شنبه ۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۸
کد مطلب : 123056
وزیر صمت در پاسخ به سیاست روز:

بر روی سیستم قرعه کشی خودرو فقط نظارت داریم

با عرضه خودرو در بورس مخالف نیستم
بر روی سیستم قرعه کشی خودرو فقط نظارت داریم
وزیر صمت گفت:در سیستم جدید قرعه‌کشی خودرو ما اقدام خاصی را انجام نداده‌ایم، بلکه دو سامانه‌ای که قبلا موجود بود را ادغام کردیم و در مجموع یک سامانه برای ثبت‌نام خودرو قرار دادیم.
سید رضا فاطمی امین دیروز در نشست خبری که در‌نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد در پاسخ به سوال سیاست روز در بحث قرعه‌کشی و اینکه در حالی وزارت صمت متولی انجام قرعه کشی خودرو شده که این امر تلاطم قیمت ها در بازار را به همراه داشته و از طرفی سبب شده باند خودرو موسوم به باند عباس آباد هم از این شرایط سود بیشتری ببرد، اظهارداشت: در سیستم جدید قرعه‌کشی خودرو ما اقدام خاصی را انجام نداده‌ایم بلکه دو سامانه‌ای که قبلا موجود بود را ادغام کردیم و در مجموع یک سامانه برای ثبت‌نام خودرو قرار دادیم. وی در پاسخ به سوال دیگری مورد توقف ناگهانی عرضه دو خودرو در بورس کالا و بخش نامه ای محرمانه در این خصوص بیان داشت: اظهار داشت:‌از یک ماه و نیم قبل با بورس کالا مذاکراتی در اینباره صورت گرفته بود اما روال را جلو بردند نامه یک روز قبل به بورس کالا در مورد توقف عرضه خودرو نیز در واقع یک اتمام حجت بود فاطمی امین اظهار داشت: بورس کالا برای عرضه کالاهای بی‌نام و نشان است من با عرضه خودرو در بورس مخالف نیستم اگر چه این کار حرفه‌‌ای نیست.
وزیر صمت در مورد خودروهای کف پارکینگ‌های خودروسازان اظهار داشت: حدود ۱۷۰ هزار خودرو در کف پارکینگ‌ها موجود بود که در پایان خرداد سال جاری این تعداد به ۴۲ هزار خودرو کاهش یافت که نسبت به ۱۴۳ هزار خودرو کف در سال قبل ۷۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. تولید هم افزایش بسیار مناسبی داشته است. وی به ایجاد نقشه راه در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت:‌اولین کار این است که در صنعت خودرو به یک ثبات برسیم که هم اکنون به آن رسیده‌ایم الان سایپا روزانه ۱۸۰۰ دستگاه خودرو و ایران‌خودرو نیز ۲۶۰۰ دستگاه خودرو در روز تولید می‌کنند و این روند تولید ادامه دارد.

همکاری با روسیه در مبادله قطعات خودرو تندر ۹۰
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هم ما تولیدکننده خودروی ال‌۹۰ بوده‌ایم و هم روسیه این خودرو را تولید می‌کند بنابراین مذاکرات انجام شده تا به عنوان مثال مبادلات قطعات در خصوص چنین خودروهایی انجام شود.
وی به واردات خودرو اشاره کرد و گفت: ما به واردات خودرو به دو دلیل توجه داریم کارکرد اول برای واردات خودرو پُر کردن شکاف عرضه و تقاضا است سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو تولید شد اما برآور ما تقاضای یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو بود. همچنین مدتی است که واردات خودرو انجام نشده ضمن اینکه خودروی فرسوده وجود دارد بنابراین انباشت تقاضا موجب شده تا قیمت بازار با قیمت کارخانه‌ای تا ۱۰۰ درصد افزایش یابد بنابراین یکی از کارکردهای ما برای واردات خودرو این است که با واردات تعدادی خودرو این فاصله قیمت را کاهش دهیم و همچنین تقاضای انباشته شده را پاسخگو باشیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: بر اساس مذاکراتی که با خودروسازان انجام شده امسال برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی سواری،‌وانت و سنگین و تجاری را در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی با بیان اینکه در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید خودرو ۲ درصد کاهش یافته است، گفت:‌البته این کاهش تولید نکته مهمی نیست زیرا در سه ماهه اول امسال ۱۶۷ هزار خودروی کامل تولید شده است در حالی که در سه ماهه سال گذشته ۴۳ هزار خودروی کامل تولید شده بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: این سه پلتفرم خوب قیمت‌هایی بالایی دارند که البته قیمت تندر ۹۰ نسبت به دو مورد دیگر مناسب‌تر است، بنابراین ما باید یک محصول اقتصادی زیر ۱۰ هزار دلار در سبد محصولات داشته باشیم.
وی اظهار داشت: بر این اساس در برنامه واردات خودرو به دنبال آن هستیم که عمده واردات خودرو مربوط به خودروهای کمتر از ۱۰ هزار دلار باشد.
وی با بیان اینکه در میان خودروسازان معتبر اروپایی خودروسازانی وجود دارند که خودروهای با کیفیت زیر ۱۰ هزار دلار تولید می‌کنند گفت:‌قید ما در مورد واردات خودرو انتقال فناوری و دانش، کیفیت مناسب و استاندارد است بنابراین فرقی نمی‌‌کند که خودرو را از چه کشوری وارد کنیم برای ما اهمیت آن است که قیود مورد نظر رعایت شود و همچنین خودروی وارداتی از استاندارد مورد نظر ما برخوردار باشد.

نویسنده: هدی دهقان بذرافشان
https://siasatrooz.ir/vdcenx8zpjh8w7i.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی