کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

القدس العربی تحلیل کرد

ایران بزرگترین برنده وعربستان و اسرائیل بزرگترین بازندگان

11 شهريور 1398 ساعت 22:03


یک روزنامه عربی فرامنطقه‌ای با اشاره به سفر محمد جواد ظریف به فرانسه و دیدار با مکرون در حاشیه نشست جی ۷ نوشت که ایران بزرگ ترین برنده این نشست و عربستان و رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین بازندگان آن هستند.
روزنامه القدس العربی در یادداشتی به قلم ابراهیم نوار، نویسنده مصری تحت عنوان" معامله مکرون-ظریف و گزینه های تهران پس از اجلاس بیاریتز" نوشت: ایران منافع خود را در دستور کار اجلاس جی ۷ در شهر بیاریتز قرار داد سپس از طریق معامله مکرون، رئیس جمهور فرانسه و محمد جواد ظرف، وزیر خارجه ایران توانست به بزرگترین پیروز این اجلاس تبدیل شود؛ اجلاسی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیرغم مخالفت نتایج آن را به اجبار پذیرفت. در پی نتایج این اجلاس دونالد ترامپ مجبور شد به طور رسمی از موضع خود مبنی بر تحریم کشورهایی ناقض تحریم‌های واشنگتن علیه تهران عقب نشینی کند. به عبارت دیگر از مهم ترین نتایج نشست بیاریتز موافقت ترامپ با مساله افتتاح خطوط مالی برای فروش نفت ایران از طریق کشورهای مختلف بود. رئیس جمهور آمریکا همچنین پس از پایان این اجلاس بارها تاکید کرد که به دنبال تغییر نظام در ایران نیست.
نویسنده می‌گوید: در نشست جی ۷ که به میزبانی فرانسه و به ریاست امانوئل مکرون برگزار شد نقطه ضعف آمریکا"ایران" بود، مکرون در این نشست قدرت دیپلماتیک بی نظیری از خود نشان داد و با یاری شش کشور دیگر از جمله انگلیس توانست ترامپ را در تنگنا قرار دهد و لزوم کاهش تنش با ایران و ایجاد روزنه‌هایی برای نجات برجام را به او بفهماند. ترامپ در نهایت ایجاد مقدمات دیدار بدون قید و شرط با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران را پذیرفت و گفت که احترام زیادی برای ملت و مقامات ایران قائل است. این همان احترام شایسته ایران است که رهبر این کشور آن را شرط مذاکره قرار داده است.
در ادامه این تحلیل آمده است: به نظر می‌رسد معامله ظریف -مکرون که برای ایجاد آن تلاش های دیپلماتیک فشرده‌ای انجام شد؛ تلاش‌هایی که از توکیو آغاز و به اسلو، برلین و پاریس رسید، چهار نکته اصلی را شامل می شد: اول؛ اجازه از سرگیری صادرات نفتی ایران البته با کمیت‌های کمتر یعنی تقریبا یک الی یک و نیم میلیون بشکه در روز. دوم؛ فعال سازی مکانیزم مالی اروپا. سوم؛ کاهش تنش در تنگه هرمز و کاهش اقدامات تحریک آمیز و مساله آخر و چهارم ایجاد مقدماتی برای دیدار ترامپ و روحانی که هدف آن باز کردن راه برای انجام مذاکره و رسیدن به توافق جدید به جای برجام است.
این نویسنده مصری با اشاره به اینکه گفته می شود حسن روحانی و دونالد ترامپ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود باهم دیدار می کنند نوشت: اگر این معامله (معامله ظریف-مکرون) اجرایی شود ایران به بازار جهانی نفت بازخواهد گشت و کشورهای وارد کننده نفت ایران مانند ژاپن، کره و هند بدون ایجاد اختلاف در روابط شان با آمریکا نیاز نفتی خود را از ایران تامین می کنند. این معامله همچنین می‌تواند آتش بحران جدیدی را خاموش کند؛ بحرانی که ممکن بود میان چین و آمریکا ایجاد شود زیرا کشور چین بطور علنی و آشکار تحریم‌های آمریکا را نقض می‌کند و به وارد کردن نفت از ایران ادامه می‌دهد و آمریکایی ها شرکت‌های نفتی چینی را به وضع تحریم تهدید می کنند.
نتانیاهو از یک سو و محمد بن سلمان از سوی دیگر بزرگ ترین تشویق کنندگان آمریکا برای خروج از برجام به شمار می‌روند تا جایی که نتانیاهو اعتراف کرد که خودش نقشه خروج واشنگتن از برجام و تشدید تحریم‌ها علیه ایران به منظور تسلیم تهران در برابر اسرائیل و فلج کردن آن را برای رئیس جمهور آمریکا ترسیم کرده است. بنابراین زمانی که نتانیاهو از برنامه ریزی برای این معامله و سفر ظریف به نروژ و پاریس و همچنین دیدارش با مکرون با خبر شد بسیار خشمگین شد به همین دلیل تلاش کرد تا بر سر راه معامله ظریف- مکرون سنگ اندازی کند و اظهارات او مبنی بر هدف قرار دادن پایگاه های سپاه پاسداران ایران و نیروهای هم پیمان ایران در عراق، سوریه و لبنان در همین راستا بود. نتانیاهو که معتقد است جنگ راه پیروزی در انتخابات ۱۷ سپتامبر آتی است همچنین می داند که رهایی ایران از تحریم‌های اقتصادی آمریکا به سود او نخواهد بود. بنابراین گزینه ایران در هفته‌های آتی تنها منوط به نتایج نشست بیاریتز نیست. 


کد مطلب: 110627

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/110627/ایران-بزرگترین-برنده-وعربستان-اسرائیل-بازندگان

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir