جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۶
کد مطلب : 125885

سامانه تشخیص مالیات بر عایدی سرمایه و تاثیر آن بر بازار خودرو

سامانه تشخیص مالیات بر عایدی سرمایه و تاثیر آن بر بازار خودرو
یکی از مباحثی که در مجلس، دولت و محافل کارشناسی مورد توجه قرار گرفته و مباحث بسیاری در باب آن صورت می گیرد، مسئله مالیات بر عایدی سرمایه است.عایدی سرمایه به میزان افزایش ارزش قیمت فروش یک دارایی نسبت به قیمت خرید آن گفته می‌شود؛ بنابراین مالیات بر عایدی سرمایه، مالیاتی است که بر عایدی حاصل از نقل و انتقال (خرید و فروش) دارایی‌های سرمایه‌ای شامل انواع دارایی منقول یا غیرمنقول و مشهود یا نامشهود وضع می‌شود. به‌گزارش سیاست روز و به نقل از اقتصادخودرو-یکی از مباحثی که در مجلس، دولت و محافل کارشناسی مورد توجه قرار گرفته و مباحث بسیاری در باب آن صورت می گیرد، مسئله مالیات بر عایدی سرمایه است.عایدی سرمایه به میزان افزایش ارزش قیمت فروش یک دارایی نسبت به قیمت خرید آن گفته می‌شود؛ بنابراین مالیات بر عایدی سرمایه، مالیاتی است که بر عایدی حاصل از نقل و انتقال (خرید و فروش) دارایی‌های سرمایه‌ای شامل انواع دارایی منقول یا غیرمنقول و مشهود یا نامشهود وضع می‌شود. در واقع مالیات بر عایدی سرمایه از سود خرید و فروش ملک، خودرو، ارز و طلا اخذ می‌شود و برخلاف دیگر مالیات‌ها اخذ آن براساس فرد محوری است و شامل مبلغ فروش منهای مبلغ خرید، کسر درصد تورم و محاسبه ضریب می‌شود. یکی از کالاهایی که در این عرصه مورد توجه قرار گرفته است خودرو است. خودرو که زمانی به عنوان یک وسلیه مصرفی شناخته می شد در سالهای اخیر با توجه به التهاب های بازار و دلال بازی ها به کالای سرمایه ای مبدل شده است که از یک سو استفاده کنندگان اصلی آن دسترسی آسانی به آن ندارند و از سوی دیگر سوداگران با سوء استفاده از شرایط موجود درآمدهای کلانی را به جیب می زنند. با توجه به این شرایط و با عنایت به آنچه در باب اهداف طرح مالیات بر عایدی سرمایه مطرح است تحقق این امر در بازار خودرو می تواند پیامدها و نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. بند (ب) حاکی از آن است که وسیله نقلیه موضوع بند (۲) ماده(۴) این قانون، دارای پلاک شخصی و متعلق به اشخاص غیرتجاری بالای ۱۸ سال که دوره تملک آن بیش از دو سال باشد و تنها «وسیله نقلیه دارای پلاک شخصی» متعلق به وی باشد. با توجه به این بند یکی از نتایج چنین مالیاتی می تواند کاهش دلالی و بازار سیاه خودرو با توجه به هزینه بر بودن آن باشد. در همین حال این مسئله گرایش و تمایل غیر مصرف کنندگان به ثبت نام در صف خریداران خودرو همچون سامانه یکپارچه را کاهش داده و در نتیجه افزایش شانس خریداران واقعی با کاهش تقاضای کاذب به همراه دارد. تاثیر واگذاری سایپا و ایران خودرو روی بازار سرمایه نکته مهم آن است که امروز خودرو به یک کالای سرمایه ای مبدل شده است که نتیجه آن نیز سوء استفاده دلالان و البته برخی خودروسازان نظیر خودروسازان بخش خصوصی شده است که بر اساس گزارش شورای رقابت رقمی بالغ بر ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان گران فروشی در قیمت گذاری محصولاتشان در کارخانه دارند که باید تعدیل نمایند. راهکار مقابله با این وضعیت حرکت به سمت خروج خودرو از کالای سرمایه ای به سمت کالای مصرفی است که مالیات مذکور می تواند تا حدودی در این زمینه ایفای نقش داشته باشد، به ویژه اینکه از فواید این طرح واقعی شدن تقاضای مردمی به دور از هیجانات و خرید و فروش های سرمایه ای می باشد. در همین حال یکی از نقاط ضعف امروز بازار خودرو نبود شفافیت در باب خرید و فروش و حاضران در این بازار است حال آنکه طرح ماليات بر عايدي سرمايه كمك به شفاف سازي خريد و فروش ها و تفكيك دلالان از مصرف کننده واقعی می کند. مالیات بر عایدی سرمایه یکی از پایه‌های مالیاتی است که بیش از ۱۰۰ سال است در بسیاری از کشور‌ها اجرایی شده و در سال ۲۰۲۱ در دست‌کم ۱۴۲ کشور مورد استفاده قرار گرفته است. نکته آنکه در پایان اینکه جامعه هدف این طرح زیر ۵ درصد است و آن هم افرادی که صرفاً در حال سوداگری هستند و از این سوداگری درآمد کسب می‌کنند و هیچ فعالیت مولدی ندارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی کشورها نرخ مالیات بر عایدی سرمایه برای اشخاص حقیقی و شرکت‌ها متفاوت است و در برخی دیگر نیز نرخ این مالیات (برای عوائد کوتاه مدت) همان نرخ مالیات بر درآمد شخصی (اشخاص حقیقی) است. البته ذکر این نکته ضروری است که عایدی سرمایه اصولاً بخشی از درآمد افراد است و به همین دلیل در کشورهایی که نظام مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی از نوع جمع درآمد را اجرایی می‌کنند، معمولاً عایدی سرمایه‌ای نیز به عنوان یکی از منابع درآمدی در اظهارنامه مالیات بر جمع درآمد شخصی از سوی مؤدی اظهار می‌شود. با این حال برخی کشورها، برای پیگیری اهداف مذکور، نرخ‌های متفاوتی برای این نوع مالیات دارند. به هر تقدیر در باب این نوع مالیات و طرح ارائه شده می توان گفت که اجرای صحیح و دقیق این طرح می تواند در حوزه خودرو کارکردهای بسیاری داشته باشد و به نوعی مصرف کننده حقیقی را از دلالان و سوداگران جدا نماید. البته باید در نظر داشت که این قانون باید چنان اجرا شود که در نهایت با دور زدن دلال ها و فشار بر مصرف کننده عادی که به ناچار پیش از بازده زمانی ۲ ساله مجبور به فروش خودور خود می گردد نشود. با تمام این تفاسیر قطعا اجرایی سازی این طرح مؤلفه ای در ایجاد ثبات در بازار خودرو می باشد که در کنار اراده خودروسازانی همچون سایپا و ایران خودرو برای افزایش تولید می تواند مؤلفه ای برای سامان دادن به بازار آشفته خودرو باشد. کامیار زین العابدینی
https://siasatrooz.ir/vdcg7n9qnak9x74.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی