خودروسازان خصوصی از قرارداد با شهرداری ها بی نصیب نماندند
معاون وزیر صمت گفت: برای خودروهای اقتصادی درخواست کردهایم که سه مورد از استاندارهای 85گانه به صورت تشویقی باشد.
هدی بذرافشان -منوچهر منطقی دو روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوال سیاست روز در خصوص خودروهایی با میانگین قیمت 10 هزار دلار که با معیارهای استاندارهای 85گانه مغایرت دارد، گفت: خودروهای با قیمت بالای ۱۰ هزار یورو همه استانداردهای ۸۵ گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد را پاس میکنند، اما برای خودروهای اقتصادی درخواست کردهایم که سه مورد از این استانداردها به صورت تشویقی باشد.
وی با اشاره به اینکه برنامههایی هم برای تولید اتوبوس و خودروهای سنگین داریم، افزود: قرار است اتوبوس وارد تا نیاز داخل سریع رفع شود، اما این واردات مقطعی است و تا زمانی انجام خواهد شد که تولید خودروسازان افزایش یابد.
منطقی در پاسخ به سوال دیگر سیاست روز در خصوص قرارداد شهرداری ها با خودروسازان بخش خصوصی اظهارداشت: قراردادهای زیادی نیز با خودروسازان داخلی از جمله خودروسازان بخش خصوصی منعقد شده است و همچنان از ظرفیت این خودروسازان استفاده می شود و اگر خودروساز بخش خصوصی با موانعی در این مساله روبرو است، درصورت مراجعه به این مجموعه کمک خواهیم کرد.
وی در مورد واردات خودرو اظهار کرد: تلاش زیادی از بهمن ماه برای تدوین آئین نامه و تصویب در هیأت دولت صورت گرفت و نهایتاً سوم شهریور ماه ابلاغ و دستورالعمل تدوین شد؛ مجلس ایراداتی وارد کرد که این ایرادات هم اصلاح شد و هم اکنون وارد فرایند اجرای کار شدهایم و سعی میکنیم هر چه سریعتر واردات انجام شود.
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت در مورد تأثیر استیضاح وزیر صمت در واردات خودرو، تصریح کرد: تحولات سیاسی که ممکن است در وزارت صمت رخ دهد به موضوع واردات خیلی مرتبط نیست.
منطقی در مورد شرکتهای واردکننده هم گفت: ۳۸۰ شرکت برای واردات خودرو ثبت نام کردند و در نهایت ۲۴ مجموعه اطلاعات کامل ارائه کردند که از ۲۴ شرکت تأیید شدند.
معاون وزیر صمت افزود: در آئین نامه اولویت با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو بود بنابراین شرکتهایی که قصد واردات این خودروها را داشتند در اولویت قرار گرفتند که ۱۰ شرکت هستند و بعد از آنها، شرکتهایی که قصد واردات خودروهای ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو را داشتند در اولویت بودند.
وی گفت: خودروهای وارداتی صرفاً چینی نیستند کرهای و ژاپنی هم هستند.
منطقی افزود: هر خودروساز باید سراغ یک برند برود زیرا در این صورت قدرت چانه زنی بالا میرود؛ وقتی دو خودروساز با هم سراغ یک برند بروند سرشان کلاه میرود.
معاون وزیر صمت به ساخت داخل هم اشاره کرد و گفت: در قوانین جدید خودرو که در حال تدوین است ساختداخل باید بالای ۵۰ درصد باشد و فناوری کلیدی داشته باشد تا برای تولید روشهای مختلفی داشته باشیم.
منطقی در مورد خودروهای اقتصادی تصریح کرد: خودروی اقتصادی، خودرویی است که در محدوده قیمت ۶ هزار دلار به بالاست اما کیفیت لازم را دارد و هدف از واردات از خودروهای اقتصادی، این مدل خودروهاست.
وی ادامه داد: اما قطعاً خودروهای اقتصادی که وارد کشور شوند قیمت اقتصادی ندارند، بنابراین فرایند توسعه و تولید خودروی اقتصادی را در داخل گذاشتهایم.
وی ادامه داد: ۹۰ هزار خودرو وارد و با انتقال فناوری ۳۰۰ هزار خودروی اقتصادی در داخل تولید خواهد شد.
معاون وزیر صمت افزود: اگر خودروهای وارداتی در بازار عرضه میشد قیمت سرسام آور بالا میرفت پس باید در بورس وارد میشد که قیمتها چندان بالا نرود. عرضه در بورس کنترل قیمت را بهتر میکند و قیمت چندان بالا نمیرود.
منطقی اضافه کرد: مثلاً تعرفه ۲۵ درصد تعلق میگیرد و اگر سود اضافه داشت یک قسمت به خود واردکننده بر میگردد و قسمتی برای توسعه خودروهای اقتصادی هزینه میشود.