از قیمت سلیقهای لوازم یدکی تا قاچاق روغن موتور توسط تولیدکنندهها
در حالی بازار خودرو همچنان بدون نظارت قیمتهایش سر به فلک میکشد که در ادامه روند فقدان نظارتها از یک سو قیمت لوازم یدکی سلیقهای شده است و از سوی دیگر خبرها از قاچاق روغن موتور توسط تولید کنندگان حکایت دارد. بازار خودرو و لوازم جانبی آن هر روز با اخبار و گزارشهایی همراه است که در کنار خبرهای خوبی همچون افزایش تولید و تعهد خودروسازان به بهبود کیفیت با خبرهای بدی نیز همراه است. در حالی همچنان افزایش قیمت های رزوانه بازار را ملتهب ساخته و گویی نیز چندان نظارتی بر این بازار وجود ندارد که اکنون خبرهای دیگر از جنبس نبود نظارت منتشر میشود که می تواند به التهاب بازار دامن بزند. در این چارچوب رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود. علیرضا نیک آئین در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به افزایش غیر منطقی قیمت قطعات یدکی در بازار، گفت: با وجود ثبات قیمت ارز فروشندگان قطعات یدکی قیمت های بالایی را برای انواع قطعات اعلام می کنند که همین امر باعث عدم خرید قطعات از سوی مردم شده است.وی افزود: با رشد قیمت ها مردم ترجیح می دهند خودروهای خود را تعمیر نکرده و با همان ایرادات استفاده کنند که همین امر بروز تصادفات را در جاده ها افزایش داده است.رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: اگر مردم شاهد دریافت هزینه های بالا برای تعمیر خودروهای خود بودند حتما این موضوع را به اتحادیه اعلام نمایند تا با متخلفین برخورد لازم صورت گیرد. نیک آئین با اشاره به اینکه هنوز خرید قطعات خودروهای چینی در بازار با مشکلاتی همراه است، افزود: در حال حاضر در محصولات داخلی کسری قطعات در بازار نیست اما باید بگویم قیمت ها بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود. لازم به ذکر است این وضعیت در حالی بر بازار لوازم یدکی حاکم شده است که وزرات صمت در ماههای گذشته بر نظارت بر بازار لوازم یدکی تاکید کرده بود. در همین حال در چالشی دیگر در صنعت خودروی کشور دبیر انجمن پالایشهای روغنسازی ایران با بیان این که به دلیل اختلاف قیمت بازار داخل و بازار جهانی، قاچاق رسمی روغن موتور به شدت در حال انجام است گفت: در حوزه فرآوردههای نفتی برای آنکه بتوانید قاچاق کنید باید تولیدکننده باشید. سلمان اسماعیلی دبیر انجمن پالایشهای روغنسازی ایران با اشاره به اختلاف قیمت بازار داخل و بازار جهانی و قاچاق رسمی روغن موتور گفت: در حوزه فرآوردههای نفتی برای آنکه بتوانید قاچاق کنید باید تولیدکننده باشید و قاچاقچی باید پروانه بهرهبرداری داشته باشد، چرا که گمرک در بخش فرآوردههای نفتی اگر شما واحد تولیدی نباشید اجازه صادرات نمیدهد. اسماعیلی بیان کرد: قاچاقچیان، روغن موتورهای با قیمت مصوب را از بازار جمعآوری میکنند و تحت نشان تجاری متفرقه در گمرک اظهارنامه دریافت و صادر میکنند.دبیر انجمن پالایشهای روغنسازی ایران با بیان اینکه میزان تولید روغن موتور در آبانماه نسبت به مهرماه ۲۰ درصد افزایش داشته است، گفت: باتوجه به آنکه میزان تولید در آذرماه نسبت به آبانماه کاهش۵ درصدی داشته، ولی نسبت به مهرماه ۱۵ درصد افزایش تولید داشته است. اسماعیلی بیان کرد: میانگین تولید روغن موتور در فصل پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته است. دبیر انجمن پالایشهای روغنسازی ایران با بیان اینکه پالایشگاه روغنسازی براساس نیاز بازار حدود ۷۰ گرید روغن موتور تولید میکند، گفت: مقرر شده بود، چهار پالایشگاه روغنسازی تولید گریدهای کممصرف را کاهش و نزدیک به ۲۰ گرید پرتقاضای بازار را نسبت به فصل تابستان سال قبل ۱۰ درصد افزایش دهند به این ترتیب در فصل تابستان ۴۲ درصد و در فصل پاییز ۴۴ درصد افزایش تولید روغن موتور داشتیم. وی با بیان اینکه بازار روغن موتور کشور را باید به دو بخش قبل سال ۹۷ و بعد از سال ۹۷ تقسیم کرد، تصریح کرد: پالایشگاهها و واحدهای روغنسازی در سال ۹۷ مشکل فروش داشتند و مجبور به فروش اعتباری بودند. بعد از سال ۹۷ مدل بازار روغن موتور تغییر کرد. به دلیل نظام قیمتگذاری مصوب و جاماندن این قیمت نسبت به قیمت تمام شده تولید و قیمتهای بازار، هر ساله با چالش قیمت روغن موتور مواجه هستیم. اسماعیلی با اشاره به علت عرضه نشدن روغن موتور به نرخ مصوب با وجود افزایش تولید گفت: در بازار روغن موتور با یک تقاضای کاذب مواجه هستیم. چهار پالایشگاه روغنسازی نسبت به قبل از سال ۹۷ فروش صادراتیشان از نظر حجمی یا کاهش یافته و یا تغییر جزئی داشته است، ولی فروش داخلی آنها به شدت افزایش پیدا کرده است.دبیر انجمن پالایشهای روغنسازی ایران گفت: هماکنون در کنار چهار پالایشگاه روغنسازی به ۲۰۴ واحد تولیدی روغن موتور مجوز داده شده است که آنها از شمول قیمتگذاری خارج هستند و هیچگونه ثبتی در سامانه تجارت انجام نمیدهند.اسماعیلی بیان کرد: هماکنون تقاضای روغن موتور بشکهای ۲۰۸ لیتری در بازار به شدت بالاست، روغن موتوری که در خودروهای بنزینی و دیزلی قابل استفاده نیست و همه این موارد تقاضای کاذب است.دبیر انجمن پالایشهای روغنسازی ایران گفت: در ۹ ماهه امسال بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر روغن پایه گروه یک در بورس عرضه شده است. لازم به ذکر است وضعیت نابسامان در بازار روغن موتور گاه با کمبود در بازار همراه شده است که افزایش قیمتهای سرساماوری را رقم زده است.