جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲
کد مطلب : 125443
سفره خالی «سیما»‌ در جشن‌های پربرکت شعبان

جشن و عزا یکی است!

مردم هنوز تفاوت بین روز عید مذهبی با روز عزاداری را در برنامه‌های صدا و سیما تشخیص نداده‌اند، چرا که تشحیص دادنی هم نیست، در روز عید بزرگی چون میلاد حضرت مهدی (عج) و هر عید مذهبی دیگر، مولودی با صدای مداحان پخش می‌کنند که اگر چشم‌ها را ببنیدم، با سینه زنی تفاوتی ندارد،‌صدا و سیما برای اعیاد مذهبی کم کاری می‌کند اما برای عزاداری‌ها سعی می‌کند تا با پخش مراسم عزاداری در همه شبکه‌های پر قدرت وارد شود.اما آیا نباید تفاوتی میان مراسم عید و جشن با مراسم عزاداری وجود داشته باشد؟
قطعاً مردم در این روزهای سخت،‌چشم ایمد به امام حاضر و ناظر خود دارند و در روز میلاد مهدی موعود،‌حتی با جشن و شادی در کوچه و خیابان‌ها و پخش برنامه‌های شد و تأثیر گذار از صدا و سیما،‌روحیه بهرتی پیدا خواهند کرد.
با وجودی که بر پر شور و پر بار برگزار کردن جشن‌های مذهبی تأکید شده اما می‌بینیم هر بار که میلاد ائمه می‌رسد، در این زمینه با کم کاری روبرو هستیم. افکار عمومی هم نسبت به این اتفاق ناخرسند است اما متولیان فرهنگی کشور هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که باید در روزهایی چون نیمه شعبان برنامه‌های شاد تولید و پخش شود.
مهر در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته، تلویزیون در حالی نیمه شعبان را پشت سر گذاشت که تقریباً همه شبکه‌ها غیر از پخش برنامه‌های روتین خود طراحی ویژه‌ای برای برنامه‌های تخصصی و حتی سرگرم ‌کننده در این عید بزرگ نداشت.
تلویزیون این روزها در تدارک تولید و آماده سازی برنامه‌های ویژه آغاز سال ۱۴۰۲ است. به‌خصوص که این بار دو مناسبت مهم با هم عجین شده‌ است هم نوروز و هم رمضان که هر یک ویژه برنامه‌های خاص خود را هم می‌طلبد و این روزها تلویزیون احتمالاً همه تلاش و انرژی خود را برای برنامه‌ریزی این ایام صرف می‌کند. با این حال حتماً هر مناسبتی در تلویزیون توجه و تمرکز خود را می‌طلبد. به ویژه که این مناسبت‌ها با مهمترین تفکرات و حتی اعتقادات فکری شیعی پیوند خورده باشد.
نیمه شعبان صرفاً یک عید و مناسبت روتین نیست و انتظار این بود که شبکه‌های مختلف سیما هم‌راستا با شوروحال مردم که در کوچه و خیابان هم انعکاس داشت، توجه ویژه‌ای به این مناسبت داشته باشند؛ از تولید برنامه‌های جدی و گفتگومحور که معمولاً در شبکه چهار سیما و قرآن می‌توان پیگیر آنها بود تا برنامه‌هایی با فضایی اجتماعی‌تر و حتی سرگرم‌کننده که می‌توانست منجر به تنوع کنداکتور دیگر شبکه‌های سراسر شود.
به رغم این انتظارات اما طی ۴۸ ساعت گذشته دریغ از یک اتفاق ویژه بر روی آنتن سیما! هر شبکه در شب نیمه شعبان سراغ همان برنامه‌های روتین خود رفت. مثلاً شبکه سه برنامه‌های «اعجوبه‌ها» و «حسینیه معلی» را به پخش رساند که این شب‌ها دو برنامه پربیننده این شبکه هم هست. «اعجوبه‌ها» با اجرای حامد سلطانی فضایی مفرح برای خانواده‌ها و کودکان شأن دارد که در برنامه شرکت می‌کنند و شیرینی حضور کودکان در برنامه برای مخاطب هم جذاب است. «حسینیه معلی» هم همزمان با اعیاد شعبانیه روی آنتن رفت و در فصل جدید تغییراتی هم در مجری و کارشناسان مداح به همراه داشت.
با این حال پخش این برنامه در شب نیمه شعبان با حاشیه‌هایی هم همراه بود و واکنش‌هایی بیشتر منفی به حضور دو روحانی که قرار بود کودکان را با جشن تکلیف آشنا کنند دریافت کرد. ۲ روحانی که تلاش کردند فضایی شاد و سرگرم‌کننده برای آموزش‌های مذهبی و آئینی فراهم کنند اما شوخی‌های آنها بازتابی منفی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد.
شبکه‌های دیگر سیما هم هر یک با برنامه‌ها و مسابقه‌های روتین این شب را پیش بردند. شبکه دو سیما سریال شبانه «حبیب» را به پخش رساند و برنامه «سندباد» را با طراحی عیدانه روی آنتن برد، با همان مهمانانی که با رویکرد روتین برنامه دعوت می‌شوند.
شبکه نسیم هم با همین رویکرد یکی از برندهای خود را رونمایی کرد. «کودک شو» که فصل جدید آن از نیمه شعبان روی آنتن رفت و نکته ویژه آن هم این بود که بعد از مدتی که حمید گودرزی اجرای این برنامه را به عهده گرفته بود پژمان بازغی دوباره به برنامه بازگشت.
با این حال در این برنامه‌های روتین کمتر به شکل مستقیم، بخش یا آیتم ویژه‌ای برای میلاد حضرت صاحب الزمان (عج) طراحی شده بود و گویی تلویزیون به آسانی از یکی از مهمترین اعیاد شیعیان عبور کرد.
یکی از رویکردهای سیما در این یکی دو شب نمایش تصاویری از جمکران، حرم امام حسین (ع) و سایر حرم‌های مطهر و حتی خیابان‌های تهران و شهرستان‌ها بود که با یک عنوان سراسری «جشن محله ها» روی آنتن رفت.
در این تصاویر که بیشتر با پخش زنده همراه بود از خوانندگان هم دعوت می‌شد و به جشن‌هایی که در گوشه و کنار شهر و کشور بر پا شده بود اشاره داشت تا در این مورد هم تنها پنجره‌ای به‌سوی شور و حال خود مردم باز کند و به مدد همان شور و حال مردم رنگ و لعابی به ویترین عیدانه خود بدهد.
تلویزیون در حالی جشن نیمه شعبان را با دستانی خالی پشت‌سر گذاشت که حالا چالشی جدی‌تر برای ایام نوروز و رمضان پیش روی خود دارد؛ آیا قرار است شاهد اوج‌گیری تولیدات مناسبتی سیما در نوروز و رمضان پیش رو باشیم؟
https://siasatrooz.ir/vdcgtn9qwak9xt4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی