دوشنبه شب در حالي خبر افزايش قيمت خودروهاي ساخت داخل منتشر شد كه سازمان حمايت به طوررسمي هيچ اظهارنظري دراين باره نكرده بود اما روزگذشته جدول افزايش قيمتهاي جديد خودرو از سوي سازمان حمايت منتشر شد. اما اين فقط بخشي از ماجرا است و بنا بر اخبار انتشار يافته پشت پرده اين اخبار حكايت از تصميم دوباره براي افزايش قيمت خودرو در روزهاي آينده دارد. حال بايد منتظر ماند و ديد كه آيا بار ديگر مهر تاييد سازمان حمايت پاي برگه درخواست خودروسازان مي نشيند؟
ماجراي افزايش قيمت
اما سوال اين است كه کمیته قیمتگذاری خودرو که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت میکند، چگونه پذیرفت که قیمت خودروها را افزایش دهد؟ یک مقام مطلع در این باره به مهر گفت: خودروسازان با ارائه دلایلی به کمیته قیمتگذاری خودرو خواستار افزایش ۵۰ تا ۶۵ درصدی قیمت خودرو شده بودند. وی درباره دلایل خودروسازان برای افزایش ۵۰ تا ۶۵ درصدی قیمت خودرو اظهارداشت: ۲.۵ تا ۳ برابر شدن قیمت ارز، افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت فولاد، ۳۰۰ درصدی قیمت پلیمر، ۱۵۰ درصدی قیمت آلومینیوم و ۱۲۰ درصدی قیمت مس و روی و همچنین افزایش قیمت محصولات دیگری چون الیاف نساجی ، لاستیک و پلاستیک از دلایلی بود که خودروسازان برای افزایش قیمت به آنها اشاره کرده بودند.
این مقام مطلع ادامه داد: البته کمیته قیمتگذاری خودرو در نهایت با این پیشنهاد مخالفت کرد و قرار شد در فاز اول قیمت محصولات ایران خودرو به طور میانگین ۱۰ درصد و سایپا، پارس خودرو و مدیران خودرو به طور میانگین ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش یابد. وی اعلام کرد: ظاهرا در فاز دوم افزایش قیمت خودرو که به زودی عملیاتی خواهد شد، قیمت خودرو به طور میانگین ۱۵ تا ۲۰ درصد دیگر افزایش خواهد یافت.
جدول کامل تغییر قیمت خودرو توليد داخل منتشر شد
جدول کامل تغییر قیمت خودروها منتشر شد، ضمن اینکه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تغییرات در قیمت خودرو را از ۱۲ مهرماه مجاز اعلام کرد. بر اساس اين گزارش ، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سرانجام سکوت خود را شکست و به صورت رسمی، افزایش قیمت خودروها را از ۱۲ مهرماه امسال مجاز اعلام کرد.
برهمین اساس، سایپا، پارس خودرو و مدیران خودرو براساس مصوبه کمیته خودرو باید افزایش متوسط ۱۸ درصدی را اعمال کرده و سقف ۲۰ درصد را در قیمتگذاری خود رعایت کنند. برای ایران خودرو متوسط افزایش قیمت ۱۰ درصدی در نظر گرفته شده است. پیش از این مهر گزارش داده بود: براساس این مجوز، ایران خودرو قیمت محصولات خود را به طور میانگین ۱۰ درصد و گروه خودروسازی سایپا به طور میانگین ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش داده است.
جدول فوق قیمت جدید محصولات سایپا، پارس خودرو و مدیران خودرو که به تائید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان رسیده است، را نشان میدهد. گفتنی است در این جدول قیمت جدید محصولات ایران خودرو ديده نميشود. در همین حال، وانت باردو بنزینی با ترمز ضد قفل ۸۷ میلیون و ۳۸۴ هزار ریال، وانت بار دوگانه سوز با ترمز ضد قفل ۹۹ میلیون و ۶۶۰ هزار ریال و سمند LX بنزینی ۲۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال قیمتگذاری شده است.
قيمت رانا ۲۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان تعيين شد
گفتني است قيمت نهايي رانا ۲۱۵ ميليون ريال (۲۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان) تعيين شده و با مشخص شدن و ابلاغ قيمت، تحويل اين خودرو به مشتريان به زودي آغاز خواهد شد.
اگرچه قرار بود از ابتداي ماه جاري تحويل رانا به مشتريان آغاز شود اما به دليل نهايي نشدن قيمت عرضه اين خودرو تاكنون به تعويق افتاده بود.
بنا به اين گزارش، رانا دومين خودرو ملي توليدي ايران خودرو است كه در کلاس C و به صورت چهار در سدان صندوقدار توليد ميشود. بر اين اساس خودروهای پیش فروش شده چهارخودروساز ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و مدیران خودرو که تا قبل از ۱۲ مهر ماه پیش فروش آنها قطعی شده است، باید با نرخ قبلی ارائه شوند و قیمت روز ملاک نیست.
گرانی خودرو در دستور کار شورای رقابت
اما اين افزايش قيمت ها در حالي رخ داده كه واكنش هاي گوناگوني را در بين مردم وكارشناسان به همراه داشته است. از جمله جمشید پژویان رئیس شورای رقابت كه اين روزها به حامي تصميمات دولت شهرت يافته دراين باره گفت: افزایش قیمت خودرو در دستور کار جلسه آتی شورا قرار گرفت تا تصمیم بگیریم که در این موضوع ورود کنیم یا نکنیم.
وی افزود: اما با توجه به اینکه در بازار خودروهای داخلی تمرکز و درجه انحصار بالایی وجود دارد این امکان هست که شورای رقابت از طریق مکانیزمهایی نسبت به این موضوع ورود کند.
این مقام مسئول درباره اینکه با توجه به افزایش هزینهها و رشد بیسابقه دلار آیا رشد قیمت محصولات میتواند راهگشای تولید باشد یا خیر؟ توضیح داد: یکی از مباحث مهمی که در صنعت خودرو وجود دارد این است که باید مشخص شود خودروهای داخلی با چه هزینههایی تولید شده و در اصل چقدر باید باشد؟ این درحالی است که بسیاری از صنایع که قبلاً دولتی بودند با هزینههای بالایی اقدام به تولید محصولات میکردند اما با خصوصیسازی بنگاههای دولتی بحث افزایش کارآیی و کاهش هزینه مطرح بود که تاکنون چنین روندی مشاهده نشده است.
پژویان با بیان اینکه برخی مدیریتها نتوانسته موجب کاهش هزینهها و افزایش کارآیی شود، ادامه داد: درست است که شاهد افزایش قیمت دلار هستیم اما همه خودروسازها که نهاده ارزی ندارند تا به فرض افزایش آن نهادهها با افزایش هزینهها و لزوم افزایش قیمتها مواجه شوند. وی افزود: با این اوصاف نمیتوانم باور کنم کرهاییها خودروهایی با آن کیفیت و قیمت تولید میکنند اما در کشوری مانند ایران چنین اتفاقی نمیافتد. حتماً یک جای کار اشکال دارد که باید درست و شفاف شود تا اقتصاد کشور حرکت کند.