مدير عامل شركت پالايش ستاره خليج فارس گفت: طبق آمار ارائه شده بخش نفتي كشور سالانه حدود هفت ميليارد دلار صرف واردات بنزين از كشورهاي خارجي ميكند كه اين رقم دو برابر اعتبار مورد نياز ستاره خليج فارس براي بهرهبرداري است. محمداسماعيل كراچيان در گفتوگو با خبرنگاران با تأكيد بر اين كه در بازار اقتصادي امروز جهان استفاده ابزاري از نفت در مراودات بينالمللي امري بديهي است، اظهار داشت: طرح احداث پالايشگاه ستاره خليج فارس با هدف تأمين روزانه 35 ميليون ليتر بنزين با درجه اكتان 95، توليد روزانه 13 ميليون ليتر نفتگاز " گازوئيل "، دو ميليون ليتر LPG، سه ميليون ليتر سوخت جت سبك و 130 ميليون ليتر گوگرد، در سال 84 در زميني به مساحت 700 هكتار زيربنا تبيين شد اما به دليل مخالفت وزير وقت " زنگنه " با اجراي طرحهاي اينچنيني مقدمات اجرايي آن از ابتداي دولت نهم مورد توجه قرار گرفت. وي ادامه داد: به دليل اهميت بالاي پروژه ستاره خليج فارس، در بدو شروع فعاليت دولت نهم و طرح مباحثي از سوي شركت اسنم پروجتي " ايتاليا " مبني بر درخواست LCL تأييد شده به ارزش يك ميليارد و 300 ميليون دلار براي خريد تجهيزات و اجرا، افزايش زمان اجرايي پروژه به دليل عدم تأمين تجهيزات از 36 ماه به 54 ماه و ديگر كارشكنيهاي صورت گرفته با مشكلات عديده اي مواجه شد كه به پيشرفت يك درصدي طي دو سال اول اجراي طرح ختم شد. مديرعامل شركت پالايش ستاره خليج فارس گفت: براي رفع مشكلات ايجاد شده در جلسه اي با تصويب هيأت مديره در هم فكري با پيمانكاران ايراني مقرر شد دو پيمانكار خارجي طرح يعني " اسنم پروجتي " ايتاليا " و گلدن گروپ از ادامه اين پروژه حذف و دو شركت تهران جنوب و بينا ادامه روند تحقق طرح را بر عهده داشته باشند. با صرف كمترين زمان، قرارداد تحقق پروژه طي 36 ماه منعقد و از جولاي سال 2008 اجراي پروژه با سرعت بيشتري تداوم يافت. وي با اشاره به اينكه در آن زمان با توجه به پتانسيلهاي موجود پيشبيني رشد فيزيكي 40 درصدي براي سال 88 تصور شده بود، افزود: با شروع مجدد فعاليتهاي اجرايي پروژه ستاره خليج فارس طي سال 87 طبق برنامه و ميزان رشد فيزيكي طرح تا 19.2 درصد بالغ شد. كراچيان تأكيد كرد: اما از آنجا كه طي سال 88 سهامداران پروژه مزبور " 40 درصد شركت پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي، 35 درصد شستا، 10 درصد صندوق بازنشستگي صنعت نفت و 15 درصد شركت SPC اندونزي " به هر دليلي نتوانستند اعتبارات اجرايي پروژه را تأمين كنند، ادامه پروژه را با مشكل مواجه و زمينه تداوم واردات بنزين به ميزان سالانه هفت ميليارد تومان تشديد شد. مدير عامل شركت پالايش ستاره خليج فارس با تأكيد بر اينكه در صورت تأمين اعتبارات تعريف شده، دستاندركاران پروژه پالايشگاه مزبور قادر به تحقق مرحله به مرحله پروژه طبق جدول زمانبندي بودند، تصريح كرد: عليرغم كاهش جذب سرمايهگذاري خارجي از 500 ميليون دلار به 290 ميليون يورو و با وجود تخصيص 100 ميليون يورو در زمان وزارت نوذري " وزير اسبق " به اين پروژه، مراحل احداث اين پالايشگاه تا مهرماه 88 مطابق برنامه و در راستاي تدابير تبيين شده محقق و رشد فيزيكي طرح تا حدود 32 درصد ضمن افزايش 28 درصدي رشد افزايش يافت. وي خاطرنشان كرد: مراحل اجرايي پروژه احداث پالايشگاه ستاره خليج فارس نيز همانند بسياري ديگر از پروژههاي در دست انجام شد و به دليل تقارن با مسئله انتخابات، جابجايي نيروهاي اجرايي در سازمانها، نهادها و نيز طرح مشكل مغايرت رشد سهم شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي افزون بر حد قانوني از سوي ديوان محاسبات، تحت تأثير و با مشكلات جدي مواجه شد. وي ادامه داد: بر اساس قرارداد منعقد شده سهامداران پروژه ستاره خليج فارس مطابق سهم ماهانه خود در پايان هر ماه بايد يك دوازدهم سي درصد نقدي يك ميليارد و 100 ميليون دلاري تخصيص يافته در بودجه 88 را به اين پروژه تخصيص داده و پرداخت ميكردند، اما متأسفانه از مهرماه سال 88 تا پايان سال اين حكم اجرايي نشد و زمينهساز بسياري از مشكلات در مسير اجراي مراحل مختلف طرح شد به گونهاي كه هدف اجراي 60 درصدي پروژه مطابق با برنامه به 32.36 درصد كاهش يافت. وي با اشاره به اينكه طبق تدابير پيشنهادي وزارت، افزايش سرمايه شركت از 20 ميليارد تومان به هزار و 50 ميليارد تومان افزايش يافت، تأكيد كرد: به اين معنا كه ارزش 2.6 ميليارد يورويي پروژه در سي درصد سهام نقدي سهامداران ضرب شود تا سقف 870 ميليارد تومان سي درصد ارزش پروژه را در بر مي گيرد، بنابراين با حصول 870 ميليارد تومان آورده سهامداران و اخذ فاينانس از وزارت نفت قادر خواهيم بود طي سالهاي جاري شاهد رشد فزاينده اجراي پروژه در سال جاري باشيم. مدير عامل شركت پالايش ستاره خليجفارس اظهار داشت: سهامداراني كه تا پيش از اين سهم خود را پرداختهاند، پرداختي آنها تبديل به آورده و ما به التفاوت را نيز بايد پرداخت كنند. وي تصريح كرد: بنابراين تصميم، سهامداران مكلف پرداخت سهم خود تا 12 ارديبهشت هستند كه در اين صورت سهام شركت واگذار خواهد شد، البته طبق اساسنامه فقط ديگر سهامداران ميتوانند سهام قابل واگذاري را خريداري كنند كه در ارزيابي مقدماتي تنها شركت صندوق بازنشستگي نفت قادر به خريد سهام ديگر سهامداران خواهد بود. كراچيان خاطرنشان كرد: مسئولان اجرايي بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه تحقق پروژه ستاره خليج فارس به مفهوم بهرهوري بهينه از منابع ملي، ورود به عرصه صادرات بنزين، تامين بنزين مازاد بر نياز و خودكفايي در اين مسير است، بنابراين تسريع در به نتيجه رسيدن اين پروژه بسياري از مشكلات سوختي كشور را مرتفع و زمينهساز رشد كشور در توليد فرآوردههايي با كيفيت بالاست. وي گفت: دخالت افراد خاص در تصميمگيريها و ناكام ماندن پروژه ستاره خليج فارس در نيمه راه به جهت تشديد بحرانهاي مالي، موجب شد وابستگي بيشتر به شركتهاي تامين كننده بنزين به عنوان تنها دستاورد كشور و مسئولان اجرايي در سال 88 تلقي شود. وي با تأكيد بر اين كه متاسفانه در ساختار ارزيابي كشور هيچگاه عملكرد مديران ناكارآمد مورد بررسي قرار نمي گيرد، خاطرنشان كرد: بروز چنين رفتارهايي از سوي تصميمگيران اجرايي كشور ضمن تعديل توان عملكردي مديران پروژه ها زمينه سازي بياعتمادي و شكست پروژههاي ملي خواهد شد. وي افزود: دستاوردها و پروژههاي ملي نبايد فداي منويات و منافع افراد شود چرا كه در اين برهه با توجه به سياستهاي تحريمي كشورهاي غربي و افزايش روز افزون بهاي تجهيزات فني، هزينه هرگونه بيمسئوليتي و نامديريتي امكانپذير نيست. مدير عامل شركت پالايش ستاره خليجفارس تأكيد كرد: به منظور تسريع در به نتيجه رسيدن پروژه ستاره خليج فارس هرگونه تعهد و تضميني را به عنوان مدير اجرايي امضاء كردهايم كه متاسفانه عليرغم گذشت چند ماه هنوز در خصوص تأمين اعتبارات لازم در اين خصوص تصميم جديدي اتخاذ نشده است. وي اظهار داشت: ورود افراد خاص در تصميمگيريها به دليل ارزش بالاي كالا به ارزش يك ميليارد يورويي آن چندان غيرقابل توجيه نيست و اين در حالي است كه تاكيد رئيس جمهور و وزير نفت بر تحقق پروژههاي نيمه كاره و اولويت دار است، اما چرايي كوتاهي در خصوص اين پروژه هنوز قابل تحليل و توجيه نيست. وي ادامه داد: تاكنون 189 ميليون يورو لوله از تايلند و هشت پمپ از زيمنس، خريد آب شيرين كن به ارزش 9 ميليارد دلار خريداري و حدود صد ميليون يورو بدون ضمانت نامه براي تامين ديگر تجهيزات مورد نياز به شركت تايلندي پرداخته شده است، البته شش كشتي از مجموع هشت كشتي تجهيزات دريافت و دو كشتي ديگر به زودي دريافت خواهد شد كه تصميمگيريهاي اينچنيني در اين سطح نيازمند پروژههاي بزرگ است. وي افزود: تمامي عملكرد مديران اجرايي پروژه تحت نظارت بازرسان و ديوان محاسبات و بدون ابهام است اما متاسفانه بدون هيچ دليلي تحقق پروژه در گرو شك و شبههاي سياستگذاران نفتي است در حالي كه هر روز ديركرد پروژه هزينههاي زيادي را بر اقتصاد كشور تحميل ميكند. وي تأكيد كرد: در حال حاضر پيشرفت فيزيكي پروژه ستاره خليج فارس حدود 34 درصد اعلام شده است ضمن آنكه در بازديدهاي متعدد توسط مديرعامل پالايش و پخش، مديرعامل شستا و وزير نفت اين موضوع تاييد شده است. كراچيان خاطرنشان كرد: در صورت تامين 275 ميليون يورو از مجموع 400 ميليون يورو و حدود 500 ميليارد تومان افزايش سرمايه و فروش اوراق مشاركت ارزي به ارزش 200 ميليون يورو در آيندهاي نزديك به عامليت شستا به طور مستقل و دريافت 100 ميليون از بانك صادرات لندن زمينهساز رشد فزاينده پروژه ستاره خليج فارس طي سال جاري خواهد بود. وي تصريح كرد: پرداختن به مباحث مهندسي، خريد كالا و اجرا به عنوان زير ساختهاي اجراي پروژههاي بزرگ از جمله مباحثي است كه در تحقق پروژه به لحاظ زماني تاثير به سزايي دارد.