میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی فرهنگ گزارش
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۵۵
 
 
فضاسازی درست و دوری از شعار دلیل موفقیت «موقعیت مهدی»
فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» اولین تجربه هادی حجازی فر در مقام کارگردان در چهلمین جشنواره فیلم فجر رونمایی و پس از آن برای اکران نوروزی ۱۴۰۱ آماده شد، فیلمی که با وجود موضوعیت غیر کمدی و پرداختن به موضوع دفاع مقدس توانست از مرز ۹ میلیارد تومان فروش عبور کرده و در جایگاه دوم جدول فروش سال جاری بایستد.
فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» اولین تجربه هادی حجازی فر در مقام کارگردان در چهلمین جشنواره فیلم فجر رونمایی و پس از آن برای اکران نوروزی ۱۴۰۱ آماده شد، فیلمی که با وجود موضوعیت غیر کمدی و پرداختن به موضوع دفاع مقدس توانست از مرز ۹ میلیارد تومان فروش عبور کرده و در جایگاه دوم جدول فروش سال جاری بایستد.
فیلم در جشنواره با استقبال خوبی از سوی اهالی رسانه، منتقدین و مخاطبان سینماهای مردمی روبرو شد و در نهایت توانست در چهارده بخش مختلف نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شود و در نهایت در پنج رشته این جایزه مهم سینمایی را از آن خود کرد.
«موقعیت مهدی» توانست در بخش‌های بهترین موسیقی، بهترین صدابرداری، بهترین جلوه های ویژه میدانی، بهترین کارگردانی کار اول و همچنین بهترین فیلم سیمرغ بلورین چهلمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود نماید.
موقعیت مهدی معادلات سینمای مرسوم دفاع مقدس را بر هم زده است، فیلمی که با وجود تلاش برخی برای به حاشیه کشاندن آن توانست در میان عموم مخاطبان هم از استقبال خوبی برخوردار شود، نکته اصلی و مهم در موفقیت موقعیت مهدی نگاه و زاویه دید متفاوت اثر به دوران دفاع مقدس و زندگی دو تن از شهیدان بزرگ این دوران است.
حجازی فر در موقعیت مهدی تلاشی بر جنگی بودن فیلم نداشته است، هرچند بخشی از اثر در موقعیت های جنگی و جبهه ها می گذرد اما حجازی فر بیش از این به زندگی معمولی دو شهید پرداخته است، پررنگ بودن نقش خانواده و زیست خانوادگی شهیدان باکری باعث شده تا مخاطب بیش از پیش با کاراکترهای اصلی احساس نزدیکی کند.
موقعیت مهدی به دنبال اسطوره سازی نیست، این فیلم بدون هیچگونه شعاری نشان می دهد که شهیدان دوران دفاع مقدس چه چالشهایی در زندگی شخصی خود داشته اند، از سویی نگاه عارفانه و شاعرانه به عشق در این اثر به شدت موج می زند.
علاوه بر زندگی دو شهید پرداختن به کاراکترهای فرعی هم به خوبی رخ می دهد، به نوعی که یکی از کاراکترهای نوجوان فیلم و شهادت بهترین دوستش مخاطب را روی صندلی سینما میخکوب می کند.
طبیعتا ایجاد کاراکترهای باورپذیر و خط داستانی منسجم از فیلمنامه ای درست نشات می گیرد، مهمترین دلیلی که حجازی فر توانسته به خوبی فضای آن دوران را به تصویر بکشد آن است که وی طبق گفته های خودش و تمام کسانی که در این پروژه همراه بوده اند با موضوعیت دوران دفاع مقدس و شهیدان آن دوران احساس نزدیکی بسیار دارد.
برای حجازی فر موقعیت مهدی صرفا ساخت یک فیلم، اکران و گیشه نیست، وی کاملا با اعتقاد قلبی به سمت ساخت موقعیت مهدی رفته است، اعتقادی که به هیچ وجه سعی ندارد آن را کتمان کند و همواره می گوید که اگر اتفاقی در فیلم افتاده به واسطه همین ارادت بوده است.
کارگردانی حجازی فر هم از جمله نقاط مثبت اثر است، گاها دیده شده که یک فیلمنامه خوب توسط کارگردان به اثری ناامید کننده مبدل شده اما در موقعیت مهدی این نتیجه عکس است، کارگردانی حجازی فر به گونه ای بوده که دکوپاژ، بازی گرفتن از بازیگران و هدایت اتمسفر تاثیرگذاری فیلمنامه را دو چندان کرده و مخاطب را امیدوار می کند که کارگردانی صاحب سبک به سینما اضافه شده است.
موقعیت مهدی از همان ابتدای تولید در دو نسخه تلویزیونی و سینمایی آماده شد، حال نسخه سینمایی اثر در جشنواره فیلم فجر و اکران عمومی موفق عمل کرده و باید منتظر ماند تا دید این پروژه در پخش تلویزیونی به صورت سریال چه بازخوردهایی را به همراه خواهد داشت. فیلمی که در سالهای اخیر جزو نمونه های نادر موفق در سینمای دفاع مقدس بوده و می تواند شروعی بر نگاهی تازه و بدون شعار به آن دوران باشد. میزان
کد مطلب: 122308
 
Share/Save/Bookmark