میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۲
 
 
بی‌کیفیت‌هایی که متوقف شدند و نشدند
سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است سازمان ملی استاندارد مرجع رسمی ارزیابی کیفیت است و...
سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است سازمان ملی استاندارد مرجع رسمی ارزیابی کیفیت است و تصمیم سازمان استاندارد در عدم تائید سمند و تیبا را اجرا می‌کنیم.وزیر صمت اظهار داشت: سکو‌های تولید خودرو‌هایی مانند سمند و تیبا و همچنین پژو ۴۰۵ قدیمی هستند و سالیان زیادی از فناوری تولید آن‌ها می‌گذرد، بنابراین، این خودرو‌ها خواه ناخواه بی‌کیفیت تولید می‌شوند. این سخنان بعدا در حالی از سوی مسئولان خودروسازان و متولیان وزارت صمت تکرار گردیده و وعده توقف تولید این خودروها داده شده است که در این زمینه چند نکته به عنوان دغدغه ذهن مصرف کنندگان ادامه دارد.
نخست آنکه در حالی وزیر و حتی خودروسازان عنوان کرده‌اند که این خودروها بی کیفیت تولید شده‌اند و دیگر تولید نخواهند شد که دهها هزار خودرو تولید شده با این عنوان‌ها در خیابان‌ها در حرکت است که با همان مشکل کیفیت مواجه هستند. مسئله اکنون آن است که تکلیف این خودروهایی که در سالهای گذشته بی کیفیت تولید و جان مردم را تهدید می کنند چیست؟ آیا خودروسازان همچون همتایان خارجی خود فراخوانی برای جمع آوری و جبران خسارت وارده به مردم و در نهایت تعویض آن خودروها با خودرهای دیگر را دارند؟ مسئولیت جان و مال آنانی که این خودروها را پیشتر دریافت کرده‌اند با کیست؟ درهمین حال آنکه مجازات قانونی برای خودورسازانی که این خودروهای بی کیفیت را تا به امروز تولید کرده‌اند در نظر گرفته می شود یا آنکه هیچ مسئولیتی در قبال آنچه تاکنون انجام داده‌اند ندارند و با نام توقف تولید مسئولیت از دوش آنها برداشته می شود؟
دوم آنکه این توقف تولید به چه معناست ؟ آیا معنای توقف به معنای آن است که هیچگونه قطعه ای از این خودوری بی کیفیت در خودروی دیگری به کار گرفته نمی‌شود؟ زمانی عنوان شد که تولید پیکان متوقف شده اند اما بعد از مدتی مشخص شد که پیکان‌ها به وانت پیکان با همان قطعات تغییر شکل داده و بعد از آن نیز صرفا بدنه پیکان حذف شد و قطعات آن در انواع پژوها به کار برده شد.
اکنون نیز نگاهی به پلتفرم‌های تیبا، ساینا، پراید و… نشان می‌دهد که شاید ظاهر آنها متفاوت بوده اما قطعات آنها یکی بوده و عملا خودروساز از یک پلتفرم در لوای نام چند خودرو استفاده کرده است. البته این امر از سوی ایران خودرو نیز تکرار شده ،چنانکه انواع پژوها با قطعات مشابه تولید و یا سمندها نیز با همین وضعیت بوده است و صرفا ظاهر خودروها تغییر و قطعات آنها مشابه یکدیگر بوده است. البته این امر از سوی خودروسازان خصوصی نیز صورت گرفته است که جای تامل دارد.
نکته مهم آن است که ضعف خودروسازی و بی کیفیت بودن خودروها صرفا برگرفته از بدنه آنها نمی‌باشد بلکه مسئله اصلی قطعات بی کیفیتی است که به اذعان وزارت صمت و خودروسازان، همچنان از سوی قطعه‌سازان ادامه دارد. در شرایطی که قطعات خودروهایی همچون پراید و تیبا و یا پژو ۴۰۵ در خودروهای دیگر استفاده می شود، تکرار همان قطعه‌های بی کیفیت گذشته است و صرفا ظاهر و نام خودرو تغییر کرده است و ماهیت درونی آنها یکی است. بر این اساس اگر قرار است سازمان استاندارد و وزارت صمت با خودروسازی بی کیفیت برخورد داشته باشند ،نه تنها حذف نامی خودورها بلکه قطعه‌ سازی (مصرف کارخانه‌ای) آنها را نیز باید متوقف شود و خودروسازان تعهد دهند که از آن قطعه‌ها در مدل‌های دیگر خودروهایشان استفاده نکنند.
اگر قرار باشد آنچه در قبال پراید و پیکان صورت گرفت و اسامی حذف و رسما قطعه سازی آنها برای خودروهای دیگر ادامه یافته و با نام های جدید وارد بازار شوند، در قبال تیبا، سمند، و پژو ۴۰۵ تکرار شود تغییری در ماهیت تولیدات بی کیفیت خودروسازان صورت نگرفته است و صرفا نمایشی تبلیغاتی است برای فرار از انتقادهایی که از تولیدات بی کیفیت این خودروسازان صورت می گیرد و یا بهانه‌ای برای توقف واردات خودروی ارزان به کشور به بهانه اصلاح تولیدات بی کیفیت خودروسازان.

نویسنده: کامیار زین‌العابدینی
کد مطلب: 122768
 
Share/Save/Bookmark