پيروان و شيعيان راستين امام علي(ع) ميبايستي انسانهاي چند بعدي باشند اگرچه امام علي همه صفات انسان کامل را در اوج داشت و براي ديگر افراد شيب رسيدن به قلههاي اوج کاري مشکل بلکه شدني است اما پيمودن مسير به اندازه توان و کوشش افراد ميسر است. استاد پرورش که تربيت يافته مکتب اهل بيت بود و يک شيعه راستين مکتب علوي، انساني بود با ابعاد مختلف بلکه داراي صفات متضاد که جهت شناخت بيشتر نسل جوان در حد بضاعت اشارهاي اجمالي به ويژگيهاي اين مرد بزرگ ميشود.
۱ـ پرورش كه از سلاله پيامبر گرامي اسلام بود در شناخت اسلام و ايمان به خداوند متعال و پيامبر گرامي داراي بينشي عميق بود و اين بينش عميق که با تسلط ايشان بر علوم قرآني و نهجالبلاغه کامل شده بود از ميان شخصيتهايي که قبل از انقلاب اسلامي به ترويج اسلام ناب محمدي ميپرداخت استاد پرورش بود، در اوج خفقان رژيم طاغوت پرورش همانند چراغي پرتوافشان و راهگشاي جوانان خطه اصفهان و استانهاي اطراف بود.
۲ـ استاد پرورش که در مدارس اصفهان تدريس ميکرد با خدابيني و با تسلطي که بر معارف اسلامي از خود بروز ميداد غالب دانشآموزان خويش را جذب مينمود و آنان را در جهت تزکيه و تهذيب نفس، آگاهيهاي اسلامي و مبارزه با رژيم ستمشاهي سوق ميداد و در حوزه تربيت نيروهاي انقلابي در استان اصفهان شخصيتي بينظير بود.
عمده نيروهاي انقلابي، رزمندگان، شهدا، جانبازان و کساني که بعدا مصادر امور در کشور شدهاند از شاگردان استاد پرورش بودند صفا و صميميت، اخلاقمداري، اخلاص، مبارزه با ظالمين رسيدگي به محرومين از مسائلي بود که استاد پرورش شاگردان خويش را در اين جهات تربيت ميکرد.
۳ـ اخلاص گوهري ناياب است که هرچه کوشش شود در ميان افراد کمتر يافت ميشود. استاد پرورش متخلق به اين صفت پسنديده و ناياب بود .وی هيچگاه هواي رياست، منافع شخصي و باندي، حفظ موقعيت خويش، جمعآوري مال و منال را در رفتار و افکار خويش بروز نداد، در اعلام مواضع خويش خيلي صريح و قاطع بود. اگرچه ايشان بذلهگو بود اما در بيان حقايق از هيچکس ابايي نداشتن حتي نزديکترين دوستان خويش يا قدرتمندترين افراد در اوج شجاعت، قدرت و اعلام مواضع فردي بسيار متواضع و افتاده بود.
در مجلس چهارم که تحقيق و تفحص از صدا و سيماي جمهوري اسلامي به تصويب مجلس رسيد استاد پرورش رئيس گروه تحقيق و تفحص را به عهده داشت که مرحوم موحدي ساوجي، دکتر کامران، نماينده اصفهان، کوهكن نماينده لنجان و اينجانب عضو آن بوديم.مديران صدا و سيما در مقابل هيات تحقيق مجلس جبههگيري مينمودند و حاضر به همکاري نميشدند.
روزي جهت جلسهاي به ساختمان توليد سيما رفتيم، مدير آن قسمت خيلي توهينآميز با هيئت تحقيق و تفحص برخورد کرد همگي ناراحت شديم و از اتاق آن مدير بيرون آمديم.
قصد داشتيم به مجلس برگرديم در اين ميان آقاي پرورش گفت شما برويد در محوطه صدا و سيما باشيد تا من برگردم. ايشان با وجود اينکه نماينده مجلس و نايب رئيس مجلس بودند و پست وزارت و ديگر مناصب را داشتند با وجود توهين آن مدير به ايشان وبقيه اعضاي هيات دوباره به اتاق آن مدير برگشتند و شروع کردند به نصايح اخلاقي آن مدير و در عرض نيم ساعت آنچنان نصايح ايشان کارگر افتاد که آن مدير با چشمان گريان درصدد عذرخواهي برآمد.
۴ـ هوش سياسي: آقاي پرورش داراي تيز بيني عميق و وسيعي در حوزه مسائل سياسي بودند در شناخت جريانات انحرافي ، در پيشبيني آينده مسائل سياسي و در تبيين مواضع رهبري.
در شرايطي که برخي از شخصيتهاي انقلابي جريان منحرف مهدي هاشمي را جز جريانات انقلاب ميدانستند آقاي پرورش از ابتدا اين جريان را يک جريان انحرافي و منافق در بدنه انقلاب ميدانستند و بر مواضع خويش پافشاري ميکردند.
نه ماه قبل از انتخابات دوم خرداد ۷۶ ايشان در جلسه آن زمان اصولگرايان تنها فردي بودند که نسبت به نامزدي آقاي ناطق نوري معترض بودند که ميبايستي فرد جوان و غير روحاني نامزد شود البته نسبت به آقاي ناطق نوري ارادت داشتند ولي در آن شرايط نامزد شدن ايشان را مناسب نميديدند.
در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادي در مجلس چهارم بسيار جدي و پيگير بود و آن زمان دولتمردان و عدهاي از سران مجلس مبادرت به توصيه برخي کارهاي خلاف مديران بعضي از دستگاهها مينمودند اما جناب پرورش به همراه مرحوم عسگر اولادي با تمام قوا از نظارتهاي مجلس و برخورد با افراد متخلف پشتيباني ميکرد هر چند مورد غضب و تحکم برخي صاحبان قدرت قرار ميگرفت. خداوند متعال ايشان را با اجداد طاهرينش محشور بگرداند و به جوانان کشورما هم توفيق پيروي از امام علي(ع) را همانند استاد پرورش عنايت بفرمايد.