رئیسجمهور گفت: اساتید دانشگاه وظیفه دارند پیشرفتهای کشور را هم برای دانشجویان و هم برای عموم جامعه تبیین کنند.
حجتالاسلام سید ابراهیم رئیسی که دیروز در نهمین مقصد از جلسات نظارت ستادی بر دستگاههای اجرایی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفته بود با ارائه گزارشی از سوی وزیر و معاونین، در جریان جزئیات عملکرد یک ساله وزارتخانه قرار گرفت و در ادامه راهکارها و پیشنهاداتی در جهت ارتقا کمی و کیفی فعالیتهای این وزارتخانه ارائه کرد.
رئیس جمهور تلاش در جهت ارتقا علم و اثربخشی آن در حل مسائل و مشکلات کشور را از مهمترین وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد و افزود: امروز کشور ما دارای نظام مسائلی از چالشها و مشکلات مردم و جامعه است که بهترین مرجع برای حل آنها دانشگاه و بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و پژوهشی دانشجویان و اساتید است. رئیسی در ادامه «دانشگاه تراز انقلاب اسلامی» را محل تربیت نیروی انسانی عالِم، دانشمند، امیدوار به آینده کشور و مسئولیتپذیر در حل مشکلات جامعه خواند و تصریح کرد: اگر نگاه به دانشگاه اینچنین باشد و بر اساس نیازهای جامعه راهکار ارائه کند و دانشجو و استاد مجری این راهکار باشند بسیاری از مسائل کشور به سهولت مرتفع خواهد شد.
رئیس جمهور اندیشه حکیمانه را زمینه اجرای حاکمان دانست و با تاکید بر اهمیت نهاد دانشگاه افزود: گاهی برخی از تحقیقات و پژوهشهای انجام شده به رغم غنای علمی به مرحله اجرا و عمل نمیرسد و گرهای از مشکلات کشور باز نمیکند که در این زمینه باید یک بازنگری از سوی وزارت علوم در دانشگاهها صورت گیرد. وی رتبه پانزدهم کمی و کیفی ایران در تولید علمی جهان را دستاوردی افتخارآمیز برای کشور دانست و بر ضرورت تلاش مضاعف در جهت ارتقا این رتبه تاکید کرد.
رئیس جمهور در ادامه ضمن یادآوری مسئله بسیار مهم «افزایش بهرهوری» متناسب با هزینهها، تصریح کرد: بهترین افراد برای سنجش میزان بهرهوری وزارتخانه و دانشگاهها، مدیران وزارت علوم هستند.
رئیسی گفت: عضویت بیش از ۸۰ هزار نفر به عنوان هیئت علمی در دانشگاههای کشور، عدد بسیار بالا و قابل توجهی است اما مهمتر از آن میزان نقشآفرینی آنها در حل مسائل کشور و پیشبرد اهداف دولت در پیشرفت و آبادانی کشور است چرا که اگر دانش دانشمندان ما در کنار بخشهای مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار نگیرد، تحولی رخ نخواهد داد.
وی همچنین لزوم «مدیریت و تصمیمگیری علمپایه» با محوریت وزارت علوم را مورد تاکید قرار داد و افزود: اینکه گفته شد دانشگاه اتاق فکر دولت است شعار یا تعارف نیست، دولت دولتِ تحولگراست و به دنبال کم کردن فاصله وضع موجود و وضع مطلوب است و در این راستا رویکرد و نگاه تحولی، تحول در فرآیندها و تحول نهادی پیشنیاز تحقق این هدف بسیار مهم دولت است.
گنجاندن «واحدهای کارورزی و مهارتآموزی» در دروس دانشگاهی دیگر توصیه مهم رئیس جمهور به وزارت علوم بود که در تشریح آن اظهار داشت: ورزیده شدن و مهارتآموزی عملی دانشجویان در رشتههای مختلف صنعتی، کشاورزی و پزشکی از ضرورتهای امروز دانشگاههاست چرا که دانشمندان ما باید علاوه بر مهارت گفتن و نوشتن بر مهارت در عمل و اجرا هم تسلط داشته باشند.
رئیسی در ادامه با اشاره به اهمیت جذب مدیران و اساتید معتقد به پیشرفت علم و توسعه کشور با نگاه به ظرفیتهای داخلی کشور تصریح کرد: ما در زمینه بهرهگیری از تجربه کشورهای دیگر هیچ محدودیتی نداریم اما نسخههای دیگران را به سهولت نخواهیم پذیرفت بلکه معتقدیم این نسخهها باید توسط کارشناسان داخلی به دقت بررسی و متناسب با منافع ملی درباره آنها تصمیم گیری شود.
رئیس جمهور همچنین اجرای دقیق و به دور از چانهزنی مصوبه ممنوعیت برگزاری دورههای آموزشی در دستگاههای اجرایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با عمل به این مصوبه مهم ضابطهمندی در جذب نیرو را بر سیستم اجرایی و اداری کشور حاکم کنید تا دانشجویان و خانواده آنها همچنان به دانشگاه اعتماد داشته باشند و در عمل عدالت در آموزش و عدالت در جذب را احساس کنند.
وی در ادامه ایجاد صندوق توسعه وزارت علوم با هدف تشویق و پشتیبانی از محققان، تبدیل مؤسسات اعزام دانشجو به مؤسسات جذب دانشجوی خارجی، افزایش چشمگیر پارکهای علم و فناوری و همچنین شرکتهای دانشبنیان را از اقدامات ارزشمند و مؤثر وزارت علوم برشمرد و افزود: در وزارت آموزش و پرورش موضوع تشکیل راهیان پیشرفت برای دانشآموزان و دانشجویان مطرح شد اما «راویان پیشرفت» باید اساتید دانشگاهها باشند.
رئیس جمهور افزود: ریشه پیشرفتهای عظیم کشور از صنایع دفاعی گرفته تا صنعت هستهای و علم و فناوری در دانشگاهها است و اساساً حقد و کینه دشمن از دانشگاه و تلاش برای ایجاد اختلال در این نهاد مهم کشور نیز از همین مسئله نشأت میگیرد لذا اساتید دانشگاه وظیفه دارند پیشرفتهای کشور را هم برای دانشجویان و هم برای عموم جامعه تبیین کنند.
تلاش در جهت شکستن تحریمهای علمی توسط دانشمندان کشور و لزوم اجرای اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیگر توصیههای رئیسی به مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود.
حجتالاسلام سید ابراهیم رئیسی که دیروز در نهمین مقصد از جلسات نظارت ستادی بر دستگاههای اجرایی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفته بود با ارائه گزارشی از سوی وزیر و معاونین، در جریان جزئیات عملکرد یک ساله وزارتخانه قرار گرفت و در ادامه راهکارها و پیشنهاداتی در جهت ارتقا کمی و کیفی فعالیتهای این وزارتخانه ارائه کرد.
رئیس جمهور تلاش در جهت ارتقا علم و اثربخشی آن در حل مسائل و مشکلات کشور را از مهمترین وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد و افزود: امروز کشور ما دارای نظام مسائلی از چالشها و مشکلات مردم و جامعه است که بهترین مرجع برای حل آنها دانشگاه و بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و پژوهشی دانشجویان و اساتید است. رئیسی در ادامه «دانشگاه تراز انقلاب اسلامی» را محل تربیت نیروی انسانی عالِم، دانشمند، امیدوار به آینده کشور و مسئولیتپذیر در حل مشکلات جامعه خواند و تصریح کرد: اگر نگاه به دانشگاه اینچنین باشد و بر اساس نیازهای جامعه راهکار ارائه کند و دانشجو و استاد مجری این راهکار باشند بسیاری از مسائل کشور به سهولت مرتفع خواهد شد.
رئیس جمهور اندیشه حکیمانه را زمینه اجرای حاکمان دانست و با تاکید بر اهمیت نهاد دانشگاه افزود: گاهی برخی از تحقیقات و پژوهشهای انجام شده به رغم غنای علمی به مرحله اجرا و عمل نمیرسد و گرهای از مشکلات کشور باز نمیکند که در این زمینه باید یک بازنگری از سوی وزارت علوم در دانشگاهها صورت گیرد. وی رتبه پانزدهم کمی و کیفی ایران در تولید علمی جهان را دستاوردی افتخارآمیز برای کشور دانست و بر ضرورت تلاش مضاعف در جهت ارتقا این رتبه تاکید کرد.
رئیس جمهور در ادامه ضمن یادآوری مسئله بسیار مهم «افزایش بهرهوری» متناسب با هزینهها، تصریح کرد: بهترین افراد برای سنجش میزان بهرهوری وزارتخانه و دانشگاهها، مدیران وزارت علوم هستند.
رئیسی گفت: عضویت بیش از ۸۰ هزار نفر به عنوان هیئت علمی در دانشگاههای کشور، عدد بسیار بالا و قابل توجهی است اما مهمتر از آن میزان نقشآفرینی آنها در حل مسائل کشور و پیشبرد اهداف دولت در پیشرفت و آبادانی کشور است چرا که اگر دانش دانشمندان ما در کنار بخشهای مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار نگیرد، تحولی رخ نخواهد داد.
وی همچنین لزوم «مدیریت و تصمیمگیری علمپایه» با محوریت وزارت علوم را مورد تاکید قرار داد و افزود: اینکه گفته شد دانشگاه اتاق فکر دولت است شعار یا تعارف نیست، دولت دولتِ تحولگراست و به دنبال کم کردن فاصله وضع موجود و وضع مطلوب است و در این راستا رویکرد و نگاه تحولی، تحول در فرآیندها و تحول نهادی پیشنیاز تحقق این هدف بسیار مهم دولت است.
گنجاندن «واحدهای کارورزی و مهارتآموزی» در دروس دانشگاهی دیگر توصیه مهم رئیس جمهور به وزارت علوم بود که در تشریح آن اظهار داشت: ورزیده شدن و مهارتآموزی عملی دانشجویان در رشتههای مختلف صنعتی، کشاورزی و پزشکی از ضرورتهای امروز دانشگاههاست چرا که دانشمندان ما باید علاوه بر مهارت گفتن و نوشتن بر مهارت در عمل و اجرا هم تسلط داشته باشند.
رئیسی در ادامه با اشاره به اهمیت جذب مدیران و اساتید معتقد به پیشرفت علم و توسعه کشور با نگاه به ظرفیتهای داخلی کشور تصریح کرد: ما در زمینه بهرهگیری از تجربه کشورهای دیگر هیچ محدودیتی نداریم اما نسخههای دیگران را به سهولت نخواهیم پذیرفت بلکه معتقدیم این نسخهها باید توسط کارشناسان داخلی به دقت بررسی و متناسب با منافع ملی درباره آنها تصمیم گیری شود.
رئیس جمهور همچنین اجرای دقیق و به دور از چانهزنی مصوبه ممنوعیت برگزاری دورههای آموزشی در دستگاههای اجرایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با عمل به این مصوبه مهم ضابطهمندی در جذب نیرو را بر سیستم اجرایی و اداری کشور حاکم کنید تا دانشجویان و خانواده آنها همچنان به دانشگاه اعتماد داشته باشند و در عمل عدالت در آموزش و عدالت در جذب را احساس کنند.
وی در ادامه ایجاد صندوق توسعه وزارت علوم با هدف تشویق و پشتیبانی از محققان، تبدیل مؤسسات اعزام دانشجو به مؤسسات جذب دانشجوی خارجی، افزایش چشمگیر پارکهای علم و فناوری و همچنین شرکتهای دانشبنیان را از اقدامات ارزشمند و مؤثر وزارت علوم برشمرد و افزود: در وزارت آموزش و پرورش موضوع تشکیل راهیان پیشرفت برای دانشآموزان و دانشجویان مطرح شد اما «راویان پیشرفت» باید اساتید دانشگاهها باشند.
رئیس جمهور افزود: ریشه پیشرفتهای عظیم کشور از صنایع دفاعی گرفته تا صنعت هستهای و علم و فناوری در دانشگاهها است و اساساً حقد و کینه دشمن از دانشگاه و تلاش برای ایجاد اختلال در این نهاد مهم کشور نیز از همین مسئله نشأت میگیرد لذا اساتید دانشگاه وظیفه دارند پیشرفتهای کشور را هم برای دانشجویان و هم برای عموم جامعه تبیین کنند.
تلاش در جهت شکستن تحریمهای علمی توسط دانشمندان کشور و لزوم اجرای اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیگر توصیههای رئیسی به مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود.