کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محمد باقر قالیباف:

فرصت‌ها به تهدید تبدیل شده است

ارزش پول ملی از سوی دولت رها شده و وقتی ارزش پول ملی کاهش یابد، تحقق تحول در کشور ممکن نیست

12 مهر 1399 ساعت 17:22


رئیس مجلس شورای اسلامی پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف را در گرو خداباوری و مردم‌محوری دانست و با انتقاد از کاهش افسار گسیخته ارزش پول ملی تاکید کرد: وقتی ارزش پول ملی لجام‌گسیخته است تحول در اقتصاد شکل نمی‌گیرد زیرا شرط اول توسعه ثبات در اقتصاد است. دکتر محمدباقر قالیباف روز جمعه در نشستی مشترک با مجمع نمایندگان و همچنین مدیران کل استان مازندران به بررسی نظام مسائل این استان پرداخت.
قالیباف در ابتدا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مازندران گفت: امروز موظف هستیم حرف مردم را بزنیم و در این راستا گام برداریم؛ استان مازندران ظرفیت‌های خوبی دارد ولی باید بپذیریم مردم با مشکلات متعددی روبرو هستند. رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم اکنون مهمترین وظیفه آسیب‌شناسی مشکلات است، در واقع با توجه به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه با دو ظرفیت جنگل و دریا می‌توان این استان را اداره کرد، باید مشخص شود مشکل کجاست.
وی در این زمینه گفت: بدون شک نداشتن برنامه مشخص سبب شده شاهد مشکلات کنونی باشیم و ریشه نداشتن برنامه نیز سوء مدیریت است لذا مشکلات مرتبا دست به دست شده و در شرایط کنونی فرصت‌ها به تهدید تبدیل شده است. قالیباف ادامه داد: استان مازندران ظرفیت کشاورزی و گردشگری دارد اما امروزه به دلیل مسائل یاد شده دچار خسارت‌های زیادی شده که نیازمند چاره‌اندیشی است.
رئیس مجلس افزود: باید یادآور شد ما دولت و قوه مجریه نیستیم بلکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم و باید ریل‌گذار امور باشیم تا سیاست‌ها درست اجرایی شود. همچنین باید نظارت جدی در ابعاد مختلف برای اجرایی شدن احکام داشته باشیم.
وی تصریح کرد: تصمیمات مجلس فرآیند خرد جمعی نمایندگان و نخبگان است و باید از سوی قوه مجریه و سایر نهادهای مختلف اجرایی شود؛ باید از دخالت در کار اجرایی پرهیز شود تا قوه مجریه پاسخگوی مردم و نمایندگان مجلس باشد. رئیس مجلس افزود: هم اکنون در استان مازندران‌ آب وجود دارد اما مردم تشنه‌اند، کشاورزان دارای مشکلات هستند، توریست‌ها محل بهره برداری عمومی را دچار آسیب می‌کنند و مردم منطقه نمی‌توانند به خوبی از مزیت‌هایشان بهره ببرند.
قالیباف تصریح کرد: بنابراین اعتقاد دارم اساسی‌ترین کار مجلس یازدهم به عنوان یک مجلس انقلابی که مردم نسبت به آن انتظار و امید دارند، تحقق مردم باوری در تدوین برنامه ۵ ساله هفتم است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: می‌توان گفت تاکنون نوع برنامه ریزی‌ها بیشتر شبیه ذهنیات و آرزوها بوده تا منطبق با ظرفیت‌ها و مطابق رویکرد درستی مانند مردم باوری که در این زمینه می‌توان به برنامه ششم توسعه اشاره کرد که به طور کامل عملیاتی نیست.
وی تصریح کرد: دولت سیزدهم و مجلس یازدهم باید برنامه ۵ ساله هفتم را طوری برنامه‌ریزی کنند که دارای ۳ سطح ملی، منطقه‌ای و محلی باشد. باید احکام دقیق و مشخصی دراین برنامه نوشته شود تا احکام محلی منطبق با احکام منطقه‌ای و سپس با مسائل ملی تطابق داشته باشد. رئیس قوه مقننه بیان کرد: گاهی قوه مجریه به جای دخالت در جزئیات اداره یک بخشداری و دهیاری در حوزه دفع پسماند زباله دخالت می‌کند اما مشاهده می‌شود هیچ کدام به درستی سامان نمی‌یابد.
وی ادامه داد: طبق تجربیاتم اعتقاد دارم مشکلی که طی ۳۰ سال در حوزه دفع پسماند نتوانستیم حل کنیم می‌توان ظرف مدت ۱۸ ماه حل و فصل کرد و در این زمینه نیاز به زباله سوز و حتی بودجه دولتی ندارد زیرا باید به سمت تولید کمپوست حرکت کنیم.
وی افزود: دولت ارزش پول ملی را رها کرده و می‌خواهد مسئله زباله استان را حل کند و در هر دو به مشکل می‌خورد و با این نوع مدیریت در صنعت و کشاورزی نیز مشکل ایجاد می‌شود. قالیباف بیان کرد: وقتی ارزش پول ملی لجام‌گسیخته است تحول در اقتصاد شکل نمی‌گیرد زیرا شرط اول توسعه ثبات در اقتصاد است.
قالیباف افزود: کسی که وارد استان‌های شمالی می‌شود باید هزینه‌اش را پرداخت کند و برای این کار نیاز به برنامه‌ریزی از سوی مدیران استانی است. اگر تاکنون در مجلس به این موضوع توجه نشده، باید در برنامه ۵ ساله هفتم به آن توجه شود. رئیس قوه مقننه بیان کرد: افرادی که در این مناطق ویلا می‌سازند باید مالیات متفاوتی از ساکنان آن بدهند که آن هم باید با اختیارات مدیریت استانی باشد. وی ادامه داد: این افراد بابت تولید زباله باید هزینه آن را بپردازند، وگرنه یک طیف از همه چیز بهره‌مند می‌شوند همان طور که در حوزه اقتصاد رانت‌خواری می‌کنند و در حوزه گردشگری زیرساخت‌ها را از بین می‌برند.


کد مطلب: 115577

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/115577/فرصت-ها-تهدید-تبدیل-شده

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir