?>?> افت تحصیلی | سیاست روز
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
کد مطلب : 119110

افت تحصیلی

اصطلاح افت تحصیلی در مورد کسانی که تحصیلات خود را نیمه کاره رها می کنند و یا در امتحانات مدارس موفق نمی شوند و دچار مردودی می گردند ، گفته می شود که دچار «افت تحصیلی» شده اند عوامل متعددی در بروز افت تحصیلی موثرند، بعبارت دیگر افت تحصیلی همچون پدیده های نامطلوب دیگر، پدیده‌های چند عاملی است و ریشه آن فقط به یک عامل مربوط نمی شود بلکه افت تحصیلی برآیند مشکلاتی است که در خانه، مدرسه و جامعه برای فرد به وجود می آید.
بصورت فهرست وار به این عوامل اشاره می شود:
۱- نداشتن علاقه و انگیزه لازم به تحصیل
۲- عدم آینده نگری و نداشتن هدف
۳- مشخص نبودن آینده شغلی
۴- بی توجهی به امر تحصیل در سطح جامعه
۵- افزایش تعداد بیکاران دانش آموخته
۶- عدم اعتماد به نفس و خود باوری در دانش آموزان
۷-جو فرهنگی خانواده و نبود شرایط مناسب برای مطالعه در محیط خانه
۸-بی توجهی هنگام تدریس معلم و نامناسب بودن روش تدریس
افت تحصیلی علاوه به ايجاد زیانهای مادی برای فرد و جامعه خود آسیب های روانی بصورت عدم رضایت خاطر خرسندی و نگرانی دانش آموز متجلی می شود . عوارض روحی یاد شده ، به شکست بعدی فرد کمک می کند و شکست مجدد، تشویش و اضطراب او را دامن می زند و در نتیجه نوجوان در دور باطل معیوبی گرفتار می آید که به تدریج رهایی خود را از آن غیر ممکن می داند.
افت تحصیلی ،هسته مرکزی، اعتماد به نفس نوجوان را هدف قرار می دهد و آسیب های جدیدی را شدت می بخشد. به گونه ای که احتمالا در صورتی که چاره ای برای حل آن اندیشیده نشود، بزهکاری با چهره پر مخاطره اش از راه خواهد رسید. بدین منظورچند توصیه تربیتی جهت کاهش افت تحصیلی و پیش گیری آن در ذیل ارائه می‌شود.
۱- برای کاهش افت تحصیلی، به فراهم شدن امکانات و تجهیزات آموزشی، برخورداری از کلاسهای محدود، تشویق و انگیزش والدین ، ارتباط مؤثر و مفید خانه و مدرسه، تجدید نظر در روشهای تدریس و گشودن دریچه هایی از امید و موفقیت برای آینده و ادامه تحصیل دانش آموز نیاز است .
۲- علی رغم ناکامی دانش آموز، در یک یا چند درس می توان زمینه های مثبتی را در دروس دیگر دراو تشخیص داده و آنها را مورد تقویت و تشویق قرار داد. دروس خوب و موفق چنین دانش آموزی ، نقطه یا نقاط اتکای اصلی برای تحریک و انگیزش وی محسوب می شود و منجر به تقویت وی در دروس ضعيف او خواهد شد.
۳-تشکیل گروههای درسی ، متشکل از یک دانش آموز مستعد و ممتاز و تعدادی دانش آموز متوسط و ضعیف ، زمینه را برای تقویت درسی گروه ضعيف فراهم می کند . نظارت برنامه ریزی شده دبیران و معلمان می تواند گروههای درسی را در جهت پیشبرد اهداف آن یاری دهد .
۴- در صورت ضعف شدید فراگیری درسی نوجوان ، باید به جستجو در سایر جنبه های شخصیت وی اقدام کرد. به عنوان مثال موفقیت های ورزشی،هنری، ذوقی ، فوق برنامه و سایر جنبه ها پایه ای برای تشویق دانش آموز در احراز شخصیت وی محسوب می شود و آنگاه این توفیقات سکوی پرتاب جوان به جایگاه موفقیت تحصیلی خواهد بود.

نویسنده: سید کریم سادات مظلوم - کارشناس تربیتی آموزش و پرورش
https://siasatrooz.ir/vdca6on6w49n661.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی