چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۱
کد مطلب : 125698

این سینما مخاطب دارد، اما نیم‌بها

یکی از نکات قابل توجه در گیشه سینما در سال ۱۴۰۲ اختلاف معنادار میزان مخاطب در روزهای نیم‌بها با روزهای عادی هفته است،‌ برای مثال سینما در آخر هفته گذشته که در روز‌های تمام‌بها سینما بیشترین مخاطب را داشته است، در دو روز تنها ۱۵۳ هزار نفر مخاطب داشته که این میزان در مقایسه با استقبال ۱۹۸ هزار نفری در یک روز و در سه‌شنبه نیم‌بها اختلاف بسیار زیادی دارد.
بر اساس اطلاعات سمفا، در روز سه شنبه ۱۹۸ هزار و ۸۰۰ نفر برای دیدن فیلم‌های اکران عید نوروز و عیدفطر و نیز فیلم‌های باقی‌مانده از اکران ۱۴۰۱، در سراسر کشور به سینما رفته‌اند که از این میزان تعداد ۱۸۶ هزار و ۷۱۱ نفر مخاطب آثار اکران شده در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند. این میزان مخاطب بعد از دوران رکود سینما در دوره شیوع ویروس کرونا بی‌سابقه بوده و به‌نوعی یک رکورد برای سینما به‌حساب می‌آید. فیلم‌های اکران ۱۴۰۲ در این روز با بلیت نیم‌بها نزدیک ۵ میلیارد تومان (۴۸,۸۳۵,۰۹۵,۰۰۰ تومان) فروش داشته است و مابقی رقم استقبال مربوط به فیلم‌های مانده از اکران ۱۴۰۱ خط استوا، ملاقات خصوصی، بخارست و… است، به طوری که جمع رقم فروش در ۲ هزار و ۸۲۸ سانس به رقم ۵ میلیارد و ۲۱۳ میلیون تومان رسید. در این بازه یک روزه سینمایی «فسیل» در صدر فروش قرار داشته و آثار «سه کام حبس»،‌ «آهنگ دو نفره» و «جنگ جهانی سوم» در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اختلاف معنادار میزان مخاطب در روزهای نیم‌بها
یکی از نکات قابل توجه در گیشه سینما در سال ۱۴۰۲ اختلاف معنادار میزان مخاطب در روزهای نیم‌بها با روزهای عادی هفته است،‌ برای مثال سینما در آخر هفته گذشته که در روز‌های تمام‌بها سینما بیشترین مخاطب را داشته است، در دو روز تنها ۱۵۳ هزار نفر مخاطب داشته که این میزان در مقایسه با استقبال ۱۹۸ هزار نفری در یک روز و در سه‌شنبه نیم‌بها اختلاف بسیار زیادی دارد. همه این داده‌ها نشان دهنده تأثیر بالای گرانی بهای بلیت در کاهش مخاطب سینما در روزهای عادی است، اتفاقی که اگر با مدیریت بیشتری رخ‌داده بود قطعا شاهد استقبال بیشتری در سالن‌های سینما بودیم.

گرانی قابل مدیریت نبود؟
گرانی بلیت اتفاقی‌است‌که علی‌الظاهر مورد رضایت تمامی تهیه‌کنندگان سینما هم نیست، در همین رابطه محمد کمالی‌پور تهیه‌کننده سینمایی «هفت بهارنانج» فیلم نمایش داده شده در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر گفته بود: قیمت بلیت اعلام شده برای سینما در سال جدید بسیار بالا بوده و برای بررسی علت اشتباه بودن افزایش قیمت بلیت باید دانست که کسی تنهایی به سینما نمیرود و اگر یک خانواده بخواهند به سینما بروند متحمل هزینه بالایی خواهند شد؛ این مسئله باعث کاهش مخاطب سینما خواهد بود.
تهیه کننده هفت بهار نارنج ادامه داد: من به‌عنوان یک تهیه‌کننده سینما راضی به افزایش قیمت بلیت نیستم، من سرمایه را وارد سینما میکنم و انتظار بازگشت آن را هم دارم ولی راضی نیستم خانواده‌ها برای دیدن فیلم فشار اقتصادی ببینند؛ هرچند که این اقدام می‌تواند سینما را از سبد خانوار حذف کند.
اما شاید این نکته هم قابل اعتنا باشد که تورم و افزایش هزینه‌های تولید متولیان سینما را برای افزایش قیمت بلیت ناگزیر کرده باشد، اما بحث برسر راهکار‌های دیگری است که در این‌باره قابل انجام بوده است. تا مادامی‌که ما درصد مهمی از بهای بلیت سینما را تحت پوشش یارانه فرهنگی مصرف‌کننده نبریم؛ هرگونه افزایش قیمت بلیت سینما موجب کاهش مخاطب و خسارت به سینما خواهد شد.
پیش از این سید ضیا هاشمی در گفت‌وگویی با فارس گفته بود: به نظرم دولت با ایجاد صندوق‌های حمایتی می‌تواند به‌جای تزریق پول به تولیدکننده، در عوض مصرف‌کننده را تشویق به خرید کرده و زمینه را برای تولیدکننده محصول فرهنگی مساعد کند. بلیت سینما هم می‌بایست در همین چرخه تابع چنین حمایت‌هایی قرار گیرد؛ بنابراین تا مادامی‌که ما درصد مهمی از بهای بلیت سینما را تحت پوشش یارانه فرهنگی مصرف‌کننده نبریم؛ هرگونه افزایش قیمت بلیت سینما موجب کاهش مخاطب و خسارت به فیلم و سالن‌های سینما خواهد شد. با وجود اکران چند فیلم کمدی و فاصله معنادار فیلم صدرنشین با سایر فیلم‌ها، استقبال نسبی مخاطب از فیلم‌ها در ژانرهای متنوع در این فصل اکران جالب توجه بوده است.

سانس‌های ناعادلانه در رقابت گیشه‌ای
شاید اگر امروز هم به سایت سمفا سری بزنید و یا اخبار فروش بلیت سینما را کنترل دنبال کنید متوجه شوید که همچنان آثار در رتبه‌بندی فروش فاصله چشم‌گیری دارند، شاید یکی از عوامل مهم این اتفاق سانس‌هایی باشد که به این آثار اختصاص پیدا می‌کند.
در همین رابطه ادوین خاچیکیان کارگردان فیلم «باباسیبیلو»گفت: اکران عید فطر از بهترین زمان‌های اکران فیلم‌های سینمایی است و امسال فیلم‌های زیادی مشتاق اکران در این بازه زمانی بودند. متعاقبا من هم از این‌که فیلمم در این زمان اکران شده بسیار راضی هستم اما ناراحتی من بابت شرایط نامساعد و سانس‌های غیرمنطقی‌ای است که به فیلم ما اختصاص دادند.
وی ادامه داد: به جرأت می‌گویم ۸۰ درصد سانس‌هایی که به فیلم «بابا سیبیلو» اختصاص دادند، سانس‌هایی است که در آن زمان اصلا کسی به سینما نمی‌رود. در یکی از پردیس‌های تهران فیلم ما تنها یک سانس دارد؛ ۱۳ و۲۰دقیقه. در ساعت ۱۳ و۲۰‌دقیقه کدام خانواده دست فرزندش را می‌گیرد و به سینما می‌آورد؟ در حالی‌که در همین پردیس به فیلم دیگری ۱۶ سانس اختصاص داده شده! هیچ ایرادی ندارد. طبعا فیلمی که مورد استقبال مخاطب قرار می‌گیرد می‌تواند از سانس‌های بیشتری برخوردار باشد اما شایسته است که برای دیگر فیلم‌ها هم تعداد منطقی سانس در نظر بگیرند. سینمادارها، شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی باید فکری به حال عادلانه تقسیم کردن سئانس‌ها داشته باشند. این شرایط واقعا به دور از عدالت است.‌ آن هم برای فیلمی که محصول بخش خصوصی است.

کلام آخر
وظیفه سازمان سینمایی و دیگر متولیان سینما فراهم کردن شرایط برای حرکت روبه‌جلو هنر هفتم و برداشتن موانع برسر راه آن است،‌ قطعا یکی از مهم‌ترین چالش‌های سینما و به‌طور کلی هر هنر دیگری مخاطبین آن‌ها است،‌ مخاطبی که اگر نباشد حیات هنر به مخاطره می‌افتد پس برای حفظ سینما باید مسیر ورود مخاطب آن به سالن را نیز هموار کرد.
یکی از اتفاقاتی‌که می‌تواند این مسیر را ناهموار و مخاطب را از سینما دور کند قیمت بلیت و افزایش آن است،‌ اتفاقی که چندی پیش در سینمای ایران رخ داد تا ظرفیت بالای مخاطب منحصر در روزهای نیم‌بها باشد؛ دور از ذهن نیست که درصوت کنترل و مدیریت قیمت بلیت استقبال بالای مخاطب در سه‌شنبه‌ها در کل روزهای هفته اتفاق می‌افتاد.
https://siasatrooz.ir/vdci3wazvt1arq2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی