت: از زمان مشروطه تا به امروز همواره اهالی موسیقی در کنار شاعران در صحنه حضور داشته‌اند و جنگیده‌اند. در حوزه زنان هم بزرگانی داشته‌ایم که جنگیده‌اند. جامعه موسیقی از نظر تاریخی همواره واکنش‌هایی به حوادث و اتفاقات داشته که در جریان‌های اخیر من نقصان‌هایی را می‌بینم.این هنرمند موسیقی افزود: نماد و برآیند سرخوردگی‌ها را در ترانه «برای...» شاهد هستیم. من این ترانه را در دو سه روز ابتدایی بارها گوش کردم و احساس همدلی هم با آن داشتم. بعد آن را روی کاغذ نوشتم و از خودم پرسیدم که چرا با آن هم‌دل هستم؟ در انتهای این ترانه وقتی صحبت از آزادی می‌شود، شاهد فریاد آزادی نیستیم، بلکه یک ناله آزادی است. این تفاوت میان موسیقی اعتراضی سال ۵۷ و ۵۸ با موسیقی اعتراضی امروز است. موسیقی اعتراضی باید مطالبه‌گر باشد.کلمه «موسیقی» نماد کنش‌گری استدر ادامه مسعود شعاری آهنگساز، مدرس و نوازنده گفت: کلمه «موسیقی» نماد کنش‌گری است. در ادامه مسعود شعاری آهنگساز، مدرس و نوازنده گفت: در مقاطعی حتی اینگونه به نظر می‌رسد که هنرمندان ما در کنار آفرینشگری هنری، می‌بایست سیاستمدار هم باشند وگرنه کارشان پیش نمی‌رود و این بدترین اتفاق برای یک هنرمند است. اینکه هنرمند مجبور شود کارش را با دیپلماسی و سیاست قاطی کند.وی افزود: این قصه از سالیان دور وجود داشته و همچنان هم ادامه خواهد داشت. به‌خصوص در ماه‌های اخیر که روح هنرمند به‌صورت اولی دارد آشفته می‌شود. هنرمند سنسور جامعه است و حساسیت بالایی دارد و اساسا به همین دلیل است که آفرینش و خلق در کارش اتفاق می‌افتد. به همین دلیل است که هنرمند از کشته شدن و یا زندانی شدن آدم‌ها متأثر می‌شود. هنر و موسیقی روح جامعه است. گاهی می‌بینیم جسم جامعه دارد از بین می‌رود اما خط دیگری که همواره جریان دارد، روح آن جامعه است. وقتی فرهنگ و هنر یک جامعه مورد مخاطره قرار می‌گیرد، روح آن جامعه آسیب می‌بیند و اینجاست که باید هنرمندان به فکر چاره‌اندیشی باشند.هیچ‌کس به داد هنرمند نمی‌رسد!فردین خلعتبری سخنران بعدی این نشست بود که با اشاره به جای خالی احزاب و تشکیلات در شرایط فعلی گفت: هنرمند در این شرایط بی‌کس‌ترین آدمی است که تنها می‌تواند به خودش متکی باشد.این هنرمند با بازخوانی برخی نابسامانی‌های موجود در فضای موسیقی ادامه داد: همه این مشکلات به این دلیل است که اساسا هیچ‌گاه مسئله‌شان را با موسیقی حل نکرده اند. سال‌هاست به‌دنبال دلیل این مسئله هستم و هیچ‌کس هم حاضر به گفتگو نمی‌شود. گویی هیچ فرد آگاهی نسبت به فقه و موسیقی وجود ندارد که در این زمینه طرح مسئله کند. موسیقی در این سالها، خودش بار خودش را به دوش کشیده و به اینجا رسیده است.سوال این است؛ ما چه کرده‌ایم؟مزینانی در این بخش با اشاره به فرآیند پرفرازونشیب ارتباط میان هنرمندان و قدرت گفت: در برخی رشته‌های هنری ضربه‌های واردشده سهمگین‌تر بوده است و در برخی رشته‌های دیگر هنوز اندک جان و توانی باقی مانده است. در عین حال برای آنکه بتوانیم در یک موضع خودانتقادی قرار بگیریم بد نیست بپرسیم خود ما در برابر این موقعیتی به‌وجود آورده اند، چه کرده‌ایم؟ سوال اصلی این است که ما به‌عنوان «مردم هنر» چه کرده‌ایم؟*باید این گفتگوها را ادامه دهیممسعود شعاری در ادامه این نشست گفت: آن کنش‌گری‌ای که آقای خلعتبری به آن اشاره می‌کند، لازمه‌اش اتحاد است. آنچه در جریانات اخیر پررنگ‌شده و محصول فراگیری ابزارهای رسانه‌ای جدید است، افتراق نسلی است. این افتراق نسلی جعلی است. برخی داده‌هایی که به دست یک جوان ۲۰ ساله می‌رسد، به دست من هم می‌رسد و ممکن است تحلیل او از این داده‌ها درست باشد و یا تحلیل من. تنها با گفتگو می‌توانیم بفهمیم کدام درست می‌گوییم. اگر من گمان کنم که بیشتر از آن جوان می‌فهمم، راه گفتگو را بسته‌ایم.موقعیت انسانی یعنی عاقلانه رفتار کردنفردین خلعتبری در ادامه گفت: در هر شرایطی تنها چیزی که می‌تواند موقعیت انسانی به ما بدهد، عمل بر اساس عقل و عاقلانه رفتار کردن است. هنرمند در هر شرایطی باید رفتار عاقلانه داشته باشد. همه چیز تنها ریختن در خیابان نیست. در دوره‌های مختلف هم شاهد بوده‌ایم که هنرمندان ما عاقلانه رفتار کرده‌اند، حتی اگر با آن‌ها برخورد شده و حتی کشته شده‌اند. مهم این است که آن‌ها مسیر عاقلانه خود برای بیان موضع‌شان را تغییر نداده‌اند. ما همه موزیسین هستیم، زمانی باید برای حمل ساز مجوز می‌گرفتیم و زمانی باید برای نت‌های‌مان مجوز می‌گرفتیم. اگر از من سوال شود که در این شرایط تو چه کرده‌ای؟ می‌گویم همواره براساس عقلم عمل کرده‌ام.وی افزود: رفتار عاقلانه یک بحث است اما اینکه فشار ماهیت و هویت ما را بخواهد تحت‌تأثیر قرار دهد نکته دیگری است. زمانی می‌گفتند نواختن گیتار ممنوع است اما امروز بهترین گیتارنوازان را داریم. امروز واقعیت این است که خانم‌های ما بهتر از آقایان خوانندگی می‌کنند. در همه این مسیر ما عاقلانه حرکت کردیم.خلعتبری زمانی که از سوی یکی از حاضران درباره مواضعش مورد سوال قرار گرفت، تأکید کرد: شرایط در حال تغییر است و اگر صحبت از عقلانیت می‌کنم مربوط به یک شرایط خاص است. اگر این شرایط تغییر کرد طبیعتا رفتار من هم باید تغییر کند. کمااینکه در همین چهار ماه اخیر شرایط ثابت نبوده و تغییراتی داشته است. تمام نکته من این است که نباید جریان موسیقی نابود شود. مدام گفته‌اند نخوانید و نباشید اما تلاش کردیم که باشیم. این همان نکته‌ای است که می‌گویند آب باید راه خود را پیدا کند.مزینانی در این بخش از نشست به اهمیت نقش نهادها و صنوف هم اشاره کرد و گفت در جلسه آینده بازیابی با حضور مسئولان سه نهاد صنفی در حوزه سینما، تئاتر و موسیقی، به‌صورت مشروح به آسیب‌شناسی نقش نهادهای صنفی پرداخته خواهد شد.خانه موسیقی فریاد نمی‌زند اما پیگیر استدر بخش دیگری از این نشست حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی که به‌عنوان مهمان در سالن حضور داشت، به طرح خاطراتی درباره زاویه نگاه رسمی نسبت به هنرمندان موسیقی در چهار دهه گذشته به ویژه در صداوسیما پرداخت و گفت: وقتی تلویزیون ساز را نشان نمی‌دهد،‌ در واقع دارد به یکی از اعضای مهم خانواده موسیقی بی‌احترامی می‌کند و هویتی برای آن قائل نیست. گویی که این ساز یک صور قبیحه است. در چنین شرایطی چرا من به‌عنوان خواننده باید بپذیرم در این تلویزیون حضور داشته باشم؟ وقتی من به‌عنوان خواننده به این تحقیر تن می‌دهم، از چه کسی باید گله کنم؟ بعد هم که به تلویزیون می‌روند، پلی‌بک می‌خوانند و فقط لب می‌زنند! در تمام سال‌های قبل از انقلاب تنها یک خواننده سنتی به من نشان دهید که به تلویزیون رفته باشد و پلی‌بک خوانده باشد. حتی یک مورد هم نیست و همه آن‌ها اجرای زنده است.وی افزود: ممکن است درباره خیلی از مسائل داد نزنیم اما بدانید که به سمت عملی شدن خیلی از مطالبات حرکت کرده‌ایم. من در شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته‌ام و با آقای وزیر هم صحبت کرده‌ام. ما حتی با آموزش و پرورش به توافق‌هایی رسیده‌ایم تا به‌صورت فوق‌برنامه همکاری‌هایی داشته باشیم. ما باید برای تربیت گوش افراد جامعه وقت بگذاریم. زمانی که قطعه «جنتلمن» منتشر شد و برخی آقایان فریاد می‌زدند که ای وای چرا دختران ما در مدارس این آهنگ را می‌خوانند، من گفتم این داد را باید بر سر خودتان بزنید. وقتی آموزش موسیقی را در مهدکودک و مدرسه محدود می‌کنید، بچه‌های ما از کف خیابان موسیقی خود را تأمین می‌کنند.دکتر محمودی از مهمانان ویژه این نشست، در صحبت‌های کوتاهی گفت: از مباحث طرح‌شده در این نشست استفاده کردم و احساس خوبی به من دست داده است. خیلی‌ها این روزها ناامید هستند اما اتفاق اساسی در همین نشست‌ها رخ می‌دهد. وقتی با هم گفت و گو می‌کنیم و یاد می‌گیریم یکدیگر را بشنویم. ما این فضاها را کم داشته‌ایم. این ادامه حیات برای همه ما است.وی افزود: چرا فکر می‌کنیم جامعه از برخی مطالبات عبور کرده است. حجاب هنوز در این جامعه مسئله است اما همه مسئله جامعه این نیست. شعار «زن زندگی آزادی» نوک یک قله کوه یخی است که حجم انبوهی از مطالبات پشت آن است. باید گام‌به‌گام جلو برویم. در برابر مطالبات ما مقاومت می‌کنند اما ما هم باید گام‌به‌گام جلو برویم. آنقدر دامنه آزادی تنگ بوده که برداشتن یک روسری هم تبدیل به یک کنش سیاسی شده است.این کارشناس موسیقی تأکید کرد: هر کس در حوزه تخصصی خودش باید یک گام به جلو برود. ما باید زمانی را هم برای مطالبات خود در نظر بگیریم. ]]> فرهنگ Fri, 27 Jan 2023 16:40:55 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcfctdy0w6d0xa.igiw.html آیا یک هنرمند غیر از این می‌خواهد؟ https://www.siasatrooz.ir/vdcivwazwt1aru2.cbct.html سرانجام پس از پنج ماه دوری از کنسرت‌ها و اجرای زنده به دلیل شرایط داخلی کشور، طلسم‌ها شکسته شد و سایت ایران‌کنسرت، چشمش به جمال یکی از خواننده‌ها روشن شد و روز ۵ شنبه سالن میلاد شاهد حضور پرتعداد مردم بود.این خواننده برای اولین‌بار پس از چیزی حدود پنج ماه چراغ حوزه موسیقی را روشن کرد و فصل جدیدی از اجراها را در تهران رقم زد.در حالی که برخی از مردم در فضای مجازی خواستار مقابله با عادی‌سازی و بازگشت به شرایط قبل از شروع اغتشاشات و ناآرامی‌ها هستند، برگزاری این کنسرت آن هم در تهران نشان داد که اکثریت مردم خواهان برپایی چنین کنسرت‌هایی هستند. هنرمندان به خصوص در حوزه موسیقی و تئاتر در این پنج ماه، جدای از اینکه بیکار بودند و مجبور به بیکاری شدند، حال و روز خوبی نیز نداشتند و شروع کنسرت‌ها و مشارکتشان در برگزاری بقیه رویدادها می‌تواند هم حال و روز خودشان و هم مردم را که در این مدت اوضاع روحی مناسبی نداشتند خوب کند.هرچند همان خواننده که روز پنجشنبه کنسرت داشت، با هجوم وحشیانه و بی‌اخلاقی‌های آن عده از افرادی که نمی‌خواهند شرایط عادی شود روبه‌رو شد، اما این هجمه‌ها نباید باعث شود که هنرمندان و خوانندگان عقب نشینی کنند.با توجه به شروع دور تازه کنسرت‌ها، انتظار می‌رفت که تعداد کثیری از مردم اقدام به خرید بلیط کنسرتی کنند که روز پنجشنبه برگزار شد و با توجه به نیاز جامعه به برگزاری اینچنین رویدادهایی، استقبال خوبی هم از سوی مردم صورت گرفت. با این اوصاف و برای ترغیب هرچه بیشتر مردم برای حضور در چنین سالن‌هایی باید مسئولان برگزاری کنسرت، قیمت منطقی‌تری برای بلیط‌ها درنظر بگیرند.قیمت بلیط این کنسرت چیزی حدود ۱۷۰ تا ۴۹۵ هزار تومان است، این در حالی است که قبل از شروع ناآرامی‌ها و اغتشاشات در داخل کشور قیمت بلیط کنسرت‌ها از ۱۳۰ هزار تومان تا ۴۳۰ هزار تومان بود. در شرایطی که تمرکز مسئولان و خصوصا مسئولان حوزه موسیقی باید روی جذب حداکثری دوستداران این حوزه باشد آیا امکان کاهش قیمت‌ها وجود نداشت؟ در شرایط اقتصادی کنونی که مردم بیشتر از همیشه در مضیقه قرار دارند، برگزاری کنسرت‌های موسیقی با قیمت بلیت ارازنتر می‌تواند به رونق آن کمک کند.علاوه بر مساله قیمتِ بلیط‌ها، شروع دور جدید کنسرت‌ها با خواننده پاپی که به‌ندرت میان مردم و اهالی هنر شناخته شده است، یکی دیگر از کج سلیقگی‌های مسئولان امر را نشان می‌دهد. هر چند این کنسرت با استقابل روبه‌رو شد، اما در ادامه باید خوانندگان مطرح‌تری بر روی سن حاضر شوند که قطعاً با رایزنی و گفت‌وگو پا به میدان خواهند گذاشت.آیا این امکان وجود نداشت که با تدبیری بهتر و رایزنی‌های بیشتر و انتخاب گزینه مناسب و شناخته شده تر، افراد بیشتری را به حضور در این کنسرت ترغیب کرد؟حال اگر از اهمال مسئولان حوزه موسیقی بگذریم، شروع دوباره کنسرت‌ها می تواند اتفاق خوبی در روزهای پرتلاطم اخیر باشد. تداوم برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند پایانی بر رکود و خروج از سکوتی باشد که حدودا پنج ماه است مردم کشور را درگیر خودش کرده است.کافی است خوانندگان معروف‌تر و مشهورتر ترس هجمه در فضای مجازی را کنار بگذارند و پا به صحنه کنسرت‌ها بگذارند، آنگاه خواهند دید مردم واقعی کدامند. مردمی که پنجشنبه در کنسرت بودند شادی کردند و خوشحال بودند؛ ‌آیا یک هنرمند غیر از این می‌خواهد؟نویسنده: علی کلانتری ]]> فرهنگ Fri, 27 Jan 2023 16:40:55 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcivwazwt1aru2.cbct.html سودای سیمرغ ۲۴ فیلم جشنواره فجر https://www.siasatrooz.ir/vdcfetdymw6d0xa.igiw.html اسامی فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام شد.در ابتدای این مراسم که در موزه سینما برگزار شد، جمال شورجه از پوستر این دوره از جشنواره رونمایی کرد. سپس مجتبی امینی دبیر این رویداد گفت: برنامه جمع‌بندی هیات انتخاب جشنواره را داشتیم و قرار بود اعلام اسامی فیلم‌های راه‌یافته را اعلام کنیم که در خدمت هستیم قبل از آن محضر استاد جمال شورجه هستیم و ایشان پوستر را رونمایی می‌کنند.وی گفت: پوستر توسط آقای نجابتی طراحی شده است، بعد از زحمات هیات انتخاب که ۷۵ اثر را بررسی کردند ۲۴ اثر به بخش رقابتی راه پیدا کرد، ۴ اثر هم در بخش رزرو است. امینی در ادامه فهرست فیلم‌های این دوره را بر اساس حروف الفبا به شرح زیر اعلام کرد؛«آن‌ها مرا دوست داشتند» به کارگردانی محمد رضا رحمانی«آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی«اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری«استاد» به کارگردانی سید عماد حسینی«بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتیانیمیشن «بچه زرنگ» به کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی«پرونده باز است» کیومرث پوراحمد«جنگل پرتقال» آرمان خوانساریان«چرا گریه نمی‌کنی» به کارگردانی علیرضا معتمدی«در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا«روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی«سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج«متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر«شماره ده» به کارگردانی حمید زرگرنژاد«عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست«غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی«کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزا محمدی«کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای«گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت«وابل» به کارگردانی تورج اصلانی«های پاور» به کارگردانی هادی محمدپور«هفت بهار نارنج» به کارگردانی فرشاد گل سفیدی«هوک» به کارگردانی حسین ریگی«یادگار جنوب» به کارگردانی پدرام دوماری و حسین پور امیریچهار فیلم زیر هم به‌عنوان آثار رزرو معرفی شدند؛«بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی«اخت‌الرضا» به کارگردانی مجتبی طباطبایی«جان جانان» به کارگردانی شادی آفرین الهیاری«۴۸ ساعت» به کارگردانی ابوذر حیدریجشنواره فیلم فجر کار خود از ۱۲ بهمن ماه آغاز می کند و تا ۲۲ بهمن ماه ادامه خواهد داشت. ]]> فرهنگ Wed, 25 Jan 2023 19:48:49 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcfetdymw6d0xa.igiw.html یک دهه با جشنواره فیلم فجر https://www.siasatrooz.ir/vdcfvtdyjw6d0xa.igiw.html جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم ترین رویداد فرهنگیِ کشور هرساله با معرفی آثاری از سینماگرانِ تازه کار و با تجربه تا چندین روز و یا حتی چندین ماه به بحث اول محافل سینمایی تبدیل می شود. امسال هم با وجود برخی ناملایمتی‌ها و حتی ناسازگاری برخی سینماگران با این جشنواره معتبر از تاریخ دوازدهم تا بیست و دوم بهمن ماه جشنواره فیلم فجر به قوت خود باقی است و در پردیس ملت و برج میلاد تهران به دبیری مجتبی امینی برگزار خواهد شد.جشنواره فجر همیشه در خود حواشی تلخ و شیرین زیادی داشته است و هیچگاه این حواشی از چشمان تیزبین خبرنگاران مخفی نمانده، به همین دلیل فعالان این حوزه همیشه خاطرات ادوار گذشته و همچنین سیمرغ دارانی که به حق و یا حتی ناحق سیمرغ را شکار کرده اند به یاد دارند. به همین مناسبت و در آستانه آغاز چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر، نگاهی اجمالی داریم به کارنامه ۱۰ دوره گذشته جشنواره فیلم فجر که قطعا خالی از لطف نیست.سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۱«استرداد»، پروژه ی پر هزینه ای که به کارگردانی علی غفاری، تولیدش در چهار کشور انجام شد و آنچنان که باید و شاید با استقبال منتقدان روبرو نشد ولی با این وجود چهار سیمرغ را از آن خود کرد. جشنواره سی و یکم آنچنان که انتظار می رفت شاهد فیلم‌های خوبی نبود ولی با این وجود فیلم‌هایی همچون «گناهکاران و دهلیز» به حقشان نرسیدند. در این دوره «حمید فرخ نژاد» با وجود اینکه عطاران، شهاب حسینی و صابر ابر در نقش‌هایشان خوش درخشیده بودند، سیمرغ را با خود به خانه برد.سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۲«رستاخیز» فیلم احمدرضا درویش در این دوره غوغایی به پا کرد و به جز دو جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اكثر جوایز اصلی و فرعی را تصاحب كرد. بهروز افخمی هم توانست با فیلم « آذر، شهدخت، پرویز و دیگران » سیمرغ بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کند. رضا عطاران برای بازی در فیلم متفاوت طبقه حساس توانست سیمرغ را از آن خود کند و بازی بی‌نظیر مریلا زارعی در فیلم شیار ۱۴۳ اولین سیمرغ را برای او به ارمغان آورد.سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۳رخ دیوانه ساخته ابوالحسن داوودی با وجود فیلم‌هایی همچون «من دیه گو مارادونا» هستم و «دوران عاشقی» توانست ۲ جایزه مهم بهترین فیلم و بهترین كارگردانی را نصیب داوودی و همسرش بیتا منصوری كند.سعید آقاخانی برای بازی در فیلم خداحافظی طولانی توانست سیمرغ بهترین بازیگر مرد را بگیرد و باران کوثری برای دومین بار در جشنواره فیلم فجر موفق به کسب سیمرغ بهترین بازیگر زن شد. در این دوره نیز جایزه بهترین فیلم از نگاه مردمی و داوران مشتركا به یك فیلم یعنی «رخ دیوانه» به تهیه كنندگی بیتا منصوری رسید تا «رخ دیوانه» موفق ترین فیلم این دوره از نظر جلب نظر خواص و عوام باشد.سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴سال ۱۳۹۴ را می توان یکی از بهترین سال‌های ۱۰ سال گذشته جشنواره فیلم فجر دانست، جایی که مهدویان با «ابد و یک روز» و با «ایستاده در غبار» جمعا در ۱۸ رشته نامزد سیمرغ شدند. در این دوره ابد و یک روز بهترین فیلم از نگاه مردمی لقب گرفت و پریناز ایزدیار بهترین بازیگر نقش اول زن و نوید محمد زاده بهترین نقش مکمل مرد را از آن خود کردند. این در حالی است که فیلم خوش ساخت «بادیگارد» در این دوره بدلیل درخشش این دو فیلم آنچنان مورد توجه قرار نگرفت.سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۵جشنواره سی و پنجم را اکثر اهالی هنر به یاد دارند جایی که بحث داوری‌ها و اتهام تبانی بسیار داغ شد و آنقدر اوضاع در معرفی نامزدها به مشكل خورد كه اوج تایید و تكذیب‌ها و تقدیر و تشكرها قبل و بعد اختتامیه به راه افتاد. «بدون تاریخ بدون امضا»ی وحید جلیلوند بهترین کارگردانی و بهترین نقش مکمل مرد را برای تیم تولید به ارمغان آورد، محسن تنابنده برای بازی در فیلم فراری جایزه بهترین بازیگر مرد را برای خود کرد و همچنین لیلا حاتمی برای بازی در فیلم «رگ خواب» حمید نعمت الله موفق شد جایگزه بهترین بازیگر نقش اول زن را به دست بیاورد.سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۶«مغزهای كوچك زنگ زده» ساخته هومن سیدی با ۱۱ نامزدی تنها برنده بهترین سیمرغ هنروتجربه و سه سیمرغ فرعی دیگر در جشنواره سی و ششم شد. بهترین فیلم جشنواره به «تنگه ابوقریب» رسید و ابراهیم حاتمی جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم «به وقت شام» به دست آورد. حمید نعمت الله در این دوره نیز با فیلم متفاوت و با كیفیت «شعله ور» ناكام بزرگ جشنواره شد و فقط نقش آفرینی متفاوت امین حیایی هیات داوران را مجبور به اهدای یك دیپلم افتخار بازیگری كرد.سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۷سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، نقش اول زن، نقش مکمل زن، بهترین چهره پردازی، سال ۱۳۹۷ به ساخته نرگس آبیار یعنی «شبی که ماه کامل شد» رسید. سال ۹۷ سالی پربار از لحاظ سینمایی بود جایی که علاوه بر شبی که ماه کامل شد، «متری شش و نیم» سعید روستایی و «رد خون» محمدحسین مهدویان و «سرخ پوست» نیما جاویدی هم حضور داشتند که از این حیث و تعداد فیلمهای فاخر می تواند رکورددار جشنواره‌های ده سال اخیر باشد. متری شش و نیم سعید روستایی در سال ۱۳۹۷ توانست بهترین فیلم از نگاه تماشاگران لقب بگیرد.سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۸مجید مجیدی پس از سال‌ها با فیلم «خورشید» در این جشنواره توانست سیمرغ بهترین فیلم را از آن خود کند. محمد حسین مهدویان پس از تجربه موفق ساخت فیلم‌های ماجرای نیمروز و ایستاده در غبار توانست با ساخت فیلم «درخت گردو» جایزه بهترین کارگردانی را با خود به خانه ببرد.پیمان معادی برای بازی در درخت گردو جایزه بهترین بازیگر نقش اول، امیر آقایی برای شنای پروانه جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، طناز طباطبایی برای بازی در «شنای پروانه» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن همچنین نازنین احمدی برای بازی در فیلم «ابر بارانش گرفته» موفق به دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن شد.همچنین فیلم شنای پروانه ساخته رسول صدر عاملی توانست در این دوره جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به دست بیاورد.سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۹همزمانی این جشنواره با شیوع کرونا از مهم ترین اخباری است که از آن زمان به یاد داریم. یک فیلم جنگی به نام «یدو» از کارگردانی جوان توانست در کمال تعجب منتقدان و مخاطبان جشنواره، جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی این دوره را دریافت کند. رضا عطاران برای فیلم «روشن» سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد و رویا افشار سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «مامان» را دریافت کردند. پوریا رحیمی‌سام برای بازی در فیلم «زاوالا» و گلاره عباسی با فیلم «ابلق» برنده جوایز نقش مکمل مرد و زن شدند. جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران هم به «ابلق» ساخته‌ی نرگس آبیار رسید.چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰چهلمین دوره جشنواره که همچنان متاثر از کرونا بود اما این بار با قدرت بیشتری شروع به کار کرد. در این دوره‌هادی حجازی فر که به عنوان بازیگر و کارگردان برای اولین بار پا به جشنواره گذاشته بود توانست «موقعیت مهدی» را با تهیه کنندگی حبیب الله والی نژاد به سیمرغ بهترین فیلم برساند. رضا میر کریمی با فیلم «نگهبان شب» به جایزه بهترین کارگردانی رسید. امین حیایی پس از سال‌ها برای بازی در فیلم «برف آخر» جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کرد و طناز طباطبایی برای بازی در فیلم «بی رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را با خود به خانه ببرد. بهترین فیلمنامه هم به فیلم «علف زار» و کارگردان فیلم اولی و خوش فکر آن یعنی کاظم دانشی رسید. نکته قابل توجه و حاشیه جشنواره سال گذشته هم حذف سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم بود که مورد اعتراض برخی از کارگردان‌ها و تهیه کننده‌ها قرار گرفت.حال و در فاصله کمی که تا شروع جشنواره چهل و یکم باقی مانده باید منتظر ماند و دید که قرار است امسال شاهد چه فیلم‌هایی باشیم و در نهایت سیمرغ بر روی شانه چه کسانی خواهد نشست!نویسنده: علی کلانتری ]]> فرهنگ Tue, 24 Jan 2023 16:54:35 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcfvtdyjw6d0xa.igiw.html بدون عنوان https://www.siasatrooz.ir/vdcgnn9q3ak9xz4.rpra.html جهانگیر الماسی در واکنش به کسانی که از سلطنت پهلوی حمایت می‌کنند، گفت: این رفتارها دلایل متعددی دارد؛ اما شاید یکی از مهمترین آنها واگذاری شخصیت و معرفت در آن سوی مرزهاست.جهانگیر الماسی بیش از ۵۰ سال است که در عرصه هنر فعالیت می‌کند و در سریال‌های بسیاری حضور داشته و نقش‌های ماندگاری را در تلویزیون ایفا کرده است، از جمله حضورش در مجموعه‌های هزاردستان، کوچک جنگلی، گوهر کمال، پس از باران، طفلان مسلم و در چشم باد.به تازگی روابط عمومی صداوسیما برای این هنرمند پیشکسوت و خاطره‌انگیز، آیین تجلیلی برگزار کرد، بازیگری که این روزها جسته و گریخته در تلویزیون و سینما ایفای نقش می‌کند، چندی پیش هم صدای او به‌عنوان مجری یکی از برنامه‌های سینمایی از رادیو نمایش به گوش رسید.اما شاید بیش از همه مخاطبان او را با «پس از باران» به‌یاد آورند. او همیشه در گفت‌وگوهای متعددی هم اعلام کرده است که «اگر نیستم و یا کم‌کارم دلیل بر این است که می‌خواهم در کارهای فاخر و ماندگار حاضر شوم.»، در ادامه مشروح گفت‌وگو با او را می‌خوانید:**** شما در کارهایی همچون «سال‌های برف و بنفشه» و «در چشم باد» و خیلی از کارهای انقلابی دیگر ایفای نقش کردید، این روزها می‌بینیم برخی خصوصاً یکی از همکاران شما در آن سوی مرزها از سلطنت پهلوی‌ها با وجود این‌همه فاجعه و نکته تاریخی، حمایت می‌کند، نظر شما دراین‌باره چیست؟من وقتی این حرف‌ها و اتفاقات را می‌بینم و در جریانش قرار می‌گیرم واقعاً حیرت می‌کنم، خیلی از این دوستان هم اسناد خیانت دوران سلطنت پهلوی را دیده‌اند و هم برخی از آنها در فیلمی به همین مناسبتِ تاریخی هم ایفای نقش کرده‌اند، حالا چرا چنین حمایتی اتفاق می‌افتد و چنین حرف‌هایی به میان می‌آید، دلایل متعددی دارد. گاهی برای درآوردن پول چند راه را پیشِ‌روی خودشان می‌بینند؛ یا از راه دزدی و یا راه واگذاری شخصیت و معرفت خودشان؛ بنابراین می‌خواهند آن سمت آب بمانند و ترجیح می‌دهند این کارها را انجام دهند.* اخیراً روابط عمومی صداوسیما آیین تجلیلی برای شما تدارک دید، شما نکاتی مطرح کردید که پیشکسوتانی همچون خودتان چگونه در مسیر بازیگری و هنرمندی گام برداشتید اما امروز اتفاقاتی دیگر در این عرصه می‌افتد.اولاً خیلی تشکر می‌کنم از آقای قرایی روابط عمومی صداوسیما که به‌یاد من بودند و چنین کاری را انجام دادند. تلویزیون که خانه من است و من با تلویزیون فعالیت تصویری‌ام را آغاز کردم، اولین تولید تئاتر تلویزیونی بعد از انقلاب را من و آقای بشردوست در خرداد سال ۱۳۵۸ انجام دادیم، اولیه تله‌پلی یعنی چیزی بین تئاتر و فیلم را من برای تلویزیون ساختم، همین‌طور مجموعه‌های «همشهری» و «ستارخان» که فیلمنامه‌اش را من نوشتم،به همین دلیل وقتی بعضی چیزها را می‌بینم ناراحت می‌شوم، این‌که عده‌ای بدون تجربه و تخصص و توانایی وارد عرصه هنر شده‌اند و دستمزدهای کلانی هم می‌گیرند، در صورتی که وظیفه هنر، تولید و توزیع دانایی و آگاهی به‌صورت مستقیم و غیر‌مستقیم است.ما تابع آموزه‌هایی هستیم که با آنها بزرگ شده‌ایم، یعنی من با فرهنگی شکل گرفتم که راجع به هر موضوعی اظهار‌نظر نمی‌کنم، متأسفانه برخی از همکاران خودشان را نخود هر آشی می‌کنند و درباره هرچیزی اظهار‌نظر می‌کنند با این‌که تخصصی در این زمینه‌ها ندارند.* نکته دیگری که همیشه جزو انتقادات شما بوده بحث توجه به پیشکسوتان است و پیشنهادهای بدی که به این دسته از هنرمندان می‌شود...دقیقاً ما باید سراغ پیشکسوتان‌مان برویم، از آنها یاد بگیریم و از تجربیات‌شان در کار بهره ببریم. به نقش‌های یک‌وجبه، یک روز بازی و چند سکانس نقش‌آفرینی، انتقاد دارم، می‌دانید عمده بازیگران پیشکسوت این طور می‌گویند که پول‌هایی می‌گیرند تا نقش بدهند و دنبال کیفیت نیستند. بسیار دغدغه‌مند عرصه هنر و هنرمندی‌ام. ما باید به‌فکر کارهای فاخر و ماندگار و بالا بردن سطح فرهنگ جامعه باشیم نه اینکه همه اتفاقات فرهنگی و هنری‌مان را وابسته سلبریتی‌ها کنیم، این گلایه‌ها و انتقادات را بارها داشته‌ام، چون نگران تلاش‌هایی‌ام که خیلی از پیشکسوتان و کاربلدهای این حوزه برای تعالی فرهنگ و هنرمان به‌خرج داده‌اند.* یک نکته‌ای را شنیدم که می‌خواستند «پس از باران» را در فصل دوم بسازند اما نشد؛ دلیلش چه‌بود؟من اعتقاد دارم کارهایی مثل «پس از باران» که مردم دوست دارند یا حتی «در چشم باد» باید تکرار شود یا نسخه‌های جدیدی از آن‌ها ساخته شود. چطور برخی از کارها چند فصله می‌شود این نوع کارها هم باید در نسخه‌های جدید ساخته و دیده شود، قرار بود «پس از باران» فصل دومی داشته باشد که به هر دلیلی نشد.رمز ماندگاری این سریال‌ها اولاً در پژوهش و تحقیق و فیلمنامه خوب آن‌ها وجود دارد و ثانیاً قهرمانی که به‌درستی ساخته می‌شود و این روزها کمتر در سریال‌هایمان به این وجوه پرداخته می‌شود. فرصت گرانقدری برای تلویزیون وجود دارد که این روزها بیشتر مردم تلویزیون را نگاه می‌کنند با توجه به اینکه تئاتر و سینما تعطیل است و باید مدیران صداوسیما بیشتر به این نکته توجه کنند.* دوست دارید در سریال «سلمان فارسی» ایفای نقش کنید؟کار با داود میرباقری جزو آرزوهای من است، چون این کارگردان بزرگ اتفاق مهمی را برای درام در تلویزیون و سینما رقم زده است، هیچ‌کس به این توجه نکرده است که او زبان فارسی را نجات داد. خیلی مهم است مدتی ایرانی‌ها عادت کرده بودند نمایش قدیمی در کارهایشان با آن کتابت فارسی نشان دهند و او در مختارنامه و برخی از کارهای دیگرش این مرزبندی را شکست، من یادم است بازیگر ما دیالوگ می‌گفت معنای دیالوگ خودش را نمی‌دانست. اگر او پیشنهاد کند در سریال سلمان فارسی بروم با تمایل کامل می‌روم و افتخار می‌کنم این اتفاق بیفتد چون به‌لحاظ شناختی درام را به‌طورکامل می‌شناسد و شعور و شناختش در درام‌سازی را تحسین می‌کنم. ]]> فرهنگ Mon, 23 Jan 2023 18:18:31 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcgnn9q3ak9xz4.rpra.html تفاوت‌های دیدنی جشنواره چهل و یکم فیلم فجر https://www.siasatrooz.ir/vdcdok0foyt0xz6.2a2y.html بسیاری عوامل دست در دست هم داند تا جشنواره‌های فجر به ویژه فیلم فجر یا برگزار نشود یا رونق کمی داشته باشد اما در کنار این تلاش منفی، هستند کسانی که پای کار مردم و هنر اینسادند و خود را سپر ناسزاها و رفتارهای ناروایی کردند که در داخل و خارج علیه آنها شکل گرفت.جشواره‌های فجر از تئاتر گرفته تا فیلم و موسیقی یکی یکی از راه می‌رسند و فروش همه بلیت‌های جشنواره تئاتر فجر که از روز شنبه آغاز شده نشان می‌دهد که مردم دوستدار فضای آرامش هنری و فرهنگی در کشور هستند اما برخی نمی‌خواستند که اینگونه باشد.تا چند روز دیگر هم جشنواره فیلم فجر کار خود را آغاز می‌کند و در این میان برخی از فیلمسازان خود را تحریم و از حضور در جشنواره فیلم فجر محروم کردند اما فیلمسازان زیادی هستند که در این جشنواره حضور دارند و تولیدات خود را برای تماشای مردم عرضه کرده‌اند.محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی که برای برگزاری جشنواره فیلم فجر که از مهمترین جشنواره‌های دهه فجر است،‌ همراه با همکاران خود تلاش زیادی کرد تا این اتفاق هنری فرهنگی به خوبی برگزار شود.او گفته است؛ به شخصه فیلم‌های بخش مسابقه ملی و بین‌الملل جشنواره را دیده‌ و شاخص‌ها و تمایزات بسیار زیادی در مقایسه با دوره‌های گذشته در این آثار مشهود است.در فاصله چند روز مانده به شروع چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به همراه علیرضا اسماعیلی مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی از دبیرخانه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند کاری این دوره جشنواره قرار گرفت.محمد خزاعی در جمع مدیران جشنواره ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه روزی ستاد برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر به مثابه میراث فرهنگی و هنری کشور، تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته تا به اینجا رسیده است بنابراین وظیفه همه ما اعم از سینماگران، هنرمندان، اصحاب رسانه، منتقدان و متولیان است که در حفظ این میراث کوشا باشیم. رشد و بالندگی این درخت ریشه‌دار و پرثمر، به نفع سینمای این مرز و بوم و تاریخ و فرهنگ ماست.رئیس سازمان سینمایی با اشاره به روند مطلوب و قابل توجه فعالیت‌ها و برنامه‌های این دوره جشنواره عنوان کرد: در این دوره جشنواره شاهد خلاقیت‌ها و شاخص‌های بسیار متمایزی خواهیم بود. به شخصه فیلم‌های بخش مسابقه ملی و بین‌الملل جشنواره را دیده‌ام و شاخص‌ها و تمایزات بسیار زیادی در مقایسه با دوره‌های گذشته در این آثار مشهود است که پس از نمایش آن ها در جشنواره، جامعه سینمایی و منتقدان به این تمایزات و تفاوت‌ها پی خواهند برد.وی با بیان اینکه جشنواره امسال بستری برای گفتمان جدی در حوزه سینمای ملی است، افزود: قطع به یقین، این رویداد فرهنگی در پرتو همدلی و همگرایی همه هنرمندان و سینماگران کشور فارغ از سلایق و گرایشات سیاسی و جناحی همانند دوره‌های قبل با شکوه و پرشور برگزار خواهد شد.خزاعی ادامه داد: امسال به دلیل شرایط پیش آمده، اعضای ستاد برگزاری، همکاران سازمان سینمایی و موسسات، فیلمسازان و تهیه‌کنندگان سختی‌های خاصی را تحمل کرده‌اند تا آثارشان را به جشنواره فجر برسانند. در پرتو زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی فیلمسازان، هنرمندان، و ستاد برگزاری امسال در جشنواره، منتظر رویدادهای متفاوتی از حیث اجرا و کیفیت آثار خواهیم بود.خزاعی در پایان مطرح کرد: شایسته می‌دانم از زحمات همه عزیزان از جمله دبیر جشنواره آقای مجتبی امینی، همه دست‌اندرکاران جشنواره و خانواده سینما و صنوف سینمایی و اصحاب رسانه تشکر کنم و اطمینان دارم مخاطبان مردمی و علاقه‌مندان سینما نیز، در پایان جشنواره قدردان این تلاش‌ها خواهند بود.مجتبی امینی دبیر چهل یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز ضمن قدردانی از حضور رییس سازمان سینمایی در دبیرخانه جشنواره گفت: از ابتدای امسال فعالیت دبیرخانه به طور منسجم آغاز شد و تیم خیلی خوبی دور هم جمع شده اند. امسال با توجه به ادغام بخش ملی و بین الملل برنامه‌ریزی‌های جدیدی صورت گرفت و امیدواریم که جشنواره خیلی خوبی داشته باشیم. تیم ها با روحیه خیلی بالایی در حال انجام کار هستند و یک صمیمیت و مودت در بین اعضای ستاد جشنواره وجود دارد. در حوزه بین الملل حضور ۷۲ کشور برای خود ما هم اتفاق خیلی خوبی بود.وی ضمن قدردانی از همراهی و حمایت رئیس سازمان سینمایی اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزی‌ها، جشنواره فجر در تمام استان‌ها برگزار خواهد شد. شخص آقای خزاعی همراهی ویژه‌ای با جشنواره داشته است. امیدواریم با همراهی تمام دستگاه‌ها جشنواره باشکوهی را پیش رو داشته باشیم. ]]> فرهنگ Sun, 22 Jan 2023 16:08:46 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcdok0foyt0xz6.2a2y.html کاسبان تحریم جشنواره فیلم فجر چه کسانی هستند؟ https://www.siasatrooz.ir/vdcb8sb8arhb58p.uiur.html جشنواره فیلم فجر به‌ عنوان بزرگ‌ترین محل تجمع مردم و هنرمندان در طول یک دهه، از اهمیت بسیاری برای جریان ضدنظام برخوردار است و آنها تلاش می‌کنند به شیوه‌های مختلف، سعی در کم‌رنگ جلوه دادن این رویداد کنند بنابراین کاملا طبیعی است که این شبکه‌ها، در رویکردی هماهنگ، دست به هجمه‌ علیه جشنواره فیلم فجر بزنند.این روزها اگر گذارتان به تماشای شبکه‌های خبری فارسی‌زبان ماهواره بیفتد، متوجه می‌شوید که کلیدواژه مشترک تمامی این شبکه‌ها، تن‌ها یک رویداد است: جشنواره فیلم فجر.این رویکرد، سبب شده تا طی روزهای اخیر، بسیاری از مخاطبان این شبکه‌ها از خود بپرسند که چرا تمامی این شبکه‌ها که عمدتا ماهیتی سیاسی دارند، به جشنواره فیلم فجر معطوف شده و در پی القای این گزاره هستند که با رویدادی تحریم‌شده و کم‌مخاطب مواجه هستند.البته که این پرسش مخاطبان، کاملا منطقی و درست است چرا که هیچ‌یک از این شبکه‌ها، در طول سال و یا در ایام مشابه سالیان گذشته، توجه چندانی به فیلم، سینما و جشنواره فیلم فجر نداشتند اما حالا چه شده که این شبکه‌ها، در اقدامی هماهنگ، علیه جشنواره فیلم فجر بسیج شده و در پی خبرسازی‌های جعلی و شانتاژهای رسانه‌ای هستند؟نکته قابل توجه در این زمینه آن است که باید بدانیم ماهیت این شبکه‌ها، هم‌چنان سیاسی است. این شبکه‌ها، با ضربه زدن به جشنواره فیلم فجر، در پی تخطئه نظام حاکمیتی ایران هستند چرا که جشنواره، مهم‌ترین رویداد و شاخصه دهه فجر است و هیچ برنامه‌ای در این یک دهه، به مقیاس جشنواره فیلم فجر برگزار نمی‌شود. درواقع پررنگ‌ترین اتفاقی که در طول این سالیان با دهه فجر گره خورده، جشنواره فیلم فجر است بنابراین حمله به جشنواره، حمله به ساحت نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود.ضمن آن‌که جشنواره فیلم فجر به‌عنوان بزرگ‌ترین محل تجمع مردم و هنرمندان در طول یک دهه، از اهمیت بسیاری برای جریان ضدنظام برخوردار است و آنها تلاش می‌کنند تا با شیوه‌های مختلف، سعی در کم‌رنگ جلوه دادن این رویداد کنند بنابراین کاملا طبیعی است که این شبکه‌ها، در رویکردی هماهنگ، دست به هجمه‌سازی علیه جشنواره فیلم فجر بزنند.اما در این میان، نمی‌توان از کاسبان تحریم جشنواره گذشت. کاسب‌کارانی که اگرچه یک هدف مشترک دارند اما با انگیزه‌های مختلف، قدم در گود تحریم جشنواره فیلم فجر گذاشته‌اند.همان‌گونه که عنوان شد، این شبکه‌ها با اتحادی عجیب طی روزهای گذشته، با اسم رمز جشنواره فیلم فجر، قدم در گود تخریب و تخطئه جشنواره نهاده‌اند چرا که به این رویداد، به چشم یک اتفاق فرهنگی نمی‌نگرند و موفقیت یا شکست این رویداد را موفقیت یا شکست نظام سیاسی ایران می‌دانند. بنابراین از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند که موجبات رکود عمیق را بر این جشنواره حکمفرما کنند.این شبکه‌ها هم‌اکنون به یکی از اصلی‌ترین کاسبان تحریم تبدیل شده‌اند که در طول شبانه‌روز، به جریان ضدجشنواره‌ای قوت بخشیده و از طرق مختلف، سعی دارند تا ثابت کنند این جشنواره تا چه اندازه به زیان مردم، سینما و ایران است. آنها از طریق این شکل برنامه‌سازی، تلاش دارند تا یک فرهنگ‌سازی در ابعاد گسترده را در کشور پیاده کرده و به یک کودتای فرهنگی برسند تا از این طریق، منویات سیاسی خود را پیاده کنند. در این دسته، باید نقش سلبریتی‌های ترک‌وطن‌کرده و آن دسته از چهره‌هایی که در مقام اپوزیسیون حضور دارند را نادیده نگرفت. این دسته، از جدی‌ترین مخالفان جشنواره فجر بوده و به بهانه‌ دشمنی با مردم و نظام، به کاسبان بزرگ تحریم جشنواره تبدیل شده‌اند.برخی از کاسبان تحریم جشنواره امسال را معترضان وقایع اجتماعی اخیر کشور تشکیل می‌دهند. معترضانی که طی دوره‌ای عنوان می‌کردند برای مبارزه با جنبش، از پرداخت قبوض آب و برق خودداری کنید و کرکره مغازه‌هایتان را بالا نکشید، حالا در ورژنی جدید، به جشنواره فیلم فجر حمله کرده و عنوان می‌کنند که چه لزومی دارد که در ماه‌های سراسر غم اخیر، جشنی با این وسعت در کشور برگزار شود؟این عده که احتمالا شناخت چندانی از جشنواره ندارند، جشن را به‌مثابه شادی عمومی گرفته و تصور می‌کنند جشنواره فیلم فجر محلی برای پایکوبی و شادمانی هنرمندان است و به این بهانه قصد تخطئه این رویداد ملی و عمومی را دارند. این عده حتی نمی‌دانند که در تقویم رویدادهای روتین و ثابت، تقریبا هیچ اتفاقی نمی‌تواند مانع از برگزاری آنها شود هم‌چنان‌که طی سالیان اخیر، وقایعی چون سقوط هواپیمای اوکراینی یا شهادت سردار سلیمانی که هر دو در موسم جشنواره اتفاق افتادند، نتوانستند جلوی این اتفاق را بگیرند. بنابراین کاملا طبیعی است که ناآرامی‌های اخیر نیز نتواند مانعی سد راه برگزاری جشنواره فیلم فجر شود؛ هم‌چنان‌که ناآرامی‌های پاریس و دیگر شهرهای فرانسه، جشنواره فیلم کن را دچار خللی نکرد. یک جمعیتی وجود دارند که اساسا اعتقادی به سینمای ایران ندارند. این گروه، عموما به دو دسته تقسیم می‌شوند: یک بخش، آنهایی هستند که سلیقه آنها، خوانایی چندانی با سینمای ایران نداشته و زبان به توهین باز نمی‌کنند. یک دسته دیگر اما، طبق سنت همیشگی، با سینمای ایران مشکل دارند و همواره زبان به لعن و توهین این سینما می‌گشایند.این دسته دوم، همواره و در هر حالتی، منتقد جدی برگزاری هر جشنواره‌ای هستند و بنابراین از اینکه جشنواره برگزار نشود، استقبال می‌کنند. این دسته با این تفکر که در صورت عدم‌برگزاری جشنواره، هزینه آن به صندوق بیت‌المال بازگردانده می‌شود، خواهان تحریم جشنواره بوده و در هیچ حالتی از این رویداد دفاع نمی‌کنند.در میان کاسبان تحریم جشنواره، دسته‌ای حضور دارند که بدون هیچ پشتوانه‌ای، تصور روشنفکری دارند. این دسته، از هر حرکت چپی دفاع می‌کنند؛ از اعتراض‌های خیابانی گرفته تا باخت تیم ملی و البته تحریم جشنواره فجر.تاریخ نشان داده آسیبی که این قشر به سینما و سینماگران وارد آورده‌اند، قابل قیاس با هیچ گروه دیگری نبوده است. برای جشنواره فجر نیز این گروه تلاش می‌کنند تا با ژست تحریم جشنواره، بر اعتبار و فرهمندی خودانگارانه‌شان افزوده و منزلت خود را ارتقا دهند.یکی از مهم‌ترین کاسبان تحریم جشنواره فجر، مخالفان دولت هستند که عموما هر حرکت در دولت جدید را منکوب کرده و نسبت به آن اعتراض دارند.این دسته، مخالفت خود از جشنواره فیلم فجر امسال را از ماه‌ها قبل کلید زدند و به دلایل مختلفی، سعی در انزوای این رویداد و مخالفت با آن را داشته‌اند. عمده این حرکات البته به شکلی غیرمستقیم و در پوششی نیابتی صورت گرفته. این دسته اما به دلایل سیاسی، به نقد دولت در تمامی زمینه‌ها پرداخته و نسبت به مقوله تحریم جشنواره، دیدی سیاسی دارند و نه تخصصی.همان‌گونه که مشخص شد جشنواره فیلم فجر، به‌مانند مقوله سیاسی تحریم ایران، کاسبانی دارد که این کاسبان، هیچ نگاه تخصصی به ذات جشنواره و اهمیت آن ندارند و تنها به دلایل فرعی یا آن‌چه خود نیاز مبرم می‌بینند، نسبت به انزوای جشنواره و متهم نمودن آن اقدام می‌کنند. تجربه نشان داده که چون این رویکرد، خالی از نقد حرفه‌ای و نگاه تخصصی است، هیچ‌گاه محدودیتی از کنار این کاسبان، متوجه جشنواره فیلم فجر نشده و این روال قطعا برای امسال نیز تکرار خواهد شد. ]]> فرهنگ Mon, 30 Jan 2023 17:03:06 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcb8sb8arhb58p.uiur.html خصومتِ شخصی با فعالیت های فرهنگی https://www.siasatrooz.ir/vdccspqsp2bqis8.ala2.html چه صیغه ای است که همه کسب و کارها کم و زیاد در حال کار و فعالیت و برخی مشغول پول پارو کردن هستند ولی تا نامی از سینما و تئاتر و موسیقی به میان می آید رگ گردن برخی ها بیرون می زند و نام فعالیت سینما و هنرمندان خاری در چشمشان می شود. ظاهرا در اذهان برخی از معترضان و سلبریتی ها تنها راه مبارزه با جمهوری اسلامی ایران، تعطیلی فعالیت های فرهنگی است تا به اهداف شوم خود برسند. بگذریم ، سینماداران در این مدت پنج ماهه انواع و اقسام تحریم ها را تجربه کردند و دچار رکود جدی شدند و برخی حتی به فکر تغییر کاربری و تبدیل سینماها به پاساژ و مراکز تجاری افتادند .جشنواره فجر نزدیک است و برخی مُصرتر از همیشه در بوق تحریم می دمند و با ذهن و عقل کوچکشان معنای واژه جشنواره را معادل «جشن و شادی » می دانند و اعتقاد دارند که مردم عزادارند و نباید جشنواره فجر برگزار شود. شما را چه شده که چنین افکاری را در سر می پرورانید و به آن اعتقاد دارید و توقع دارید بقیه نیز از شما تبعیت کنند ؟ شاید اگر جشنواره فجر از ابتدا نامش فستیوال تهران یا ایران بود چنین انگاره ای در اذهان مریض این افراد نقش نمی بست که جشنواره فجر فقط مکانی است برای جشن گرفتن و ابراز خوشحالی!کافی است در گشت و گذاری اجمالی آن هم در فضای مجازی سری به صفحات شخصیِ کسانی بزنیم که خود را دلسوزِ جامعه و لیدر اغتشاشگران می دانند از مهمانی های آنچنانی گرفته تا تفریحات و خوشگذرانی های لاکچری تنها گوشه ای از دورویی این افراد معلوم الحال است .در حالی که کاسبان تحریم بر طبل تعطیلی کنسرت ها می دمند و برگزاری کنسرت در کشور را امری ناگوار و غیرقابل درک می دانند در این مدت پنج ماهه لیدرهایشان در خارج از کشور چندین و چند کنسرت برگزار کردند که از قضا تمام بلیط هایشان نیز فروش رفت . حال سوال اینجاست ! برگزاری کنسرت در خارج از کشور مجاز است و هیچ ربطی به جنبش زن ، زندگی ، آزادی ندارد ولی برگزاری کنسرت در داخل کشور و حضور مردم در آن گناه کبیره ؟بعد از فروکش کرونا و شروع شورش زن ، زندگی ، آزادی دیگر سینمای ما رمقی برایش نمانده و اگر اغراق نکرده باشیم نفس های آخرش را آن هم به زحمت با ونتیلاتور می کشد. آنهایی که بر طبل تحریم سینما و در حال حاضر تحریم جشنواره می کوبند خبر ندارند که در حال نابودی کورسوی امید و اندک چرخش اقتصادی حاصل از این رویداد برای سینما هستند . روی صحبتمان با تحریم کنندگان است ،معیشت بسیاری از مردم را نشانه گرفتید و دم از دموکراسی می زنید در حالی که خود لیبرال مسلک هستید و در برج عاج نشسته اید و معیشت دیگران را گروگان گرفته اید، این چه اعتراضی است که قرار است یوغی باشد بر گردن قشر متوسط و ضعیف جامعه ؟علاوه بر اهالی هنر همه مردم می دانند که رکود سینما و هنر در ابتدا، شغل قشر آسیب پذیر و کارکنان سینماها و سالن های تئاتر و موسیقی را به خطر می اندازد وگرنه کیست که نداند فیلمسازها و تهیه کننده ها جیبشان تا خرتناق پر از پول است و ککشان هم برای قشر متوسط و ضعیف جامعه نمی‌گزد؟!اپوزیسیون و تحریم کنندگان هنر و سینما طنابی را به سمت چاه عمیقی روانه کرده اند که تنها زیر دستانشان و مردم در حال پایین رفتن از آن هستند، خودشان بالا در حال خوردن قهوه و گپ‌و‌گفت با یکدیگرند ...نویسنده: علی کلانتری ]]> فرهنگ Mon, 30 Jan 2023 17:03:06 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdccspqsp2bqis8.ala2.html