سیاست روز - پربيننده ترين عناوين جامعه :: rss_full_edition https://www.siasatrooz.ir/fa/society Fri, 12 Aug 2022 21:43:46 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 https://www.siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز https://www.siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Fri, 12 Aug 2022 21:43:46 GMT جامعه 60 ارفاق در حق محکوم امنیتی، ظلم به دیگران است https://www.siasatrooz.ir/vdcbwfb80rhb5ap.uiur.html رئیس قوه قضائیه گفت: محکومی که مخل امنیت روانی مردم است نباید مورد ارفاق قرار گیرد؛ چرا که ارفاق در قبال او ظلم به دیگران است.به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، صبح روز چهارشنبه (۱۹ مرداد) در ادامه بازدیدهای میدانی خود از مراجع و مراکز قضائی، به مدت بیش از ۳ ساعت از دادگستری و دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان دماوند بازدید کرد و از نزدیک در جریان کم و کیف خدمت‌رسانی قضائی به مردم و مراجعان در این واحد قضائی قرار گرفت.دادگستری دماوند شامل ۳ شعبه حقوقی، ۳ شعبه کیفری دو، ۱ شعبه اجرای احکام مدنی و ۱ شعبه دادگاه انقلاب است؛ همچنین دادسرای دماوند نیز شامل ۲ شعبه اجرای احکام کیفری، ۶ شعبه دادیاری و ۲ شعبه بازپرسی می‌باشد.رئیس دستگاه قضا در جریان بازدید امروز از شعبات دادگستری و دادسرای دماوند و همچنین قسمت بایگانی این واحد قضائی بازدید به عمل آورد و ضمن کسب اطلاع از آمار پرونده‌های موجودی، ورودی و مختومه این شعب و فرآیند دریافت و ارجاع پرونده‌ها در آنها، به صورت موردی به مطالعه چند پرونده پرداخت و خطاب به قضات و مسئولان این واحد قضائی بر اعمال نهایت دقت و سرعت در رسیدگی به پرونده‌ها و فوریت در ارجاع آنها به مراجع قضائی بعدی جهت پیشگیری از اطاله دادرسی‌ها تاکید کرد.علاوه بر دیدار بدون واسطه با مردم و مراجعه کنندگان به دستگاه قضائی، آسیب‌شناسی از روندها و فرایندهای موجود در مراکز و مراجع قضائی یکی از اصلی‌ترین اهداف حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از بازدیدها و سرکشی‌های خود از واحدهای قضائی است؛ این مهم در جریان بازدید امروز قاضی‌القضات از دادگستری و دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان دماوند نیز مورد توجه بود و رئیس قوه قضائیه با نگاهی تخصصی و موشکافانه، روندهای موجود در این واحد قضائی را مورد ارزیابی قرار داد.رئیس عدلیه در جریان بازدید امروز از بخش‌های مختلف دادگستری و دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان دماوند، وقتی در یکی از شعب حقوقی این مجموعه با میزان موجودی بالای پرونده‌ها مواجه شد، علت موضوع را جویا شد و دریافت که این شعبه بدلیل اینکه قاضی‌اش خود را بازخرید کرده، بلاتصدی مانده بود و اکنون علی‌رغم حضور دو قاضی، کماکان با حجم بالایی از پرونده‌ها مواجه است؛ قاضی‌القضات در همین زمینه خطاب به رئیس کل دادگستری استان تهران دستور اکید داد که پیرامون تمامی شعبی که به دلایل مختلف با موجودی بالای پرونده‌ها مواجه‌اند، اقدام ویژه و فوق‌العاده در دستور کار قرار گیرد تا رسیدگی به دعاوی مردم و استیفای حقوق آنها، طولانی و زمانبر نشود.در یکی از شعب دادگستری دماوند نیز روند ارجاعات پرونده‌ها از سوی رئیس قوه قضائیه مورد رسیدگی قرار گرفت؛ در این اثناء، قاضی‌القضات با پرونده‌ای مواجه شد که در تاریخ ۳۰ خرداد از شورای حل اختلاف به دادگستری دماوند ارجاع شده بود اما دیروز به شعبه مزبور در این دادگستری ارجاع داده شده بود؛ رئیس عدلیه در همین زمینه دستور داد تا فورآً مشخص شود که این تأخیر صورت گرفته و این تعلل در ارجاع، ناشی از اشکال کدام بخش بوده است؛ آیا شورای حل اختلاف در ارجاع تأخیر داشته یا دفتر کل دادگستری پرونده‌ی ارجاع شده را با تأخیر برای رسیدگی به شعبه مذکور سپرده است؟اتخاذ تدبیر برای رفع مشکلات ناشی از کمبود فضای فیزیکی در دادگاه‌ها و جلسات تشکیل شده در دادگستری و دادسرای دماوند، دستور دیگری بود که رئیس قوه قضائیه در جریان این بازدید خطاب به رئیس کل دادگستری استان تهران صادر کرد؛ به طور کلی، مناسب نبودن فضای فیزیکی دادگستری‌ها و دادسراهای برخی نقاط کشور و مشکلاتی که بدین سبب برای قضات، کارکنان و ارباب رجوع به این مراکز قضائی پیش می‌آید، موردی است که مورد توجه جدی رئیس دستگاه قضا قرار دارد و برای رفع آن رایزنی‌هایی فشرده با مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس صورت گرفته است.محسنی اژه‌ای در جریان بازدید از شعب دادسرای دماوند، به طور ویژه وضعیت تحت‌نظرگاه‌های این دادسرا را مورد بررسی قرار داد و خطاب به مسئولان دادسرا تاکید کرد که نگهداری متهمان با عنایت به اقتضائات پرونده آنها در این تحت‌نظرگاه‌ها به هیچ وجه نباید به طول انجامد و حتماً باید منطبق با موازین قانونی باشد؛ همچنین رئیس قوه قضائیه در بازدید از شعب اجرای احکام دادسرای دماوند، نکات و توصیه‌هایی کاربردی را در باب تکمیل فرم‌های استیذان، خطاب به قضات اجرای احکام مطرح کرد و عدم درج تاریخ صدور دادنامه در صدر پرونده‌های ناظر بر استیذان را از موارد دارای عیب و نقص دانست.وی در جریان بازدید از بخش‌های مختلف دادگستری و دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان دماوند، با تعدادی از مردم و مراجعان به صورت چهره به چهره و بدون واسطه به گفت‌وگو پرداخت و ضمن استماع مسائل و مشکلات آنها، دستورات مقتضی را برای تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌های آنها صادر کرد. در این میان، یک بانوی تظلم‌خواه که دارای یک پرونده ملکی بود به قاضی‌القضات مراجعه کرد و رئیس عدلیه ضمن استماع دقیق سخنان این شهروند و طرح سؤالاتی از او در باب جزئیات پرونده‌اش، شخصاً موضوع را در شعبه مربوطه پیگیری کرد و دستورات مقتضی را در راستای رسیدگی سریع و قانونی به پرونده مزبور صادر کرد.گفت‌وگوی صمیمی با کارکنان دادگستری و دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان دماوند و پرس‌وجو در باب وضعیت معیشتی و دریافتی‌های آنان نیز بخشی از بازدید امروز رئیس قوه قضائیه بود؛ قاضی‌القضات در خلال این گفت‌وگوها به طور ویژه از زحمات و خدمات بی‌شائبه و مجاهدانه کارکنان دادگستری و دادسرای دماوند، تقدیر به عمل آورد.اژه‌ای در جریان این بازدید، طی سخنانی در جمع مسئولان، قضات و کارکنان دادگستری و دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان دماوند، ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت امام زین‌العابدین (ع) و ایام حزن‌انگیز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اظهار کرد: امام حسین (ع) برای احیای ارزش‌های الهی و اسلامی قیام کردند و خون مطهر خود را نثار کردند لذا برماست که از این ارزش‌ها پاسداری کنیم و در این راه، سختی‌ها را متحمل شویم و بدانیم که امروز خدمت به نظام و مردم یک عبادت و پاسداشت خون مطهرسیدالشهداء است.رئیس قوه قضائیه در ادامه ضمن تقدیر از زحمات و خدمات قضات و کارکنان دادگستری و دادسرای دماوند، با اشاره به سابقه اشتغال خود در مراجع و مراکز مختلف قضائی، خطاب به قضات و کارکنان این واحد قضائی گفت: من از سختی و دشواری کار شما و جهات مختلف رسیدگی به پرونده‌های کثیر و متنوع با طرفینی که خود را ذی‌حق می‌انگارند، آگاه و مطلع هستم و برای رفع مسائل و مشکلات شما در حوزه‌های مختلف از جمله مسائل معیشتی، ارتقا وضعیت نیروی انسانی و تجهیزات و فضای فیزیکی و جهات دیگر، در تلاش مستمر هستم. وی در بخش پایانی سخنانش، توصیه‌ها و دستوراتی را درخصوص اعمال تأسیسات ارفاقی در قبال محکومان مطرح کرد و گفت: نباید در حوزه اعمال ارفاقات قانونی در قبال محکومان، افراط و تفریط صورت گیرد؛ این گزاره بدان معناست که اعطای آزادی مشروط یا سایر ارفاقات قانونی نظیرمرخصی‌های پایان حبس، قرار گرفتن در فهرست عفو مشروط، تعلیق و نظام نیمه آزادی تحت نظارت سامانه الکترونیکی و غیره در قبال محکوم، منوط به متنبه شدن او و کسب اطمینان نسبت به عدم ارتکاب مجدد جرم از ناحیه اوست.رئیس عدلیه در همین راستا، تصریح کرد: محکومی که مخل امنیت روانی مردم است نباید مورد ارفاق قرار گیرد؛ چرا که ارفاق در قبال او ظلم به دیگران است؛ محکومینی که حضورشان در جامعه مضر نیست، حتماً باید وفق مقررات از ارفاقات قانونی بهره‌مند شوند اما این ارفاقات نباید شامل محکومانی شود که بودن‌شان در جامعه برای مردم مضر است. ]]> جامعه Wed, 10 Aug 2022 23:11:20 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcbwfb80rhb5ap.uiur.html «کهریزک» جایی برای زندگی است نه زنده ماندن https://www.siasatrooz.ir/vdcfemdyyw6d0ja.igiw.html معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک گفت: آسایشگاه کهریزک جایی برای زندگی کردن است نه زنده ماندن، مددجویان اینجا باید احساس خودباوری کنند، باید زندگی کنند.حمیده پورفهیم، معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک در گفت‌وگو با فارس، به نقش این آسایشگاه در کمک رسانی به مددجویان اشاره کرد و گفت: در این آسایشگاه معلولان، سالمندان و بیمارانMS زندگی می‌کنند و هدف آن است تا بتوانیم مددجویانی که اینجا ساکن هستند را تقویت کنیم تا اندازه ای که آنها را به زندگی عادی برگردانیم. وی اضافه کرد: توانبخشی در این آسایشگاه شامل کارگاه‌های حرفه ای حمایت شده، بخش امور ورزشی، واحد فرهنگی و واحدهای فیزیوتراپی است که تماماً در حال ارائه خدمت به مددجویان هستند.۲۴ کارگاه فعال برای حرفه آموزی مددجویان معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک به دیگر فعالیت‌های این مرکز توانبخشی اشاره و تأکید کرد: در این مرکز ما ۲۴ کارگاه فعال داریم،کارگاه خیاطی، قالیبافی،گلیم بافی، معرق، نقاشی، سفالگری و کارگاه مونتاژ که برخی از مددجویان به آن علاقه‌مندند. برای حضور در این کارگاه‌ها، در مرحله نخست یک ارزیابی اولیه صورت می‌گیرد و پس از آن براساس شناخت و علائق شخصی مددجویان، آن‌ها را به سمت کارگاه‌های مورد نظر هدایت می‌کنیم تا بتوانند به عنوان یک استاد کار ماهر در آینده فعالیت کنند. وی به نقش کارگاه‌های آموزشی در خودکفایی آسایشگاه اشاره کرد و گفت: در کارگاه‌های خیاطی ما ۶ تن از مددجویان به صورت حرفه ای فعالیت می‌کنند و محصولاتی در این کارگاه ها تولید می‌شود که نیاز ما به خارج از آسایشگاه را تا حدی برطرف کرده است، از آن جمله این تولیدات می‌توان به دوخت لباس برای بیماران و پرسنل این آسایشگاه اشاره کرد. پور فهیم ادامه داد: ما در این مرکز حمایتی برخی از ابزارها را نیز ابداع کرده ایم، مانند برانکاردهایی برای حمام مددجویان؛ در واقع مددجویان ما در این آسایشگاه یاد می‌گیرند که زندگی ادامه دارد و اینجا آخر دنیا نیست.تحصیل بازماندگان از مدرسه در آسایشگاه کهریزکمعاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک همچنین از فعالیت معلمان در این آسایشگاه گفت و خاطرنشان کرد: با تلاش معلمان بازنشسته واحد فرهنگی را ساماندهی کرده‌ایم و کتابخانه ای با ۱۸هزار جلد اهدایی راه‌اندازی شده و ۲هزار سی دی گویا برای مددجویان نابینا و دیگر مددجویان قابل استفاده است. وی، تحصیل در آسایشگاه را یکی از فعالیت‌های بی‌شمار این مرکز برشمرد و گفت: یکی از بخش‌های این مرکز مدرسه است که در حال حاضر ۵۳ دانش آموز در آن تحصیل می‌کنند، این دانش آموزان بازماندگان از تحصیل هستند که رده سنی آنها از ۱۸ سال به بالاتر است. در همین باره باید بگویم که ۱۷ تن دیگر از دانش آموز این مرکز حمایتی در مقاطع کاردانی تا دکتری در رشته‌های مختلف در حال تحصیل هستند. پور فهیم همچنین از برگزاری کلاس‌های قرآن کریم در این آسایشگاه گفت و عنوان کرد: ما به صورت روزانه قرآن آموزی را برای مددجویان جوان و سالمندان داریم که در رشته‌های ترتیل، حفظ و مفاهیم و ... در حال فراگیری این آموزه‌ها هستند.پرستاران؛ التیام بخش دردهای مددجویانوی یکی از مسائل مهم در آسایشگاه کهریزک را رسیدگی به سلامت جسمانی مددجویان عنوان کرد و گفت: بحث فیزیوتراپی بخشی است که در این آسایشگاه بسیار ضروری است، ما از این طریق کمک می‌کنیم که دردهای این مددجویان التیام بخشیده شود و آسیب‌های جسمی و روحی آنها جبران شود که در این راستا فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتار درمانی کمک می‌کنند تا زندگی راحت‌تری داشته باشند، علاوه بر این فعالیت‌ها حوزه‌های توانبخشی، پرستاری، مددکاری اجتماعی تلاش می‌کنند تا مددجویان این آسایشگاه در رفاه و آرامش باشند.معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک تأکید کرد: آسایشگاه کهریزک جایی برای زندگی کردن است نه زنده ماندن، مددجویی اینجا باید احساس خودباوری کنند، باید زندگی کنند؛ ما در اینجا مددجویی نداریم که روزانه روی تخت خود بخوابد، بلکه دائما در حال فعالیت‌های اجتماعی هستند. وی بیان کرد:همه خدمات ما در این آسایشگاه برای ۱۷۵۰ نفر است؛ در کنار آن از سال ۱۳۹۲ تیم مراقبت در منزل در اینجا شکل گرفته و ۳۸۰نفر مددجو در مناطق جنوبی و روستاهای حاشیه ای تهران را تحت پوشش خود قرار داده و کلیه خدمات پزشکی، توانبخشی، روانشناسی و پرستاری و...را در منازل آن‌ها به این مددجویان ارائه می‌دهیم؛ معتقدیم اگر ما آسایشگاه را به وسعت تمام تهران گسترش دهیم یک عده هستند که نمی‌خواهند در این مراکز زندگی کنند و بودن در کنار خانواده حال انسانها را بهتر می کند، با همین نگاه این فعالیت در کهریزک شکل گرفته است. وی به خدمات این مرکز حمایتی در ایام محرم اشاره و خاطرنشان کرد: در ایام محرم ما از کمک‌های مردمی برای این مجموعه استفاده می‌کنیم، به طوری که ۳۵۰ سبد کالا تهیه و به خانواده های مددجویان تحت پوشش مراقبت در منزل اهدا شد. ]]> جامعه Tue, 09 Aug 2022 16:21:57 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcfemdyyw6d0ja.igiw.html كنكوري‌هايي كه كد رهگيري ندارند با سازمان سنجش تماس بگيرند https://www.siasatrooz.ir/vdci5par.t1arv2bcct.html معاون سازمان سنجش گفت: داوطلباني كه شماره پرونده و كد رهگيري ثبت‌نام را فراموش كردند و نمي‌توانند از نتيجه كنكور خود مطلع شوند با سازمان سنجش تماس بگيرند. ابراهيم خدايي در گفت‌وگو با فارس با تأكيد بر اين‌كه براي دريافت نتايج كنكور، داوطلبان بايد شماره پرونده يا كد رهگيري خود را بدانند، افزود: واحد پاسخگويي تلفني سازمان سنجش در اين مورد با شماره تلفن‌هاي 9 - 88923595 پاسخگوي داوطلبان است. وي گفت: داوطلباني كه شماره پرونده و كد رهگيري خود را فراموش كردند و نمي‌توانند از نتيجه كنكور مطلع شوند. مي‌توانند با ارائه مشخصات فردي خود از جمله نام و نام خانوادگي، شماره شناسنامه و تاريخ تولد، كد رهگيري و شماره پرونده خود را دريافت كنند. ]]> جامعه Sat, 01 Aug 2009 07:17:00 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdci5par.t1arv2bcct.html نترس مردود نمي‌شوي https://www.siasatrooz.ir/vdcau0n0.49neu15kk4.html چندی پیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد ۲۰‌درصد، (حدود ۲۶۰ هزار نفر) از دانش‌آموزان اول متوسطه در سال تحصیلی جزو مردودین هستند و اگر این رقم در سرانه هر دانش‌آموز ضرب شود، رقم خسارت بالایی برای آموزش و پرورش به‌دست می‌آید. خسارت بالايي كه آموزش و پرورش نه قادر به كنترل آن است و نه مي تواند براي كاهش آن راهكاري مگر حذف ارائه دهد. راهكار ساده اي كه با بهانه تغيير شيوه آموزشي كشور ارائه شده و بر اساس آن دانش آموزان مردودی کلاس اول راهنمایی که به دلیل شش پایه شدن مقطع دبستان سال تحصیلی آینده قادر به حضور مجدد در آن کلاس نمی باشند با توجه به تغییراتی که از طرف شورای عالی آموزش و پرورش در آیین نامه آموزشی مدارس راهنمایی به وجود آمده طی دو مرحله درتابستاني موظف به دادن امتحان و گرفتن نمره قبولي هستند. البته در صورتی که دانش آموزی در این امتحان قبول نشود بازهم وارد پایه دوم راهنمایی شده و در آن مقطع ادامه تحصیل می دهد به شرطی که در پایه دوم قبول شود و به اين ترتيب مردودي هاي امسال پايه اول راهنمايي به سال ديگر ارجاع داده مي شوند چراكه اگر همين دانش آموز در پایه دوم راهنمایی هم قبول نشود دو راهکار ورود به مدارس آموزش از راه دور و بزرگسالان یا برگشت به پایه اول راهنمایی برای او در نظر گرفته مي شود. سقوطي به نام تحول حذف مردودی از دوره‌های تحصیلی بار ديگر نشان مي دهد كه آموزش و پرورش به جای بررسی اصولي مشکلات آموزشی رفتن به شورای‌عالی آموزش و پرورش و راحت نمودن قوانين آموزش را تنها راهكار موجود مي داند. راهكار باب شده اي كه همواره مورد انتقاد كارشناسان اموزشي بوده چراكه به معناي تضعيف سلسله آموزشي كشور مي انجامد. موضوع مهمي كه حماسه سرمد،كارشناس مسائل آموزشي در اين خصوص به "سياست روز" مي گويد: اینکه بخواهیم برای جلوگیری از ضرر مالی و براي بهتر نمودن آمار ارائه شده ، دانش‌آموز را بدون بنیه علمی و داشتن صلاحیت‌های لازم به پایه‌های بالاتر بفرستیم سمي مهلك است كه اثرات آن به مرور زمان مشخص مي شود. سرمد معتقد است اين سم تمام نظام آموزشي ما را مسموم مي‌كند وي در ادامه توضيح مي دهد:کمک به ترویج تنبلی يا همان خیانت به آینده علمی کشور همان چيزي است كه در پرتو اين قبيل تصميمات آموزشي به كشور ارائه مي شود چراكه وزارت آموزش و پرورش طي اين سالها تنها در فكر نزول كيفيت بوده است. اين معلم در ادامه سخنان خود به نمونه ديگري از اين تصميمات سطحي و غير كارشناسي شده اشاره كرده و مي گويد: حذف نمره از دوره ابتدایی و ارزشیابی دانش‌آموزان به‌صورت «توصیفی» به معناي پارو كردن دانش آموزان به پایه‌های بالاتر است؛ پارو كردني كه وزارت آموزش و پرورش و شخص آقاي وزير سخت به دنبال آن هستند و براي به كرسي نشاندنش هم دلايل غير قابل قبولي ارائه مي دهند. وي با تاكيد بر آنكه هدف از ایجاد پایه ششم ابتدایی جلوگیری از کاهش افت تحصیلی پایه اول راهنمایی اعلام شده است ، ادامه مي دهد: بین دوره‌های ابتدایی و راهنمایی خلاءاي وجود داشت که با ایجاد پایه ششم ابتدایی این خلأ پر می‌شود.اکنون حذف مردودی در نظام آموزش و پرورش ایران جا افتاده و نتیجه آن نیز چیزی نیست که آنی مشخص شود بلکه به مرور و پس از فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزانی که با این روش درس خوانده‌اند مشخص خواهد شد. اين كارشناس آموزشي همچنين تصريح مي كند:تحول بنیادین نبايد به معناي حذف مردودی از دوره‌های تحصیلی خلاصه ‌شود چراكه کاستن از کیفیت آموزش و نادیده گرفتن ضوابط و استانداردها به هيچ وجه قابل تائيد نيست و هيچ نظام آموزشي به اين شيوه ارتقا نمي يابد و تحولي در آن بوجود نمي آيد. ترديدي كه ديده نمي شود بررسي نظام آموزشي چند کشور مختلف نشان مي دهد که در نظام آموزشي کشورهاي آلمان، آرژانتين، اسپانيا و فرانسه و روسيه نظام قبولي و مردودي وجود دارد اما در کشورهايي نظير ژاپن، فنلاند، نروژ و انگلستان که نظام آموزشي موفقي دارند ارتقاي به کلاس بالاتر براساس ارزشيابي داخلي اتوماتيک وار و قطعي انجام مي شود و هيچ دانش آموز در هيچ مقطع تحصيلي مجبور به تکرار پايه نمي شود. اما در برخي از کشورها نظير لهستان تنها ۵درصد دانش آموزان مجبور به تکرار يک پايه مي شوند و تا پايه چهارم مردودي وجود دارد اما از پايه چهارم به بالا دانش آموزان ضعيف مجبور به تکرار کلاس مي شوند. اما آنچه اهميت دارد و در كشور ما چندان به ان توجه نمي شود آن است كه در تمامي اين كشورها بنياد آموزشي مستقر در آنها به اندازه اي مستحكم است كه براي تمامي برنامه هاي گفته شده زمينه اجرايي مناسب وجود دارد. به عنوان مثال نتايج بررسي ها نشان مي دهد در کشورهايي که مردودي در نظام آموزشي آنها وجود ندارد براي دانش آموزاني که در برخي درس ها نمره قبولي کسب نکرده اند کلاس هاي تقويتي برگزار مي شود تا بنيه علمي دانش آموز تقويت شود و بعد به کلاس بالاتر بروند اما در اين طرحي كه براي نظام آموزشي ما مطرح شده با توجه به كمبودهاي موجود در كشور مباني مطرح شده از سوي مسئولان آموزشي تنها به يك روياي شيرين مي نمايد. روياي شيريني كه به منظور بهبود وضعيت اقتصادي و آمار كمي مطرح شده و با عنوان طرح تحول اقتصادي بر سر زبان ها افتاده است. روياي قشنگي كه شايد براي كشورهاي ديگر شيرين باشد اما تجربه نشان داده كه تقليد صرف از نظام كشورهاي ديگر بدون بررسي هاي كارشناسي وضعيت پيچيده آموزش ما را پيچيده تر مي كند. موضوع مهمي كه هيچ گاه مورد توجه قرار نگرفته و هيچ گاه نيز قرار نيست كه مورد توجه قرار بگيرد مگر هنگامي كه اثرات نامطلوب آن جامعه را به وضع انحطاط كشاند و چراغ هاي اورژانسي را روشن كرد. حرف آخر حرف آخر اين گزارش هم از حذف مردودی در پایه اول دبیرستان خبر داده و تنها مي گويد عمده دانش آموزان مردودی پایه اول دبیرستان برای ادامه تحصیل به رشته های کار و دانش منتقل شده و در آنجا ادامه تحصیل می دهند. حرف آخري كه تنها در خصوص آن مي توان گفت:مصداق صريح اين جمله اهانت به دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش است؛همان اهانتي كه سبب مي شود آرزوي مدرك گرايي در كشور ما بر روي عرش‌‌ها بنا گذاشته شود. ]]> جامعه Fri, 11 May 2012 16:34:28 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcau0n0.49neu15kk4.html کمک‌های ستاد اجرایی فرمان امام به سیل زدگان https://www.siasatrooz.ir/vdca6en6u49nuy1.k5k4.html سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام از کمک‌های این ستاد به سیل زدگان سراسر کشور خبر داد.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، نوروزی که برای بررسی میزان خسارت وارد شده ناشی از بارش باران و سیل دو روز گذشته به یزد سفر کرده است، در بازدید از محلات و مناطق سیل زده این شهر با اشاره به اقدامات و برنامه ریزی‌های این نهاد برای کمک به سیل زدگان در مناطق مختلف کشور گفت: در گام اول بالغ بر ۲ هزار سری لوازم منزل به خانواده‌هایی که دچار آسیب شده و اثاثیه منزلشان در سیل از بین رفته است، اهدا خواهد شد. وی افزود: ۲ هزار راس دام نیز بین روستاییان خسارت دیده از سیل که احشام و دام‌های آنان در سیل تلف شده، در استان‌های سیل زده توزیع خواهد شد.سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام همچنین با اشاره به خسارت بسیاری از کسب و کار‌ها در این سیل اظهار داشت: با هماهنگی انجام شده تسهیلات خوبی از سوی بنیاد برکت برای جبران و کمک به راه اندازی مجدد این کسب و کار‌ها اعطا خواهد شد. وی همچنین با حضور در برخی مناطق آسیب دیده و بررسی ابعاد مختلف این حادثه با خانواده‌های سیل زده ابراز همدردی کرد و به آنان اطمینان داد نهاد‌های انقلابی از جمله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در سریعترین زمان ممکن یاریگرشان خواهند بود. ]]> جامعه Sun, 31 Jul 2022 15:55:18 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdca6en6u49nuy1.k5k4.html احتمال ابتلای مجدد به «اُمیکرون» https://www.siasatrooz.ir/vdcbsfb89rhb5ap.uiur.html یک اپیدمیولوژیست ضمن تشریح طول دوره ابتلا به اُمیکرون و وضعیت ابتلای مجدد به آن، درباره پدیده «لانگ‌ کووید» نیز توضیح داد.دکتر حمید سوری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره طول دوره ابتلا به اُمیکرون و چگونگی انتقال آن، گفت: باید توجه کرد که در کرونای اُمیکرون ممکن است فرد مبتلا باشد، اما بیماری‌اش بدون علامت باشد و مشخص نباشد. با این حال فرد مبتلا حتی بدون علامت، می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کرده و افراد دیگر را به بیماری و حتی به فرم‌های شدید بیماری مبتلا کند. باید توجه کرد که طول دوره بیماری معمولا حدود سه هفته است و طول دوره‌ای که فرد می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند نیز حدود دو هفته است. بنابراین مهم است که در این مدت مراقبت‌های لازم انجام شود.لانگ‌کووید چیست؟وی افزود: در عین حال در بیماری کووید۱۹، ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد ابتلا به لانگ کووید یا کووید طولانی مدت تبدیل می‌شوند. البته باید توجه کرد که در لانگ‌کووید، شدت بیماری به شدت دوره حادش نیست و به مرور زمان عوارضش کمتر می‌شود. طیف متنوعی هم دارد. در عین حال لانگ کووید ممکن است فرد را تا هفته‌ها و ماه‌ها دچار اختلالات گوارشی کند یا بی حالی و بی حسی، تب‌های خفیف، بی اشتهایی، کاهش حس بویایی و چشایی و... برایش ایجاد کند.علت بروز لانگ‌کووید مشخص نیستسوری با بیان اینکه درباره علت بروز لانگ‌کووید بررسی‌هایی شده، اما هنوز نمی‌دانیم که علت آن چیست، گفت: در عین حال در لانگ‌کووید ممکن است PCR مثبت باشد یا نباشد و خیلی چارچوب آن مشخص نیست و در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین وقتی بیماری برای هفته‌ها و ماه‌ها ادامه داشته باشد، لانگ‌کووید محسوب می‌شود. برای لانگ‌کووید از هشت یا ۱۲ هفته را مبنا در نظر می‌گیرند. ما هنوز نمی‌دانیم که تعداد دقیق افراد مبتلا به لانگ‌کووید چقدر است. زیرا دامنه شدت آن بسیار متغیر و متفاوت است. معمولا عمده لانگ‌کوویدها مانع فعالیت‌های روزمره افراد نمی‌شود. با این حال در برخی افراد هم ممکن است عوارض بیماری تا مدت‌ها آزارشان دهد. وی با بیان اینکه موارد خطرناک لانگ‌کووید خیلی معدود است، گفت: حداکثر زمانی هم که لانگ‌کووید طول می‌کشد، مشخص نیست. البته مدت زیادی هم نیست که از مفهوم لانگ‌کووید اطلاع داریم. در یکسالی که بر روی لانگ کووید تحقیقات جامع‌تری انجام شده، دیده شده که افرادی هستند که بیش از یکسال است دچار عوارض لانگ‌کووید هستند. گزارش‌ها می‌گویند به طور متوسط تا یکسال ممکن است طول بکشد.سوری با بیان اینکه عوارض جانبی لانگ کووید هم بسته به افرادی است که دچار آن می‌شوند، گفت: به عنوان مثال سالمندان، افراد مبتلا به آسم، افراد دارای اضافه وزن، افراد سیگاری، افرادی که درمان‌های به موقع و مناسب دریافت نکرده‌اند و... ممکن است لانگ‌کووید برایشان با عوارض شدیدتر باشد. حتی درصدی از افرادی هم که واکسن تزریق کرده‌اند، ممکن است دچار لانگ‌کووید شوند، هرچند که شدتش کمتر خواهد بود.وی با بیان اینکه توصیه‌ها برای افرادی که دچار لانگ‌کووید می‌شوند، عمدتا توصیه‌های مراقبتی است، گفت: به عنوان مثال برای خستگی افراد نباید خیلی به خودشان فشار وارد کنند و فعالیت‌هایشان را متناسب با ظرفیت و تحمل‌شان انجام دهند. سطح انرژی‌شان را در حدی نگه دارند که در طول روز بتوانند فعالیت‌های مستمر خود را ادامه دهند، استراحت کرده یا تمرین‌های ساده مانند پیاده‌روی داشته باشند. گاهی لانگ کووید بر روی خلق و خوی افراد تاثیر می‌گذارد که در صورت شدت گرفتن طبیعتا باید مشاوره روانشناختی بگیرند. همچنین به عنوان مثال افرادی که درد مفاصل و ... دارند، برخی تمرین‌های کششی می‌تواند کمک‌شان کند. افرادی که اختلالات گوارشی دارند، طبیعتا باید از مصرف غذاهایی که به این اختلالات دامن می زند، پرهیز کنند. بنابراین لانگ‌کووید می‌تواند در افراد مختلف وضعیت متفاوتی داشته باشد.وی با بیان اینکه هنوز نمی دانیم چرا برخی افراد لانگ‌کووید می‌گیرند، گفت: هنوز سوالات زیادی درباره لانگ‌کووید وجود دارد. در عین حال خستگی و بی حالی شایع‌ترین عوارض آن است. در عین حال اینطور هم نیست که فقط کسانی که به کرونای شدید مبتلا می‌شوند، دچار لانگ‌کووید می‌شوند، بلکه ممکن است فردی به کرونای متوسط با علائم متوسط مبتلا شود، اما به لانگ کووید هم دچار شود. برخی می‌گویند علت لانگ‌کووید شاید به این دلیل باشد که ویروس روی رشته‌های عصبی مانده باشد یا اینکه سلول‌های زیادی از بدن فرد مبتلا را آلوده کند، منجر به پاسخ ایمنی بیش از حد شود یا اینکه بعد از اتمام دوره بیماری سیستم ایمنی به حالت عادی برنمی‌گردد. این فرضیات هم مطرح شده است، اما هنوز مطالعات در حال انجام است.سوری درباره درباره احتمال ابتلای مجدد به کرونای اُمیکرون نیز اظهار کرد: احتمال ابتلای مجدد در افراد هم بستگی به شدت ابتلا و میزان آنتی‌بادی که در بدن فرد ایجاد می‌شود، دارد؛ اما به طور متوسط فردی که به کووید۱۹ مبتلا می‌شود، بین چهار تا شش ماه مصونیت دارد. بعد از آن باید مجددا واکسن تزریق کند یا خودش را مصون نگه دارد تا مبتلا نشود. وی گفت: انتقال کرونا در هر شرایط و زمانی می‌تواند رخ دهد، مگر زمانیکه PCR منفی باشد. بنابراین فرد کرونا مثبت حتی در فرم بی‌علامت هم می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند. ]]> جامعه Mon, 08 Aug 2022 15:12:33 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcbsfb89rhb5ap.uiur.html مدعیان حقوق بشر تعریف درستی از بشر ندارند https://www.siasatrooz.ir/vdcfmmdytw6d0ja.igiw.html رئیس قوه قضائیه با انتقاد از عملکرد مدعیان حقوق بشر گفت: مدعیان دروغگوی حقوق بشری غرب حتی تعریف درستی از بشر ندارند.حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، در مراسم اجلاس سالیانه اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه خداوند توفیق داده تا در رابطه با کرامت انسانی و حقوق بشر نشستی داشته باشیم، گفت: امید است در این نشست‌ها قدم‌هایی در راستای توسعه حقوق بشر و کرامت انسانی برداریم.رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه انسان بین آفریده‌های جهان ممتاز محسوب می‌شود گفت: عقل و خرد از امتیازهای انسان است و اگر از قوه عاقله اش استفاده کند از خود می پرسد که من کیستم و به چه جهتی آفریده شده‌ام؟ مقصد غایی من چیست و برای رسیدن به آن مقصد چه مسیری را باید طی کنم؟اژه ای افزود: حقوق بشر از نگاه اسلام عزیز و از منظر همه ادیان توحیدی از جایگاه و ارزش والایی برخوردار است. انسان با همین فطرت خدادادی و با قوه عاقله اش می‌تواند به اعلا علیین صعود کند و زندگی را توأم با کرامت و عزت و صلح برای خود و دیگران بسازد. اگر انسان از مسیری که بر مبنای فطرت خود فاصله بگیرد می‌تواند به یک درنده تبدیل شود. وی با طرح این سوال که آیا می‌توان بدون شناخت حق از حقوق و حق بشر سخن بگوییم؟ ادامه داد: معیار و مبنای حقوق بشر چیست و با کدام معیار می‌توان گفت این کار ارزشمند است یا خیر؟ معیار امروز در جهان برای حقوق بشر چیست؟ خداوند متعال که همه جهان را آفریده نسبت به انسان تعابیر خاصی دارد که از جمله آنها می‌توان به فتبارک الله احسن الخالقین اشاره کرد.اژه ای ادامه داد: اگر با این معیارها انسان و حقوق انسان و کرامت انسان را بخواهیم تعریف کنیم، یک نوع حقوق بشری مطرح می‌شود که بایداز آن دفاع کرد. اگر حقوق بشر با نگاه غربی‌ها که در رابطه با هدف آفرینش انسان صحبت دیگری دارند و کرامت انسان را در چیز دیگری می بیند را ببینم با حقوق بشر ما قطعاً تفاوت خواهد داشت.رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: امام حسین(ع) به لحاظ کرامت ذاتی انسان و به لحاظ کرامت جایگاهی که داشت و همچنین به واسطه جایگاهی که آن غاصب گرفته بود به او می‌فرمایند مثل منی با مثل تویی بیعت بکنم؟وی در ادامه و با انتقاد از نبود تعریف درست بشر از سوی مدعیان حقوق بشر گفت: اینها تعریف درستی ندارند و می‌خواهند بر همه دنیا، تعریف نادرست خود را بر همه تحمیل کنند و اسم آن را آزادی می‌گذارند و این در حالی است که اسلام برای آزاد اندیشی و تدبر و تفکر ارزش قائل است. وی گفت: مدعیان دروغگوی حقوق بشر امروز با جان و مال و ثروت مردم چه می‌کنند؟ امام حسین برای ارزش‌های انسانی حاضر شد خون قلب خود و فرزند شش ماه خود را تقدیم کند تا حق را آشکار کند و از مظلوم در مقابل ظالم دفاع کند. امروز برخی از مسئولیت غربی با تبختر و استکباری که دارند می‌گویند جریان‌ها و کشورها یا با ما هستند یا بر ما. حتی یک کشور و جریان مستقل را بر نمی‌تابند و می‌گویند یا با ما هستید یا بر ما، اگر با ما نبودید باید تحت سخت‌ترین فشارها قرار بگیرید.اژه‌ای افزود: اتفاقات تلخی در ابوغریب رخ داد و حیوانی که ذاتش درندگی است و اگر احساس کند شکارش ناتوان است به آن رحم می‌کند اما مدعیان حقوق بشری به چه کسی رحم کردند؟ داعش را چه کسی ایجاد کرد؟ در فلسطین چه کردند و کجا هستند مدعیان حقوق بشر که از فلسطین دفاع کنند؟محسنی اژه ای ادامه داد: غاصبان زمین‌های فلسطینیان را گرفتند و آنها را اسیر کرده و به اردوگاه بردند. چند سال است متجاوزین به مردم مظلوم یمن را نه تنها کمک می‌کنند بلکه با کمک غربی‌ها آنها را محاصره می‌کنند.وی با تقدیر از جمهوری اسلامی در راستای ثبت روز حقوق بشر اسلامی گفت: باید از این فرصت استفاده کنیم و به یک روز اکتفا نکنیم. امروز یکی از بدترین منکرات این است که زشت‌ترین کارها را می‌کنند اما نسبت به این منکر بزرگ، وظیفه امر به معروف خود را آنطور که باید انجام ندادیم. رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه اسلام برای صلح و سازش بسیار ارزش قائل است گفت: امروز اسلام و مسلمین را با اقداماتی به جز این موارد معرفی می‌کنند، تروریست را به وجود می‌آورند و بدترین ترورها را انجام می‌دهند اما مسلمانان را خشن معرفی می‌کنند. ]]> جامعه Tue, 02 Aug 2022 16:17:07 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcfmmdytw6d0ja.igiw.html مدیریت یا حاکمیت هیأت مدیره های استانی مرکز وکلا https://www.siasatrooz.ir/vdcewx8znjh8wei.b9bj.html اداره کردن یا راهبری کردن یک مجموعه در هرگونه ساختار حقوقی حاکمیتی یک مقوله کاملاً جدا و متفاوت از حاکمیت یا حکومت حقوقی است حاکمیت حقوقی به دنبال حکمرانی حقوقی یا قضایی است. حکمران حقوقی به دنبال ایجاد و برقراری عدالت، نظم و امنیت است و چاره ای ندارد جز اینکه از مهمترین ابزار خود یعنی «قدرت» در چهارچوب قانون بهره ببرد. در نظام‌های حقوقی رومی ژرمن با احترام به اصل تفکیک قوا، حکمرانی قضایی و حقوقی در انحصار قوه قضاییه می باشد که امری صحیح و کاملاً درست میباشد چرا که معمولاً در ایجاد و برقراری نظم و عدالت ، «الزام و اجبار» تنها ابزار تحقق آن است . ولی در مدیریت قضایی بحث تعامل ، تکریم و حمایت آحاد جامعه مد نظر است . در مجموعه های شکل گرفته بر پایه دموکراسی اعم از صنفی یا غیر آن، اعمال مدیریت و استفاده حداکثری از ابزارهای مدیریتی از ضروریات لازم برای بقا و دوام آن مجموعه می باشد.هیئت مدیره های استانی مرکز وکلای قوه قضاییه منتخبین همکاران خود در استان ها می باشند . بنابراین وظیفه اعمال مدیریت و استفاده از ظرفیت های مدیریتی بر عهده آنهاست. در صورت رخداد تعارض آشکار بین اعمال حاکمیت بعد از برگزاری انتخابات و تشکیل هیئت مدیره ها به جای اعمال مدیریت نتیجه سکون در اداره هیئت مدیره ها خواهد بود .پیش‌بینی و تجویز برگزاری انتخابات استانی در واقع تفویض کننده اختیاراتی از سوی مرکز وکلا کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه به هیئت مدیره های استانی دارد . طبیعی است این اختیارات و مسئولیت ها بعد از انتخابات نیز به هیئت مدیره ها منتقل می شود و هیات های استانی می توانند در چارچوب مقررات انرا مدیریت و به سرانجام برسانند. زمانی که تمامی زیر مجموعه های پیش بینی شده در مراکز استانی همانند کمیسیون‌ها هیچگونه «اختیاری و قدرت عملی»از خود نداشته باشند و همه مسولیت‌ها معطوف به کسب اجازه و نظر اعضای هیئت مدیره باشد و در هیئت مدیره هم فقط یک نفر تصمیم گیرنده نهایی و اصلی باشد که آن هم چشم دوخته باشد به نظر مقام بالاتر ، خود به خود موفقیت صنفی در برگزاری انتخابات تبدیل به یک حاکمیت استبدادی نامطلوب خواهد شد که ذره ذره حاکمیت اراده وکلا بر سرنوشت خود را از بین خواهد برد.هیئت مدیره های استانی تا زمانی که نتوانند مرز بین «اختیارات مدیریتی» و «اعمال مدیریتی» با اعمال حاکمیتی مرکز وکلا کارشناسان و مشاورین قوه قضاییه در احیای حقوق عامه و اجرای عدالت اجتماعی را تشخیص دهند و تفکیک درستی ننمایند و حتی بعد از تبیین و تفکیک این مرز‌بندی «جرات، توان و جسارت» اعمال آن را نداشته باشند به هیچ وجه نمی‌توان انتظار پیشرفت رشد و تکامل را در مراکز استانی شاهد بود.واماندگی و عجز در انجام وظایف و ناتوانی در استفاده از ظرفیت‌های هیئت مدیره های استانی پیامدهای دیگری است که در آینده نه چندان دور منتظر این مراکز استان است که برگزاری شوهای تبلیغاتی و عکسهای یادگاری آنچنانی نمی‌تواند نه آن را بپوشاند و نه از شدت سقوط آنها بکاهد.نویسنده: هوشنگ مقبولی - وکیل پایه یک دادگستری ]]> جامعه Mon, 01 Aug 2022 17:32:50 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcewx8znjh8wei.b9bj.html ابهام مردم از قانوني شدن بازاريابي شبكه اي در ايران فعاليت شركت هاي هرمي خوب يا بد؟ https://www.siasatrooz.ir/vdcexp8x.jh8x7i9bbj.html آيا واقعا فعاليت شركت هاي هرمي در كشور قانوني شده است؟ به دنبال گزارش يكي از روزنامه ها درباره قانوني شدن فعاليت شركت هاي هرمي در كشور، اين خبر به سرعت در جامعه انعكاس پيدا كرد، به گونه اي كه وزارت اطلاعات مجبور شد تا نسبت به اين گزارش حساسيت نشان داده و با اعلام موضع، نسبت به سوءبرداشتهاي ناشي از اين گزارش واكنش نشان دهد.پس از انتشار اين اطلاعيه، در توضيحاتي كه يكي از مسئولان بازرگاني دادند البته اعلام داشتند كه آن دسته از شركت هاي هرمي غير قانوني كه بتوانند ضوابط تعيين شده را رعايت كنند مي توانند به صورت قانوني فعاليت كنند.اين توضيح بر اين نكته تاكيد دارد كه بر خلاف نظر وزارت اطلاعات،امكان فعاليت قانوني شركت هاي هرمي وجود دارد. شايد هيچ كس نباشد كه براي يك بار هم كه شده پيه گلدكوئيستي ها يا همان شركت هاي هرمي به تنش نخورده باشد. تقريبا همه مردم يا يك بار توسط دوستان و آشنايان در جلسات اين شركت ها به اصطلاح" پرزنت" شده اند،يا آنكه دعوت به همكاري شده اند. آن دسته از مردمي هم كه به طور مستقيم با افرادي كه در شركت هاي هرمي فعالند ارتباط نداشته اند،به واسطه تبليغات منفي اي كه پيرامون اين شركت ها به راه افتاد، كاملا نسبت به اين شركت ها، آشنايي دارند. اين تبليغات منفي پيرامون شركت هاي هرمي كه مشهورترين آنها شركت گلدكوئيست است، در چند سال اخير آنقدر شدت داشته است كه بلافاصله با شنيدن خبر قانوني شدن فعاليت شركت هاي هرمي، ذهن ها به سوي تبعات منفي تبليغ شده از سوي دستگاه هاي دولتي و رسانه هاي جمعي رفته است.پرسش اين است:اگر واقعا آن گونه كه مسئولان وزارت اطلاعات،بانك مركزي و نمايندگان مجلس مي گويند شركت هاي هرمي موجب مالباختن 95 درصد اعضا مي شود،اگر در شبكه هاي هرمي،بزه هاي اجتماعي رخ مي دهد،اگربه واسطه فعاليت اين شركت ها اقتصاد كشور آسيب مي بيند،پس چگونه دولت مي خواهد با شبكه هاي بازاريابي جايگزين،اينگونه فعاليت ها را قانوني كند؟ وزارت اطلاعات كه وظيفه برخورد با فعاليت شركت هاي هرمي را بر عهده دارد، در بيانيه اي كه صادر كرده است تاكيد دارد كه فعاليت شبكه هاي بازاريابي با شركت هاي هرمي تفاوت دارد.اما به نظر مي رسد شباهت هاي زيادي ميان شبكه بازاريابي با شركت هاي هرمي وجود دارد كه امكان وقوع مالباختگي اعضا را در حالت قانوني هم كم نمي كند.در اين مورد البته بايد منتظر توضيحات بيشتر مسئولان بود اما طبق اطلاعات منتشره درباره نحوه فعاليت قانوني شبكه هاي بازاريابي، مسلم است كه در آينده شاهد كساني خواهيم بود كه با اميدهاي بسياري وارد اين شبكه ها شده اند اما دست از پا درازتر واپس كشيده اند. در شركت هاي هرمي رشد شبكه‌ها در طول زمان با افزايش تعداد مشتريان، كند و كندتر مي‌شود. يك شبكه دودويي در لايه بيستم به بيش از يك ميليون عضو و در لايه سي و سوم به بيش از 8 ميليارد عضو جديد نياز دارد! در نتيجه دير يا زود زماني مي‌رسد كه ديگر نمي‌توان در زمان معقول براي شركت مشتري پيدا كرد. اينجاست كه درصد بسيار بالايي از اعضاي اين شبكه ضرر مي‌كنند. اين در حالي است كه شركت و تنها درصد كمي از مشترياني كه زودتر وارد شبكه شده‌اند، به سودي بسيار رسيده‌اند. در چنين حالتي دولت چگونه مي تواند در مقابل هزاران فردي كه با وعده پورسانت هاي عالي وارد شبكه خواهند شد،لااقل سود حداقلي آنها را تا حدي تضمين كند؟ نبايد فراموش كنيم كه شركتي كه در هر مرحله بيش از 90 درصد مشتريانش در انتظار سود هستند، اگر يك ميليون عضو داشته باشد 900 هزار نفر آنها در انتظار سود هستند و اين انتظار در صورتي به پايان مي‌رسد كه تعداد كل مشتريان 10 ميليون نفر شود و در اين حالت تعداد كساني كه در انتظار سود هستند به 9 ميليون نفر رسيده است! يعني تعداد اين افراد 10 برابر شده است. اين روند دير يا زود متوقف خواهد شد و واضح است كه هر چه زمان توقف، ديرتر باشد، تعداد ضرركرده‌ها بيشتر خواهد بود.در واقع احتمال به سود رسيدن اعضا در اينگونه شركت ها بسيار بسيار ضعيف است،بنابراين در صورت قانوني بودن شبكه هاي بازاريابي،همه نارضايتي هاي ناشي از مالباختگي و بر باد رفتن آرزوهاي واهي،متوجه مراجع قانوني خواهد شد كه از اين فعاليت ها حمايت كرده اند. البته قابل درك است كه دولت سعي دارد تا ولع عجيب جامعه را براي كارهاي بازاريابي شبكه اي به سوي راه هاي كم خطر تر هدايت كند،اما آيا واقعا دولت مي تواند تبعات ناشي از قانوني شدن فعاليت هاي شبكه اي را كنترل كند؟ شرکت های هرمی به صورت گسترده از سال 1379 با شرکت گلد کوئیست به ايران پا گذاشتند. سود حاصل از فعاليت در بازار ايران آنقدر براي شركت گلد كوئيست چشمگير بود كه بازار بكر ايران را مورد توجه ديگر شركت هاي هرمي قرار داد. جوان بودن جامعه ايراني، روياهاي انباشته شده و پاسخ داده نشده جوانان درباره زندگي مصرفي بهتر و البته بيكاري بخش هايي از جامعه جوان، ايران را به بازاري درخشان براي فعاليت شركت هاي هرمي بدل كرده است و آنها همه تلاش خود را براي استفاده از اين بازار بكر به كار گرفتند. به گونه اي كه گفته مي شود بيش از 300 شركت هرمي در كشور در حال فعاليت است. حاصل فعاليت اين شركت ها در كشور، هزاران مالباخته اي بود كه به سوداي سود كلان و افسانه اي به عضويت شبكه هاي هرمي درآمده بودند و پس از اندكي ، براي دريافت اصل سرمايه خود راهي دادگاه ها شده بودند. برخي از اين مالباختگان افرادي بودند كه براي رونق بخشيدن به تجارت موهوم خود حتي شغل ثابت خود را رها كرده بودند و پس از مدتي نه تنها به هيچ سودي دست نيافتند، بلكه به لشكر بيكاران كشور هم افزوده شده بودند. بر هم خوردن روابط خانوادگي همسران، ايجاد تنش بين والدين و فرزندان، سرقت، كت كاري و ضرب و جرح و حتي بدتر از آن، قتل از جمله عوارضي بود كه گريبانگير برخي از به دام افتادگان اين شركت ها به آن دچار شدند. اين در حالي بود كه فعاليت اين گونه شركت ها موجب خارج شدن مبالغ متنابهي ارز از كشور شده است. كسي از ميزان دقيق ارزي كه از سوي اين شركت ها از كشور خارج شده است اطلاعي ندارد، اما بدون شك ميزان اين مبالغ به حدي بوده است كه به توجه به گسترش فعاليت شركت هاي هرمي، وظيفه برخورد با آنها به عهده وزارت اطلاعات گذاشته شد. دولت، با توجه به مسائل پيش آمده فعاليت در اين شركت ها را ممنوع اعلام كرد، اما آرزوهاي انباشته شده جوانان براي زندگي مصرفي بهتر بيشتر از آن بود كه بتوان در برابر تبليغات و آگاهي رساني رسانه ها،از پيوستنشان به شركت هاي هرمي جلوگيري كرد. در اين ميان حتي چند شركت ايراني هم به قافله هرمي ها پيوستند تا از اين بازار طرفي بربندند. ادامه حيات شركت هاي هرمي با وجود سخت گيري هاي صورت گرفته توسط دولت و وزارت اطلاعات، اين پيام روشن را براي مسئولين در بر داشت كه به دلايل اجتماعي،نمي توان ريشه فعاليت شركت هاي هرمي را خشكاند. قانوني شدن فعاليت شركت هاي هرمي حاوي همين نكته است كه دولت تصميم گرفته است تا به جاي برخورد صرف با شركت هاي هرمي، به جايگزين هايي براي هدايت پتانسيل هاي نهفته در جوانان كه جذب شركت هاي اجتماعي مي شوند، بپردازند. بر اساس مصوبه اي كه به موجب آن فعاليت شبكه هاي هرمي قانوني مي شود پرداخت پورسانت‌ها و پاداش‌ها به مشتریان و بازاریابان فقط در قبال فروش و ارائه محصولات امکان‌پذیر است و پرداخت هرگونه وجه یا محصولی با ارزش دیگر به مشتریان و بازاریابان و یا تعهد آن که در طرح تجاری شرکت (که قبلا به تصویب کمیته نظارت رسیده) پیش‌بینی نشده باشد، ممنوع است. بر اساس اين مصوبه میزان پرداخت پاداش و یا پورسانت، تعداد سطوح دریافت‌کننده و محدودیت‌های آن باید ضمن درج در طرح تجاری، کاملاً شفاف و قابل سنجش باشد. وزارت بازرگاني براي جلوگيري از سوءاستفاده هاي معمول در شركت هاي هرمي اعلام كرده است كه قیمت محصولات ارائه‌شده نباید بیش از محصول مشابه در بازار باشد و در مواردی که مشابهی وجود ندارد تابع سایر قوانین و مقررات خواهد بود. اين مصوبه تاكيد دارد كه گسترش شبکه انسانی و صرفاً جذب توزیع‌کنندگان کالا و پول‌گردانی و ارائه محصولات موهومی، خرید و فروش جایگاه در نمودار درختی و یا محصولاتی که تولید آنها محتمل باشد، ممنوع است. نكته مهمي كه امكان دارد به واسطه آن فعاليت در بازاريابي شبكه اي از جذابيت بيشتري براي جوانان در مقايسه با شركت هاي هرمي برخوردار باشد،تاكيد وزارت بازرگاني بر پرداخت‌ها و دریافت‌های مربوط به مشتریان و بازاریابان است كه الزاماً بايد از طریق حساب‌های بانکی در بانک‌های دارای مجوز از بانک مرکزی در داخل کشور صورت گیرد و شرکت حق افتتاح و یا تخصیص اعتبار به صورت مجازی و در محیط اینترنت را نخواهد داشت. تاسيس اين شركت ها علاوه بر كنترل گردش مالي صورت گرفته درآنها، از خروج ارز از كشور جلوگيري مي كند و اين مهمترين پيامد تاسيس اين شركت هاست.اما نكته قابل توجه اين است كه آيا شبكه هاي بازاريابي داخلي توان آن را خواهند داشت تا با غول هاي هرمي جهان مثل گلد كوئيست در كشور به رقابت بپردازند؟ نكته مهم تر اين است كه دولت چگونه مي خواهد نظرمراجع شرعي را در مورد فعاليت هاي بازاريابي شبكه اي رعايت كند. پيش از اين آیت الله مکارم شیرازی ، آیت الله نوری همدانی، آیت الله فاضل لنکرانی ، آیت الله صافی گلپایگانی ، ‌ایت الله تبریزی و آیت الله سیستانی در استفتائات جداگانه ای معاملات ناشی از فعالیت شرکت های هرمی (از جمله گلدکوئیست ، نت ورک مارکتینگ ، وست ویژن ، اینترنشنال کیش ، الماس ، گلدماین) را جایز و مباح ندانستند و فعالیت این شرکت ها را حرام یا بنابر احتیاط واجب حرام و این نوع فعالیت ها را در واقع نوعی کلاهبرداری مرموز برای تصاحب اموال دیگران اعلام کردند . با وجود مشابهت فعاليت اين شركت ها، دولت چگونه حليت شرعي فعاليت بازاريابي شبكه اي را كسب خواهد كرد؟ ]]> جامعه Wed, 30 Dec 2009 02:03:00 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcexp8x.jh8x7i9bbj.html سند آموزش ۲۰۳۰ چیست؟ https://www.siasatrooz.ir/vdcevz8o.jh8ovi9bbj.html سند آموزش ۲۰۳۰ یونسکو که سال ۹۵ در کشور رونمایی شد در بخش آموزش و پرورش دارای اهداف و چشم‌اندازهایی است که با اهداف سند تحول بنیادین و برخی ارزش‌های کشور در تضاد است. در سپتامبر ۲۰۱۵ (شهریور ۹۴)، اهداف دستور کار مبانی توسعه پایدار ۲۰۳۰ که ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف فرعی دارد جهت اقدام عملی همه کشورها برای تحقق حکومت یک‌پارچه در سازمان ملل ارائه شد. ایران نیز از کشورهای شرکت کننده در این اجلاس بود که متعهد به اجرای این سند شد و پس از آن سند ملی آموزش ۲۰۳۰ جمهوری اسلامی ایران با مدیریت و برنامه‌­ریزی دفتر یونسکو در ایران با تشکیل ۳۰ کارگروه تخصصی تدوین و آماده و در تاریخ ۲۰ آذر ۹۵ رونمایی شد. رهبران کشورهای عضو سازمان ملل، در سپتامبر ۲۰۱۵ در اجلاس عالی‌رتبه سازمان ملل تعهد کردند؛ دستور کار جهانی توسعۀ پایدار ۲۰۳۰ را در سیاستگذاری‌های کلان خود در سطح ملی از اول ژانویه سال ۲۰۱۶ اجرایی کنند، براین اساس در بخش اهداف آموزشی موضوع آموزش و یادگیری مادام‌العمر باکیفیت، ‌برابر و فراگیر برای همه با محوریت یونسکو تعیین شده که ایران نیز متعهد به اجرای آن است.مؤلفه‌های کلیدی در برنامه آموزش ۲۰۳۰ عبارتند از: برابری و فراگیر بودن، دسترسی برابر، عادلانه و باکیفیت، برابری جنسیتی، کیفیت آموزش و یادگیری مادام العمر. در چارچوب عمل ۲۰۳۰ به واژه‌هایی همچون شهروند جهانی و برابری جنسیتی اشاره شده است که این مباحث از سوی برخی صاحب‌نظران و کارشناسان به ویژه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد نقد است و حتی برخی معتقدند که تصویب و اجرای این سند دگرگونی‌های بسیاری را در آموزش کشور ایجاد خواهد کرد که از جمله آن می‌توان به حذف کلیشه‌های جنسی و ارائه آموزش‌های جنسی به کودکان و حذف برخی مفاهیم قرآنی و ارزشی از کتاب‌های درسی به بهانه ترویج صلح و نبود خشونت اشاره کرد. رهبر معظم انقلاب دیروز در دیدار با فرهنگیان کشور با اشاره به سند آموزش ۲۰۳۰ اشاره کردند: جمهوری اسلامی ایران تسلیم سندهایی مانند ۲۰۳۰ یونسکو نخواهد شد. به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین‌المللی که قطعاً تحت نفوذ قدرت‌های دنیاست این حق را داشته باشد که برای ملت‌های دنیا تکلیف مشخص کند؟ اصل کار غلط است اینکه سندی را امضا کنیم و بعد بیاییم بی‌سروصدا آن را اجرا کنیم، نخیر مطلقاً مجاز نیست. چندی پیش خبرگزاری تسنیم، در سلسله مصاحبه‌هایی به بررسی سند آموزش ۲۰۳۰ و تعارضات آن با نظام آموزش‌وپرورش ایران پرداخته بود. اما سند آموزش ۲۰۳۰ چیست که رهبر انقلاب نسبت به آن واکنش نشان دادند. در پیشگفتار کتابچه بیانیه اینچئون که توسط دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نگارش شده آمده است که دولت‌ها موظفند تا اهداف جهانی را در اهداف، سیاست‌ها، طرح‌ها و اقدامات ملی، چرخه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، سازماندهی نظام‌های آموزشی و آماده‌سازی منابع ادغام کنند. اجرای آموزش ۲۰۳۰ در سطح ملی باید بر مبنای رویکردی فرابخشی باشد که براساس همکاری موثر، تمرکز بر نتایج گسترش شراکت، شفافیت، مسئولیت مشترک و وحدت عمل همه عاملان شکل گرفته است با توجه به تنوع ماهیت نهادهای متولی آموزش در کشورها برخی از اصول عمومی که می‌تواند به هماهنگی مناسب جهت تحقق موثر اهداف ۲۰۳۰ در چارچوب دستور کار ۲۰۳۰ توسعه پایدار ملل متحد کمک کنند عبارتند از هدایت دولتی و جلب مشارکت فرابخشی، حفظ ساختارهای موجود و انطباق آنها با آموزش ۲۰۳۰، اجرای اقدامات فراتر از وزارت آموزش‌ و جلب مشارکت وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با بهداشت، جوانان، کار، امور اجتماعی، مدیریت، برنامه‌ریزی، بودجه و تامین هماهنگی اجرای آموزش ۲۰۳۰ با سایر اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰ ملل متحد. این برنامه در سطح جهانی تدوین و تصویب شده در سطح منطقه‌ای مورد تقسیم کار قرار گرفته و در سطح ملی تدوین و اجرا می‌شود و در سطح جهانی، منطقه‌ای و ملی مورد نظارت و ارزیابی قرار می‌گیرد بنابراین ضروری است همزمان به همسویی با دستور کار جهانی، اقدام ملی برای تدوین برنامه کشوری مشتمل بر سیاست‌گذاری، شاخص‌سازی و نظارت در راستای محتوای جهانی برنامه انجام شود. در مصوبه هیئت وزیران در تاریخ ۲۵ شهریور سال ۹۵ آمده است:‌به منظور هماهنگی و ارائه راهکار تحقق اهداف و تعهدات آموزش ۲۰۳۰ همسو با اهداف و تعهدات برنامه اهداف توسعه پایدار، کارگروه ملی آموزش ۲۰۳۰ با مسئولیت وزارت آموزش‌وپرورش بدون گسترش تشکیلات سازمانی و با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود در آن وزارتخانه با حضور نمایندگان دستگاه‌های زیر تشکیل می‌شود. کارگروه ملی آموزش ۲۰۳۰ موظف است برنامه اجرایی و نظارتی تحقق کامل آموزش ۲۰۳۰ را در سطوح ملی و استانی با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های اجرایی مرتبط و همسو با اهداف برنامه‌های توسعه کشور، اسناد راهبردی توسعه، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش‌‌وپرورش و برنامه اهداف توسعه پایدار تهیه کند. دستگاه‌های اجرایی برای تحقق اهداف برنامه آموزش ۲۰۳۰موظف به اجرای تصمیمات کارگروه می‌باشند.کارگروه ملی آموزش ۲۰۳۰ موظف است گزارش پیشرفت کار و نحوه همکاری دستگا‌ه‌های ذیربط را سالانه به هیئت وزیران و گزارش نهایی را به کمیسیون ملی یونسکو برای ارسال به مرجع بین‌المللی مربوطه ارائه کند. مغایرت ۲۰۳۰ با اصل ۱۳۸ قانون اساسی در تصویب‌نامه هیئت وزیران ذکر شده است که این سند مستند به اصل ۱۳۸ قانون اساسی است حال آن که در سه بخش با این اصل منافات دارد: سطح این سند بسیار وسیع­‌تر از موارد مذکور در اصل ۱۳۸ قانون اساسی است. اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی اعلام می­‌کند که مصوبات هیئت وزیران نباید با متن و روح قوانین مخالف باشد. اصل ۱۳۸ قانون اساسی اعلام می‌کند تصویب‌نامه‌­های هیئت وزیران باید به اطلاع رئیس مجلس برسد، حال آنکه این مسئله به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی نرسیده است. تهیه سند ملی آموزش ۲۰۳۰ و دادن تعهد به یونسکو با اصول ۱۵۳، ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی نیز در تعارض است. اصل ۱۵۳ قانون اساسی می‌گوید: هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی، فرهنگ، ارتش و دیگر شئون کشور شود، ممنوع است. اصل ۷۷ قانون اساسی می‌گوید: عهدنامه‏‌ها، مقاوله‌‏نامه‏‌ها، قراردادها و موافقت‏‌نامه‏‏‌های بین‌‏المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. اصل ۱۲۵ قانون اساسی می‌گوید: امضای عهدنامه‏‌ها، مقاوله‏‌نامه‏‌ها، موافقت‌نامه‏‌ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها و همچنین امضای پیمان‏‌های مربوط به اتحادیه‏‌های بین‏‌المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور یا نماینده قانونی او است. به اذعان برخی کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهیه سند ملی ۲۰۳۰ جمهوری اسلامی ایران براساس سند آموزش سازمان ملل و با هدایت و نظارت دفتر یونسکو با فرموده مقام معظم رهبری که «شورای عالی انقلاب فرهنگی باید اتاق فرمان فرهنگی کشور یا ستاد عالی فرهنگی و علمی دستگاه­‌های کشور» باشد منافات دارد. لازم به ذکر است ساختاری که برای چارچوب عمل ملی سند آموزش ۲۰۳۰ در تصویب‌نامه هیئت وزیران در نظر گرفته شده شبیه ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اعتبار آن در حدی است که به‌محض تصویب سند همه دستگاه‌­های دولتی موظف به اجرا می­‌شوند. در حقیقت دستور کار ۲۰۳۰ به عنوان یک سند جهانی برای توسعه پایدار توسط سازمان ملل متحد تهیه شده است و در برخی حوزه‌های اجتماعی جهت‌گیری‌هایی را در رابطه با توسعه پایدار برای کشورها طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ تعیین کرده است. اهداف کلان این سند علاوه بر محیط زیست، جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی را هم در برمی‌گیرد که باید در طول ۱۵ سال اجرا شود و یکی از این حوزه‌ها، آموزش است. براساس تصریح مقدمه سند ۲۰۳۰، این سند شش جنبه یعنی «کرامت انسانی، مردم، کره زمین، سعادت، برابری و مشارکت» را مورد تأکید قرار می‌دهد که می‌توان آن‌ها را همان ارزش‌های محوری این سند دانست. بر همین اساس، این ارزش‌ها در حوزه‌های مختلف و در اهداف جزیی منعکس شده‌اند که یکی از آنها حوزه تعلیم و تربیت است و حال این بحث مهمی است که اهداف و ارز‌ش‌هایی که نهادهای بین‌المللی در چنین اسنادی تعریف کرد‌ه‌اند، چگونه عملیاتی می‌شود؟ یکی دیگر از ملاحظات مهم در بحث از این سند، این است که در سطوح سیاست‌گذاری کشور با اسناد بین المللی چگونه مواجه خواهیم شد. یک وجه این مواجهه این است که هدف‌گذاری و ارزش‌های مطرح در اسناد بین‌المللی تا چه اندازه با مبانی فکری و نظام ارزشی جمهوری اسلامی ایران هماهنگ هستند که این نسبت باید با جدیت و دقت مشخص شود، به ویژه در اسنادی که ناظر به توسعه و آینده کشورها تعیین تکلیف می‌کنند و جهت‌دهنده هستند. باید در مواجهه با سند ۲۰۳۰ محتاط بود به اذعان برخی کارشناسان باید در مواجهه با سند آموزش ۲۰۳۰ نگاه محتاطانه داشت، اما این نگاه محتاط به چه دلیل است؟ مجتبی همتی کارشناس مسائل آموزش ‌و پرورش در این رابطه معتقد است که، نگاهی به سخنان رهبر معظم انقلاب در مقوله «پیشرفت» حکایت از آن دارد که باید به الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت توجه داشته باشیم و ارزش‌های اسلامی به ویژه عدالت و معنویت، محور برنامه‌ریزی‌ها قرار بگیرد. بنابراین در برخورد با اسناد بین‌المللی از جمله سند آموزش ۲۰۳۰ که برای توسعه پایدار کشورها تعریف شده است، باید نگاه محتاطانه داشت، چون تناسب این اسناد با ارزش‌های مذکور مورد ابهام است. همتی معتقد است که سند آموزش ۲۰۳۰ با اسناد بالادستی و بومی کشور ما نیز تعارضاتی دارد باید توجه داشت که پیشرفت کشور ما باید مبتنی بر «عدالت» با معنای خاص در منظومه اسلامی باشد، اما در سند آموزش ۲۰۳۰ «برابری (equality)» مورد تاکید قرار گرفته است که این‌ها لزوماً یکی نیستند. در سند بین‌المللی ۲۰۳۰ نظام ارزشی خاصی وجود دارد که اگر برخورد سطحی و مسامحه‌آمیز با آن شود و معادل گرفتن کلیدواژه‌های آن فارغ از نظام فکری پشتیبان مربوطه باشد بسیار خطرناک است. در مواجهه با سند آموزش ۲۰۳۰ حداقل خوش‌بینی را داشته باشیم در بررسی سند آموزش ۲۰۳۰ موارد ذکر شده از جمله توسعه پیش دبستانی، حمایت از تحصیل رایگان و افزایش کیفیت آموزشش مشاهده می‌شود که این موارد عمدتاً به نفع آموزش‌وپرورش ایران است اما برخورد جزءنگرانه به جای کل‌نگری مانع کشف و فهم این نظام فکری است. چه بسا برخی از اهداف و توصیه‌های صورت گرفته در این سند را بتوان خنثی یا حتی هماهنگ با نظام ارزشی و اسناد کلان مصوب خودمان یافت، اما در نظر گرفتن اهداف به صورت کلان و در ارتباط با هم می‌تواند جوانبی را روشن کند که ابعاد اصلی این سند را بروز می‌دهد. به عنوان مثال، در بندهای مربوط به بخش آموزش و پرورش به مواردی همچون گسترش آموزش پیش از دبستان، آموزش رایگان و دسترسی آموزشی اشاره شده که در سندهای بومی کشور از جمله سند تحول هم به آن‌ها توجه شده است. اما نکته این است که این مفاد را باید در ارتباط با جهت‌گیری‌ها تعیین شده در این بندها و سایر بندهای این سند نگریست تا معنای دقیقشان را نشان دهند. لذا برخورد با این سند و اسناد مشابه باید محتاطانه و با حداقل خوش‌بینی باشد. ]]> جامعه Sun, 07 May 2017 18:23:26 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcevz8o.jh8ovi9bbj.html