کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

موگريني در خيابان‌هاي هاوانا

25 اسفند 1393 ساعت 22:04

مولف : علي تتماج


موگريني رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا ۲۳ و ۲۴ ماه مارس به كوبا سفر خواهد داشت. اين سفر در شرايطي صورت مي‌گيرد که در هفته‌هاي اخير خبرها از روابط جديدي ميان کوبا و آمريکا حکايت دارد. برخي منابع خبري از سفر احتمالي مقامات ارشد کنگره و وزارت خارجه آمريکا به کوبا سخن گفته‌اند. حال اين سوال مطرح مي‌شود که دليل سفر موگريني به کوبا چيست و چه اهدافي در وراي آن پيگيري مي‌شود؟ برخي ناظران سياسي بر اين عقيده‌اند که اين سفر ادامه راه آمريکا مي‌باشد به گونه‌اي که اتحاديه اروپا در چارچوب راهبرد آمريکا براي رويکرد به کوبا، اين سفر را صورت داده‌اند. آنها بر اين عقيده‌‌اند که اروپا و آمريکا برآنند تا نشان دهند که تغيير رويکرد کوبا زمينه‌ساز گرايش به اين کشور گرديده تا الگويي باشد براي ساير کشورهاي متخاصم با غرب.
به عبارتي اروپا و آمريکا برآنند با رويکرد به کوبا ساير کشورهاي آمريکاي لاتين را نيز تحت تاثير قرار داده و مردم و دولتها را از جبهه ضد امپرياليسم به همکاري و روابط با آنان سوق دهند. آنها چنان القاء مي‌سازند که کوباي انقلابي در نهايت به مصالحه‌ روي آورده و اين راهي است که ساير کشورها بايد بروند تا به توسعه و پيشرفت برسند.
اين فضاسازي رسانه‌اي در حالي صورت مي‌گيرد که اولا دليل رويکرد آمريکا و اروپا به کوبا پنج دهه مقاومت اين کشور و ناکامي سياست تحريم و تهديد بوده که گزينه‌اي جز مذاکره را براي غرب باقي نگذاشته است.
ثانيا کوبا در حوزه سياسي و اقتصادي در صدر رهبري معنوي و سنتي آمريکاي لاتين قرار دارد اما در حوزه عملي ونزوئلا در حوزه سياسي و آرژانتين و برزيل در حوزه اقتصادي محور جبهه ضد امپرياليسم مي‌باشند.
لذا ادعاي غرب مبني بر سازشکار شدن رتبه اول کشورهاي ضد آمريکايي اين منطقه ادعايي واهي است. اين امر زماني آشکارتر مي‌شود که کشورهاي غربي همچنان به تقابل با ونزوئلا، آرژانتين مي‌پردازند براي سرنگوني نظام‌هاي آنها از هيچ اقدامي فروگذار نيستند.
نکته بسيار مهم آنکه در کنار سياست‌هاي واحدي که اروپا و آمريکا در مبارزه با جبهه ضد امپرياليسم با تقسيم‌ آنان به دوستان و دشمنان خود، اتخاذ مي‌کنند، همزمان رقابت‌هاي شديدي نيز براي کسب منافع بيشتر ميان آنان جاري است. در باب کوبا نيز مي‌توان اين رويه را مشاهده کرد. کشورهاي اروپايي بر اين عقيده‌اند که کوبا پس از ۵۰ سال دوري از غرب، از ظرفيت‌هاي اقتصادي بالايي برخوردار است و از دلايل رويکرد آمريکا به آن نيز همين است.
اروپايي‌ها نمي‌خواهند از بازارهاي کوبا عقب بمانند لذا روابط با اين کشورها را امري مهم مي‌دانند. اين امر زماني آشکارتر مي‌شود که منابع خبري از سفر اولاند رئيس‌جمهور فرانسه به کوبا خبر داده‌اند. کشورهاي غربي برآنند تا با احياي جايگاه خود در آمريکاي لاتين در کنار کسب منافع اقتصادي، رقبا را نيز از ميدان خارج كنند تا دوران نفوذ را در اين منطقه احيا سازند. اين رويکرد برگرفته از ظرفيت‌هاي عظيم اقتصادي آمريکاي لاتين است که رقابتي سنگين را ميان کشورها براي روابط با اين منطقه رقم زده است. چنانکه حتي اروپا نيز که متحد آمريکاست به رقابت با اين کشور روي آورده است.


کد مطلب: 91640

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/91640/موگريني-خيابان-هاي-هاوانا

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir