يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱
کد مطلب : 125039
حال آموزش و پرورش خوب نیست

دانش آموزان مرغ عزا و عروسی

دانش آموزان مرغ عزا و عروسی
تعطیلات وقت و بی وقت مدارس دانش آموزان را دچار رخوت و تنبلی کرده و درس خواندن در خانه با شاد هم کار آمد نبوده است،چه باید کرد؟
کرونا می‌آید مدارس تعطیل، هوا سرد می‌شود، مدارس تعطیل،‌گرم می‌شود مدارس تعطیل،‌ هوا آلوده می‌شود باز هم مدارس تعطیل، حتی اغتشاش و آشوب هم مدارس و دانشگاه‌ها را به تعطیلی می‌کشاند و این اتفاقات و سپس تصمیماتی که پس از آن گرفته می‌شو، به پایه آموزشی دانش آموزان و دانشجوها ضربه وارد می‌کند. از آغاز سال تحصیلی مدارس تاکنون دانش آموزان تنها ۴۰ روز مدرسه رفته‌اند و مابقی غیر حضوری برگزار شده است. چنین وضعیتی با اتصال به تعطیلات قبلی به دلیل کرونا عمق پس رفت آموزش در مدارس را بیشتر می‌کند.
هر چه هست اتفاق خوبی نست و سطح سواد دانش آموزان و دانشجویان بسیار کاهش می‌یابد و در مقاطع بالاتر با مشکل روبرو می‌شوند. آیا گروه دیگری در جامعه وجود ندارد که تعطیل شود؟ با توجه به این که تعطیلی مدارس در شرایط آلودگی هوا تأثیری در کاهش آن نداشته است.
در همین زمینه مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به شدت برای وضعیت تعطیلی مدارس شهر تهران نگرانیم، گفت: از ابتدای تعطیلات تاکنون مکاتبات متعدد محرمانه‌ای داشته و با مراجع ذیصلاح درباره تبعات تعطیلی مدارس گفت‌وگو کردیم.
دانش‌آموزان در شرایطی وارد ماه بهمن شدند که تمام ماه گذشته (دی) و چند هفته‌ای از ماه‌های قبلتر را هم به مدرسه نرفتند!
کارشناسان بسیاری ادامه تعطیلی مدارس را در نهایت به ضرر دانش‌آموزان می‌دانند و اُفت تحصیلی تا سال‌ها همراه آنها خواهد بود به ویژه اگر آموزش و پرورش برنامه دقیقی برای جبران این تعطیلات نداشته باشد.
محمد محمدی؛ مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با تسنیم درباره تبعات ادامه‌دار شدن تعطیلی مدارس برای دانش‌آموزان اظهار کرد: عمیقاً نگران وضعیت تعطیلی مدارس هستیم! در شهر تهران با کوچکترین سرما یا آلودگی مدارس را تعطیل می‌کنند که این وضعیت برای دانش‌آموزان دبستانی مشکلات جدی ایجاد می‌کند.
وی افزود: دانش‌آموز دبستانی اگر چند روز تعطیل باشد، هنگامی که به مدرسه مراجعه می‌کند، معلم دوباره باید دانش‌آموزان را آماده کند و ادامه‌دار شدن تعطیلات، خانواده‌ها را نیز با مشکلات متعددی مواجه کرده است.
محمدی متذکر شد: به شدت برای وضعیت مدارس شهر تهران نگران هستیم چرا که دانش‌آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی، یادگیری کامل ندارند و از ابتدای تعطیلات تاکنون مکاتبات متعدد محرمانه‌ای داشته و با مراجع ذیصلاح گفت‌وگو کردیم و منتظر توجه آنان به آموزش و تربیت دانش‌آموزان هستیم.
مدیر‌کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به دنبال تعطیلی مدارس، دانش‌آموزان به لحاظ آموزشی، تربیتی و جسمی به شدت در حال آسیب دیدن هستند و باید برای بهبود این وضعیت تدبیری اندیشیده شود. وی درباره جبران تعطیلی مدارس متذکر شد: آماده برگزاری کلاس‌های جبرانی تحت هر شرایطی هستیم اما اکثر مواقع، روزهای پنجشنبه را نیز تعطیل اعلام می‌کنند و کل هفته تعطیل است!
محمدی تصریح کرد: تعطیلی مدارس تنها و نخستین راه حل رفع آلودگی هوا نیست و وقتی مدارس را تعطیل می‌کنیم، تأثیری بر روی آلودگی هوا ندارد حتی اگر تعطیلی‌ها برای حفظ سلامت دانش‌آموزان باشد تبعات روانی و مادی تعطیلی مدارس بسیار بیشتر است.
معاون وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره گفت: هیچ تحقیق منسجمی درخصوص میزان مصونیت دانش‌آموزان غیرحضوری شده از عواقب عدم حضور در فضای مدرسه و کلاس درس به انجام نرسیده است بنابراین باید به فکر آسیب‌های جدی‌تر به کودکان در تعطیلی‌ها باشیم.
اصغر باقرزاده اظهار کرد: هزینه‌های دور شدن دانش‌آموزان از فضای تعاملی مدرسه به بهانه‌های مختلف، به مراتب عواقبی سنگین‌تر از هزینه جرم مندرج در قانون حمایت از کودکان دارد.
وی افزود: مدرسه «کانون فرهنگی محله» به دلیل کنترل آلودگی هوا یا در امان ماندن دانش‌آموزان از آسیب‌های هوای آلوده، همچنان تعطیل می‌شود در حالی که آسیب‌های اجتماعی، عاطفی، روحی و احتمالاً اخلاقی عدم حضور آنها در مدرسه، بسیار بیشتر و غیرقابل جبرانتر است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: براساس قانون حمایت از حقوق کودکان، پدر و مادر، معلم، مدیر و هر فردی که با کودکان در ارتباط باشد و شاهد در معرض آسیب قرار گرفتن آنان باشد، بتواند مانع شود و کاری انجام ندهد مجرم شناخته شده و جرائمی برای او درنظر گرفته می‌شود.
باقرزاده بیان کرد: دور کردن دانش‌آموزان از فضای تعاملی و جمعی مدرسه و قرار دادن آنها در معرض آسیب‌های انکارناپذیر فضای باز مجازی در دادگاه وجدان همه ما جرمی سنگین‌تر از جرم مندرج در قانون حمایت از کودکان به حساب می‌آید. مسئولان آموزش و پرورش در تلاش هستند نهادهای تصمیم گیر مربوط را متقاعد کنند تعطیلی مدرسه نباید اولین راه حل برای رفع هر نوع مشکل اجتماعی و محیط زیستی باشد و این تعطیلی‌ها باید به کمترین میزان خود برسد.
وی گفت: هیچ تحقیق منسجمی درخصوص میزان مصونیت دانش‌آموزان غیرحضوری شده از عواقب عدم حضور در فضای مدرسه و کلاس درس به انجام نرسیده است بنابراین باید به فکر آسیب‌های جدی‌تر به کودکان در تعطیلی‌ها باشیم.
https://siasatrooz.ir/vdchxmnzw23nivd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی