میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی اقتصاد خبر
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۳
 
 
درنشست هیات مدیره شرکت کروز با خبرنگاران در نمایشگاه بین المللی تهران مطرح شد؛
دولت صنعت خودرو را به دست افراد متخصص بسپارد
دولت صنعت خودرو را به دست افراد متخصص بسپارد
 
صنعت خودرو کشور در حالی روندی رو به رشد را نوید داده است که سهم قطعه سازان در این عرصه نقشی مهم و قابل توجه است چنانکه در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه قطعات و مجموعه های خودرو که در محل نمایشگاه بین المللی تهران در حال برگزاری است مدیران شرکت صنایع تولیدی کروز به عنوان بزرگترین و قطعه ساز کشور با موضوع \"تحقق داخلى سازى قطعات هاى تک” در نشست خبری را با اصحاب رسانه بر تلاش قطعه سازان برای رسیدن به جایگاه واقعی خود در صنعت خودرو و خودکفایی کشور در این عرصه تاکید کردند.
صنعت خودرو در ایران فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است حال آنکه چنانکه باید و شاید این صنعت نتوانسته جایگاه حقیقی خود را در توسعه صنایع کشور بیابد چرا که از یک سو دخالت دولت‌ها مانع از شکل گری ساختاری مستقل در صنعت خودرو شده است و از سوی دیگر مولفه‌ای مهم به نام توجه به قطعه سازان مغفول مانده است. بسیاری از ناظران اقتصادی صنعت خودرو تاکید دارند که قطعه سازی نقشی مهم در ارتقا کیفیت خودرو و نیز جلوگیری از خروج ارز از کشور و حتی مقابله با تحریم‌ها دارد. یکی از شرکت‌های مهم قطعه سازی طی چند دهه اخیر در کشور شرکت کروز بوده است. شرکت کروز از سال 1360 فعالیت خود را آغاز کرده واز سال 1370 با رویکرد قطعه سازی که نیاز کشور بود وارد بازار شد. کروز همواره در تلاش است با ایجاد فضای با کیفیت وضعیت بهتری را برای بازار قطعات به ارمغان بیاورد. کروز در یک متراژ 160 هزار متری ؛ 15 هزار متر فضای اداری و بابهره گیری از 13 هزار نفر پرسنل در نظر دارد در سال آینده 4 هزار نفر نیروی جدید را به نیروی انسانی خود اضافه کند.همکاری با شرکت های قطعات نهضتی است که در راستای داخلی سازی قطعات در کشور توسط کروز به راه افتاده است چرا که کروز بر این باور است که با دانش روز می توان به پیشرفت صنعت کمک کرد. هدف از این کار این است که کروز برند یک کشور باشد و هدف تنها و تنها کیفیت برتر بودن است.
در ادامه تلاشهای کروز برای آسیب شناسی صنعت خودرو کشور و رفع موانع قطعه سازان، نشست خبری مدیران شرکت کروز در خصوص موضوع تحقق داخلی سازی قطعات HighTech با حضور مهندس حبیبی عضو انجمن قطعه سازان کشور، مهندس یوسفی مدیر فروش، مهندس انصاری مدیر قطعات الکترونیک، مهندس دهقان مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری و مهندس شریفی مدیر یونیت و مالتی مدیا این مجموعه در سالن مروارید ساختمان خلیج فارس برگزار شد.
در همین چارچوب بهروز حبیبی، عضو هیات مدیره شرکت کروز، در ابتدای این نشست خبری گفت: شرکت قطعه سازی کروز از سال ۱۳۷۰ با رویکرد تامین نیاز کشور به حوزه تولید قطعات خودرو ورود پیدا کرد و بر این اعتقاد بود که اگر دانش روز را در قالب ارائه قطعات با کیفیت در اختیار خودروسازان قرار دهد می تواند گام بزرگی در جهت گسترش کارآفرینی و بالندگی بردارد.وی ادامه داد: شرکت کروز مفتخر است که در ۴۰ سال گذشته همواره به بالندگی و کارآفرینی اندیشیده چرا که بر این باوریم کارآفرینی ایجاد اشتغال و ثروت می کند و فضای پیشرفته ای را برای ارائه قطعات با کیفیت و با دانش روز فراهم می کند و همواره اندیشه ما بهره گیری از آخرین دستاوردها و تکنولوژی روز و ارائه محصولی با کیفیت و به روز است.
حبیبی با اشاره داخلی ‌سازی قطعات گفت: نهضتی در شرکت کروز شکل گرفته است که بر اساس آن بیش از سه هزار قطعه خودرو را داخلی‌سازی کرده‌ایم.در همین حال وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در توسعه اقتصادی کشور افزود: با همت جمعی و استفاده از متخصصین و نیروهای دانشگاهی به خصوص در حوزه برق خودرو به دستاوردهای مهمی دست پیدا کرده‌ایم و بسیاری از قطعات در این حوزه داخلی ‌سازی شده‌است.
عضو هیات مدیره شرکت کروز، با تاکید بر این که کروز، تولید با بالاترین شاخص کیفیت را در دستور کار قرار داده، افزود: هدف این شرکت تبدیل شدن به برند نخست کشور است تا همگام با شرکت های بزرگ قطعه سازی دانش روز را کسب کنیم. حبیبی، باز گذاشتن دست بخش خصوصی را راهکار نجات و خروج بحران اقتصادی اعلام کرد و گفت: کانونی متشکل از طلایه داران صنعت کشور با هدف ترویج کارآفرینی و ایجاد شبکه با هدف تبادل اطلاعات تشکیل تا مسیر برون رفت از بحران فعلی را هموار کند؛ چرا که معتقدیم ایجاد اشتغال با دانش روز، تنها راه توسعه پایدار است تا با بهره گیری از جوانان خلاق نسبت به ایجاد اشتغال اقدام شود.
یکی از نکات مطرح از سوی قطعه سازان درباره توسعه صنعت خودرو پایان نقش آفرینی دولت در این عرصه است چنانکه عضو هیات مدیره شرکت کروز، با تاکید بر ضرورت واگذاری بخش های صنعتی به بخش خصوصی اظهار کرد: دولت باید صنعت خودرو را رها کند و به دست افراد متخصص بسپارد. حبیبی، با اشاره به مصوبه اخیر دولت در خصوص واردات خودرو در ازای صادرات قطعات ادامه داد: در شرایط فعلی پتانسیل صادرات وجود دارد اما ساز و کار آن در کشور موجود نیست بنابراین اولویت اصلی ، حمایت از خودروسازان داخلی است اما در صورت فراهم شدن شرایط ، کروز توانایی های لازم برای این امر را خواهد داشت .
وی عنوان کرد: ارائه محصول با کیفیت نیاز به دانش روز، تامین مواد اولیه با کیفیت و ماشین آلات به روز و برنامه ریزی صحیح دارد.در همین حال حیبی در اداکه اذعان داشت: در سالهای اخیر با توجه به شرایط بسیار دشوار که بخشی از آن تحریم های داخلی است توانستیم با انگیزه و تلاش بیشتر سازمان خود را گسترش دهیم و در حال حاضر ۱۳ هزار نیرو در شرکت کروز مشغول به کار هستند و در صدد استخدام ۴ هزار نیرو دیگر در سال آینده هستیم.
وی همچنین یادآور شد: در سالهای گذشته نهضتی را با هدف کمک به شرکت هایی که توان تولید قطعات های تک را داشتند آغاز کردیم و در واقع کمک به این شرکت ها با هدف ایجاد اشتغال، کار آفرینی و جلوگیری از خروج ارز از کشور بود.
عضو هیات مدیره شرکت کروز، با تاکید بر اینکه رسالت شرکت کروز برند یک بودن در صنعت قطعه سازی کشور است اظهار داشت: تمام دغدغه شرکت کروز تامین رفاه، آسایش و امنیت هموطنان و پاسداری از کیفیت و به روز بودن قطعات است.
حبیبی، ادامه داد: افزایش تیراژ به این منظور که پاسخگوی خودروساز باشیم، الویت کروز نیست و ما بیشتر روی کیفیت محصولات خود تمرکز می کنیم تا بتوانیم در کنار شرکت های بزرگ قطعه سازی دنیا مهارت های روز را کسب کرده و در اختیار خودروساز قرار دهیم.عضو انجمن همگن قطعه سازان خودرو کشور، راه نجات کشور و خروج از بحران اقتصادی را کار و تلاش دانست و تاکید کرد: به منظور سربلندی کشور باید دست بخش خصوصی کشور را باز گذاشت تا با ورود دانش و تکنولوژی روز به کشور و استخدام جوانان این مرز و بوم از خروج آنها از کشور و همچنین خروج ثروت های معنوی جلوگیری کند.

بحران نقدینگی در صنعت خودرو
در همین حال علی یوسفی، مدیر فروش شرکت کروز، در ادامه این نشست خبری، با اشاره به شرایط صنایع قطعه‌سازی در کشور گفت: افزایش قیمت مواد اولیه باعث شده تا قیمت تمام شده در قطعه‌سازی‌ها بالا رفته و در نهایت با توجه به قیمت دستوری خودرو به بحران نقدینگی در صنعت خودرو منجر شود.
یوسفی، با توجه به بحران تراشه‌ها در سطح جهان گفت: با توجه به شرایط جهانی تراشه‌ها سطح تولید خودرو در جهان تا ۸۰ میلیون دستگاه در سراسر دنیا پایین خواهد آمد این در حالی‌ست که در ایران برنامه‌ریزی برای رشد تیرا‍ژ خودرو در حال انجام است و کروز در این راستا حداکثر تلاش خود را به کار خواهد بست تا در راستای اهداف تعیین شده در سطح کشور دست یابیم.
وی با اشاره به بدهی دو خودروساز بزرگ کشور به شرکت کروز گفت: خودروسازان بیش از ۶۵۰۰ میلیارد تومان به کروز بدهکار هستند که در میان ایران‌خودرو ۵۵ درصد از این سهم را به خود اختصاص داده‌است.مدیر فروش کروز، به افزایش قیمت‌ها در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: مجموعه کروز بزرگترین تامین کننده قطعات خودرو در ایران است، امسال قطعات خودرو تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها افزایش یافت. اما همواره محصولات در بالاترین سطح خود تولید می‌شود.

کروز پیوند دهنده دانشگاه و صنعت
در ادامه این نشست خبری و در چارچوب تبیین لزوم همگرایی میان صنعت خودرو و دانشگاهیان، محمدرضا دهقان، مدیر مرکز تحقیقات و فناوری کروز، با توجه به رویکرد دانش محوری شرکت کروز گفت: هم‌اکنون ما در حال ساخت مرکز تحقیقات مجهزی در دانشگاه تهران هستیم تا در اختیار دانشگاهیان و اساتید دانشگاه‌ها قرار گیرد و با اساتید دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف نیز ارتباط تنگاتنی داریم.مدیر مرکز تحقیقات و فناوری کروز، در ادامه گفت: کروز به دنبال برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت است. این شرکت در دانشگاه تهران، امیرکبیر و شریف مراکز تحقیقات و نورآوری دارد و در دانشگاه تهران در حال ساخت مرکز تکنولوژی الکترونیک است. البته مهم این است که نتیجه تلاش‌ها در خودروسازی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.دهقان، در پایان سخنان خود افزود: در کروز هیچ وقت تعدیل نیرو نداشتیم و همواره استخدام متخصصین و حرکت بر روی خط نوآوری از جمله مهمترین موضوعاتی است که در کروز پیگیری می شود.

واردات اجباری
در ادامه این نشست و در چارچوب تبیین مشکلات پیش روی قطعه سازمان ایرانی در برابر شرکت‌ها و رقبای خارجی، حسین انصاری، مدیر گروه قوای محرکه کروز گفت: در حوزه الکترونیک کروز ۶۰ درصد قطعات ۲ خودروساز ایران خودرو و سایپا را تامین کرده است . با این وجود همچنان مجبور هستیم بخشی از قطعات را وارد کنیم زیرا تکنولوژی خاصی دارند و تولیدکنندگان آنها در جهان محدود هستند.


مجتبی نظری: رسیدن کروز به اهداف تعیین
در همین حال مجتبی نظری، مدیر ارتباطات شرکت قطعه‌سازی کروز، در این نشست خبری ضمن بیان اقدامات و برنامه‌هایی که کروز برای آینده در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: صنایع های ‌تک، سرمایه ‌بر بوده و کروز تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا به اهداف تعیین شده در صنعت خودروسازی دست یابد و موانع پیش رو را یک به یک برطرف سازد.




کد مطلب: 120407
 
Share/Save/Bookmark