سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲
کد مطلب : 122600

طرح جامع افزایش بهره وری و کسب درآمدمیلیارد دلاری راه آهن

راه اهن چین با طول ۸۰ هزار کیلومتر سالانه ۳ میلیارد تن بار جابجا می کند و راه آهن ایران...
راه اهن چین با طول ۸۰ هزار کیلومتر سالانه ۳ میلیارد تن بار جابجا می کند و راه آهن ایران به طول ۱۴ هزار کیلومتر سالانه بین ۴۵ تا ۵۰ میلیون تن بار جابجا می نماید. چنانچه بهره وری راه آهن موجود ایران معادل راه اهن چین شود می توان حدود ۵۰۰ میلیون تن بار را از طریق راه آهن ایران جابجا نمود. البته تا چند پروژه مهم ریلی کشور به بهره برداری نرسند و قیمت گازوئیل منطقی نشود امکان دستیابی به حتی ۲۰۰ میلیون تن بار در سال توسط شبکه ریلی ایران قابل تصور نیست.
اما اگر روزی موانع افزایش بهره وری شبکه ریلی ایران به ترتیبی که بیان میشود رفع شوند درآمد شبکه ریلی کشور بیش از دو میلیارد دلار در سال خواهد شد.
چنانچه سالانه ۱۰۰ میلیون تن بار در مسافت ۱۰۰۰ کیلومتر با شبکه ریلی جابجا شود کرایه حمل این بار با قیمت های کنونی حمل بار در کشور ۱.۸ میلیارد دلار می باشد.
و چنانچه سالانه ۲۰۰ میلیون تن بار در مسافت ۱۰۰۰ کیلومتر با شبکه ریلی جابجا شود کرایه ای که به شبکه ریلی تعلق می گیرد ۳.۶ میلیارد دلار خواهد بود.
چنانچه اقدامات زیر انجام شود قابلیت جابجایی تا ۲۰۰ میلیون تن بار داخلی و ترانزیتی توسط شبکه ریلی ایران وجود دارد:

گام اول:
مشوق های لازم جهت افزایش حمل بار ریلی برای مالکان بارهای عمده لحاظ شود و جلسات مستمری با این شرکتهای بزرگ برگذار گردد.
برای شرکتهای مالک واگن یا لکوموتیو که بتوانند با جذب مشتریان جدید میزان جابجایی بار را نسبت به سال قبل افزایش دهند به ازای هر ده درصد افزایش حجم بار جابجا شده درصد مناسبی تشویق در سهم دسترسی به شبکه از بارنامه ها لحاظ شود.
شرکتهایی که نسبت به خرید لکوموتیو جدید اقدام نمایند در ۵ سال اول بهره برداری از لکوموتیوهای جدید سهم لکوموتیو از بارنامه ۳۰ تا ۳۵ درصد اعمال گردد.
تعمیر و نگهداری و ارتقاء بهره وری خطوط ریلی به شرکتهای خصوصی واگذار گردد و شرکتهایی که بتوانند بر اساس شیوه نامه ای که توسط راه آهن ابلاغ خواهد شد بهره وری خطوط ریلی را افزایش دهند درصدی از افزایش درامد راه اهن از محل حمل بار اضافه به آنها تعلق خواهد گرفت.
به مدت سه سهم قطارهای مسافری از مسیرهای یک خطه ریلی که جابجایی مسافر در آن مسیرها زیان ده می باشد متوقف گردد در مقابل شرکت راه آهن مکلف شود سه تا ۵ سال بعد این مسیر ها را دو خطه نماید. قطارهای مسافری در مسیرهای یک خطه از جمله عوامل توقف قطارهای باری در طول مسیر و کاهش بهره وری شبکه ریلی می باشند.
تمرکز بودجه ریلی کشور بر اجرای پروژه هخا اولویت دار باشد و همه پروژه های غیر اولویت دار تا زمان بهره برداری از پروژه های اولویت دار متوقف گردند. پراکنده شدن منابع مالی موجود عین بی تدبیری و ضایع کردن فرصت ها و سرمایه های ملی می باشد.
خطوط ریلی ترانزیتی به سرعت اجرایی شوند از جمله این خطوط عبارتند از: راه آهن رشت انزلی؛ راه اهن عسلویه به شیراز؛ اتصال راه آهن کرمانشاه به راه آهن عراق؛ راه آهن رشت آستارا و اتصال به راه آهن آذربایجان؛ همچنین مسیر راه آهن مهم میرجاوه بازسازی و ارتقاء یابد و بگونه ای برنامه ریزی شود که بتوان سالانه تا ۵ میلیون تن بار از این مسیر ترانزیت شود.
حداقل ۷۰ درصد منابع وزارت راه به اجرای پروژه های ریلی اولویت دار اختصاص یابد.
بانکها مکلف شوند که به مدت ۵ سال حداقل ۳۰ درصد وام های کم بهره را به اجرای پروژه های توسعه ای ریلی اختصاص دهند.
شرکتهایی که نسبت به جذب سرمایه گذاری های خارجی در توسعه شبکه ریلی اقدام نمایند به هر طریق ممکن مورد حمایت وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی و دولت و حاکمیت قرار گیرند.
شرکتهای داخلی که در توسعه زیرساخت ها و ناوگان ریلی سرمایه گذاری نمایند مورد حمایت جدی قرار گیرند.
شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده ریل uic۶۰ و شرکتهای سازنده واگن های باری و مسافری مورد حمایت جدی و موثر قرار گیرند بگونه ای که بتوانند سفارش ساخت خود را در حد ظرفیت تولیدشان افزایش دهند.
شرکتهای حمل و نقل بین المللی که بار خود را از طریق شبکه ریلی ایران ترانزیت نمایند از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۵ به میزان ۲۵ درصد در کرایه حمل از تخفیف برخوردار شوند.
چنانچه پنجاه درصد بار جاده ها به راه اهن منتقل شود ضمن اینکه درآمد شرکت راه اهن به شدت افزایش خواهد یافت و از آلودگی هوا در حد قابل ملاحظه ای کاسته خواهد شد از کشته شدن چند هزار نفر در سال و قطع نخاع و قطع عضو هزاران نفر جلوگیری خواهد شد از یتیم شدن هزاران کودک ونوجوان جلو گیری می شود و مردم به امنیت و آسایش بیشتری دست خواهند یافت. تلاش در این مسیر مقدس خدمت به خلق و مجاهدت بزرگ در راه آفریدگار مهربان است.

گام دوم
در صورت تامین منابع و جذب سرمایه گذاری خارجی گام دوم به موازات گام اول مورد پیگیری قرار گیرد و در غیر اینصورت پس از رسیدن گام اول به نتایج مطلوب مد نظر گام دوم آغاز شود.
- برقی کردن خط آهن تهران - مشهد
- دو خطه و برقی کردن خط آهن اصفهان - تهران
- دو خطه کردن خط اهن اصفهان شیراز- عسلویه
- دو خطه کردن راه اهن تهران - خوزستان
- انجام کلیه تمهیدات لازم جهت افزایش سرعت قطارهای مسافری به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت.
- افزایش قیمت گازوئیل ( این اقدام منجر به شکوفایی جابجایی بار توسط حمل و نقل ریلی خواهد شد) میزان مصرف گازوئیل برای هر تن بار توسط شبکه ریلی یک ششم کامیون‌ها می باشد.
-با انجام اقدامات فوق میزان جابجایی مسافر توسط شبکه ریلی از ۳۳ میلیون سفر به بیش از ۲۰۰ میلیون سفر در سال افزایش خواهد یافت.
- با انجام اقدامات فوق از کشته شدن سالانه حداقل ده هزار نفر در سفرهای جاده ای و و قطع نخاع و قطع عضو بیش از ده هزار نفر و مصدوم شدن صدها هزار نفر در سال پیشگیری خواهد شد. قطار امن ترین وسیله حمل و نقل است تعداد کشته های سفرهای ریلی به صد نفر در سال نیز نمی رسد.
- با انجام اقدامات فوق مصرف بنزین و گازوئیل جمعا به میزان حداقل سی درصد کاسته خواهد شد و ایران قادر خواهد شد سالانه میلیاردها دلار بنزین و گازوئیل صادر نماید.

نویسنده: سیدحسین میرافضلی
https://siasatrooz.ir/vdciurazut1arq2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی