میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی اقتصاد خبر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۴
 
 
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت خبر داد
تخصیص ۳۰۰ هزار خودرو در هردوره ثبت‌نام سامانه یکپارچه
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: در هر دوره بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو در سامانه یکپارچه خودرو تخصیص می‌یابد و چون برای هر فرد امکان یکبار ثبت‌نام وجود دارد متقاضیان می‌توانند از مزایای این سامانه بهره‌مند شوند.
منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در نشست خبری با عنوان تحلیل عوامل متمرکز سازی تخصیص خودرو گفت: با توجه به راه اندازی سامانه تخصیص یکپارچه خودرو از این پس به جای اینکه خودروسازان هر ۱۵ روز یکبار ۵ تا ۱۰ هزار خودرو به صورت مجزا عرضه کنند و قرعه‌کشی انجام دهند این فرآیند به صورت یک جا در این سامانه انجام می‌شود.
منطقی افزود: به عنوان مثال در این سامانه در یک فرآیند سه ماهه خودرو به مشتریان عرضه می‌شود به این صورت که تمام ظرفیت اعلامی توسط خودروسازان بخش خصوص و دولتی در یک بازه مشخص عرضه می‌شود و متقاضیان خرید خودرو می‌توانند تقاضای خود را در سامانه ثبت کنند و پس از پایان ثبت‌نام قرعه ‌کشی انجام خواهد شد.معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت بیان داشت: با توجه به تجمیع میزان ظرفیت خودروسازان بخش خصوصی و دولتی برای عرضه در هر دوره پیش‌بینی می‌شود در هر دوره بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو تخصیص یابد و چون برای هر فرد امکان یکبار ثبت‌نام وجود دارد بنابراین متقاضیان به راحتی می‌توانند از مزایای این سامانه بهره‌مند شوند.
وی بیان داشت: در مورد خودروسازان انبوه نیز بعضا شاهد بودیم که عرضه به صورت قطره چکانی انجام می‌شود بنابراین در سامانه تخصیص یکپارچه عرضه خودرو این مشکل رفع شده و همه تولیدات خودرو توسط خودروسازان بخش خصوصی و دولتی بصورت یک‌جا عرضه می‌شود و فرآیند عرضه هر سه ماه یکبار اتفاق خواهد افتاد.
وی با بیان اینکه مقرر شده ۵۰ درصد ظرفیت ثبت‌نام در این سامانه به خانواده‌ها و مادران دارای فرزند دوم تخصیص یابد، افزود: با توجه به اطلاعات زیادی که در این شیوه جمع‌آوری می‌شود می‌تواند به‌صورت کاملا هدفمند عمل کرد و بنابراین طرح‌هایی از جمله جوان‌سازی جمعیت را بهتر اجرا کرد.
معاون وزیر صمت اظهار داشت: با کمک مجلس به دنبال این هستیم که اگر فردی خودرویی را با قیمت ۱۶۰ میلیون خریداری و آن را به عنوان مثال به قیمت ۳۰۰میلیون تومان فروخت باید مالیات پرداخت کند.
منطقی اظهار داشت: پیش از این در واردات خودرو فقط دهک‌های پردرآمد جامعه مورد نظر بود و حتی در یک دوره شاهد بودیم که بیشترین تعداد پورشه در دنیا وارد کشور ما شده بود اما در این دوره همه دهک‌های جامعه را مورد نظر قرار داده‌ایم. معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اظهار داشت: با توجه به خلاء تولیدی که وجود دارد واردات خودروهای اقتصادی را در دستور کار قرار دارد به عنوان مثال وقتی پراید حذف شد ۵۰۰ هزار متقاضی داشت و این در حالی بود که هیچ خودرویی جایگزین این خودرو نشد، در حالی که دنیا با روش‌های علمی دقیق محصولی ارزشمند و با قیمت عقلایی تولید و عرضه می‌شود ما هم مطالعاتی در این زمینه انجام داده‌ایم. معاون وزیر صمت اظهار داشت: وظیفه ما این است که خودرو با قیمت مناسب و براساس فناوری روز وارد کنیم زیرا مشکل کنونی ما در خصوص خودرو این است که الان خودروهای ما براساس فناوری روز نیست و دو دهه از فناوری روز دنیا عقب هستیم.
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت درباره قرعه‌کشی خودرو اظهار داشت: براسا قانون جامع دولت الکترونیک باید یک پورتال جامع خودرو را وجود آورد و این موضوع سال ۸۴ مصوب شده بود اما کسی آن را اجرا نکرده بود. هدف از ایجاد این پورتال نیز رضایت مشتری و مبارزه با پولشویی است و لذا با توجه به اینکه ایجاد چنین پورتالی در قانون وجود داشت ما نیز براساس قانون عمل کردیم و اقدام به ایجاد سامانه تخصیص یکپارچه خودرو کردیم. منطقی اظهار درباره تست تصادف خودرو اظهار داشت: قطعه‌سازان ما باید یک سری تجهیزات در سیستم‌های خود ایجاد کنند‌، بنابراین کنسرسیومی ایجاد کرده‌ایم که امکان تست تصادف را در کشور تا ۱۸ ماه آینده یعنی بهمن ۱۴۰۲ فراهم کنیم و در حال تامین زیرساخت‌های لازم هستیم. منطقی اظهار داشت: تولید خودروهای ناقص موجب افت کیفیت خودروهای تولیدی می‌شود بنابراین در نظر داریم تا تولید همراه با عبور مستقیم باشد.
منطقی با بیان اینکه استانداردهای ۸۵ گانه خودروهای ما در سطح بالایی قرار دارد، گفت: بطوریکه می‌توان گفت سطح استانداردهای خودرویی ما در سطح استانداردهای اروپایی است. استانداردهای ما به روز و حتی کمی بالاتر از آن است. معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اظهار داشت: نیاز واقعی خودرو در کشور در شرایط متعادل بین یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار است اما زمانی که خودرو به به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌شود و مردم برای حفظ ارزش پول از آن استفاده می‌کنند نیاز کاذبی ایجاد می‌کند که تقاضا را ۵۰۰ هزار افزایش می‌دهد و به حدود ۲ میلیون دستگاه می‌رسد.
وی درباره با نقدینگی خودروسازان گفت: در سال‌های گذشته شورای عالی اعتبار هر سال مبلغی را در ابتدای سال برای تامین نقدینگی خودروسازان اختصاص می‌داد که این اتفاق سال گذشته برای اولین بار رخ نداد لذا به نظر می‌رسد اگر این منابع مالی برای خودروسازان تامین می‌شود می‌توان به افزایش عرضه خودرو توسط خودروسازان کمک کرد. وی درباره خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی گفت: در زمانی که ما خودرو به ترکیه صادر می‌کردیم ترکیه از ما خواست تا برای خدمات پس از فروش خودروها به تعدادی از نمایندگی‌ها این کشور آموزش لازم داده شود و دستورالعمل‌های لازم و قطعات در اختیار آنها قرار گیرد و با این شرط این کشور اجازه واردات را می‌داد ما هم در نظر داریم همین سیستم را برای خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی اجرا کنیم.
منطقی با اشاره به موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و واقعی شدن قیمت آن اظهار داشت: وزارت صمت تعرفه واردات را کاهش داد یعنی اگر یک قطعه‌ساز بابت واردات ۲۵ درصد تعرفه می‌پرداخت اکنون آن تعرفه کاهش یافته است و کمتر از ۱۰ درصد می‌پردازد لذا با کاهش تعرفه افزایش هزینه‌ها را جبران‌سازی کرده است. وی در پاسخ به این سوال با توجه به اینکه گفته می‌شود واردات خودرو باید منجر به تولید آیا این موضوع به منزله آن است که واردات خودرو توسط تولیدکنندگان انجام خواهد شد، افزود: واردات خودرو باید منجر به تولید شود لذا برای واردکنندگان خودرو سه راه وجود دارد.
کد مطلب: 122606
 
Share/Save/Bookmark