کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازنده‌اي بدون برد

توجهات جهاني در حالي معطوف به تحولات عراق و مذاكرات هسته‌اي ميان جمهوري اسلامي ايران و گروه ۱+۵ بود كه عربستان در ۶ فروردين ...

14 فروردين 1394 ساعت 20:58

مولف : قاسم غفوري


توجهات جهاني در حالي معطوف به تحولات عراق و مذاكرات هسته‌اي ميان جمهوري اسلامي ايران و گروه ۱+۵ بود كه عربستان در ۶ فروردين حملات هوايي گسترده‌اي را عليه يمن آغاز كرد. بهانه عربستان حمايت از منصور‌هادي رئيس‌جمهور مستعفي و فراري يمن و حفظ يكپارچگي ‌اين كشور بود. ‌اين ادعا در حالي مطرح گرديده كه از يك‌سو ملت يمن هيچ تمايلي به منصور‌هادي نداشته چنانكه پس از فرار وي از صنعا به عدن حتي مردم زادگاهش هم حاضر به پذيرش وي نشدند. از سوي ديگر كميته‌هاي مردمي ‌و ارتش با محوريت انصارالله در چارچوب حفظ يكپارچگي يمن و مبارزه با تروريسم حضور خود به مناطق جنوبي را گسترش دادند حال آنكه عربستان به جاي حمايت از آنان با عمليات توفان قاطعيت به مقابله با‌ اين امر پرداخت.
مجموع رفتارهاي رياض نشان مي‌دهد آل‌سعود مي‌خواهد يمني ويران ‌ايجاد نمايد و با تحريم اقتصادي جريان‌هاي مردمي ‌را به تسليم شدن در برابر خواسته‌هاي خود سوق دهد كه همانا سلطه بر كل يمن است. با تمام ‌اين تفاسير رفتارهاي عربستان از ناكامي ‌و شرايط سخت ‌اين كشور حكايت دارد.
بهره‌گيري از حمايت‌هاي شوراي همكاري خليج‌فارس، وارد‌سازي مصر و اردن به جنگ با مشوق عدم رويكرد رياض به اخوان‌المسلمين، تصويب بيانيه در اتحاديه عرب در حمايت از حمله به يمن، كسب حمايت كشورهاي اروپايي و آمريكا، همكاري با رژيم كودك‌كش صهيونيستي عليه مردم يمن و تقلا براي تصويب قطعنامه در شوراي امنيت هر چند در ظاهر نشانه قدرت عربستان است اما در واقع نمودي از تزلزل و آگاهي آن از ناتواني در برابر ملت يمن است كه آن را به يارگيري گسترده سوق داده است.
با این وجود عربستان گرفتار بازی دو سر باخت گردیده است چراکه اگر در این جنگ شکست بخورد از فقیرترین کشور با کمترین امکانات نظامی ‌شکست خورده که یک رسوایی است و در صورت پیروزی هم به دليل جناياتي كه آل‌سعود در يمن صورت داده، وجهه عربستان به عنوان قاتل زنان و کودکان در میان جهانیان بیش از پیش تخریب می‌شود و همگان آن را با رژیم کودک‌کش صهیونیستی مقایسه می‌کنند که این هم شکستی سنگین برای ریاض است. عربستان در هر شرایطی در یمن محکوم به شکست و رویای پیروزی برای آن هرگز تعبیر نمی‌شود چنانکه برای رژیم صهیونیستی تعبیر نشده و نخواهد شد. رياض توان سلطه بر يمن را ندارد و توفان قاطعيت در نهايت طومار آل‌سعود را در هم خواهد پيچيد چنانكه پس از گذشت چند روز از حملات آل‌سعود متحدانش نيز از پذيرش طرح‌هايش خودداري و به دوري از آن روي آورده‌اند.


کد مطلب: 91676

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/91676/بازنده-اي-بدون-برد

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir