گامی در جهت نرخ گذاری بی سر و سامان خودروسازان برداشته شد
اعلام قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی با گرانفروشی ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیونی
پس از بررسی قیمت خودروهای سواری تولیدی خودروسازان بخش خصوصی از سوی شورای رقابت و تصویب آنها ، مشخص شد ۱۳ خودرو از بین ۱۷ خودروی سواری باید در قیمت تمامشده خود تجدید نظر کنند که رقمی بالغ بر ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان است. پس از بررسی قیمت خودروهای سواری مونتاژکاران از سوی شورای رقابت، این قیمتها در صحن شورا به تصویب رسید.نکته اساسی که «سپهر دادجوی توکلی» مدیرکل روابط عمومی شورای رقابت در این زمینه به آن اشاره کرد این بود که با در نظر گرفتن شاخص رقابتپذیری مشخص شد هیچ یک از این خودروها رقابت پذیر نیستند و در حقیقت در گروه G وF قرار میگیرند و باید هزینه تولید خودروهایشان را پایین بیاورند. سهم گروه مدیران خودرو از این بررسیها هفت خودرو بود که قیمت محاسباتی سازمان حمایت با احتساب سود عادله ۱۷ درصدی به نرخ بهمنماه ۱۴۰۱ برای خودروی تیگو ۷ پرو یک میلیارد و ۹۷ میلیون تومان، تیگو ۸ پرو یک میلیارد و ۴۸۳ میلیون تومان، چری آریزو ۶ بیش از یک میلیارد و ۲۴ میلیون تومان، چری آریزو ۵ بیش از ۷۳۵.۳ میلیون تومان، امویام ایکس ۲۲ دنده دستی ۴۸۴.۵ میلیون تومان، وی ام ایکس ۲۲ پرو ۶۴۶.۵ میلیون تومان و ام وی ام ایکس ۵۵ پرو حدود ۹۸۴ میلیون تومان بوده است. همه این خودروها رتبه شاخص G دریافت کردند و باید تا زمان برگزاری دوره بعدی بازبینی قیمتها از سوی شورای رقابت به کاهش قیمت تمام شده این خودروها اقدام کنند. در گروه کرمان موتور چهار خودرو مورد بررسی قرار گرفت که به ترتیب جک جی ۴ با قیمت ۵۵۲.۵ میلیون تومان حائز رتبه E، جک اس ۳ با قیمت ۶۳۲.۲ میلیون تومان رتبه E، جک اس ۵ با قیمت ۹۹۲.۱ میلیون تومان رتبه G و کی ۷ (JIAYUE X۷) با قیمت یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون تومانی حائز رتبه G شدند. در بین آنها دو خودروی جک اس ۵ و کی ۷ با دریافت رتبه E مشمول کاهش قیمت شدند. شرکت فرداموتورز نیز با سه خودرو در این ارزیابی شرکت داشت که شامل دانگ فنگ SXS با قیمت ۶۴۵.۷ میلیون تومانی (رتبه شاخص F)، BS۱۱ (چانگان ALSVIN) با قیمت ۴۷۴ میلیون تومانی (رتبه شاخص F) و FCM T۵ با قیمت ۸۹۶.۸ میلیون تومانی (رتبه شاخص E) بود. هر سه خودروی تولیدی شرکت فردا موتورز باید تا زمان برگزاری دوره بعدی بازبینی قیمتها از سوی شورای رقابت، هزینه تمام شده تولید خودروهایشان را پایین بیاورند. ، دایون Y۵ گروه ایلیا با قیمت یک میلیارد و ۱۲۷ میلیون تومانی رتبه شاخص F، دیگنیتی پرایم گروه بهمن با قیمت ۸۴۳.۱ میلیون تومانی رتبه F و فیدیلیتی گروه بهمن نیز با قیمت ۷۲۸.۶ میلیون تومانی رتبه شاخص E کسب کردند و هر سه این خودروها نیز مشمول کاهش قیمت شدند. بر اساس بررسیهایی که تسنیم انجام داده، قیمتهای جدید ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان پایینتر از قیمتهای فعلی کارخانه این خودروسازان است.البته شورای رقابت تأکید کرده است که قیمتهای مذکور در کارگروه خودروی این شورا بررسی و بر اساس صورتهای مالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ خودروسازان است. بیان این نکته ضروری است که قیمتهای فعلی باید مجدداً توسط شرکتهای خودروسازی اصلاح شده و کاهش هزینهها و قیمتها باید در دستور کار شرکتها قرار گیرد چرا که هنوز با قیمتهای واقعی این محصولات فاصله داریم.مدیران، کرمان موتور، فردا، ایلیا و بهمن خودرو در جمع این مونتاژ کاران قرار دارند که قیمت هایی بالاتر از قیمت مصوب گاه با صدها میلیون تومان گرانتر به فروش رساندهاند. خبر دیگر در حوزه خودروسازی آنکه در حالی آگهی های خرید و فروش حق ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه در فضای مجازی رایج شده که بنابر اعلام نهادهای مسئول، کسانی که مدعی فروش حق ثبتنام در سامانه یکپارچه هستند کلاهبردار و متخلف هستند و خریدار هم متضرر خواهد شد. مطابق تصمیم وزارت صمت، از سال گذشته فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه صورت میگیرد و آن دسته از افرادی که متقاضی خرید خودرو هستند باید در طرحهای فروش شرکت کرده و ثبت نام های اولیه را انجام دهند. برهمین اساس مرحله نخست طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه به اتمام رسیده و متقاضیان ثبتنام کننده در مرحله اول طرح یکپارچه عرضه خودرو که نوبت تحویل خودروی آنها به سال ۱۴۰۳ موکول شده بود، در مهلت تعیینشده برای تغییر نوع خودرو به سامانه easalcar.ir مراجعه و نسبت به تغییر نوع خودرو برای تغییر اولویتبندی اقدام کرده اند که طی چند روز آینده نتایج آن نیز اعلام خواهد شد.علاوه بر این از ۲۰ اردیبهشت ماه هم دومین مرحله از طرح فروش خودرو در سامانه یک پارچه آغاز می شود.