?>?> رتبه‌بندی معلمان را با خون دل دنبال کردیم | سیاست روز
دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲
کد مطلب : 123644
قالیباف در اجلاس رؤسای آموزش و پرورش:

رتبه‌بندی معلمان را با خون دل دنبال کردیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رتبه‌بندی معلمان را با خون دل دنبال کردیم، در دولت قبل با فراز و نشیب زیادی مواجه بودیم ولی با آغاز دولت سیزدهم و هماهنگی بهتر، این قانون اجرایی شد.
به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در سومین روز اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: امروز فرصت مناسبی برای خدا قوت گفتن به یکایک فعالان آموزش و پرورش است که با جمعی از نمایندگان مجلس در این جمع گرم و صمیمی هستیم. وی با اشاره به اینکه جمع آموزش و پرورش جمعی فرهیخته است، عنوان کرد: با همه وجود ایمان دارم و بر این باور هستم که راه تحول و قوی شدن ایران، فقط و فقط در دستان فعالان آموزش و پرورش است و هرگز اینگونه نیست که این حرف را صرفاً در جمع شما بگویم یا درباره آن تعارف کنم.
قالیباف بیان کرد: درباره نقش آموزش و پرورش در تحول تئوری‌پردازی نمی‌کنم؛ بلکه آن را با استفاده از تجربه و باور میدانی، با نگاه از پایین‌ترین سطوح به موضوعات و تجربه بالاترین سطوح راهبردی در طول چند دهه می‌گویم و همچنین با نگاهی منطقی و ترکیبی از حکمت نظری و حکمت عملی به موضوع می‌پردازم.
وی با اشاره به اینکه جنبه‌های سطح عملیاتی این موضوع را، در جمع معلمان و در حضور وزیر آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر عنوان کرده‌است، اظهار کرد: وقتی از کشوری حرف می‌زنیم باید بدانیم چه چیزی ضامن استقلال آن است؛ به ویژه کشوری همچون ایران که بر پایه نظریه و اندیشه سیاسی برخاسته از فقه سیاسی امام خمینی (ره)، یعنی نظریه ولایت فقیه و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند و این موضوع محیط داخلی و خارجی متفاوتی با دیگر کشورها برای ما رقم می‌زند.
رئیس مجلس عنوان کرد: وقتی حرف از استقلال می‌زنیم باید مؤلفه‌های خاصی در کشور داشته باشیم. کشوری می‌تواند بگوید مستقل است که بتواند مولد و تولیدکننده باشد؛ کشور برای مستقل بودن باید تولیدکننده قدرت، ثروت و معرفت باشد.
وی اضافه کرد: برای آنکه اصلاح لازم در این زمینه را انجام دهیم نیازمند یک تصمیم جهادی هستیم؛ به تعبیری «جهاد تصمیم» است که این اصلاح را رقم می‌زند. باید شجاعانه بایستیم و تصمیم بگیریم، در غیر این صورت در همین گردابی که هستیم باقی خواهیم ماند.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز همه بدون شک قبول داریم که معیشت اولویت ما است و همه باید به آن توجه کنیم، همانطور که در تلاش هستیم این حوزه را سر و سامان دهیم. باید توجه داشته باشیم که اولویت امروز ما حتماً معیشت است؛ اما ضرورت امروز و اولویت فردای ما «تربیت» است.
قالیباف تأکید کرد: نباید در یک معامله سراسر باخت قرار بگیریم و تربیت را بدهیم تا معیشت را بگیریم. آنچنان که زمان از دست می‌رود و هرگز به عقب برنمی‌گردد، سرمایه‌های عظیم انسانی را از دست می‌دهیم و جبران آن هیچ وقت برای ما ممکن نخواهد بود؛ در این گرداب نسل و نسل‌های کشور را از دست می‌دهیم.
قالیباف تصریح کرد: اگر می‌خواهیم اصلاحات لازم را انجام دهیم، ناگزیر هستیم که نگاهی سیستمی، عمومی و باز داشته باشیم و با «مدیریت سایبرنتیک نسل سومی» اقدام کنیم تا سرمایه‌های مادی که به زحمت آنها را به دست می‌آوریم به چاه رها شده سیستم بروکراسی نریزیم و این‌طور نشود که نتوانیم خروجی لازم را از آن بگیریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اینکه چگونه با نگاه سیستمی عمومی باز و با مدیریت سایبرنتیکی نسل سوم قادر هستیم با ستادی بسیار قوی، ولی کوچک و چابک از مرکزیت، مستقیماً تک تک مدارس را مورد توجه قرار دهیم، بحث مفصلی است که ساعت‌ها می‌توان در مورد آن بحث کرد.
وی افزود: باید بدانیم که جز معلم و مدرسه در حوزه آموزش و پرورش، سایرین اصالتی ندارند؛ اصالت در آموزش و پرورش، مدرسه و معلم است. همانطور که در مجلس بارها به دوستان و مشاوران گفته‌ام که در مجلس شورای اسلامی، اصالت با نماینده است و دیگران ذیل این اصالت تعریف می‌شوند؛ سایرین باید کمک کنند که نماینده کار خود را به درستی انجام دهد و تصمیم درست بگیرد؛ امروز نیز در آموزش و پرورش اینگونه است.
قالیباف در رابطه با موضوع رتبه‌بندی معلمان بیان کرد: قانون رتبه‌بندی معلمان را با خون دل دنبال کردیم. در زمان دولت قبلی با فراز و نشیب زیادی در این باره مواجه بودیم، به لطف خدا دولت سیزدهم روی کار آمد و کارها با هماهنگی خوب و بهتری پیگیری شد. علیرغم همه مشکلاتی که در حوزه مسائل مالی و پولی داشتیم، قانون رتبه‌بندی اجرایی شد و به سمت تکمیل پیش می‌رود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه رتبه‌بندی هدف نهایی نیست، گفت: رتبه‌بندی باید این فرصت را فراهم کند که به سمت کیفیت و عدالت آموزشی برویم. البته نمی‌خواهم دوگانه کیفیت و عدالت آموزشی ایجاد کنم و این دو را مقابل یکدیگر قرار دهم؛ چرا که معتقدم کیفیت و عدالت مکمل هم و لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
وی بیان کرد: کیفیت آموزش حتماً از راه برقراری عدالت آموزشی امکان پذیر است و از هر راه دیگری که برویم آن راه خطا است. نباید چنین دوگانه‌ای ایجاد کنیم، اما متأسفانه گاهی شاهد ایجاد چنین نگاهی از سوی برخی بوده‌ایم.
قالیباف گفت: به وزیر آموزش و پرورش و همه زحمت‌کشان عرصه ستادی و برنامه‌ریزی این حوزه می‌گویم که در مجلس شورای اسلامی برای ایجاد سیستم عمومی باز، اجرای مدیریت سایبرنتیکی نسل سوم و تحقق سند تحول هر قانون و پشتیبانی و اختیاری که نیاز باشد انجام خواهیم داد و لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد. البته سند تحول بر زمین مانده و بیش از ۱۰ سال از آن می‌گذرد؛ می‌توان گفت این سند کهنه شده و شاید نیاز به تجدید نظر داشته باشد، ولی با این حال باید محتوای آن مورد توجه قرار بگیرد.
https://siasatrooz.ir/vdchkxnzk23ni-d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی