جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
کد مطلب : 126032

تکرار بازی خودروسازان با کلید واژه «زیان انباشته»

تکرار بازی خودروسازان با کلید واژه «زیان انباشته»
در شرایطی که افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر در کارخانه زمینه ساز افزایش قیمت‌ها در بازار شده است در ادامه روند بهره گیری از کلید واژه " زیان" برای توجیه رفتارهای خودرو سازان، مدیرعامل ایران‌خودرو در نامه‌ای به سازمان بورس از زیان ۲۱ هزار میلیارد تومانی این گروه خودروسازی خبر داد.
به دنبال نامه گروه صنعتی ایران‌خودرو به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس، مبنی بر اعلام حذف مبلغ جبران ناشی از قیمت‌گذاری دستوری از دفاتر حسابداری، این گروه صنعتی از این موضوع گلایه کرده و در مقابل نیز گروهی ضمن اشاره به ماده ۹۰ قانون اصل ۴۴، بر عدم وجود شواهد برای شناسایی درآمد بر طرفیت مطالبات از دولت و عدم پذیرش مطالبات از سوی دولت تاکید دارند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو خطاب به جعفر سلطانی- رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی- نامه‌ای ارسال کرده که به موضوع صورتجسله هیات مدیره شرکت در خصوص اعمال تعدیلات و حذف مطالبات از دولت اشاره دارد و از زیان ۲۱ هزار میلیارد تومانی در قالب تعدیلات سنواتی سال ۱۴۰۰ و همچنین ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ خبر داده است. در متن این نامه آمده است:"احتراماً به پیوست بند ۱ صورتجلسه شماره ۶۲۸ مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۱۶ هیات مدیره شرکت ایران‌خودرو، در خصوص رعایت استانداردهای حسابداری و اعمال تعدیلات مورد نیاز در دفاتر شرکت و برگشت مبالغ منظور شده به حساب دولت، تحت عنوان زیان ناشی از تعمال قیمت‌های دستوری به شرح ذیل جهت اطلاع ایفاد می‌شود. "
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که این روزها برخی تولیدات خودروسازان بدون هیچ توجیهی با نرخ‌های بالاتر از انتظارات در حال عرضه شدن است. به گزارش فارس ایران خودرو در فراخوان مرحله نهم اولویت بندی سامانه یکپارچه فروش خودرو مورخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ قیمت پژو ۲۰۷ TU۳ را ۳۲۳ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرده است و این در حالی است که قرار بود این شرکت جهت کاهش قیمت تمام شده پژو ۲۰۷ موتور پژو ۲۰۶ ‌(TU۳) که قبلا در این شرکت تولید می‌‌شد و در حال حاضر تولید آن متوقف شده است را بر روی خودرو پژو ۲۰۷‌ نصب کند.
اما اعلام قیمت جدید خودرو پژو ۲۰۷TU۳ حاکی از آن است که برخلاف انتظار مشتریان، هیچ کاهش قیمتی در کار نیست. گفتنی است این شرکت پیش از این قیمت پژو ۲۰۷ دنده ای با فرمان برقی با موتور TU۵ را ۳۱۸ میلیون تومان عرضه کرده است و لذا انتظار می رفت اگر در خودرو پژو ۲۰۷TU۳ از موتور ۲۰۶ استفاده شده قیمت این خودرو نسبت به مدل ذکر شده پایین‌تر باشد.
شرکت ایران خودرو ۲ روز قبل از اعلام قیمت جدید پژو ۲۰۷TU۳ اعلام کرده بود پژو ۲۰۷ با موتور TU۳ در انتظار قیمت گذاری است و پس از قیمت گذاری محصول پژو ۲۰۷ با موتور TU۳، تحویل به مشتریان آغاز می شود.بنابراین با اعلام این مسئله از سوی این شرکت این سوال مطرح است که آیا قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت انجام شده است؟ و اگر شورای رقابت این قیمت‌گذاری را انجام داده است به چه دلیل در این خصوص اطلاع رسانی نکرده است؟ البته شرکت ایران خودرو توضیحاتی را در خصوص این محصول ارائه و براین اساس اعلام کرده است:‌ پژو ۲۰۷ با موتور TU۳ همه استانداردهای ایمنی الزامی را دریافت کرده است، این محصول منطبق با استانداردهای مورد نیاز نظیر برخورد از رو به رو، استاندارد برخورد جانبی و استاندارد برخورد عابر پیاده است که این استانداردها در گواهی‌های بین‌المللی ثبت شده و مورد تایید مراجع بین المللی است؛ شرکت های خودروساز در دنیا به منظور پاسخ به تقاضای مشتریان، عموما طیف متنوعی از موتورها را متناسب با کلاس ابعادی بر روی یک محصول کالیبره و به بازار عرضه می کنند، با این رویکرد، شرکت پژو نیز طیف متنوعی از موتورها با حجم متفاوت را بر روی خانواده محصولات خود، تولید و به بازار عرضه کرده است.
ایران‌خودرو اعلام کرده است: در همین راستا شرکت ایران خودرو نیز با هدف پوشش طیف گسترده‌تری از مشتریان، خودروی پرطرفدار و پرتقاضای ۲۰۷ را با موتور TU۳ به عنوان یک خودرو کم مصرف تر در سبد محصولات تولیدی خود عرضه کرده است. موتور TU۳ کم حجم ترین موتور ایران خودرو به شمار می‌رود و با وجود حجم پایین، راندمان مطلوبی دارد.
البته این شرکت خودروساز در خصوص قیمت‌گذاری این خودرو نیز اعلام کرده است که این محصول یکی از خودروهای جدید تولیدی این خودروساز است که قاعدتا قیمت آن متناسب با تغییرات قیمتی برخی نهاده‌های تولید تعیین شده است؛ اما ایران‌خودرو عنوان نکرده است قیمت‌گذاری آن توسط چه نهادی انجام شده است و آیا شورای رقابت این قیمت‌گذاری را انجام داده است؟
با توجه به بازار انحصاری تولید خودرو در کشورمان و ضرورت نرخ‌گذاری خودروهای تولیدی و مونتاژی توسط شورای رقابت، ضرورت دارد ایران خودرو در خصوص قیمت‌گذاری خودرو مذکور شفاف سازی لازم را انجام دهد و اعلام کند که قیمت‌گذاری این خودرو چگونه انجام شده است و اگر شورای رقابت این قیمت گذاری را انجام داده است اطلاع‌رسانی لازم را در این باره صورت گیرد، ضمن آنکه شورای رقابت‌ اجازه ندهد خودروساز، خود نسبت به تعیین قیمت اقدام کند.‌با توجه به وضعیت انحصاری بازار خودرویِ سواری در کشور، بر اساس بالا بودن شاخص‌های متمرکز، تقاضای انباشته در بازار،‌ ممنوعیت یا محدودیت واردات طی سال‌های اخیر، پایین بودن قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان، برخی احکام همچون ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰.۷.۲۴ ، بند (۳) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و تبصره قانون اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱.۹.۹ که وضعیت انحصاری این بازار را شدیدتر ساخته‌اند، ضمن دریافت نظرات مشورتی و پیشنهادات در کارگروه خودرو، شورای رقابت به استناد بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و با توجه به مفاد ماده ۲ و ماده ۷ قانون ساماندهی صنعت خودرو در جلسه شماره ۵۴۳ مورخ ۱۴۰۱.۱۱.۱۱ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را تصویب کرد.
بنابراین براساس این دستورالعمل قیمت‌گذاری انواع خودروهای تولید داخل و مونتاژی براساس صورت‌های مالی خودروسازان و تایید سازمان حمایت توسط شورای رقابت انجام می‌شود و این قیمت‌ها جهت اجرا به خودروسازان ابلاغ می‌شود. ‌در فروردین ماه امسال شورای رقابت قیمت خودروهای تولید داخل را مصوب کرد و در اواسط اردیبهشت نیز برای اولین بار قیمت خودروهای مونتاژی را تصویب کرد. نکته قابل توجه در قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی این بود که قیمت‌های مصوب نسبت به قیمت‌های کارخانه ای کاهش قابل توجهی داشت به‌طوری که قیمت مصوب خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان کمتر از قیمت کارخانه‌ای خودروهای مونتاژی بود.
https://siasatrooz.ir/vdcbf0b85rhb5gp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی