کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روحانی:

نخبگان در تصمیمات راهبردی کشور حضور فعال داشته باشند

30 تير 1393 ساعت 22:46


رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید نخبگان در تصمیمات راهبردی کشور حضور فعال داشته باشند، گفت: به آینده ۱۰۰ درصد خوبمان افتخار خواهیم کرد.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور طی سخنانی در مراسم ضیافت افطاری با جمعی از نخبگان جوان کشور به شب‌های لیالی قدر اشاره کرد و گفت: باید خودمان به سرنوشت و آینده‌ خودمان را تقدیر کنیم و خود شب قدر آینده کشورمان باشیم.
وي افزود : این حرف درستی است که دولت قدرتمند نمی‌تواند مسائل را حل کند و این جامعه قدرتمند است که می‌تواند مسائل پیچیده کشور را حل کند. این حرف درست است که هیچ‌کس به تنهایی نمی‌تواند مسائل جمع و جامعه را حل کند و این مشارکت و شرکت، در کنار هم قرار گرفتن وحدت و اتحاد است که می‌تواند ما را برای سرنوشت آینده کشورمان آماده بسازد.
به گفته رئیس‌جمهور دولت نیازمند تلاش همه افراد به خصوص نخبگان است و نخبگان یعنی تاثیرگذاران برتر و نه تنها استعداد برتر و استعداد برتر باید به نخبه تبدیل شود و نخبه نیز باید تاثیرگذار باشد چرا که همه انسان‌ها تاثیرگذارند اما نخبه تاثیر بیشتری باید بر تخصص و در جمع و جامعه خود داشته باشد.
روحانی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید تنها امیدش به جوانان بویژه جوانان نخبه است و تنها تدبیرش نیز آن است که همه با هم در کنار هم برای نجات کشور، اقتصاد، اخلاق، بهبود زندگی تلاش کنیم، گفت: ما نه از کشورهایی که در منطقه ما هستند و احتمالا در بعضی از زمینه‌ها نمره بهتری دارند و نه از کشورهایی که پیشرفته‌اند و نه از جوامع مترقی کمتر و پایین‌تر نیستیم. استعداد را خداوند به ما داده و استعداد برتر هم در جامعه ما فراوان است و باید بتوانیم از این استعدادها به خوبی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: خیلی به فکر آن نباشیم که عده‌ای از نخبگان رفته‌اند و بیشتر به فکر نخبگانی باشیم که هستند و مانده‌اند و از آنها استفاده کنیم. البته باید توان جذب آن نخبگانی که رفته‌اند را در عمل و برنامه‌ریزی خود داشته باشیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما به دنبال آن هستیم که نخبگان جامعه ما احساس کنند که مشکلات کشور مشکلات آنهاست، اظهار داشت: اگر امروز در زمینه محیط زیست مشکل داریم و اگر در زمینه اقتصاد، سیاست خارجی، سیاست داخلی و یا مسائل فرهنگی واجتماعی مشکل داریم بدانیم که مشکل همه ماست و احساس کنیم کشور از آن همه ماست و بدانیم اگر کشور ما در مسیر تعالی و پیشرفت قرار گیرد، این پیشرفت، پیشرفت همه ما خواهد بود و همه از آن نفع خواهند برد.
روحانی برهمین اساس خاطرنشان کرد: اگر فساد و مشکلات اخلاقی دامن ما را فراگیرد و اگر خدایی نکرده بیماری مسری در شهر و دیار ما نفوذ کند نگاه نمی‌کند که او نخبه است و یا خیر. ما داخل یک کشتی نشسته‌ایم و عضو یک ملتیم، همه ایرانی هستیم و به آن افتخار می‌کنیم، همه از یک جامعه و نظام انقلابی هستیم و به آن افتخار می‌کنیم.
وی با بیان اینکه به آینده ۱۰۰ درصد خوب کشورمان افتخار خواهیم کرد، تصریح کرد: اگر همه دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم و بدون امید و تدبیر معضلات و مسائل ما حل و فصل نمی‌شود. نخبگان، فناوران، کارآفرینان و اندیشمندان باید ارتباط‌شان با جامعه علمی قطع نشود و فکر نکنیم که مدرکی که گرفته‌ایم و یا در دانشگاه پرآوازه‌ای که درس خوانده‌ایم ما را از علم بی‌نیاز می‌سازد و تا آخر عمر باید به علم و دانش و دانشجو بودن باید استمرار بخشیم و باید به تحقیقات و مقالات علمی و آثار نخبگان دیگر نیز متصل باشیم و از طرف دیگر نیز به جامعه تولید خود متصل شویم.
رئیس‌جمهور ادامه داد: باید مولد باشیم و در بخش کشاورزی، صنعت، معدن و همه بخش‌ها آثار نخبگی‌مان را مشاهده کنیم و ملموس باشد.
روحانی با بیان اینکه نخبگان باید در تصمیمات راهبردی کشور حضور فعالی داشته باشند، گفت: دولت از نظرات اندیشمندان، نخبگان و دانشمندان استفاده می‌کند.
به گفته وی دولت تدبیر و امید مسئولیت دارد که برای اتصال این راه فکر نخبگان را با تصمیمات راهبردی و کار نخبگان را با تولید کشور و مسائل مهم کشور متصل کند و این از وظایف مهم دولت است.


کد مطلب: 88266

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/88266/نخبگان-تصمیمات-راهبردی-کشور-حضور-فعال-داشته-باشند

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir