رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور: مالیات بر ارزش افزوده حامی تولید است و تامین منابع مالی دولت، شهرداریها و دهیاریها، حوزه سلامت و ورزش در گروی تعیین تکلیف لایحه مالیات بر ارزش افزوده است.
به گزارش صداوسیما، سیدکامل تقوینژاد درخصوص آخرین وضعیت بررسی لایحه دائمی مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی، گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده از سال ۱۳۸۷ و برای مدت ۵ سال به صورت آزمایشی اجرا شد و بعد از اتمام دوره آزمایشی تاکنون هر سال با درخواست دولت در قالب لایحه بودجه اجرای آن استمرار یافت.
وی با بیان اینکه به موازات استمرار اجرای آزمایشی این قانون، دولت با بررسی دقیق و بیش از هزار نفر ساعت کارشناسی لایحه دائمی مالیات بر ارزش افزوده را در اسفند ۱۳۹۵ تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، افزود: با دستور رئیس مجلس شورای اسلامی و همراهی نمایندگان، لایحه مجددا با دریافت نظر از فعالان اقتصادی، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف بررسی شد تا اشکالات موجود برطرف شود.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با ذکر این مطلب که اشکالات قانون فعلی که به صورت آزمایشی اجرا میشود برطرف شده است، اظهارداشت: به موازات تنظیم لایحه در بودجه سال ۹۶ پیشنهادی به مجلس ارائه کردیم که طبق آن مصوبه بتوانیم مشکلات برخی گروهها و اصناف خاص را که دارای مشکل بودند با توافق کامل با این بخشها برطرف کنیم.
وی با تاکید بر اینکه درحال حاضر ۹۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده با توافق از پرداختکنندگان دریافت میشود، تصریح کرد: برخلاف آن چیزی که در ذهن وجود دارد، این مالیات به زیان تولید نیست و سازمان امور مالیاتی کشور نیز تمامی تلاش خود را برای افزایش رضایت مودیان در قالب بخشنامهها و اصلاح قانون مبذول داشته است.
تقوینژاد با اشاره به اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده قانون شفافیت و عدالت است، گفت: ما در انتظار تصویب قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده در مجلس و یا تصویب پیشنهاد استمرار اجرای آزمایشی آن در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ هستیم.
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل بابت ارزش افزوده محقق شده است، تصریح کرد: اگر در تصویب هر یک از این دو مورد یعنی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و یا استمرار آن در قالب قانون بودجه تعلل شود، سال آینده ۶۶ هزار میلیارد تومان درآمد که ۱۸ هزار میلیارد تومان آن سهم شهرداریها و دهیاریها و بخشی نیز سهم حوزه سلامت و ورزش همگانی است، محقق نخواهد شد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی قانونگذار است و سازمان امور مالیاتی کشور مجری قانون و ما فقط نظرات کارشناسی خود را مطرح میکنیم. در لایحه پیشنهادی، مالیات بر ارزش افزوده طلا سه درصد تعیین شده است. وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از صنوف با مالیات بر ارزش افزوده مخالفت میکنند گفت: بخشی از مخالفت با مالیات بر ارزش افزوده آگاهانه است و دلیل آن این است که در مالیات بر ارزش افزوده شفافیت وجود دارد.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بر شفافیت در مسائل اقتصادی اشاره دارند و در سیاست اقتصاد مقاومتی هم به این موضوع بطور خاص اشاره کردهاند و برکات شفافیت اقتصادی در سایه اجرای مالیات بر ارزش افزوده است.
تقوینژاد گفت: اگر قاچاقی در کشور انجام شود و یا پنهان کاری وجود داشته باشد و یا درصورتی که اقتصاد زیرزمینی بوجود بیاید با مالیات بر ارزش افزوده از بین خواهد رفت و تکلیف همه فعالیتها روشن میشود. وی افزود: بخشی از اصناف به دلیل اینکه میزان درآمدها و مالیات هایشان در عملکرد آنهادر مالیات مستقیم روشن نشود، جو را تیره و تاریک جلوه میدهند و بخش دیگری از مخالفتها ناشی از این است که قانون مالیات بر ارزش افزوده در اجرا با مشکلاتی همراه بوده است.
تقوی نژاد با اشاره به اینکه در سال ۹۵ و ۹۶ قریب به ۲۰ بخشنامه راهگشا در سازمان مالیاتی صادر شد گفت: در این بخشنامهها به اشکالات اجرایی مالیات بر ارزش افزوده رسیدگی شد مثلا به بخشهایی که مربوط به فاکتور مشتریان بود رسیدگی شد و تا زمانی که معامله تمام نشده است نباید فاکتوری صادر شود. وی افزود: ما سعی کردیم اشکالات را با حسن نیت و با اعتقاد به تولید، صادرات و اشتغال حل کنیم.
رئیس سازمان امورمالیاتی با اشاره به اینکه باید تولید را در زمینه مالیات بر ارزش افزوده بیشتر توجیه کنیم گفت: اینکه مالیات بر ارزش افزوده در کشور حاکم شود یا مالیات بر مصرف، باید بررسی شود و طبق شرایط کشور ما باشد.