کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون وزير نيرو در گفت‌وگو با سياست روز اعلام كرد

دستيابي به خودكفايي صددرصدي در صنعت برق

13 آبان 1391 ساعت 21:34


معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت:صنعت برق كشور در همه زمينه‌ها به خوكفايي كامل رسيده است.
محمد بهزاد در حاشيه بازديد از نوزدهمين نمايشگاه مطبوعات با بيان اين مطلب به خبرنگار ما گفت: ما هم‌‌اکنون به مرز خودکفايي رسيده‌ايم به طوريکه در بخش انتقال و توزيع برق به خوكفايي صددرصدرسيده‌ايم همچنين هم اكنون عمده توليد برق در داخل کشور انجام مي‌شود به طوريکه جزو ۶ کشور اول دنيا در فناوري توليد نيروگاه‌هاي گازي هستيم و خوشبختانه امروز براي اولين بار اعلام مي‌کنم که در صنعت برق خودکفا شديم و همه تجهيزات از کارهاي طراحي ،مهندسي، ساختماني، نصب، تعميرات و تامين قطعات، تست و پيچنگ همه در داخل کشور در حال انجام است وهمچنين پيمانکاران ما به بسياري از کشورهاي دنيا مي‌روند و از صفر تا صد نيروگاه‌ها و شبکه برق آنها را انجام مي‌دهند.
بهزاد با اعلام حجم قراداد‌هاي خارجي در صنعت برق اظهار داشت:حجم بسيار قابل توجهي از قراردادهاي خارجي منعقد شده كه در حال حاضر بالغ بر ۴ ميليارد دلار از اين قراردادها به نتيجه رسيده كه اين مقدار، حجم صادرات خدمات فني ـ مهندسي در سال جاري است، حال آنکه اين رقم در سال گذشته برابر ۳ ميليارد دلار بوده است.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره ميزان مشاركت بخش خصوصي در انجام پروژه‌هاي تعريف شده اظهار داشت: ما در حال حاضر تعداد زيادي قرارداد خارجي داريم که خوشحالم اعلام کنم، صددرصد اين قراردادها توسط بخش خصوصي و نمايندگان آنها مانند سنديکاها و انجمن‌هاي بخش خصوصي منعقد و اجرا شده است.
وي با اشاره به صادرات برق ازكشور تصريح كرد: در سال گذشته ما ۷/۸ ميليارد کيلو وات ساعت، صادرات برق داشته‌ايم و در ۶ ماهه اول امسال۵۰ درصد افزايش راتجربه كرده‌ايم و در مجموع تاکنون، ۴۳ درصد بيش از سال گذشته صادرات داشته‌ايم و ظرفيت صادراتي ما حدود ۲ هزار مگاوات است ولي تا ۱۰ هزار مگاوات، قابل افزايش است.
بهزاد ادامه داد: از لحاظ رقمي ما امسال بيش از يک ميليارد دلار، صادرات برق، خواهيم داشت.
معاون وزير نيرو با ناچيز ارزيابي كردن اثر تحريم‌ها بر صنعت برق كشورافزود:اثر تحريم‌ها بر صنعت برق ناچيز بوده است. به طوريکه ظرفيت توليد برق کشور در طي يک مدت ۳ تا ۴ سال گذشته، حدود دو برابر افزايش يافته است. وي ادامه داد:ظرفيت توليد برق ما در ابتداي سال ۸۴ حدود ۳۷ هزار مگاوات بوده اما اين رقم هم‌اکنون به حدود ۶۸ هزار مگاوات رسيده است و تا پايان امسال به مرز ۷۰ هزار مگاوات خواهيم رسيد و در سال آينده عبور از مرز ۷۴ هزار مگاوات قطعي است.
بهزاد با اعلام ميزان مصرف برق كشورگفت:مصرف امسال در زمان پيک که در مرداد ماه بود؛ برابر ۴۳ هزار و ۳۳۷ مگاوات بود در حاليکه ما آمادگي توليد تا ۴۷ هزار مگاوات برق به طور همزمان را داشتيم و پيش‌بيني ما آن است که در سال آينده به ۴۵ هزار و۵۰۰ مگاوات برق درشرايط توليد همزمان نياز داشته باشيم.


کد مطلب: 77994

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/interview/77994/دستيابي-خودكفايي-صددرصدي-صنعت-برق

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir