با گذشت ۵۰ روز از سال جدید بازار خودرو هنوز روز خوش ندیده و با عرضه قطره چکانی، قیمت ها اگرچه با روندی کُند اما مستمر در حال افزایش هستند در حالی که همچنان متولی مشخصی برای این وضعیت مشخص نشده است.
صنعت خودرو هر روز بد تر از دیروز واژهای است که همچنان در باب این بازار میتوان به کار برد در حالی که هیچ متولی مشخصی نیز برای آن مشاهده نمیشود که مردم و رسانه ها مطالبه چرایی این وضعیت را از آنها داشته باشند. در باب چگونگی افسار گسیختگی بازار خودرو مهر آورده است بازار خودرو اواخر سال گذشته متاثر از انتشار اخباری از جمله مذاکرات هسته ای، آزادسازی واردات خودرو، کاهش نوسانات بازار دلار و ... از تب و تاب افتاد و قیمت ها به صورت نسبی روند کاهشی به خود گرفتند.
با این حال پس از شروع سال جدید و انتشار اخبار واکنش برانگیز همچون عدم واردات خودرو و افزایش نرخ دلار، قیمت ها در بازار خودرو روند به شدت افزایشی گرفتند و به نوعی مرزهای جدیدی در حوزه قیمت در این بازار گشوده شد و فاصله قیمتی کارخانه و بازار در برخی محصولات از ۲۰۰ میلیون تومان نیز گذشت؛ به عنوان مثال اگرچه قیمت خودروی پژو پارس LX در کارخانه ۱۷۶ میلیون تومان است اما همین خودرو در بازار با نرخ ۳۸۰ میلیون تومان به فروش می رسد.
نابسامانی بازار خودرو انتقاد تقریبا تمامی مسئولان کشور از مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام، پلیس، دولت و ... را به دنبال خود داشت، با این حال تا به امروز هیچ اتفاق مثبتی در بازار نیفتاده و قیمت ها اگرچه کُند اما همچنان روند افزایشی را حفظ کرده اند؛ به گونه ای که به نظر می رسد بازار خودرو بدون متولی بوده و اخبار هیجانی و دلالان نبض قیمت ها را به دست گرفته اند.
از سویی دیگر اگرچه عرضه کم خودرو از جمله دلایل اصلی نابسامانی بازار خودرو محسوب می شود و این موضوع مورد تایید مسئولان وزارت صمت نیز قرار گرفته اما تا به امروز که تقریبا ۵۰ روز از شروع سال جدید گذشته هنوز سیاست دقیقی از سوی متولیان برای افزایش عرضه خودرو اتخاذ نشده و بازار خودرو همچنان تشنه تر از قبل مانده است.
این در حالیست که طبق گفته فعالان بازار خودرو، تعداد مشتریان بسیار افت کرده و بیش از هر زمان دیگری بازار خودرو با رکود مواجه شده است و حتی خودروهایی که در یک دوره ای جزو محصولات اقتصادی محسوب می شدند نیز از دایره مصرف خارج شده اند.
بازار خرید و فروش خودرو امروز نیز همانند روزهای گذشته با نوسانات قیمتی در انواع خودروهای داخلی روبرو بوده است. تغییرات قیمتی در بازار خودرو درحالی امسال نیز به شکل دیگری خود را نشان داده است که قرار بود براساس وعده وزارت صمت و تعهد خودروسازان افزایش عرضه محصولات در بازار ایجاد و شکاف قیمت ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی کارخانه تا بازار محصولات داخلی از بین برود. اما متاسفانه تصمیم گیری های نامناسب باعث شده تا همچنان بازار خودرو تحت تاثیر نوسانات قیمتها قرار گرفته و خبری از ارامش در آن نباشد.
طرح قرعه کشی خودرو نیز گویا توسط خودروسازان با شکست مواجه شده و این بار وزارت صمت خود را متولی اصلی فروش خودرو معرفی کرده است به نحوی که قرار است از هفته آینده در سامانه فروش یکپارچه عرضه محصولات انجام شود اما سازوکار فروش خودرو در این سامانه مشخص نیست و وزارت صنعت نیز در این رابطه شفاف سازی لازم را انجام نداده است.
در همین چارچوب نیز تسنیم آورده است،بلاتکلیفی در فروش خودرو کمبود عرضه و افزایش قیمت تمام شده عاملی شده تا بازار با کمبود محصول روبرو و شاهد رشد قیمتها باشد. در حال حاضر پراید ۱۱۱ که در اسفندماه ۱۹۸ میلیون تومان به فروش می رسید امروز به ۲۰۵ میلیون تومان رسیده است. در کنار این، خانواده سمند و پژو نیز با رشد قیمت روبروست.
مشاهدات بازار نشان می دهد در بازار امروز سمند ای اف سون با قیمت ۳۴۰ میلیون تومان، سمند سورن با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک ۵۰۰ میلیون تومان، پژو پارس ۳۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده ای ۴۰۰ میلیون تومان، رانا ۲۴۹ میلیون تومان، پزو ۲۰۶ تیپ دو ۳۱۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ یک میلیارد ۲۵۰ میلیون تومان مورد معامله
قرار میگیرد.
همچنین در محصولات سایپا نیز تیبادو با قیمت ۲۰۷ میلیون تومان، پراید ۱۵۱ با قیمت ۱۹۰ میلیون تومان، تیبادو پلاس با قیمت ۲۱۵ میلیون تومان، ساینا اس ۲۲۰ میلیون تومان، کوئیک دنده ای ۲۲۲ میلیون تومان، شاهین ۳۹۶ میلیون تومان، تیبا ۱۹۷ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ با قیمت ۱۸۲ میلیون تومان به فروش می رسد.
در این میان عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با ایرانا گفت: واردات خودروهای در کلاس متوسط جهانی مشروط به پایین آمده تعرفههای وارداتی، میتواند تنظیمگر بازار خودرو باشد.«امرالله امینی» افزود: صنعت خودروسازی کشور نتوانسته و نمیتواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد.
وی با اشاره به فشار مجلس برای واردات خودرو، یادآوریکرد: برخی موضوع واردات در قبال صادرات خودرو را مطرح میکنند که چنین چیزی امکان ندارد.
این استاد دانشگاه تصریحکرد: واردات خودرو به خودی خود نمیتواند منجر به بالندگی در این صنعت شود، مگر اینکه فناوری خودرو را وارد کنیم.وی در عین حال گفت: واردات خودرو علاوه بر ارزبری، چندین برابر نیازمند قطعات یدکی است که آن را وابسته خواهد کرد.
امینی ادامهداد: در صورتی که خودروهای در کلاس A و با قیمت بالا بخواهد وارد کشور شود، فقط ۲ تا سه درصد مردم توان خرید آن را دارند و تاثیری در پایین آمدن قیمتهای فعلی بازار نخواهد داشت.
وی تاکید کرد: باید خودروهایی وارد شود که در حدود قیمتی خودروهای داخلی باشد تا فضای رقابتی شکل بگیرد.امینی تصریحکرد: در همین راستا، دولت باید نگاه کسب درآمد از این موضوع را کنار گذاشته و نگاه تکنولوژیکی را جایگزین آن کند تا صنعت خودرو بتواند خود را ارتقا دهد.وی یادآور شد: خودروسازان زیادی در کشور حضور دارند، اما اکثر آنها در حد مونتاژکاری باقی ماندهاند و شاید هم از غفلت دولتها در این زمینه سوء استفاده میکنند.
در همین حال این استاد دانشگاه ادامهداد: اکنون خودروهای چینی با قطعاتی که از این کشور وارد میشود، مونتاژ شده و با قیمت بالایی هم به فروش میرسند، اسم آن نیز تولید گذاشته میشود، اما اینکه چرا قیمت این خودروها آنقدر بالاست کسی پاسخگو نیست.وی به یک مدل از خودروی چری اشاره کرد که با نرخهای جهانی باید بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد، اما به بیش از یک میلیارد تومان در کشور به فروش میرسد.امینی تصریحکرد: صنعت خودروی کشور رها شده است و در سالهای گذشته فقط جلوی واردات خودرو گرفته شده است، در حالی که باید وزیر صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع قوی داشته باشیم که بتوانند به مسائل این صنعت رسیدگی کنند.
صنعت خودرو هر روز بد تر از دیروز واژهای است که همچنان در باب این بازار میتوان به کار برد در حالی که هیچ متولی مشخصی نیز برای آن مشاهده نمیشود که مردم و رسانه ها مطالبه چرایی این وضعیت را از آنها داشته باشند. در باب چگونگی افسار گسیختگی بازار خودرو مهر آورده است بازار خودرو اواخر سال گذشته متاثر از انتشار اخباری از جمله مذاکرات هسته ای، آزادسازی واردات خودرو، کاهش نوسانات بازار دلار و ... از تب و تاب افتاد و قیمت ها به صورت نسبی روند کاهشی به خود گرفتند.
با این حال پس از شروع سال جدید و انتشار اخبار واکنش برانگیز همچون عدم واردات خودرو و افزایش نرخ دلار، قیمت ها در بازار خودرو روند به شدت افزایشی گرفتند و به نوعی مرزهای جدیدی در حوزه قیمت در این بازار گشوده شد و فاصله قیمتی کارخانه و بازار در برخی محصولات از ۲۰۰ میلیون تومان نیز گذشت؛ به عنوان مثال اگرچه قیمت خودروی پژو پارس LX در کارخانه ۱۷۶ میلیون تومان است اما همین خودرو در بازار با نرخ ۳۸۰ میلیون تومان به فروش می رسد.
نابسامانی بازار خودرو انتقاد تقریبا تمامی مسئولان کشور از مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام، پلیس، دولت و ... را به دنبال خود داشت، با این حال تا به امروز هیچ اتفاق مثبتی در بازار نیفتاده و قیمت ها اگرچه کُند اما همچنان روند افزایشی را حفظ کرده اند؛ به گونه ای که به نظر می رسد بازار خودرو بدون متولی بوده و اخبار هیجانی و دلالان نبض قیمت ها را به دست گرفته اند.
از سویی دیگر اگرچه عرضه کم خودرو از جمله دلایل اصلی نابسامانی بازار خودرو محسوب می شود و این موضوع مورد تایید مسئولان وزارت صمت نیز قرار گرفته اما تا به امروز که تقریبا ۵۰ روز از شروع سال جدید گذشته هنوز سیاست دقیقی از سوی متولیان برای افزایش عرضه خودرو اتخاذ نشده و بازار خودرو همچنان تشنه تر از قبل مانده است.
این در حالیست که طبق گفته فعالان بازار خودرو، تعداد مشتریان بسیار افت کرده و بیش از هر زمان دیگری بازار خودرو با رکود مواجه شده است و حتی خودروهایی که در یک دوره ای جزو محصولات اقتصادی محسوب می شدند نیز از دایره مصرف خارج شده اند.
بازار خرید و فروش خودرو امروز نیز همانند روزهای گذشته با نوسانات قیمتی در انواع خودروهای داخلی روبرو بوده است. تغییرات قیمتی در بازار خودرو درحالی امسال نیز به شکل دیگری خود را نشان داده است که قرار بود براساس وعده وزارت صمت و تعهد خودروسازان افزایش عرضه محصولات در بازار ایجاد و شکاف قیمت ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی کارخانه تا بازار محصولات داخلی از بین برود. اما متاسفانه تصمیم گیری های نامناسب باعث شده تا همچنان بازار خودرو تحت تاثیر نوسانات قیمتها قرار گرفته و خبری از ارامش در آن نباشد.
طرح قرعه کشی خودرو نیز گویا توسط خودروسازان با شکست مواجه شده و این بار وزارت صمت خود را متولی اصلی فروش خودرو معرفی کرده است به نحوی که قرار است از هفته آینده در سامانه فروش یکپارچه عرضه محصولات انجام شود اما سازوکار فروش خودرو در این سامانه مشخص نیست و وزارت صنعت نیز در این رابطه شفاف سازی لازم را انجام نداده است.
در همین چارچوب نیز تسنیم آورده است،بلاتکلیفی در فروش خودرو کمبود عرضه و افزایش قیمت تمام شده عاملی شده تا بازار با کمبود محصول روبرو و شاهد رشد قیمتها باشد. در حال حاضر پراید ۱۱۱ که در اسفندماه ۱۹۸ میلیون تومان به فروش می رسید امروز به ۲۰۵ میلیون تومان رسیده است. در کنار این، خانواده سمند و پژو نیز با رشد قیمت روبروست.
مشاهدات بازار نشان می دهد در بازار امروز سمند ای اف سون با قیمت ۳۴۰ میلیون تومان، سمند سورن با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک ۵۰۰ میلیون تومان، پژو پارس ۳۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده ای ۴۰۰ میلیون تومان، رانا ۲۴۹ میلیون تومان، پزو ۲۰۶ تیپ دو ۳۱۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ یک میلیارد ۲۵۰ میلیون تومان مورد معامله
قرار میگیرد.
همچنین در محصولات سایپا نیز تیبادو با قیمت ۲۰۷ میلیون تومان، پراید ۱۵۱ با قیمت ۱۹۰ میلیون تومان، تیبادو پلاس با قیمت ۲۱۵ میلیون تومان، ساینا اس ۲۲۰ میلیون تومان، کوئیک دنده ای ۲۲۲ میلیون تومان، شاهین ۳۹۶ میلیون تومان، تیبا ۱۹۷ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ با قیمت ۱۸۲ میلیون تومان به فروش می رسد.
در این میان عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با ایرانا گفت: واردات خودروهای در کلاس متوسط جهانی مشروط به پایین آمده تعرفههای وارداتی، میتواند تنظیمگر بازار خودرو باشد.«امرالله امینی» افزود: صنعت خودروسازی کشور نتوانسته و نمیتواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد.
وی با اشاره به فشار مجلس برای واردات خودرو، یادآوریکرد: برخی موضوع واردات در قبال صادرات خودرو را مطرح میکنند که چنین چیزی امکان ندارد.
این استاد دانشگاه تصریحکرد: واردات خودرو به خودی خود نمیتواند منجر به بالندگی در این صنعت شود، مگر اینکه فناوری خودرو را وارد کنیم.وی در عین حال گفت: واردات خودرو علاوه بر ارزبری، چندین برابر نیازمند قطعات یدکی است که آن را وابسته خواهد کرد.
امینی ادامهداد: در صورتی که خودروهای در کلاس A و با قیمت بالا بخواهد وارد کشور شود، فقط ۲ تا سه درصد مردم توان خرید آن را دارند و تاثیری در پایین آمدن قیمتهای فعلی بازار نخواهد داشت.
وی تاکید کرد: باید خودروهایی وارد شود که در حدود قیمتی خودروهای داخلی باشد تا فضای رقابتی شکل بگیرد.امینی تصریحکرد: در همین راستا، دولت باید نگاه کسب درآمد از این موضوع را کنار گذاشته و نگاه تکنولوژیکی را جایگزین آن کند تا صنعت خودرو بتواند خود را ارتقا دهد.وی یادآور شد: خودروسازان زیادی در کشور حضور دارند، اما اکثر آنها در حد مونتاژکاری باقی ماندهاند و شاید هم از غفلت دولتها در این زمینه سوء استفاده میکنند.
در همین حال این استاد دانشگاه ادامهداد: اکنون خودروهای چینی با قطعاتی که از این کشور وارد میشود، مونتاژ شده و با قیمت بالایی هم به فروش میرسند، اسم آن نیز تولید گذاشته میشود، اما اینکه چرا قیمت این خودروها آنقدر بالاست کسی پاسخگو نیست.وی به یک مدل از خودروی چری اشاره کرد که با نرخهای جهانی باید بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد، اما به بیش از یک میلیارد تومان در کشور به فروش میرسد.امینی تصریحکرد: صنعت خودروی کشور رها شده است و در سالهای گذشته فقط جلوی واردات خودرو گرفته شده است، در حالی که باید وزیر صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع قوی داشته باشیم که بتوانند به مسائل این صنعت رسیدگی کنند.