?>?> سلطه موسیقی پاپ بر مارکت موسیقی ایران | سیاست روز
جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵
کد مطلب : 126039

سلطه موسیقی پاپ بر مارکت موسیقی ایران

سلطه موسیقی پاپ بر مارکت موسیقی ایران
در‌ حالی‌ که با شروع اعتراضات و اغتشاشات در سراسر کشور، بازار موسیقی نیز کساد شده بود و چیزی حدود هفت یا هشت ماه در رکود و تعطیلی کامل به سر می‌برد، زانکو خواننده پاپ، به زعمِ بسیاری از کارشناسان حوزه موسیقی و همچنین تحلیلگران سیاسی، پیشمرگ هنرمندان این حوزه شد و دوباره بابِ برگزاری کنسرت در تهران و سایر شهرستان‌های کشور را باز کرد.
در دوره‌ای که اغتشاشات باعث رکود همه‌جانبه و همه گیر شده بود، بیشتر از همه حوزه موسیقی مورد هجمه قرار ‌گرفت و برخی در داخل و خارج اعتقاد داشتند به دلیل اغتشاشات هیچ خواننده‌ای حقِ برگزاری کنسرت و تزریق شادی به مردم را ندارد.
با اینکه در ابتدا اعتراضاتی در فضای مجازی نسبت به بازگشایی دوباره کنسرت‌ها بود ولی با گذشت زمان، ذائقه مردم و نیاز آنها به شادی و تفریح باعث شد که مارکت موسیقی ایران بیش‌ از ‌پیش رونق بگیرد و مردم نیز با استقبال زیاد، تنور کنسرت‌ها را مانند قبل از اغتشاشات داغ نگه دارند و به هجمه‌هایی که در فضای مجازی علیه خواننده‌ها بود توجهی نکنند.
با شروع سال جدید و همزمان بالا رفتن تصاعدی نرخ ارز و همچنین افزایش سرسام‌آور قیمت سبد کالای خانوار، قیمت بلیط کنسرت‌ها نیز افزایش پیدا کرد و همگام با قیمت اقلامی همچون مرغ و برنج و تخم مرغ و لبنیات، روند صعودی در پیش گرفت.
انسان علاوه بر نیاز‌های اولیه زندگی مثل خوراک، پوشاک و مسکن برای بقا و ادامه زندگی به دلخوشی و تفریح نیز نیاز دارد و هیچکس نمی‌تواند این قضیه را انکار کند.
با استناد به این حقیقت، علیرغم تصور کارشناسان که اعتقاد داشتند با افزایش قیمت بلیط، این حوزه با رکود روبرو خواهد شد، سانس‌ها و سالن‌های کنسرت یکی پس از دیگری پر شد و موجبات تعجب اکثر کارشناسان این حوزه را فراهم آورد. استقبال به حدی زیاد و شگفت‌آور بود که سانس برخی خوانندگان پاپ در زمانی حدوداً ۱۰ دقیقه‌ای پر می‌شد و به همین علت این خواننده‌ها تصمیم می‌گرفتند که کنسرت را برای یک روز و یا حداقل یک سانس دیگر تمدید کنند.
قیمت بلیط‌های ٢٠٠ تا ٧٠٠ هزار تومانی نه‌ تنها باعث نشد که بازار کنسرت‌ها از تب‌ و ‌تاب بیفتد بلکه حضور مردم در سالن‌ها بیش‌ از ‌پیش رونق گرفت.
با نگاهی به تاریخچه موسیقی ایران از گذشته تاکنون، واضح و روشن است که سبک موسیقیِ گذشتگان ما، موسیقی ایرانی - سنتی است. موسیقی که بسیاری از اساتید و بزرگانِ این حوزه در دنیا، همیشه از آن به ‌عنوان یکی از کامل‌ترین و زیبا‌ترین سبک‌های موسیقی در جهان یاد می‌کنند.
با گذشت زمان و بروز و ظهور سبک‌های موسیقی غربی و همزمان تأثیر فضای مجازی بر ذائقه موسیقایی مردم، سبک‌های دیگری هم علاوه بر موسیقی سنتی وارد کشورمان شد. پاپ، راک، جاز و حتی رپ، سبک‌هایی است که هم ‌اکنون علاوه بر کشور خودمان در اکثر کشور‌های دیگر هم جایگزین موسیقی سنتی یا فولکلور آن کشور شده و نمی‌توان منکر شد که در گذر زمان موسیقی سنتی ما، با ظهور این نوع موسیقی‌های غربی رو به افول است.
موسیقی پاپ در دهه ١٣٣٠ وارد ایران شد و همزمان با ورود، اولین گروه‌های پاپ و راک ایرانی تشکیل شد. موسیقی پاپ در آن زمان از موسیقی غربی و خارج از کشور پیروی و اثر می‌گرفت و در دهه ١٣٤٠ نخستین شکوفایی و شاخه‌های نوگرایی در پاپِ ایرانی پدیدار شد و متعاقباً با استقبال زیادی هم روبرو شد. با ظهور این پدیده نو در کشور موسیقی سنتی و ادوات آن همچون تار و سه تار و تمبک و تنبور، به حاشیه رفت و گیتار و درام و گیتار الکتریک جایگزین آن شد و اکثر جوانان با روی آوردن به این سبک موسیقی باعث ترویج هرچه بیشتر آن شدند.
ادامه این‌ روند و ترویج موسیقی پاپ در کشور ما یادآور این ضرب المثل معروف ایرانی است « نو که میاد به بازار کهنه می‌شه دل آزار». کار به ‌جایی رسیده که در حال حاضر دوست‌داران موسیقی سنتی و ایرانی برای حضور در کنسرتی با این سبک باید ماه‌ها صبر پیشه کنند تا شاید یکی از فعالان موسیقی با این سبک اقدام به برگزاری کنسرت کند.
با نگاهی به سایت‌های بلیط فروشی که این ‌روز‌ها برای دسترسی مردم به کنسرت‌ها دایر شده می‌توانیم کاملاً پی ببریم که فعلاً هیچ اثری از برگزای کنسرت‌های سنتی وجود ندارد. در‌ حالی ‌که در روزگاری نه چندان دور افرادی همچون محمدرضا شجریان، شهرام نا‌ظری، حسام‌الدین سراج و محمدرضا لطفی به اجرا در اقصی نقاط کشور می‌پرداختند، اما این‌روز‌ها شاید به ندرت پیش بیاید که طرفداران موسیقی ایرانی بتوانند به کنسرت‌هایی مشابه نظیر سالار عقیلی، علیرضا قربانی، همایون شجریان و یا محمد معتمدی بروند.
این افراد این‌ روز‌ها به ندرت روی صحنه می‌روند. کنداکتور کنسرت‌ها به‌ شدت از اجرا‌های پاپ پر شده و باید واقع‌بین باشیم که تقریبا جایی برای کسانی که به اجرای موسیقی ایرانی می‌پردازند، نگذاشته است.
با تأملی بر روند بلیط فروشی و گشتی در سایت‌های مرتبط، با آمار عجیبی روبرو می‌شویم. از میان ٦٤ سانسی که قرار است در حد فاصل امروز تا اواسط تیرماه برگزار شود، ٦١ سانس متعلق به خوانندگان پاپ و تنها ٣ سانس متعلق به موسیقی سنتی ایرانی است و به آن اختصاص داده شده است.
این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که علیرغم استقبال بیش ‌از‌ حد مردم از موسیقی پاپ و راک، بسیاری از کارشناسان حوزه موسیقی ادعا می‌کنند که برخی از خوانندگانی که در ماه بیش از ١٠ بار به روی صحنه می‌روند و به اجرا می‌پردازند و با جیغ و سوت و هورای طرفدارانشان روبرو می‌شوند، صلاحیت و تکنیک لازم برای اجرا را ندارند و از لحاظ فنی صدای آنها دارای مشکلات عدیده است.
با انتشار برخی از ویدیو‌های مربوط به خوانندگان پاپ، اخیراً شاهد آن هستیم که اغلب این خوانندگان به دلیل ضعف در اجرای زنده اقدام به خواندن «پلی بک» می‌کنند و سعی می‌کنند صدای خود را که به دلیل ضعف تکنیکی از زیبایی برخوردار نیست، از مخاطب پنهان کنند.
البته ذکر این نکته واجب است که هیچگاه موسیقی پاپ را به ‌عنوان یکی از شاخه‌های اصلی این حوزه نفی نمی‌کنیم و آن را زشت و عاری از هنر نمی‌دانیم و صد البته بر ترویج اصولی و درست آن تاکید داریم و مشخص است که هر جامعه‌ای با سلایق گوناگون نیازمند چند سبک موسیقی متفاوت است اما اتفاقاتی که امروز در عرصه موسیقی پاپ در کشورمان در حال رخ دادن است می‌تواند در آینده بسیار خطرناک باشد.
در دوره‌ای که اکثر مخاطبان موسیقی برای گوش و غذای روح خود ارزش زیادی قائل نیستند و به موسیقی‌هایی که بعضا تهی از هنر و محتوا است گوش جان فرا می‌دهند، باید منتظر تغییر ذائقه شنیداری و تخریب گوش هنری و صد البته مهجور ماندن موسیقی سنتی و ایرانی باشیم.
حوزه موسیقی و علی‌الخصوص موسیقی سنتی و آواز ایرانی از آن دغدغه‌هایی است که در حال حاضر مانند بسیاری از معضلات اجتماعی نادیده گرفته می‌شود. صرفا داغ بودن تنور موسیقی به هر قیمتی می‌تواند در آینده نزدیک چنان ضربه سهمگینی به بدنه موسیقی ایرانی بزند که نشود به هیچ قیمتی دوباره آن را بازسازی کرد.
بازنگری در کارنامه هنری برخی از خوانندگان که حتی از خواندن به ‌صورت زنده برای مخاطبانشان عاجز هستند، می‌تواند اولیت گام در عرصه پاکسازی موسیقی و اعتلای موسیقی پاپ در کنار موسیقی و آواز سنتی ایرانی باشد.

علی کلانتری
https://siasatrooz.ir/vdcipqaz3t1aru2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی