چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۹
کد مطلب : 122385
سازمان استاندارد با ادعای اصلاح چرخه معیوب فرآیند تولید وعده داد

کشیدن ترمز تولید خودروهای بی‌‌کیفیت

کشیدن ترمز تولید خودروهای بی‌‌کیفیت
افزایش بی رویه قیمت‌ها و کاهش شدید کیفیت خودرو در حالی صدای مردم را در آورده است که رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان این که چرخه معیوب در فرایند تولید خودرو باید اصلاح شود گفت: در بحث کیفیت خودرو، کوتاه نخواهیم آمد تا اعتماد از دست رفته را برگردانیم.
مهدی اسلام‌ پناه، معاون رییس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در برنامه تلویزیونی جهان آرا گفت : چرخه معیوب در فرایند تولید خودرو باید اصلاح شود. وی با محکوم کردن بانیان وضع موجود در صنعت خودروی کشور، به ویژه در ۸ سال اخیر گفت: صنعت خودروسازی در کشور نیازمند کالبدشکافی عمیق است.وی با بیان اینکه دولت باید پای خود را از بنگاه داری بیرون بکشد اظهار داشت: نظر دولت سیزدهم این است که دولت از بنگاه‌داری در حوزه خودرو خارج شود و در بحث نظارت، ورود جدی‌تری داشته باشد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران، خواستار حمایت خبرنگاران انقلابی برای مطالبه مردمی شد و گفت: می‌دانیم که صبر مردم تمام شده و به همین دلیل در بحث کیفیت خودرو، کوتاه نخواهیم آمد تا اعتماد از دست رفته را برگردانیم.اسلام پناه با اشاره به رویکرد تحولی سازمان استاندارد در بحث خودرو که از دی ماه سال قبل کلید خورد افزود: در نخستین گام، سعی کرده‌ایم دستورالعمل‌های نظارتی را تصحیح کنیم و شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های همکار استاندارد طبق آن اقدام کنند از طرفی رابطه میان خودروسازان و ناظران کیفی را قطع کردیم تا مفسده‌ ایجاد نشود.وی افزود: در همین رویکرد ، پروانه کاربرد نشان استاندارد برای خودروسازان که دو ساله بود به یک ماه کاهش یافته تا پیوسته مورد رصد قرار گیرند.رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تعهد اخذ شده از خودروسازان گفت: به موجب آن از خودروسازان تعهد گرفته‌ایم اگر از بابت عدم کیفیت لازم، سرنشینان آسیبی ببینند، مدیران عالی رتبه خودروسازی ملزم هستند حقوق حادثه‌دیدگان را ادا کنند.وی در پاسخ به اینکه در صورت عدم رعایت استانداردها، مجوز استاندارد به خودروها داده نمی شود، گفت: بله قطعا همینطور است، مجوز نخواهیم داد.رییس سازمان ملی استاندارد ایران در این برنامه موافقت خود را در خصوص واردات خودرو برای ایجاد فضایی رقابتی اعلام کرد و داشتن خودروی ایمن و با کیفیت را حق مردم دانست.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تصادف زنجیره‌ای بهبهان تصریح کرد: باز نشدن ایربگ خودروها قطعا محکوم است و از خودروسازان نمی‌شود هیچ دفاعی کرد. امکان ندارد که خودرویی ایربگ نداشته باشد ولی گفته شود دارد اما تاخیر عملکرد آن محتمل است و این پذیرفتنی نیست. اسلام پناه با بیان اینکه صنعت خودروسازی ما فناورانه نیست اعلام کرد: اگر تولید فناورانه داشته باشیم و دست مافیای پشت پرده قطع شود، خودروسازی ما می‌تواند متحول شود.به گفته رییس سازمان ملی استاندارد ایران ، بعید است بتوانیم در سال جاری، نه سوخت کاملا استانداردی تولید کنیم نه خودرویی که بتواند در صد کیلومتر، ۴ لیتر بنزین مصرف کند.وی با تاکید بر نوآوری در صنعت خودروسازی کشور گفت: برخی از خودروها که با پلتفرم پراید تولید می شوند و نمی توانند استاندارد‌های ۸۵ گانه را پاس کنند به طور حتم از رده خارج می شوند.
این سخنان از سوی مقامات سازمان استاندارد در حالی مطرح شده است که بازار نابسامان خودرو همچنان ادامه دارد چنانکه سی‌و هفتمین مرحله فورش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو هفته گذشته برگزار و قرعه‌کشی آن روز یکشنبه انجام شد. در این چارچوب ایسنا آورده است که براساس اطلاعات واصله قریب به پنج میلیون نفر برای ۴۰۰۰ دستگاه خودرو مشارکت کردند.فروش با این روش که از خرداد ماه ۱۳۹۹ آغاز شده و تاکنون ادامه داشته و از نیمه دوم سال گذشته بصورت هفتگی درآمده است، از ابتدا با هدف کنترل بازار و عرضه خودرو به مشتریان واقعی شکل گرفت. هرچند که در این طرح‌ها ارائه گواهی‌نامه معتبر، نداشتن پلاک انتظامی فعال به‌نام فرد متقاضی و... به‌عنوان محدودیت اعمال شده است اما این محدودیت‌ها هیچگاه مانع درخواست‌های مازاد بر تقاضاهای واقعی نشد و همچنان بعد از گذشت قریب به دوسال از این روند همچنان تعداد متقاضیان چند برابر ظرفیت خودروهای قابل عرضه است.فروش‌های هفتگی نه‌تنها از میزان تقاضاها کم نکرد بلکه آمار چند طرح اخیر برگزار شده خودروسازان نشان می‌دهد که آمار تقاضاها بیشتر هم شده است.
بطور مثال گروه صنعتی ایران‌خودرو هفته گذشته، سی وهفتمین مرحله از فروش فوق‌العاده‌ محصولات خود را با عرضه چهار محصول با ظرفیت در مجموع ۴۰۰۰ دستگاه خودرو اجرا کرد. شانس برنده شدن در بخت‌آزمایی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو که در قالب طرح‌های فروش اجرا می‌شود، از ۱۲۰۰ تقاضا برای یک خودرو فراتر رفته است؛ این موضوع نشان می‌دهد اجرای طرح‌های فروش که حالا قریب به شش ماه است بصورت هفتگی اجرا می‌شود، نه‌تنها از التهاب بازار و عطش برای مشارکت در طرح‌ها نکاسته، بلکه بیشتر بر آتش آن هیزم بوده شده است.روز یکشنبه قرعه‌کشی این طرح برگزار و منتخبان نهایی تعیین شدند. براساس آمار چهار میلیون و ۷۹۴ هزار و ۱۶۶ نفر برای ۴۰۰۰ دستگاه خودرو اعلام تقاضا کردند. براین اساس شانس برنده شدن هر نفر ١ به ۱۲۴۳ برآورده شده است. در حقیقت برای هر یک خودرو بالغ بر ۱۲۰۰ تقاضا وجود دارد. آیا همه این تقاضاها واقعی است؟ این در حالیست که چند مرحله است مادران دارای دو فرزند در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت جداگانه در این طرح‌ها شرکت می‌کنند.
علیرغم وعده حذف تدریجی قرعه‌کشی در طرح‌های فروش خودروسازان اما همانطور که اشاره شد، براساس آمار ثبت‌نامی این شیوه فروش همچنان جذاب است و عده بسیاری را برای سنجش بخت به این سو می‌کشاند. این موضوع سبب شده که هدف اصلی برگزاری این‌طرح‌ها محقق نشود و دست متقاضیان واقعی به خودروها نرسد.طبق آمار فروش اخیر ایران‌خودرو در قالب فروش‌فوق‌العاده که برای چهار محصول پژو پارس سال با موتور XU۷P، پژو پارس سال با موتور TU۵، راناپلاس و راناپلاس با موتور TU۵P پانوراما و گیربکس شش سرعته دستی، همانطور که اشاره شد برای ۴۰۰۰ دستگاه خودرو چهار میلیون و ۷۹۴ هزار و ۱۶۶ نفر مشارکت کردند.
از این تعداد یک میلیون و ۵۹۲ هزار و ۲۰۹ نفر برای خودرو پژو پارس XU۷P و دو میلیون و ۵۴۰ هزار و ۱۹۱ نفر برای پارس tu۵ با ظرفیت ۱۵۰۰ دستگاه برای هریک ثبت تقاضا کردند. ۴۸۴ هزار و ۳۶۷ نفر برای راناپلاس پانوراما و ۱۷۷ هزار و ۳۹۹ نفر برای راناپلاس با ظرفیت هریک ۵۰۰ دستگاه شرکت کردند. براین اساس شانس برنده شدن برای خودرو پژو پارس XU۷P یک به ۱۰۶۱، برای پارس tu۵ یک به ۱۶۹۳، برای راناپلاس پانوراما یک به ۹۶۸ و برای راناپلاس یک به ۳۴۵ بوده است.
همچنین در چهارمین مرحله فروش محصولات این گروه صنعتی، ویژه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای اختصاص خودرو به مادران دارای دو فرزند و بیشتر، ۳۰۶ هزار و ۶۸۱ تن از مادران متقاضی برای ۴۰۰۰ خودرو ثبت تقاضا کردند. از این تعداد ۱۰۷ هزار و ۸۲۷ نفر برای پژو پارس XU۷P و ۱۷۱ هزار و ۸۲۱ نفر برای پارس tu۵ با ظرفیت ۴۰۰۰ دستگاه برای هریک، ۱۸ هزار و ۲۱۲ نفر برای راناپلاس پانوراما و ۸۷۷۶ نفر برای راناپلاس با ظرفیت هریک ۵۰۰ دستگاه مشارکت کردند. براین اساس با توجه به بیشتر بودن میزان تقاضا از ظرفیت موجود، قرعه‌کشی برای این طرح نیز صورت گرفت.
در دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز این رویه دیده می‌شود اما به نسب کمتر و متعادل‌تر. بطور مثال در آخرین طرح فروش فوق‌العاده سایپا، ۱۷ هزار و ۶۶۲ نفر برای ۳۲۵۰ دستگاه خودرو ثبت تقاضا کردند و براین اساس شانس برنده شدن آن‌ها یک به پنج برآورد شده است.
در طرح مذکور ۵۵۰ هزار و ۹۳۶ نفر برای ۴۲۵۰ دستگاه خورو ثبت تقاض کردند. از این تعداد ۱۲۰۰ نفر برای ۱۲۰۰ دستگاه تیبا، ۷۶۷۹ نفر برای سایپا ۱۵۱ با ظرفیت ۱۰۰۰ دستگاه، ۸۸ هزار و ۲۹۰ نفر برای ۱۷۵ دستگاه کوییک معمولی و ۱۰۵ هزار و ۸۵۹ نفر برای ۳۰۰ دستگاه ساینا ثبت‌نام کردند. همچنین در طرح حمایت ویژه مادران نیز ۱۰ هزار و ۷۶۹ نفر برای ۱۲۰۰ دستگاه تیبا، ۳۷۳۸ نفر برای ۱۷۵۰ دستگاه کوییک معمولی و ۳۱۵۵ نفر برای ساینا S مشارکت داشتند.در طرح ویژه مادران در محصولات گروه سایپا نیز باتوجه به تقاضای بیش از ظرفیت قرعه‌کشی انجام و شانس برنده شدن یک به ۱۲۹ برآورد شده است.
https://siasatrooz.ir/vdcivrazwt1arp2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی