کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برافراشته شدن پرچم فلسطين

نشست ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل در اوايل مهر ماه آغاز خواهد شد. سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵ با نام برقراري صلح و عدالت جهاني و...

16 شهريور 1394 ساعت 23:27

مولف : قاسم غفوري


نشست ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل در اوايل مهر ماه آغاز خواهد شد. سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵ با نام برقراري صلح و عدالت جهاني و مقابله با بحران‌هاي جهاني و عدم تکرار حادثه‌اي همچون جنگ جهاني دوم برپا گرديد. مراسم هفتادمين سالگرد تاسيس سازمان ملل در حالي در هفته‌هاي آتي آغاز مي‌شود که برافراشته شدن پرچم فلسطين در جمع پرچم‌هاي ساير اعضاء به مسئله‌اي مهم در تحولات فلسطين مبدل شده است.
اين اقدام در حالي مطرح مي‌گردد که در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ سازمان ملل سطح فلسطين را از عضو ناظر ارتقا داده و فلسطين توانست ضمن عضويت در برخي نهادهاي اين سازمان به حق راي در مجمع عمومي نيز دست يابد. برافراشته شدن پرچم فلسطين در سازمان ملل در حالي يک دستاورد براي فلسطينيان مي‌باشد که در باب آن چند نکته قابل توجه است. نخست آنکه اولويت ملت فلسطين آزادي سرزمينشان به پايتختي قدس، بازگشت آوارگان به وطن، آزادي اسراي دربند رژيم صهيونيستي و پايان محاصره غزه و... مي‌باشد. بر اين اساس مسائل حاشيه‌اي نظير عضويت در سازمانهاي بين‌المللي نبايد به حاشيه رانده شدن اين اصول منجر گردد بلکه بايد گامي براي تحقق آنان باشد که از مطالبات اصلي مردم فلسطين مي‌باشد. با توجه به اينکه عضويت در مجامع جهاني در کنار حقوق و امتيازات، داراي تعهداتي نيز مي‌باشد که مي‌تواند از سوي دشمنان فلسطين براي به سازش کشاندن آن مورد بهره‌برداري قرار گيرد.
نکته بسيار مهمي که در باب مسئله برافراشته شدن و ارتقاي سطح جايگاه فلسطين در سازمان ملل مطرح مي‌باشد آن است که اين دستاوردها نه برگرفته از مذاکرات سياسي و سازشکاري بلکه برگرفته از مقاومت ملت فلسطين است که جهان را به پذيرش اين حقوق وادار ساخته است. کارنامه روند سازش نشان مي‌دهد که جز نابودي حقوق فلسطينيان و اشغال سرزمينشان دستاوردي نداشته است.
اقدامات کشورهاي عربي، آمريکا، اروپا و حتي سازمان ملل نيز کارکردي براي فلسطين نداشته که نمونه آن استمرار اشغالگري صهيونيستها در کرانه باختري و قدس و محاصره غزه مي‌باشد. جالب توجه آنکه همين کشورهاي غربي و عربي از مخالفان پيوستن به سازمانهاي بين‌المللي از جمله دادگاه لاهه و ديوان دادگستري جهاني هستند که نشانگر عدم صداقت رفتاري آنان در قبال فلسطين است. بر اين اساس اگر فلسطين به جايگاهي در عرصه جهاني دست يافته مقاومت و ايستادگي فلسطينيان و جبهه مقاومت بوده چنانکه در کشوري مانند انگليس که حامي اصلي رژيم صهيونيستي است، ۱۰۰ هزار امضاء براي بازداشت و محاکمه نتانياهو نخست‌وزير صهيونيستها جمع‌آوري گرديده است. مقاومت تنها راهکار فلسطينيان براي رسيدن به حقوقشان است و روند سازش جز نابودي آرمانها و حقوق آنها پيامدي نداشته و نخواهد داشت چرا که محور مذاکرات رژيم صهيونيستي، کشورهاي غربي و عربي و سازمان ملل هستند که جز نابودي فلسطين اراده اي براي آنان وجود ندارد.


کد مطلب: 93598

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/93598/برافراشته-شدن-پرچم-فلسطين

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir