کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تركيه در آشوب و بحران

1 مرداد 1394 ساعت 2:38


همزمان با شدت گرفتن اعتراض‌هاي مردمي به سياست‌هاي دولت، نیروهای امنیتی ترکیه اعلام كردند موفق شدند، یک بمب جاسازی شده در نزدیکی ساختمان حزب عدالت و توسعه در آنکارا را خنثی کنند.
نیروهای امنیتی ترکیه موفق شدند، یک بمب را در نزدیکی ساختمان حزب عدالت و توسعه در آنکارا شناسایی کنند. پایگاه خبری «الیوم السابع» نوشت که کارشناسان مواد منفجره در نیروهای امنیتی ترکیه، این بمب را که در داخل یک صندوق جاسازی شده بود، خنثی کردند.خبرگزاری آناتولی نوشت که چند شهروند ترکیه، به پلیس اعلام کردند که یک صندوق مشکوک را در زیر یکی از خودروهای تبلیغاتی برای انتخابات در نزدیکی ساختمان حزب عدالت و توسعه دیده‌اند. بر اساس این گزارش، درپی این امر، نیروهای ویژه به محل اعزام شدند و با ایجاد یک کمربند امنیتی، مانع نزدیک شدن مردم عادی به محل شدند.
گفته می‌شود که یک بمب دست‌ساز حاوی ماده تی‌ان‌تی در این صندوق قرار داشت که خنثی شد و برای بررسی به آزمایشگاه جنایی ارسال شد. پلیس نیز تحقیقات خود در این زمینه را آغاز کرد و اکنون در حال بررسی تمامی دوربین‌های نصب شده در نزدیکی این محل است تا هویت عاملان را مشخص کند.
این بمب‌گذاری در حالی در آنکارا صورت می‌گیرد که دو روز پیش در محله کردنشین «سوروچ» در استان «شانلی اورفه» ترکیه نیز یک حمله تروریستی روی داد و طی آن ۳۲ نفر کشته و ۱۰۴ نفر زخمی شدند.
لازم به ذكر است صدها نفر از مردم شهر سوروچ ترکیه در کنار اعضای خانواده قربانیان در مراسم تشییع و خاکسپاری کشته‌شدگان انفجار انتحاری ترکیه حضور یافتند؛ مراسمی که در آن برخی از عزاداران دولت ترکیه را مقصر اصلی این واقعه خواندند. انفجار روز دوشنبه در محوطه یک مرکز فرهنگی در شهر سوروچ رخ داده که گفته می‌شود محل اقامت صدها جوان و محل تبادل نظر درباره بازسازی شهر کوبانی سوریه بوده است. در میان اشک‌ها و چهره‌های ماتم‌زده فریادهای خشمگینی هم شنیده می‌شد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، را "قاتل" و مسبب این واقعه می‌خوانده‌اند.
حاضران همچنین شعارهایی علیه گروه موسوم به داعش سر دادند که بنا بر ادعای دولت ترکیه، مسئول این انفجار بوده است. ساعاتی بعد از تشییع جنازه قربانیان این انفجار، در استانبول، پلیس از گاز اشک‌آور و تانکرهای آب‌پاش برای متفرق کردن تجمع صدها فعال کرد این شهر استفاده کرده است.
گزارش‌های مشابهی از دیگر شهرهای ترکیه به ویژه شهرهای کردنشین این کشور در مرز با سوریه منتشر شده است. همزمان نخست‌وزیر ترکیه از شناسایی یک مظنون در ارتباط با این واقعه خونین خبر داده است.
احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه گفت به احتمال زیاد، گروه موسوم به داعش مسئول این انفجار بوده است. دولت ترکیه گفته است به دنبال این انفجار، تدابیر امنیتی در مرز خود با سوریه را شدت می‌بخشد.
داوود اوغلو تاکید کرده است که دولت او "هر کاری که لازم باشد، علیه هر کسی که مسئول باشد، انجام خواهد داد." نخست‌وزیر ترکیه ادعاهای مطرح شده مبنی بر این که حزب حاکم عدالت و توسعه، اقدام کافی برای مقابله با نیروهای داعش نکرده را رد کرد و گفت دولت ترکیه "هرگز با هیچ گروه تروریستی مدارا نکرده است." گروه موسوم به داعش هنوز واکنشی نسبت به این ادعا که این گروه مسئول این انفجار بوده، نشان نداده است. مقام‌های ترکیه قبلا گفته بودند که فرد بمب‌گذار، زن بوده اما رسانه‌های محلی از یک مرد به عنوان عامل این بمبگذاری نام برده‌اند.


کد مطلب: 93023

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/93023/تركيه-آشوب-بحران

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir