بحث و بررسی پیوستن ایران به اف.ای.تی.اف به مانند دوران مذاکرات هستهای است، بخشی از ظرفیت مدیریتی و تصمیمگیری کشور مشغول این است که آیا به سازمان اف.ای.تی.اف بپیوندیم یا نه.
سازمان اف.ای.تی.اف ۴ ماه دیگر به ایران مهلت داده است تا کنوانسیونهای زیرمجموعه آن را اجرا کند، مهمترین کنوانسیونهایی که اصرار بر اجرای آن از سوی ایران است، پالرمو و سی.اف.تی است. اجرای این دو کنوانسیون از سوی ایران برای آمریکا و اروپا اهمیت دارد.
اهمیت آن در این است که با اجرای آنها از سوی ایران، نظارت و نفوذ دقیقتری از سوی غرب بر روی ایران ایجاد خواهد شد. کوچکترین تخطی ایران از مفاد کنوانسیونهای یاد شده، جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار خواهد داد، در حالی که مقررات مندرج در کنوانسیون مغایرتهای زیادی با قوانین و دیدگاههای ایران دارد. مهمترین ابهاماتی که در کنوانسیون پالرمو و سی.اف.تی وجود دارد، بحث حمایت از تروریسم است.
از منظر سازمان اف.ای.تی.اف حزبالله لبنان، گروههای مقاومت همچون جهاد اسلامی، حتی انصارالله یمن در فهرست گروههای تروریستی قرار دارند. اکنون مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی دقیق کنوانسیون پالرمو و سی.اف.تی است، مجمع تشحیص مصلحت آخرین نهادی است که باید درباره آن نظر بدهد که آیا پیوستن ایران به کنوانسیونهای زیرمجموعه اف.ای.تی.اف به صلاح است یا نه.
هر چند احتمال ورود شورای امنیت ملی نیز در این موضوع وجود دارد، چراکه موضوع اف.ای.تی.اف به مسائل امنیت ملی مرتبط است. در هر صورن اکنون بحث بر سر ابهاماتی است که در دو کنوانسیون دیده میشود، آیا میتوان ابهامات را بر طرف کرد؟
پالرمو ابهامات زیادی دارد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به روند بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمانیافته فراملی موسوم به پالرمو در مجمع تشخیص گفت: قطعاً این کنوانسیون دارای ابهامات و اشکالات زیادی است ولی از آنجا که برخی از اعضای مجمع فرصت اظهارنظر درباره آن را بهدست نیاوردند، قرار شد تا پس از شنیده شدن نظرات این دوستان، تصمیم نهایی درباره تصویب یا عدم تصویب پالرمو در مجمع تشخیص اتخاذ شود.
سردار احمد وحیدی افزود: از همان ابتدای بررسی پالرمو در صحن مجمع، ابهامات زیادی به این لایحه وارد میشد و به همین ترتیب هرچه روند بررسی آن در مجمع پیش رفت، اشکالاتی که به مفاد این لایحه گرفته میشد، افزایش پیدا کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به افزایش ابهامات درباره این لایحه، احتمال رد آن در جلسه آتی مجمع را تا چه حد ارزیابی میکنید؟ گفت: تا مشخص شدن نتیجه آرای اعضا، نمیتوان درباره این موضوع اظهارنظر کرد.
اف.ای.تی.اف آنقدر برای روحانی مهم نیست که در جلسات مجمع تشخیص شرکت کند
عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نیز به مهر گفت: اف.ای.تی.اف آنقدر برای رئیسجمهور مهم نیست که حتی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کرده و اعضا را نسبت به این موضوع اقناع کند.
پرویز سروری با اشاره به بررسی لوایح اف.ای.تی.اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی حواشی ایجاد شده در اینباره گفت: متاسفانه دولت در روند غلطی، خود را اسیر کرده است و به جای آنکه فکر کند که به عنوان منتخب ملت امروز وظیفه دارد تا مشکلات مردم را حل کند در همه حال بدنبال فرافکنی است زیرا دولت میداند که چه این لوایح تصویب شود و چه نشود مشکلی از معضلات مردم حل نمیشود و دولت همچنان باید پاسخگو باشد.
وی همچنین افزود: امروز دولت طوری فضا را ایجاد کرده است که در صورت تصویب یا عدم تصویب لوایح اف.ای.تی.اف در مجمع به فرافکنی خود ادامه دهد. امروز هم دولتیها، مجمع را زیر فشار گذاشتند که اگر لوایح تصویب نشود اعضای مجمع باید پاسخگو باشند.
سروری گفت: این رفتار سیاسی دولت به چه معناست؟ رفتار امروز دولت دیکتاتوری مطلق است. این یعنی هر آن چیزی که ما گفتیم را باید اجرا کنید و هر نهادی که بخواهد نظری خلاف دولت بدهد زیر بار سنگین فرافکنیهای ما قرار خواهد گرفت. پس با چنین شرایطی مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به چه کار میآید. اگر مجلس و شورای نگهبان صرفا باید امضا کننده لوایح دولت باشند نیازی به وجود آنها نیست و باید جمع شود. وی گفت: فلسفه حضوری این نهادها برای کنترل دولت است تا بتوانند استبداد رای دولت را بگیرند تا تصمیمات در یک فرایند معمول صورت پذیرد.
عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: تمام ظرفیتهای کشور در مجمع تشخصیص مصلحت تبلور یافته است. حال این مجمع اگر نتواند فارغ از فشارهای بیرونی به وظایف قانونی خود عمل کند میتوان گفت که این موضوع منافع و مصالح ملی را تحت الشعاع و آنها را مورد تهدید قرار میدهد. از همین منظر باید اعضای مجمع تشخیص نسبت به این موضوع حساس باشند و فارغ از تمام فشارها تصمیم خود را بگیرند و بدانند که هیچگونه فشاری از طرف ملت به آنها وارد نخواهد شد زیرا مردم آنها را عصاره خود میدانند.
سروری همچنین ضمن اشاره به تضمینهای قبلی دولت در موارد دیگر گفت: امروز دولت باید پاسخگو باشد. دولت روزی اعلام کرد که برجام تمام مشکلات کشور را حل میکند و تمام تحریمها را از بین خواهد برد. روزی میگفت تمام مشکلات بانکی و موضوع سوئیفت با تصویب برجام حل خواهد شد. دولت در زمان تصویب برجام تضمینهای سنگینی به ملت داد. آن زمان، دولت تضمین میداد که با امضای برجام تمام مشکلات حل میشود ولی حل نشد. حال امروز دولت رسما اعلام میکند که ما هیچ تضمینی بعد از تصویب لوایح اف.ای.تی.اف و درپی آن رفع مشکلات نمیدهیم.
سروری همچنین افزود: در شرایط فعلی، خود رئیسجمهور در جلسات مجمع تشخیص شرکت نمیکند تا به عنوان یک عضو حاضر باشد بعد انتظار دارد که این موضوع مورد توجه اعضای مجمع باشد. از سوی دیگر میتوان حدس زد که شاید دولت در اصل هیچ ارزشی برای مجمع تشخیص قائل نیست که بخواهد در آن شرکت کند. این هم نکته قابل تامل و ناراحتکنندهای است. رئیسجمهور باید در جلسات مجمع شرکت کند و اعضا را اقناع سازد. حال شاهد هستیم که شأن مجمع تشخیص آنقدر پایین آمده است که رئیس دفتر او، در مورد این موضوع موضعگیری میکند.
عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی ضمن اشاره به حاشیه سازیهای اخیر دولت گفت: امروز تردیدی در این موضوع نیست که هر بار گرانی سنگینی وجود دارد، دولت موضوعات حاشیهای را ایجاد میکند تا ذهن جامعه را از موضوعات اصلی منحرف سازد.
وی افزود: امروز به وضعیت خوراک مردم و معیشت روزمره آنها نگاه کنید. امروز ما در تور سونامی افزایش قیمت هستیم و دولت اولویتهای خود را در حاشیههای غیر ضروری قرار داده تا با روی کار آوردن اینگونه موضوعات مردم را درگیر مسائل دست چندم میکند. امروز وضعیت کشور در موضوعاتی همچون قاچاق کالا فاجعه بار است.
پذیرش لوایح اف.ای.تی.اف یعنی نفی استقلال کشور
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز در گفتوگو با فارس، با اشاره به این موضوع که مطالبات آمریکا و اروپا با یکدیگر تفاوتی ندارد، اظهار کرد: مطالبات آمریکا با اروپا در نتیجه تفاوتی ندارند ولی در شیوه رسیدن به هدف و نتیجه متفاوت هستند. آمریکا از برجام خارج شد و بر ما فشارهایی وارد میکند تا به برجام موشکی و منطقهای تن دهیم. اروپاییها در برجام ماندند و این تلاش را میکنند تا ما درباره حضورمان در منطقه و موشکهای دوربرد به آنها تضمین دهیم؛ با این شیوه جسد بیروح برجام حفظ میشود و برجامهای موشکی ومنطقهای پیگیری میشود.
حجتالاسلام حمید رسایی ادامه داد: متأسفانه دولت ما دولت فشارپذیری است و اروپاییها و آمریکاییها سوراخ دعا را پیدا کردهاند. آنها به این نتیجه رسیدهاند که اگر فشارها را بیشتر اعمال کنند، دولت بیشتر اظهار ناراحتی، عجز و ناله میکند و حتی فشار بیشتری را به داخل مراکز تصمیمساز و تصمیمگیر کشور انتقال میدهد.
وی اظهار کرد: ما ابتدا باید بدانیم که در موضوع اف.ای.تی.اف با چه کسانی مواجه هستیم و چه کسانی بر ما فشار میآورند تا به الزاماتش تن دهیم. در رأس این ماجرا سه کشور اروپایی همچون آلمان، انگلیس و فرانسه قرار دارند، کشورهایی که ما در گذشته آنها را تجربه کردهایم. این سه کشور اروپایی به هیچ یک از تعهدات خود در توافق سعدآباد عمل نکردند.
رسایی بیان کرد: قاعدتا زمانی که اروپاییها را یکبار تجربه کردیم، نباید ادامه دهیم. زمانی آقای روحانی پس از آنکه آمریکاییها برجام را پاره کردند، خطاب به مسئولان امریکایی گفت که وقتی شما به عهدتان پایبند نیستید، مگر دیگر کشورها دیوانهاند با شما مذاکره کنند. حال این پرسش از آقای روحانی مطرح میشود که شما امروز اروپاییها را تجربه کرده اید، چرا دوباره قصد تجربه کردن آنها را دارید؟ حتی آمریکا را بارها در گذشته تجربه کرده ایم. استدلال روحانی علیه خودش بود. تحریمهای مالی مربوط به محدودیتهای ادعاهای اف.ای.تی.اف نمیشود، بله مربوط به تحریمهای ثانویه است که آن تحریمهای ثانویه سرجای خودش است و اگر ما الزامات اف.ای.تی.اف را بپذیریم و واردش شویم، حتی مسأله تبادل مالی با دیگر کشورها سرجای خود باقی میماند چراکه تحریمهای مالی سرجایش است. در واقع تحریمهای مالی با اف.ای.تی.اف تمام نمیشود.
وی یادآور شد: مصلحت نظام غیر از این نیست که اف.ای.تی.اف را رد کنیم و قبول لوایح آن در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، نفی استفلال کشور است چراکه کشورهای خارجی ما را مجبور میکنند تا قوانین داخلی را تغییر دهیم و آنها ما را اجبار به پذیرش کنوانسیونهای خارجیای میکنند که هیچ منفعیتی برای کشورمان ندارد.