سیاست روز - آخرين عناوين اقتصاد :: rss_full_edition https://www.siasatrooz.ir/fa/economy Fri, 12 Aug 2022 21:25:59 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 https://www.siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز https://www.siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Fri, 12 Aug 2022 21:25:59 GMT اقتصاد 60 هزینه ساخت ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن چقدر است؟ https://www.siasatrooz.ir/vdciupazut1arw2.cbct.html شهریور ماه در حالی به عنوان زمان تحویل اولین خانه‌های نهضت ملی مسکن عنوان شده است که معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است تمامی واحد‌های نهضت ملی مسکن بیمه کیفیت هستند و برای ساخت آن‌ها ۴هزار هزار میلیارد تومان هزینه باید صرف می‌شود.محمود محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در آئین افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان اظهار کرد: گفت: ۴ میلیون واحد مسکونی مورد هدف دولت است از نظر اقتصادی بیش‌از ۴هزار هزار میلیارد تومان فقط در حوزه ساخت بدون لحاظ خدمات و زمین باید برای آن هزینه می شود.او گفت: در صورتی که ۷۰ درصد از هزینه‌ها مربوط به بخش مصالح ساختمانی باشد بیش از ۲هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد در حوزه مصالح ساختمانی گردش مالی ایجاد می‌شود.به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی یکی از بحث‌های مهم در این بخش که در اکثر نقاط کشور مطرح است، مصالح ساختمانی است که باید تامین شود.همچنین در حوزه ایجاد اشتغال هم طبق آمار‌های تدوینی در ۱۲۰ متر ساختمان ۲.۲ شغل به صورت مستقیم وغیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود که در مجموع ۸ ونیم میلیون اشتغال ایجاد می‌کند.او می‌گوید: در حوزه تسهیلات انتظار ویژه داریم که سیستم‌ بانکی برای پرداخت تسهیلات حمایت کند. هم اکنون قرارداد با بزرگترین شبکه اجتماعی که ۳ونیم میلیون نفر را پوشش می‌دهد داریم و ۲۵ تفاهم با دستگاه‌های مختلف را منعقد کرده ایم که دو قرارداد آن که شامل ساخت ۲۰۰ هزار مسکن است را با اتاق تعاون منعقد کرده ایم.او گفت: در صنعت ساختمان کشور تمام پروژه‌های مسکن از بیمه کیفیت برخوردار خواهند بود و برای ۱۰ سال تمام اجزای ساختمان بیمه شده است.در همین حال عضو کمیسیون عمران مجلس شاکری گفت: نباید آورده متقاضیان در نهضت ملی مسکن بیش از ۲۰۰ میلیون تومان و اقساط آن بیش از ۲ تا ۳ میلیون تومان شود.اقبال شاکری گفت: یکی از موانع ساخت مسکن، بانک‌ها است و دولت خود باید هرکدام از تکالیف ایجاد شده را برعهده بگیرند دولت و شورای عالی مسکن باید پای کار باشد و متخلفان در این بخش را بر سرجای خود بنشانند. به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس مبلغ بسیار کمی در داخل صندوق ملی مسکن قرار دارد و از معاون اول رئیس جمهور درخواست داریم که هرچه سریعتر آن را به بخش مسکن اختصاص دهند.او می‌گوید: برای ساخت این ۴ میلیون واحد مسکونی باید حداکثر آورده متقاضیان ۲۰۰ میلیون تومان در بازه زمانی طولانی مدت باشد و میزان اقساط متقاضیان هم نباید بیش از ۲تا ۳ میلیون تومان باشد. هم اکنون بانک‌ها باید سهم ۲۰ درصدی خود برای تسهیلات مسکن را پرداخت کنند که در غیر این صورت قیمت مسکن افزایش خواهد یافت.شاکری گفت: مسئولیت ساخت ۴ میلیون مسکن با دولت است و وزارت راه وشهرسازی در این بخش مجری و ناظر است. در بخش ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی ما از لحاظ تامین زمین مشکل نداریم بلکه مشکل اصلی تامین مالی است.او گفت: قانون نظام مهندسی ظرف دو هفته آینده وارد کمیسیون شده و این قانون بعد از ۲۷ سال اصلاح می‌شود.لازم به ذکر است به گزارش تسنیم در بهار ۱۴۰۱ تورم نقطه به نقطه نهاده های ساختمانی شهر تهران معادل ٤٣,٤ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٣٥.٥ درصد) ٧.٩ واحد درصد افزایش داشته است.در فصل بهار امسال شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ١٥٤٤,٢ رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل (١٢٢٢.٥) ٢٦.٣ درصد افزایش داشته است.در بهار تورم فصلی، معادل ٢٦,٣ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٣ درصد) ٢٣.٣ واحد درصد افزایش داشته است.منظور از تورم فصلی، درصد تغییر عدد شاخص قیمت در فصل جاری نسبت به عدد شاخص در فصل قبل می باشد.در این فصل در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم فصلی مربوط به گروه اجرایی « سیمان،بتن،شن،ماسه » با ٥٥,٨ درصد و کمترین تورم فصلی مربوط به گروه اجرایی « سنگ » با ۱۰.٩ درصد می‌­باشد.در بهار ۱۴۰۱ تورم نقطه به نقطه معادل ٤٣,٤ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٣٥.٥ درصد) ٧.٩ واحد درصد افزایش داشته است.منظور از تورم نقطه ای، درصد تغییر شاخص قیمت در فصل جاری نسبت به شاخص قیمت فصل مشابه سال قبل می­باشد.در این فصل در بین گروه‌های اجرایی، گروه « شیشه» با ٩٢,١ درصد بیشترین تورم و گروه اجرایی « آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» با ١٨.٢ درصد،کمترین تورم نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده است.در بهار ۱۴۰۱ تورم سالانه، معادل ٤٤,٨ درصد بوده است که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (٥٥.٣ درصد) ۱۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است.منظور از تورم سالانه، درصد تغییر متوسط شاخص قیمت چهار فصل منتهی به فصل مورد نظر، نسبت به همین اطلاع در سال قبل می‌‌باشد. در این فصل در بین گروه‌های اجرایی بیشترین تورم مربوط به گروه اجرایی« شیشه » با ٨٦,٣ درصد و کمترین تورم با ٢٨.١ درصد متعلق به گروه «آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» بوده است. ]]> اقتصاد Fri, 12 Aug 2022 16:53:44 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdciupazut1arw2.cbct.html شرکت‌های هواپیمایی همچنان با نرخ ارز بلیت می‌فروشند! https://www.siasatrooz.ir/vdcjateviuqe8xz.fsfu.html با نزدیک شدن به اربعین بسیاری از شرکت های هواپیمایی در حال برنامه ریزی برای استفاده از ایام پیک جابه جایی هستند که برخی از ایرلاین ها از این فرصت برای گرانفروشی در مسیرهای داخلی پر تردد مانند مشهد کرده اند و برخی دیگر هم در حال برنامه ریزی برای پروازهای خارجی از جمله نجف هستند.به طوری که بررسی های میدانی حاکی از آن است که هم اکنون قیمت بلیت پروازهای نجف به ۱۰ میلیون تومان رسیده و بسیاری از مسافران در این هفته برای تردد به نجف برای رفت وبرگشت باید ۱۰ میلیون تومان هزینه کنند. این در حالی است که تمامی این پروازهای از طریق ایرلاین های داخلی انجام می شود.مقصود اسعدی سامانی افزایش قیمت بلیت نجف را به زمان و پیک جابه جایی مسافران مربوط دانسته واعلام کرده بود که قیمت بلیت نجف متناسب با عرضه و تقاضا افزایش و یا کاهش می دهد .ممکن است برخی از سایت ها با این میزان قیمت بفروشند چون پروازهای عتبات در اختیار چارتر کنندگان است و در مواقعی که تقاضا کاهش یابد و مسافر نباشد با نرخ پایین تر هم عرضه شده است. به گفته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ‌فرودگاه نجف در اختیار بخش خصوصی است وهزینه افزایش یافته است و هر مسافر ۲ونیم تا ۳ میلیون هزینه فرودگاهی باید پرداخت کند و برای هواپیمای ۷۳۷ بیش از ۸ هزار دلار هزینه خدمات فرودگاهی و هواپیمایی ایرباس ۱۳ هزار دلار هزینه ارزی باید پرداخت شود. نرخ خدمات فرودگاهی و نرخ سوخت تاثیر گذار است و هر لیتر سوخت یک دلار ۷۰ سنت را باید شرکت هواپیمایی پرداخت کنند از سوی دیگر پروازهای که از مشهد می روند باید سوخت بزنند.او می گوید: هنوز برای پروازهای بلیت اربعین هیچ برنامه ریزی انجام نشده و برا ی تعیین نرخ مصوب در این ایام با شرکت های هواپیمایی صحبتی نشده است. اما در حال حاضر بلیت های پروازهای نجف در اختیار چارتر کنندگان است و این افراد اقدام به فروش بلیت می‌کنند.رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود برای عملیات اربعین امسال پیش بینی شده که ۵ میلیون مسافر زائر کربلا خواهند بود؛ جلسات مفصل با حضور تمامی دستگاه ها در حال برگزاری است و تمامی مسیرهای جاده ای و اصلاح آنها در حال انجام است و ۳۰۰ هزار نفر با قطار و ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر هم از طریق هواپیما جابه جا و مابقی زائران از طریق زمینی جابه جا می شوند بنابراین با توجه به تشدید گرما در پایانه ها وسایل سرمایشی در نظر گرفته شده است.به گفته وزیر راه و شهرسازی پارسال در اربعین طبق توافق با مسئول عراقی مقرر شد که ۶۰ هزار نفراز طریق بخش هوایی جابه جا شود و در آن روز‌ها و شلوغی‌های در فرودگاه را شاهد بودیم، اما به بهترین شکل ممکن انجام شد قاسمی می گوید: ستاد اربعین برای برگزاری عملیات حج تشکیل شده و در اربعین فروش بلیت به صورت چارتری نداریم حتی برای افرادی که از قبل بلیت خریداری کرده باشند. نرخی که برای بلیت های اربعین در نظر گرفته ایم نرخ بلیت کنونی است. از سوی دیگر فروش بلیت دلاری ممنوع بوده و با چند ایرلاین در این زمینه برخورد صورت گرفته و به تعزیرات معرفی شده است.حال در ایام عزاداری امام حسین (ع) و با در خواست برای افزایش سفر به مشهد و نجف و متناسب با افزایش درخواست ها نرخ های بلیت هم در مسیرهای داخلی مانند مشهد و برای خارجی هم مانند نجف افزایش یافته است.آقای میر اکبر رضوی گفت: با توجه به فرارسیدن تعطیلات ماه محرم، هیچ یک از شرکت‌های هواپیمایی اجازه افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیر‌های داخلی از جمله مشهد را ندارند و تمامی ایرلاین‌ها موظف هستند متناسب با نرخ‌های تعیین شده بلیت را به مسافران بفروشند. همچنین مسافران از سایت و دفاتر خدمات مسافرتی معتبر بلیت را خریداری کنند.به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور نظارت سختگیرانه توسط سازمان هواپیمایی بر شرکت‌های هواپیمایی به صورت مستمر انجام می‌شود و مسافران در صورت مشاهده و مواجهه با گران فروشی حتما به سازمان هواپیمایی اعلام کنند.او درباره بلیت پرواز‌های نجف هم گفت: بلیت پرواز‌های خارجی از جمله نجف متناسب با عرضه و تقاضا ارائه می‌شود، اما برای ایام اربعین در حال برنامه ریزی جهت ارائه بلیت با نرخ مصوب به مسافران هستیم. وزیر راه و شهرسازی گفت: فروش دلاری بلیت هواپیما فعلا ممنوع است البته احتمال دارد بعد از اربعین تصمیم دیگری گرفته شود. باشگاه خبرنگاران ]]> اقتصاد Tue, 09 Aug 2022 16:21:57 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcjateviuqe8xz.fsfu.html از جیره‌بندی تا هشدار درباره خشکسالی و قحطی https://www.siasatrooz.ir/vdcg3w9qwak9xt4.rpra.html اروپا و آمریکا که مدعیان اقتصاد برتر جهان بوده و با این ادعا سیاست تحریم و تهدید علیه سایر کشورها را اجرا کرده‌اند این روزها خود گرفتار سیاست‌های تحریمیشان شده‌اند که نتیجه آن از جیره بندی گاز و سوخت گرفته تا هشدار درباره قحطی و خشکسالی را در بر می‌گیرد. بحران اقتصادی در کنار مشکلات اقلیمی که ناشی از سیاست‌های چند دهه کشورهای صنعتی غربی و پایبند نبودن آنها به قوانین بین المللی بوده امروز بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا را در بر گرفته است بگونه‌ای که امروز کمتر کشور بزرگی در این خطه را می توان یافت که گرفتار وضعیت هشدار نباشد. آلمان دو رویکرد کاهش ۲۰ درصدی مصرف و نیز افزایش ۹۵ درصدی ذخایر گاز را در دستور کار قرار داده تا در زمستان سرد و در صورت قطع احتمالی از سوی روسیه به مشکل بر نخورد.کلاوس مولر، رئیس رگولاتور فدرال گاز و شبکه‌های برق آلمان گفت که آلمانی‌ها باید حداقل ۲۰ درصد مصرف انرژی را کاهش دهند تا از کمبود گاز در زمستان آینده جلوگیری کنند.رئیس آژانس شبکه فدرال گفت: «مصرف کنندگان باید حداقل ۲۰٪ مصرف خود را پایین بیاورند در حال حاضر خطر کمبود گاز در ماه دسامبر وجود دارد.»مولر گفت: آلمان همچنین باید صادرات گاز خود به کشورهای همسایه را ۲۰ درصد کاهش دهد و برای جلوگیری از کمبود گاز ۱۰ تا ۱۵ گیگاوات ساعت گاز وارد کند. مولر گفت: «اگر ما مقدار زیادی صرفه جویی نکنیم و گاز اضافی دریافت نکنیم، با مشکل مواجه خواهیم شد.»آلمان ماه گذشته اهداف ذخیره سازی گاز خود را برای پاییز آینده به ۷۵ درصد تا ۱ سپتامبر، ۸۵ درصد تا ۱ اکتبر و ۹۵ درصد تا اول نوامبر افزایش داد.این مقام تنها راه غلبه بر مشکلات فعلی کمبود گاز در آلمان را ذخیره سازی و کاهش مصارف خانگی و صنعتی عنوان کرد که این کشور مجبور باشد در ماه‌های آینده به استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای برای تولید انرژی ادامه دهد. در این میان سائولی نینیستو رئیس جمهور فنلاند گفت: اروپا به دلیل درگیری در اوکراین با رکود اقتصادی روبرو خواهد شد.در این میان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد که قیمت جهانی مواد غذایی شدیدترین کاهش ماهانه خود را در تقریباً ۱۴ سال گذشته به ثبت رساند که بیشتر آن به علت کاهش قابل توجه قیمت روغن نباتی و غلات صورت گرفت.این سازمان بین‌المللی در گزارش خود نوشت: شاخص قیمت مواد غذایی فائو، معیاری که برای تغییر ماهانه قیمت‌های جهانی یک سبد از کالاهای غذایی استفاده می‌شود، در ماه ژوئیه به طور متوسط ۱۴۰.۹ واحد بود که حدود ۸.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. این رقم بزرگترین کاهش ماهانه از اکتبر ۲۰۰۸ تاکنون محسوب می شود.در این گزارش همچنین آمده است که ۸۶۸ میلیون نفر در جهان غذای کافی برای خوردن ندارند و ۲۵ کشور در معرض خطر جدی هستند و وضعیت آن‌ها رو به وخامت می‌رود.در همین حال با توجه به ادامه افزایش قیمت گاز، متوسط صورت‌حساب انرژی در انگلیس از ابتدای سال آینده میلادی حدود ۴۰۰۰ پوند معادل ۴۸۰۰ دلار در سال خواهد بود.شرکت‌های انرژی هشدار داده‌اند سقف قیمتی که دولت برای صورت‌حساب انرژی برای بیش‌از ۲۰ میلیون خانواده انگلیسی در نظر گرفته بیشتر از حد انتظار افزایش خواهد یافت.سقف قیمت انرژی در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی برای خانواده‌های متوسط انگلیسی احتمالاً ۳۴۸۸ پوند در سال خواهد بود. صورت‌حساب انرژی درحال‌حاضر به ۱۹۷۱ پوند رسیده که خود یک رکورد جدید است.شرکت مشاوره انرژی آکسیلیون اعلام کرد قیمت انرژی از ابتدای سال آینده میلادی ۵۰۰ پوند دیگر بالا رفته و به ۳۹۹۴ پوند می‌رسد.اما در حالی در فرانسه برای صرفه جویی در انرژی حتی فروشگاه‌هایی که هنگام روشن بودن وسایل سرمایشی درب‌های انها باز باشد جریمه خواهند شد که نخست وزیر فرانسه با صدور هشدار از بابت مواجهه کشورش با «شدیدترین خشکسالی» که تاکنون در تاریخش ثبت شده از فعال شدن یک واحد دولتی رسیدگی به بحران خبر داد. الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه در بیانیه‌ای هشدار داد، بسیاری از مناطق در فرانسه با «وضعیتی تاریخی» در مواجهه با سومین موج گرما در تابستان امسال مواجه شده‌اند.در این بیانیه تاکید شده، پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد این شدت گرما، که تبخیر و نیاز به آب را افزایش می‌دهد، می‌تواند تا ۱۵ روز آینده ادامه یابد و این احتمالاً وضعیت را نگران‌کننده‌تر کند.همچنین این نهاد دولتی فرانسه تأثیر خشکسالی بر تولید انرژی، زیرساخت‌های حمل و نقل و کشاورزی فرانسه را بررسی خواهد کرد.شرکت برق EDF فرانسه روز جمعه اعلام کرد بالاجبار موقتا تولید برق در دو نیروگاه هسته ای خود را که از آب رودخانه برای خنک کردن راکتورها استفاده می کنند، کاهش داده است. این شرکت هشدار داد که حداقل یک نیروگاه دیگرش نیز ممکن است در روزهای آینده به دلیل ثبت دمای بالا در رودخانه رون با مشکل مواجه شود.حدود ۷۰ درصد از تولید برق فرانسه متکی به انرژی هسته‌ای است که این میزان اتکا بیش از هر کشور دیگری است.در حال حاضر در ۶۲ منطقه فرانسه محدودیت در مصرف آب به دلیل کمبود بارش اعمال شده است.تارنمای یورونیوز گزارش داد: موج گرمای شدید که قاره اروپا را در نوردیده و جنگل سوزی‌هایی که اراضی این منطقه از جهان را نابوده کرده و رودهایی که خشک شده اند، اروپا را با خشک ترین تابستان در این قاره مواجه کرده است.در برخی از کشورهای اروپایی همچون اسپانیا از فروشگاه‌ها خواسته شده برای حفظ انرژی درهای مغازه‌های خود را ببندند. تا پایان ماه ژوئیه، تنها ۴۰ درصد از مخازن آبی این کشور پر بود و بر اساس مقاله ای که به تازگی در مجله «نیچرژئوساینس» منتشر شده اسپانیا با خشک ترین آب وهوای خود دستکم در ۱۲۰۰ سال گذشته مواجه است.برای حدود ۸۰۰ نفری که در دهکده «بوناستره/Bonastre » در جنوب بارسلونا زندگی می کنند، خشکسالی باعث خشک شدن آب شیرهای آنها شده است.وزارت بهداشت اسپانیا اعلام کرده که بیش از ۱۰۰۰ نفر از مردم در گرمای بی سابقه ژوئیه گذشته در این کشور جان باختند.در مناطق شمالی ایتالیا نیز ساکنان این مناطق با وخیم ترین بحران آب در ۷۰ سال گذشته مواجه هستند.برخی از ایالت‌های این کشور به کمبود آب، حتی برای تولید غذا نزدیک شده اند.همزمان، در انگلیس روز پنجشنبه گزارش شد که منبع رودخانه «تیمز» برای اولین بار از زمان شروع رکوردها به دلیل کمبود بارندگی خشک شده است.جدیدترین ارزیابی رصدخانه اروپایی خشکسالی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد ۱۳ درصد از قلمرو این اتحادیه از تاریخ ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیر) در وضعیت هشدار شدید و ۴۵ درصد در منطقه هشدار قرار دارد.همزمان آمریکا که این روزها با بحران انرژی تحت تاثیر جنگ اوکراین دست و پنجه نرم می‌کند، اعلام کرده که ۲۰میلیون بشکه از ذخایر راهبردی نفت خود را به بازار ارائه خواهد کرد. فروش بشکه‌های نفت خام از ذخایر راهبردی در راستای دستور جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا برای فروش۱۸۰ میلیون بشکه نفت خام از ذخایر راهبردی این کشور به منظور جبران کمبود عرضه پایین نفت خام و قیمت‌های بالای سوخت در این کشور است. این در حالی است که نرخ تورم در آمریکا از ۹ درصد گذشت که این سریع‌ترین نرخ رشد تورم در این کشور در ۴۱ سال گذشته است. در همین حال قیمت سوخت به گالنی میان ۵ تا ۶ دلار رسیده است در حالی که دولتمردان آمریکا همچنان بر جنگ افروزی در اوکراین و حتی کشاندن آن به چین اصرار دارند. ]]> اقتصاد Mon, 08 Aug 2022 15:12:33 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcg3w9qwak9xt4.rpra.html سازمان بورس برای بهبود بازار فراتر از اختیارات قانونی تلاش می‌کند https://www.siasatrooz.ir/vdci5pazyt1ar52.cbct.html سیاوش وکیلی، کارشناس بازار سرمایه گفت: به تعبیر رئیس سازمان بورس، پیگیری وضعیت دو نماد پالایش و دارا یکم، دغدغه روزانه‌شان است. قرار است با اصلاح اساسنامه‌ دو صندوق مذکور، نقش دولت کم رنگ شده و مدیریت واحدهای آن‌ها به بخش خصوصی منتقل، تا مشکلاتشان حل شود.وی گفت: عمده مشکلاتی که باعث تضعیف بورس شده، عوامل خارج از بازار و خارج از اختیار سازمان بورس است. به اعتقاد من سازمان بورس فراتر از اختیارات خود در حال تلاش برای بهبود وضعیت بازار سرمایه است. وقتی که رئیس سازمان بورس با رئیس مجلس نامه‌نگاری می‌کند، یعنی در حال استفاده از تمام اختیارات خود است. ]]> اقتصاد Wed, 03 Aug 2022 16:18:11 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdci5pazyt1ar52.cbct.html کارگاه آموزش تجارت با عمان برگزار شد https://www.siasatrooz.ir/vdchkxnz-23nikd.tft2.html کارگاه آموزش تجارت با عمان با همت سازمان توسعه تجارت برگزار شد تا تجار فوت و فن نحوه تجارت با عمانی ها و صادرات کالا از طریق این کشور به کشورهایی که عمان با آنها قرارداد تجارت آزاد دارد را آموزش ببینند.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، کارگاه آموزش تجارت با عمان صبح امروز با حضور علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت، فرزاد پیلتن، مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت، راشد الغیلانی، معاون سفارت عمان در تهران، فلاح، رایزن بازرگانی ایران در عمان، صالح جمعه، رئیس اتاق بازرگانی عمان، ضرابی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و نمایندگان کمرگ، کشتیرانی و صندوق ضمانت صادرات ایران به همت سازمان توسعه تجارت برگزار شد.صادرات یک میلیارد دلاری به عمان تا پایان سالدر ابتدای این کارگاه پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت در سخنانی به وضعیت تجارت ایران با عمان اشاره کرد و گفت: با توجه خاص دولت سیزدهم به توسعه تجارت با همسایگان، تجارت با عمان در سال ۱۴۰۰ ۶۰ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد داشته است.وی ادامه داد: میزان تجارت در ۴ ماه ابتدایی امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ میزان ۸۰ درصد رشد داشته است که بیشتر به موضوع صادرات مرتبط می شود. میزان صادرات ما به عمان در ۴ ماه ابتدایی امسال ۴۱۵ میلیون دلار بوده که پیش بینی می کنیم تا پایان سال به یک میلیارد دلار برسد.رونمایی از پلتفرم برقراری ارتباط تجاررئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص اقدامات زیر ساختی جهت افزایش این میزان صادرات گفت: راه اندازی خط مستقیم کشتیرانی به ۴ بندر عمان، اعزام و پذیرش هیأت های تجاری با هماهنگی کامل اتاق های بازرگانی، برگزاری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و اعزام نخستین هیأت سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران به عمان متشکل از ۷۰ شرکت، برقراری ساز و کار شناخت دقیق تجار از یکدیگر، حضور فعال در نمایشگاه های اختصاصی و پاویون ها و حل شدن مشکل صدور ویزا و شرایط اقامتی در افزایش میزان تجارت میان دو کشور موثر بوده است. وی با اشاره به تهیه فهرستی از تجار معتبر و کالاهای مورد نیاز در دو کشور گفت: سازمان توسعه تجارت بزودی از پلتفرمی مخصوص ارتباط تجار ایرانی با تجار سایر کشورها رونمایی می کند که تمامی اطلاعات مرتبط به تجار معتبر و کالاهای مورد نیاز در کشورهای هدف روی آن موجود خواهد بود.راه اندازی مرکز مشاوره در اتاق بازرگانیدر ادامه این نشست راشد الغیلانی، معاون سفارت عمان در تهران با استقبال از برگزاری چنین کارگاه هایی گفت: با توجه به روابط عمیق و حسنه میان ایران و سلطنت عمان، تجارت میان دو کشور نیز باید رشد کند. وی تاکید کرد: تمرکز سلطان جدید عمان بر برنامه های تجاری و سرمایه گذاری است و ایران نیز یکی از کشورهای مهم برای در این زمینه محسوب می شود.بعد از معاون سفارت عمان، نوبت به ضرابی، رئیس اتاق بازرگانی ایران رسید تا در توصیه هایی به تجار از حل شدن مشکل تبادلات مالی با عمان به همیت دولت سیزدهم خبر دهد. وی با اشاره به اینکه تمرکز حضور شرکت های ایرانی در عمان به فعالان حوزه نانو، فناوری های نوین و های تک قرار دارد گفت: در مذاکرات طرفین موضوع تهاتر کالایی نهایی شده و در حال برنامه ریزی برای اجرا است.ضرابی افزود: شورای داوری و حل اختلاف نیز تشکیل شده تا دعاوی تجار حل شود. همچنین مرکز مشاوره ای در اتاق بازرگانی شکل گرفته تا به تجار راهنمایی های کامل صورت گیرد. وی در مورد موضوع تولید مشترک محصول در عمان نیز تاکید کرد: لازمه صادرات مجدد از طریق عمان، تولید بیش از ۳۰ درصد کالا در آن کشور است تا تعرفه ها برایش صفر شود.حوزه های جذاب سرمایه گذاری در عمان کدامند؟در ادامه صالح جمعه، رئیس اتاق بازرگانی عمان نیز در سخنانی به اشاره به روابط ۲ کشور، سرمایه گذاری در ۵ بخش، معدن، شیلات، بازیافت، گردشگری و خدمات لجستیکی را از مهمترین موضوعاتی خواند که شرکت های ایرانی می توانند در آنها سرمایه گذاری کنند. وی همچنین در خصوص مزیت های سرمایه گذاری در عمان گفت: موقعیت جغرافیایی خاص عمران و فاصله ۳ ساعته پرواز به ۱۴ کشور، امنیت و ثبات سیاسی، زیبناهای نوین، مالیات گمرکی کم، ثبات اقتصادی و اجتماعی، آزادی ورادات و صادرات کالا و مالیات بر درآمد کم، کشور ما را به یک کشور جذاب برای حضور تجار تبدیل کرده است.نکاتی که تجار در تجارت با عمانی ها باید بداننددر انتهای این کارگاه نیز فلاح، رایزن بازرگانی ایران در عمان در توصیه هایی خطاب به تجار گفت: در تجارت با عمانی ها بدانید که آنها از وسع مالی بالا برخوردار نیستند و به علت سفرهای زیادی که به ایران دارند از قیمت کالا ها در ایران مطلع هستند، بنابراین قیمت های بالا به آنها ندهید. وی ادامه داد: در قراردادهای خود حتما بند داوری را قید کنید تا مشکلات و اختلافات به راحتی حل شوند. به یاد داشته باشید که برای اینکه کالایی عمانی محسوب شود حتما باید ۳۵ درصد فراوری آن در عمان انجام شود و بسته بندی تنها ۱۰ درصد کار است. فلاح تاکید کرد: حدود ۲۰ شغل در عمان محدودیت و ممنوعیت دارند و قبل از احداث دفتر و شرکت حتما با ما به عنوان رایزن مشورت کنید.رایزن بازرگانی ایران در عمان با اشاره به علاقه عمانی ها به دیدن کالا قبل از معامله گفت: فرهنگ مردم عمان این است که حتما باید در ملاقات های حضوری و با دیدن کالا، با آنها وارد مذاکره شد. وی با اشاره به برگزاری دو نمایشگاه سلامت و بسته بندی مواد غذایی در مهرماه در عمان گفت: حضور در نمایشگاه ها بهترین فرصت برای بازاریابی در عمان است. ]]> اقتصاد Wed, 03 Aug 2022 12:00:00 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdchkxnz-23nikd.tft2.html هدایت اعتبارات به کشاورزی، شاه‌کلید حل مشکلات کشور https://www.siasatrooz.ir/vdcjttevhuqe8xz.fsfu.html نقشه راه تامین مالی زنجیره‌ای در حالی راهکاری برای حل مشکلات کشور است که هدایت اعتبارات بانک‌ها و منابع مالی به بخش کشاورزی اصلی‌ترین مولفه برای تحقق این مهم است. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت قراردادی زمینه‌ساز تحقق الگوی کشت است، با اشاره به برنامه دولت برای کشت قراردادی در سطح ۲ میلیون هکتار در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، گفت: برای تامین نهاده‌های این ۲ میلیون هکتار به ۳۸ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.جواد ساداتی نژاد در مراسم رونمایی از نقشه راه تامین مالی زنجیره‌ای در بخش کشاورزی با تاکید بر کشاورزی قراردادی، اظهارداشت: مدت زیادی نیست که با بانک‌ها ارتباط دارم اما می‌دانم که بانک‌ها خیلی پول و تسهیلات نمی‌دهند اما در ظرف ۲۴ ساعت ۱۵ هزار میلیارد تومان پول بابت خرید تضمینی گندم پرداخت شد که این یک مقدار عجیب است.وی افزود: در بخش کشاورزی نیازمند رشد هستیم که لازمه آن یک حکمرانی خوب است و یکی از اصول حکمرانی خوب پیاده‌سازی الگوی کشت است. آب یک کالای استراتژیک است و در قوانین برنامه دوم تا ششم همواره بر پیاده‌سازی الگوی کشت تاکید شده است اما همچنان بسیاری از محصولات صادراتی کشور محصولات آب بر است. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر الگوی کشت و تولید محصولات استراتژیک به جای محصولات آب‌بر، گفت: یکی از ابزارهای تحقق الگوی کشت کشت قردادی است زیرا این هدف با دستور به نتیجه نمی‌رسد. در این باره یکی از این ابزارها حوزه قیمت گذاری بود و مجلس سازوکاری را در نظر گرفت تا به این واسطه مرغوبیت محصول را هم افزایش دهیم. موضوع دیگر حمایت از کشاورز است و کشاورزی قراردادی عملاٌ به دنبال آن است که این چالش برطرف شود و حکمرانی خوب در کشاورزی محقق شود که نقطه محوری این امر نیز شبکه بانکی است. وی با بیان اینکه این اقدام موجب امنیت غذایی و خودکفایی می‌شود، افزود: این امنیت غذایی نگاهی امیدوارکننده است که از سوی بانک مرکزی و شبکه بانکی به آیندگان و مردم کشور ارائه می شود و نقش شبکه بانکی در آن بی‌بدیل است و تقاضای من از مدیران شبکه بانکی آن است که برای امری مهم که به صلاح نسل آینده کشور است حداکثر تلاش خود را به کار گیرند تا کشاورزی ما به سمت هرچه اقتصادی‌تر شدن حرکت کند.ساداتی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر بانک مرکزی گام اصلی و مهم را برداشته است، گفت: این بانک نقشه راه لازم را تدوین کرده است و در حال حاضر این طرح در اختیار شبکه بانکی است که پای کار باشد.وی با اشاره به شروع زراعی از ۱۵ شهریور ماه، تصریح کرد: برای خودکفایی گندم سه کار تعریف کردیم که اول قیمت محصولات کشاورزی اصلاح شد و دوم کود را با ۴۵ درصد قیمت کمتر به کشاورز تحویل دادیم زیرا به‌دلیل کاهش شدید تزریق کود به زمین‌ها بهره‌وری و برداشت محصول کاهش یافت.ساداتی نژاد ادامه داد: سومین کاری که برای خودکفایی گندم انجام می‌دهیم کشاورزی قراردادی است که در سال گذشته برای ۲۵۰ هزار هکتار زمین انجام شد. همچنین برای برنج ۴۵ هزار هکتار کشت قراردادی انجام دادیم ولی امسال سطح زیر کشت قراردادی را به ۲ میلیون هکتار افزایش خواهیم داد و این نیازمند ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است. وی گفت: ۳۸ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان از ۱۵ شهریور برای کشت قراردادی باید اختصاص بدهیم تا کود، بذر و سم مورد نیاز کشاورز تامین شود.وی در حوزه تولید گندم با تاکید بر اینکه هیچ وقت نباید تولید گندم به زیر سطح خودکفایی برسد، گفت: امیدواریم امسال ۷.۵ میلیون تن گندم تولید کنیم و این رقم در سال آینده به ۹ میلیون تن افزایش یابد؛ باوجود تداوم خشکسالی میزان تولید گندم را از ۴.۵ میلیون تن به ۷.۵ میلیون تن رساندیم و این نشان می‌دهد می‌توانیم نوسانات آبی را مدیریت کنیم. از سوی دیگر معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب تامین مالی زنجیره‌ای تولید از بهمن پارسال در بخش صنعت انجام شده است، گفت: براساس مصوبه دولت امسال باید ۲۰ درصد از کل تسهیلات در قالب سرمایه در گردش پرداخت شود.مهدی نیازی در مراسم رونمایی از نقشه راه تامین مالی زنجیره ای در بخش کشاورزی‌ با بیان اینکه اجرای الگوی کشت قراردادی و تامین مالی زنجیره‌ای تولید موجب اثربخشی اعطای تسهیلات بانکی خواهد شد، اظهار داشت: قبل از اجرای الگوی کشن در حوزه صنعت اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) اجرایی شد اما از سال گذشته و پس از ابلاغ چند مصوبه از سوی دولت وزارت صمت باتوجه به نیاز شدید بنگاه‌ها به تامین مالی در این حوزه ورود کرد.وی افزود: در همین راستا با ۱۲ بانک تفاهم‌نامه همکاری امضا شد و امسال هم با ۵ بانک دیگر تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای تولید امضا می‌شود. براساس این تفاهم‌نامه و مقررات مرتبط با آن تامین مالی مبتنی بر فاکتور الکترونیک که زیرساخت‌های آن در سامانه جامع تجارت فراهم شده است، انجام می‌شود.معاون هماهنگی و امور کسب و کار وزیر صمت، تصریح کرد: هم‌اکنون زمینه‌های لازم برای ورود بانک‌ها به این حوزه فراهم شده است و مصوبه ستاد اقتصادی دولت برای همه بانک‌ها لازم‌الاجراست. این ۱۲ بانک که تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای تولید را امضا کرده‌اند باید در قالب سامانه‌ها فعالیت کنند و باید تغییراتی در برخی سامانه‌های مرتبط با بانک مرکزی انجام شود و باتوجه به مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت باید تا سه ماه آینده این اصلاحات انجام شود.نیازی با اشاره به افزایش استقبال فعالان اقتصادی از تامین مالی زنجیره‌ای، اظهارداشت: تا الان ۷ هزار فاکتور به ارزش ۱۱ هزار میلیارد تومان در سامانه قرار گرفته و استعلام شده است؛ تا الان با تلاش بانک‌ها و با حمایت جدی بانک مرکزی برای زنجیره‌های حوزه صنعت حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان تامین مالی را سازماندهی کرده‌ایم که شبکه بانکی در این ساختار پرداخت تسهیلات را انجام داد.وی با اشاره به مصوبه دولت برای افزایش سهم تامین مالی زنجیره‌ای تولید به ۲۰ درصد کل تسهیلات اعطایی در سال جاری، گفت: مقرر شده است که امسال ۷۰ درصد تسهیلات سرمایه‌در گردش براساس فاکتور الکترونیک پرداخت شود.در همین حال رئیس کل بانک مرکزی بیان اینکه توسعه کشاورزی قراردادی نیازمند تعامل فرابخشی است، گفت: اقدامات بانک مرکزی در تامین مالی زنجیره‌ای هم در بخش تولید و هم در بخش کشاورزی در جهت هدایت صحیح و هدفمند اعتبارات بانکی است.علی صالح آبادی در مراسم رونمایی از نقشه راه «تامین مالی زنجیره‌ای در بخش کشاورزی» با تاکید بر کشاورزی قراردادی با تمجید از این اقدام، اظهار داشت: با این روش اتفاق خوبی که می‌افتد این است که از یک نظام سنتی به یک نظام مدرن حرکت می‌کنیم. وی افزود: از نظر ما خیلی مهم اس که این تامین مالی برای بخش خصوصی است، زیرا بخش کشاورزی یکی از خصوصی‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور است.رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از نگاه بانک مرکزی و سیستم بانکی نتیجه تامین مالی زنجیره‌ای بخش کشاورزی در قالب کشت قراردادی، تامین مالی هدفمند است که این یک دستاورد مهم برای بخش نظام بانکی و بخش کشاورزی است.وی با بیان اینکه موفقیت کشت قراردادی نیازمند تعامل فرابخشی است، تصریح کرد: برای توسعه کشاورزی قراردادی، آقای ابوالحسنی قائم مقام بانک مرکزی موضورع را در حوزه نظام بانکی دنبال خواهند کرد. ]]> اقتصاد Tue, 02 Aug 2022 16:17:07 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcjttevhuqe8xz.fsfu.html فروش خودروهای خارج از فرآیند قرعه‌کشی و چند نکته https://www.siasatrooz.ir/vdcirpaz3t1ar52.cbct.html قرعه کشی، انتظار برای نتیجه قرعه کشی، مشکلات فنی سامانه جامع فروش خودرو هنگام ثبت نام متقاضیان خودرو، خودداری و رفتارهای سوال برانگیز خودروسازان خصوصی نظیر بهمن خودرو برای ارائه محصولات خود در سامانه یکپارچه و تقلای آنها برای بورس خودور که زمینه ساز فروش‌های غیر متعارف با قیمت‌های به اصطلاح رقابتی برای آنها می گردد، فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار که عملا خودرو را از کالای مصرفی به سرمایه‌ای مبدل کرده است و... دست به دست هم داده تا همچنان بی سامانی در بازار خودرو موج بزند.البته افزایش قیمت‌های گاه و بی گاه خودروسازان دولتی و خصوصی که رقابتی ترین بخش خودروسازی کشور است که برای رسیدن به افزایش قیمت‌های سرسام آور، رقابتی صددرصدی با تمام ظرفیت موجودشان را اجرا می‌کنند، را باید به این وضعیت نابسامان افزود. در این میان صحبت‌های امید بخشی برای برخی تغییرات در این وضعیت مطرح شده است که می‌توان تا حدودی از آن با عنوان تحقق وعده دولت برای سروسامان دادن به بازار خودرو یاد کرد.در این چارچوب سخنگوی وزارت صمت، گفت: به زودی برخی محدودیت‌های ثبت نام از فروش‌های بدون قرعه کشی خودرو، حذف خواهد شد.امید قالیباف گفت: قیمت خودرو‌ها این روز‌ها در بازار آزاد کاهشی است. پس از سه سال، مقرر شده است برای طرح فروش خودرو‌هایی که از شمول قرعه‌کشی خارج شده (و خودرو‌هایی که به‌تدریج خارج می‌شوند)، محدودیت‌هایی که پیش از این اعمال می‌شدند، کنار گذاشته شود.سخنگوی وزارت صمت گفت: به‌طور مثال فردی که قصد خرید کوییک R (که اخیرا از چرخه قرعه‌کشی خارج شده است) را دارد، محدودیت پلاک انتظامی فعال و عدم خرید ۴۸ ماهه از دو خودروساز بزرگ و… برای وی اعمال نمی‌شود.به گفته قالیباف، مزیت این تصمیم جدید این است که به‌جای آنکه حجم عمده تقاضا به سمت بازار باشد و منجر به افزایش قیمت شود، به سمت خرید از شرکت خودروساز حرکت می‌کند و نیازش تامین می‌شود؛ این موضوع باعث خواهد شد قیمت‌ها در بازار آزاد بیش‌تر کاهش پیدا کنند.این سخنان امید بخش در حالی مطرح شده است که در این زمینه چند نکته می‌تواند مورد توجه باشد. نخست آنکه سابقه خودروسازان خصوصی و دولتی نشان می‌دهد که بی تعهدی در قبال مشتری برای تحویل در زمان مقرر در قرار داد امری متداول شده است. اکنون در حالی برای این خودروها، زمانی ۹۰ روزه اعلام شده است که نظارت وزارت صمت و نهادهای نظارتی بر اجرای این بازه زمانی امری ضروری می‌نماید بویژه اینکه کارنامه خودروسازان نشان می‌دهد ، طرح‌های فروش در نهایت عاملی برای جمع آوری نقدینگی بوده و معمولا هر خودرویی برای تحویل حداقل دو تا سه ماه خلف وعده و ماندن در پارکینگ خودروسازان را تجربه کرده است. این امر زمانی بیشتر نمود می‌یابد که خودروسازان ظرفیتی مشخص برای تولید در سال دارند و این نوع فروش‌های بدون قرعه کشی که نیازمند افزایش تولید می باشد را با ابهام همراه ساخته که نیازمند شفاف سازی از سوی خودروسازان استدوم آنکه در ما‌ه‌های اخیر کلید واژه افزایش تولید و امروز اصل فروش بدون قرعه کشی مطرح شده است ،حال آنکه سخنی از افزایش کیفیت مطرح نیست. اینکه میزان تولید خودروسازان افزایش یابد و یا بدون قرعه کشی عرضه خودرو داشته باشند امری مثبت است اما مسئله کیفیت نیز اصلی مهم و قابل توجه است . این امر نه تنها در ایمنی جان انسان‌ها، در میزان آلودیگی هوا، در کاهش هزینه‌های مردم و حتی مصرف بنزین نقشی مهم دارد. اگر قیمت هر لیتر بنزین بین ۰.۵ تا ۰.۷ دلار در نظر گرفته شود، با یک حساب سرانگشتی میزان هدررفت بنزین به دلیل کیفیت پایین خودروهای داخلی سالانه ۱۰ میلیارد دلار است. حتی اگر نرخ ارز را ۲۵ هزار تومان در نظر بگیریم، عدم ‌النفعی‌ بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان در سال به کشور وارد می‌شود.با توجه به این اصول می‌توان گفت که هر چند که اقدام وزارت صمت برای فروش خودرو بدون قرعه کشی آن هم با کاهش محدودیت‌ها امری مهم و شاید تاثیرگذار در قیمت بازار باشد اما تعهد پذیر ساختن و نیز افزایش کیفیت نیز اصلی مهم است که باید در این روند مورد توجه قرار گیرد تا گامی باشد برای بهبود وضعیت بازار خودرو و البته رفع مشکلاتی که خودروی بی کیفیت به کشور و مردم تحمیل می‌کند.نویسنده: کامیار زین العابدینی ]]> اقتصاد Mon, 01 Aug 2022 17:32:50 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcirpaz3t1ar52.cbct.html وزارت صمت نظارت نمی‌کند؟ https://www.siasatrooz.ir/vdcaeen6w49nuy1.k5k4.html در حالی پیش فروش لوازم خانگی که هنوز تولید نشده، غیرقانونی است، ولی یکی از برندهای مطرح لوازم خانگی اقدام به پیش فروش ۹۰ روزه می کند و درصورت انصراف مشتری هم حاضر به پرداخت پولش نیست. با ممنوعیت واردات لوازم خانگی قرار بود فضا برای توسعه این صنعت فراهم و تولیدکنندگان روند ارتقا کیفیت محصولات را در پیش بگیرند اما متأسفانه پس از ممنوعیت واردات لوازم خانگی کیفیت تولید نه تنها ارتقا نداشته بلکه بعضا افت کرده، خدمات پس از فروش هم ضعیف شده است، علاوه بر این یک واحد تولیدی که مدعی توانمندی بالایی در تولید است تحویل کالا به مشتری را با تأخیر چند ماهه انجام می دهد که همین امر سردرگمی خریداران را در بازار به وجود آورده است. این اقدام در حالی در بازار انجام می شود که براساس اعلام سازمان حمایت به هیچ عنوان نمی توانند کالایی که موجود ندارند را پیش فروش کنند.پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز در این ارتباط می گوید: طبق قانون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، هیچ فروشگاه و مغازه‌ای حق ندارد کالایی که در انبارش وجود ندارد را پیش فروش کند و این امر تخلف محسوب می‌شود، اگر فروشگاه یا مغازه‌ای چنین اقدامی را انجام داد، خریدار می‌تواند شکایت کند چرا که کار فروشگاه و مغازه‌دار غیرقانونی است، فروشگاه یا نمایندگی موظف است کالایی که موجود دارد را به مردم عرضه کند.مشاهدات بازار نشان می دهد فروشگاه یا نمایندگی های یک برند در برابر خواسته مردم برای خرید ساید بای ساید، آنها را ترغیب به خرید نوع دیگر کالاها می‌کنند و می‌گویند ساید با تأخیر تحویل می‌شود و قیمت در زمان تحویل که بعضاً ۹۰ روزه است به روز محاسبه می‌شود. همچنین تأکید می‌شود که اگر قیمت تغییر کند، خریدار باید مابه‌التفاوت قیمت را بپردازد. بدتر آن که این امکان به خریدار داده نمی‌شود که در صورت عدم تمایل بتواند پول خود را پس بگیرد چرا که فروشنده می‌گوید پول به حساب کارخانه واریز شده و امکان برگشت پول نیست. این گونه اقدامات و فضای انحصاری به وجود آمده در صنعت لوازم خانگی باعث شده تا حقوق مصرف کنندگان تضییع گردد و خبری هم از نظارت یکپارچه بر بازار نیست. قرار بود با ممنوعیت واردات مردم از تولید ایرانی با کیفیت استفاده کنند، نه اینکه تولیدکننده به اجبار مصرف کنندگان را به خرید کالاهای خود وادار کنند که از لحاظ کیفیت و قیمت مورد رضایت مصرف کنندگان نیست.هاشمی دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم می گوید: تحویل کالای مدت دار یک بدعت در بازار لوازم خانگی است که باید با آن برخورد لازم صورت گیرد. این تولیدکننده عضو انجمن ما نیست و باید نسبت به این اقدامات پاسخگو باشد.وی افزود: نباید با دریافت هزینه کالا آن را چند ماه بعد تحویل مشتری داد آنهم در شرایطی که بازار در رکود بسر می برد و موجودی انبارها هم مناسب است. تسنیم ]]> اقتصاد Mon, 01 Aug 2022 17:32:50 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdcaeen6w49nuy1.k5k4.html بی‌مسئولیتی خودروسازان و هزینه‌ای که مردم می‌پردازند https://www.siasatrooz.ir/vdceox8zojh8wxi.b9bj.html بی‌تعهدی و استمرار خودروها بی کیفیت موجب شده تا مصرف بنزین در خودروهای‌ داخلی دو برابر میانگین جهانی است که این موضوع ایران را از درآمد سالانه ۲۷۰ هزار میلیارد تومانی از طریق صادرات بنزین محروم کرده است. خودروسازان در حالی مدعی افزایش تولید هستند که عدم توجه به بهبود کیفیت خودرو زمینه ساز مصرف بالای بنزین شده است که در کنار هزینه‌هایی که مردم بابت بنزین می‌پردازند کشور را به سمت وارد کننده بنزین شدن سوق می‌دهد. در همین چارچوب فارس گزارس داده است،بعد از گذشت ۵ ماه از سال ۱۴۰۱، پیش‌بینی‌ها درباره سر‌به‌سر شدن تولید و مصرف بنزین در کشور محقق شده است و بنابر گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مصرف بنزین به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. در صورت تداوم روند فعلی، مصرف از تولید پیشی گرفته و ایران تبدیل به واردکننده بنزین می‌شود.طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «بررسی رویکردهای مختلف به توسعه صنعت پتروپالایشگاهی در کشور» مصرف سرانه بنزین در ایران تقریبا دو برابر میانگین جهانی استاما دلیل اصلی مصرف بالای بنزین در کشور به کیفیت پایین خودروهای داخلی بازمی‌گردد؛ جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در این‌باره می‌گوید: تعداد خودروهای شخصی و موتورسیکلت در کشور حدود ۲۵ تا ۲۶ میلیون دستگاه را شامل می‌شود، اگر استاندارد جهانی را در این خودروها و موتورسیکلت‌ها داشته باشیم ۵۰ درصد کاهش مصرف خواهیم داشت، یعنی روزانه ۵۰ میلیون لیتر کاهش مصرف است و این حجم کاهش ارزش افزوده بالایی داشته و برای کشور و ارزآوری دارد. اگر قیمت هر لیتر بنزین بین ۰.۵ تا ۰.۷ دلار بر هر لیتر در نظر گرفته شود، با یک حساب سرانگشتی میزان هدررفت بنزین به دلیل کیفیت پایین خودروهای داخلی سالانه ۱۰ میلیارد دلار است. حتی اگر نرخ ارز را ۲۵ هزار تومان در نظر بگیریم، عدم ‌النفعی‌ بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان در سال به کشور وارد می‌شود. از عوامل تاثیر گذار در این وضعیت خودروهای فرسوده هستند که به دلیل پایین بودن کیفیت خودروها و نیز هزینه‌های بالای جازگین کردن خودروهای نو با فرسوده هر روز بر میزان آنها افزوده می‌شود. به گزارس صدا و سیما نائب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده از وجود سه میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور خبر داد. داود کریمی افزود: سرجمع ۲۲۰ مرکز در کشور باید عملیات اسقاط این تعداد خودرو را انجام دهد.وی همچنین اضافه کرد: هم اکنون این مراکز در شرایط و محدودیت‌های فعلی کشور با ۵ تا ۱۰ درصد ظرفیت خود در حال کار هستند.نائب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده گفت: مراکز اقساط خودرو در این شرایط اقتصادی کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند. وی افزود: این مراکز از توان ایجاد ۱۰ تا ۱۲ هزار فرصت شغلی مستقیم و ۱۵ هزار فرصت شغلی غیر مستقیم در سطح کشور برخوردارند.کریمی در ادامه با بیان اینکه سرمایه گذاری مزبور توسط بخش خصوصی انجام شده است، گفت: متاسفانه از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده نمی‌شود.وی ادامه داد: دولت بر اساس پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست، مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده را در کشور راه اندازی کرده است.نائب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده گفت: خودرو‌های فرسوده تبعات زیانباری برای جامعه دارند.وی افزود: طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، سالانه ۱۳ هزار نفر فقط در اثر آلودگی هوا در ایران جان خود را از دست می‌دهند. کریمی اضافه کرد: دولت سالانه شش میلیارد دلار معادل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های ناشی از خسارت آلودگی هوا در کشور می‌کند.وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ به تعداد ۳۳۰ هزار دستگاه، سال ۱۳۹۸ به تعداد ۸ هزار دستگاه، سال ۱۳۹۹ به تعداد ۱۰ تا ۱۲ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از سوی مراکز اقساط خودرو در سطح کشور از رده خارج شده است.نائب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده گفت: امسال با توجه به تصویب و ابلاغ قوانین مختلف مثل قانون هوای پاک و قانون ساماندهی صنعت خودرو در عمل مراکز اقساط در حالت بلاتکلیفی بسر می‌برند، چون آئین نامه‌های قوانین مزبور هنوز در حال تدوین است.وی در ادامه اظهارامیدواری کرد که وزارت صمت هرچه سریعتر این آئین نامه‌ها را تدوین و ابلاغ کند تا تکلیف مراکز اقساط خودرو، خودروسازان و دیگران تکلیف خود را بدانند و به وظایف شان عمل کنند. به هر تقدیر آنچه در بازار بنزین و خودروی کشور مشاهده می‌شود آن است که خودروسازان در کنار بالا بردن هزینه‌های بنزینی کشور و مردم در امر تعویض خودروهای نو با کهنه نیز نقشی اساسی داشته‌اند چرا که از یک سو میزان تولیدات آنها به اندازه نیاز کشور برای تعویض خودروها نمی‌باشد و از سوی دیگر قیمت‌های سرسام آور خودروهای داخلی و جلوگیری از واردات خودرو بر میزان خودروهای فرسوده هر روز می‌افزاید و این چرخه همچنان ادامه دارد.نویسنده: مهدی یوسفی ]]> اقتصاد Sat, 30 Jul 2022 17:05:03 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdceox8zojh8wxi.b9bj.html برنامه سازمان توسعه تجارت برای صادرات پایدار به کشورهای هدف https://www.siasatrooz.ir/vdch-xnzm23nixd.tft2.html مجری: جناب مهندس علیرضا پیمان پاک خیلی خوش آمدید به برنامه صف اول. از این موضوع شروع می‌کنیم که وظایف سازمان توسعه تجارت چیست؟پیمان پاک: یکی از رسالت‌های سازمان توسعه تجارت، توسعه صادرات و به نوعی ایجاد یک تراز تجاری مثبت است. وظیفه دیگر نیز مدیریت واردات است. افزون بر این، طبق اساس نامه سازمان توسعه تجارت، انتظاری که از آن می‌رود، ایجاد فرماندهی واحد در حوزه تجارت خارجی است.مجری: حدود یک سال از استقرار دولت سیزدهم می‌گذرد. سازمان توسعه تجارت در این مدت چه کرده است؟پیمان پاک: کاری که ما در طول این چند ماه انجام دادیم، این است که با استفاده از خرد جمعی و تجاربی که وجود داشت، یک نقشه راه توسعه تجارت تعریف کردیم. در این نقشه راه، اولین گام هدف گذاری بود و بر مبنای صحبت‌های انتخاباتی جناب آقای رئیس جمهور، روی ۷۰ میلیارد دلار هدف گذاری کردیم که به معنای دو برابر کردن توسعه صادرات غیر نفتی کشور در افق ۱۴۰۴ است.مجری: الآن کجای کاریم؟پیمان پاک: کشور‌ها را برای تجارت اولویت بندی کردیم. کشور‌های همسایه و کشور‌های همسو با ما همچون کشور‌های جنوب شرق آسیا، آفریقایی، برخی کشور‌های آمریکای لاتین و برخی کشور‌های اروپای شرقی را که در اسناد بالادستی مشخص شده است، در اولویت اول صادرات هستند.در گام بعدی الزامات ورود به این بازار‌ها را به ۴ رده تقسیم کردیم. اقدامات توسعه بازار، لجستیکی، پولی، مالی و بانکی و تأمین زیرساخت‌های حمل و نقلی انجام گرفت. در برخی کشور‌ها این زیرساخت‌ها فراهم شده و رشد ۷۰ تا ۸۰ درصدی صادرات را هم داشته ایم.رویکرد بعدی سازمان توسعه تجارت، مانع زدایی است. سیاست‌های ارزی باید متوزان و هماهنگ با سیاست‌های تجاری باشد. در حوزه ارزی، تجار در خصوص بازگشت ارز صادراتی مشکل داشتند. ارز صادراتی باید به کشور برگردد، اما روش‌های آن باید متنوع باشد و تسهیل شود؛ مخصوصاً در شرایطی که تحریم هستیم. به این موضوع ورود کردیم و با همکاری بانک مرکزی این سیاست‌ها اصلاح شده است.مجری: ما کشوری هستیم با جمعیت و پهنای مشخص و در دنیایی کار می‌کنیم که رقم مبادلات تجاری کاملا مشخص است. ما کجای این معادله قرار داریم؟پیمان پاک: سهم ایران از بازار‌های تجارت جهانی بسیارکم است. در بازار ۱۲۵۰ میلیارد دلاری کشور‌های هدف، سهم ما ۲۵ میلیارد دلار است. در بازار‌های هدف تنها یک تا دو درصد نقش داریم. ما صادرات محور نبوده ایم. اگر بودیم، دچار تعارض تنظیم بازار نمیشدیم.مجری: بسیاری از کشور‌های دیگر هم مانند کره جنوبی در ابتدای توسعه، جایگزینی واردات را به عنوان یک راهبرد در نظر گرفتند و بعد به توسعه صادرات منجر شد. الان در حوزه مقررات زدایی طی یک سال گذشته چه گام‌هایی برداشته شده که حذف موانع پیش روی توسعه تجارت با کشور‌های مختلف تسهیل شود؟پیمان پاک: اولین گام تسهیل قوانین بوده است. باید به سمتی برویم که تجار و بخش خصوصی احساس کنند تحت حمایت هستند.مجری: دولت الآن چه مقدار اتاق‌های بازرگانی را که نقش پارلمان بخش خصوصی دارند، به رسمیت میشناسد؟ به ویژه این که توسعه تجارت بدون بخش خصوصی عملاً امکان پذیر نیست. این امر تا چه حد به عنوان راهبرد در دستور کارتان قرار گرفته است؟پیمان پاک: اصلی‌ترین مسئله‌ای که در سازمان توسعه تجارت داشتیم، استفاده از دانش و تجربه بخش خصوصی در برنامه ریزی‌ها و مانع زدایی‌ها بوده است. ما تقابل اتاق‌ها با دولت را به قرابت تبدیل کردیم. منافع اتاق‌ها باید طوری باشد که به کل تجار برسد و نباید تنها یک عده خاص از حمایت‌ها برخوردار باشند. کشور‌ها را به اتاق‌های استانی وصل کرده ایم. باید به جایی برسیم که دولت فقط تنظیم گر باشد و بازیگر اصلی، بخش خصوصی باشد.مجری: در بسیاری از کشور‌ها وزارت امور خارجه و توسعه تجارت با همند مثل کره جنوبی و ژاپن و بسیاری از کشور‌ها این دو تا هست. ما چه مقدار توانستیم دیپلماسی اقتصادی رو یا رایزنان اقتصادی رو الان با توجه به اینکه وزارت امور خارجه هم یکی از راهبردهاش ایجاد تعامل سازنده در حوزه تجارت هست، این را عملیاتی کنیم؟پیمان پاک: ارتباط بسیار نزدیکی بین سازمان توسعه تجارت و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه برقرار است و برنامه ریزی‌های مشترک و هماهنگی بین سازمانی داریم. سفارتخانه‌ها به ما کمک می‌کنند، رایزنان بازرگانی ما عموماً در سفارتخانه‌ها مستقر هستند.در فضای تجارت ممکن است برخی فعالان تمایل نداشته باشند به دلایل تحریمی به سفارتخانه‌ها نزدیک شوند. ما با هماهنگی وزارت خارجه، مراکز تجاری ایجاد کرده ایم؛ مراکزی که بر مبنای بستر بخش خصوصی فعال هستند، اما سیاست گذاری و پایش آن توسط سازمان توسعه تجارت است. آن‌ها ۷۰ خدمت به بازرگانان ارائه می‌دهند که می‌تواند مؤثر باشد.مجری: کشور‌ها دنبال مزیت‌های نسبی خود در بازار‌های هدف می‌گردند. الآن مزیت‌های نسبی ما در بازار‌های هدف از جمله آمریکای لاتین، آفریقا، اروپا، جنوب شرق آسیا و آسیای مرکزی برای سازمان توسعه تجارت مشخص شده است؟پیمان پاک: در برخی کشور‌ها استفاده از توان حوزه دانش بنیان داریم. در برخی کشور‌های تبادلات تجاری بر پایه مواد پتروشیمی و مواد اولیه و نیمه خام داریم که به سمت ایجاد ارزش افزوده بیشتر هم حرکت می‌کنیم. در برخی کشور‌ها بحث مزیت ترانزیت مطرح است؛ به طور مثال کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب مزیت محسوب می‌شود.در برخی کشور‌های هدف، امکان حضور مشترک داریم یعنی در عمان تولید مشترک می‌کنیم و به ۷۰ کشور دنیا که تجارت آزاد با عمان دارند صادرات خواهیم داشت. در ارمنستان منطقه آزاد مشترک ایجاد کرده و از ظرفیت اوراسیا استفاده می‌کنیم. توافقنامه با چین برای توسعه زیرساخت‌ها در منطقه سرخس انجام شده است. به این ترتیب می‌توانیم مزیت‌های نسبی را به مزیت‌های پایدار تبدیل کنیم. تمرکز جدی بر ایجاد و انعقاد قرارداد تجارت آزاد اوراسیا داشته ایم. در این ۱۰ ماه ۹ نشست داشتیم. تا پایان آذر موافقت نامه اولیه بین ۶ کشور نهایی می‌شود و بعد به مجلس‌ها و دولت‌ها برای تأیید می‌رود.نکته مهم این است که به عنوان دولت بتوانیم کسب و کار‌ها را در کشور‌ها به هم پیوند دهیم تا ارتباط را پایدار و بلند مدت کنیم و روابط بر مبنای منافع بخش خصوصی باشد.مجری: طی چند ماه گذشته زمینه پیوستن به شانگ‌های فراهم شده است. در حوزه اوراسیا بسیاری از موانع برداشته شده است. احتمال پیوستن مان به بریکس پلاس تقریبا فراهم است. این یک زمینه گسترده برای حوزه تجارت فراهم می‌کند. آیا برنامه خاصی برای این موضوع در نظر گرفته شده یا چشم اندازی در این حوزه تعریف کرده اید؟پیمان پاک: اینکه کشور‌ها را برای تجارت اولویت بندی کرده ایم بر مبنای شاخص‌هایی بوده که یکی از آن‌ها معاهده‌ها و تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و دوجانبه است. اتحادیه اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی است، اما حوزه شانگ‌های بیشتر جنبه امنیتی و سیاسی دارد. اینکه در فضای اقتصادی با چه سرعتی حرکت کنیم و از فرصت استفاده کنیم یا اینکه در حوزه امنیتی چطور استفاده اقتصادی و تجاری کنیم، جزو برنامه‌های سازمان است. در حوزه شانگ‌های اعزام هیأت‌ها، حضور در نمایشگاه‌ها و برقراری ارتباط تعریف شده تا زمانی که به عضویت دائم در بیاییم، پیش زمینه آماده باشد.مجری: برای ما که جزو کشور‌های تحریمی هستیم، دو موضوع بسیار مهم است. یکی بحث تهاتر است و دیگری دلار زدایی در روابط تجاری یعنی به گونه‌ای سوئیفت را کنار بگذاریم. آیا ما در زمینه تهاتر برنامه خاصی داریم و در این زمینه چه قدر موفق بوده ایم؟پیمان پاک: این تصور بود که با قطع سوئیف دیگر کاری نمی‌توان کرد. در صورتی که این اصلاً مطرح نیست. بحث تهاتر، رمزارزها، بلاکچین و استفاده از ظرفیت بیمه‌ها مثل صندوق‌های ضمانت صادرات در اولویت سازمان توسعه تجارت قرار گرفت. در گذشته هم تهاتر را داشتیم، اما مختص به معدن بود.در کنار توسعه تجارت با کشور‌های اولویت دار، از زیرساخت‌های کشور‌های تحریم شده استفاده می‌کنیم. دولت وظیفه خود می‌داند ابزار‌های حمایتی را در خدمت بخش خصوصی قرار دهد.مجری: در حوزه صادرات دانش بنیان که طی سال‌های اخیر جهشی در حوزه دانش بنیان در کشور اتفاق افتاده، چه تسهیلاتی قائل شدید؟پیمان پاک: یکی از بحث‌های اصلی در سازمان توسعه تجارت، حوزه دانش بنیان و دانش بنیان کردن روش‌های توسعه تجارت است. امسال در اختصاص مشوق‌های صادراتی، اولویت با حوزه دانش بنیان است. مجری: ما در حوزه کشور‌های عضو مقاومت مانند لبنان، سوریه و عراق ظرفیت‌های گسترده‌ای داریم. در این حوزه چه کردیم؟پیمان پاک: کشور عراق که بیشترین سهم تجاری ما را دارد. ۹ میلیارد دلار صادرات به این کشور داشتیم. برنامه توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشور را داریم که بازار ۲۰ میلیارد دلاری دارد.در حوزه سوریه هماهنگی‌هایی به وجود آمده است. بیشترین تمرکز ما این است که بتوانیم خطوط مشترک در سوریه ایجاد کنیم تا به بازار کشور‌های عرب دست پیدا کنیم. در لبنان هم همکاری‌هایی داریم و این امکان را فراهم می‌کنیم که توسعه تجارت تسهیل شود. مجری: گاهی اوقات در حوزه تجارت خارجی؛ یک فرصت‌های استثنایی مقطعی به وجود می‌آید مثل بازی‌های جام جهانی در قطر. الآن برای ظرفیتی که در یک مقطع خاص پیش می‌آید، تدابیری اندیشیده ایم؟پیمان پاک: ما رایزن بازرگانی را در قطر مستقر کردیم که مشرف به حوزه تجاری این کشور است. اعزام هیأت تجاری به این کشور را داشتیم و مرکز تجاری در قطر ایجاد کردیم. مقرر شده یک نمایشگاهی برای عرضه کالا‌های ایرانی از ابتدای شهریور تا پایان مهرماه در قطر برگزار شود. شاید نگاه به فروش نداشته باشیم، اما اینکه از ۳۲ ملت افرادی در این کشور حضور دارند، بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های ایران به جهان است.امیر قطر تمایل داشت نمایشگاهی از صنایع خلاق و فرش ایرانی را در این کشور در زمان مسابقات جام جهانی داشته باشیم و زیرساخت‌ها فراهم شده است. مجری: آیا بین صادر کنندگان رتبه بندی به وجود آمده است؟پیمان پاک: رتبه بندی صادرکنندگان تا کنون خیلی موفق نبوده چراکه برخی مؤلفه‌ها قابل نرم افزار کردن نبوده است. ما تاکید بر سامانه‌ای شدن رتبه بندی داریم تا زمینه امضا‌های طلایی و رانت از بین برود.با همکاری که با اتاق بازرگانی داشته ایم، این رتبه بندی سامانه‌ای می‌شود و اقدامات اولیه آن انجام شده است و اتاق‌های استانی یکی یکی به این سامانه متصل می‌شوند.مجری: بحث سامانه جامع تجارت یا پنجره واحدی که دولت به عنوان یک راهبرد دنبال می‌کنه، در حوزه سازمان توسعه تجارت به کجا رسیده؟پیمان پاک: مسئولیت سامانه جامع تحارت با معاونت هماهنگی وزارت صمت است. کلیه اقدامات در حوزه مجوز‌های صادراتی و ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت انجام شده و شخص وزیر صمت پیگیری جدی در این بخش دارند تا ارتباط برخط این سامانه با سامانه گمرک هم برقرار شود. ]]> اقتصاد Wed, 27 Jul 2022 08:56:09 GMT https://www.siasatrooz.ir/vdch-xnzm23nixd.tft2.html