کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پشت پرده سفر وزير خارجه آمريكا به امارات و تونس آشكار شد

دوره‌گردي كري براي اعزام تروريست به سوريه

29 بهمن 1392 ساعت 23:00


جان كري كه چندي پيش وعده حمايت بيشتر از گروه‌هاي تروريستي را سر داده بود در ادامه سفر دوره‌اي خود راهي امارات و تونس به عنوان يكي از مراكز اصلي اعزام تروريست به سوريه شد.
نشست ژنو درباره سوريه در حالي برگزار شد كه از نتايج آن آشكارتر شدن ماهيت گروه‌هاي به اصطلاح معارض سوري بود كه در طول مذاكرات صرفا بر اصل اجراي خواست غرب براي دگرگوني در ساختار سياسي سوريه تاكيد و حتي حاضر به پذيرش طرح مبارزه با تروريسم نشدند.
در اين ميان آمريكا كه نتوانسته بود طرح‌هاي خود را در ژنو اجرايي سازد بارديگر ادعاي رويكرد به گزينه نظامي را مطرح كرد در حالي كه جهانيان اذعان دارند اگر آمريكا توان اقدام چنين كاري را داشت، پيش از اين طرح مذكور را اجرايي مي ساخت لذا ادعاي كنوني آنها نيز صرفا بلوفي سياسي براي پنهان سازي شكست در برابر سوريه و رسوايي ناكامي در صحنه جهاني مي باشد.
آمريكايي‌ها كه در صحنه سياسي نتوانسته‌اند دستاوردي داشته باشند و در صحنه نظامي نيز توان آغاز جنگ را ندارند به دنبال آنند تا از مولفه‌هاي حاشيه‌اي براي رسيدن به مقصود كه همانا استمرار و تمديد بحران امنيتي در سوريه است بهره گيرد. بر اين اساس جان كري وزير امور خارجه آمريكا كه پيش از اين بر افزايش حمايت‌هاي تسليحاتي و مالي از گروه‌هاي تروريستي در سوريه خبر داده بود، سفر دوره‌اي را آغاز كرده است كه از ابعاد آن را حضور در امارات و تونس تشكيل مي‌دهد. بررسي كارنامه اين كشورها نشان مي‌دهد كه آنها در حوزه اعزام تروريست به سوريه نقشي فعال داشته‌اند و متحدان اصلي آمريكا و عربستان بوده‌اند.
تونس به دليل شرايط بحراني و ناامني‌هاي بسيار توان چنداني براي مقابله با اين گروه‌ها نداشته و بعضا تروريست‌ها با حمايت‌هاي مالي عربستان و قطر به سوريه گسيل شده‌اند اما امارات داراي شرايطي ديگر است. اين كشور مدعي است كه در حوزه امنيتي داراي امنيت بالايي است و توان مقابله با گروه‌هاي تروريستي را دارد. اين در شرايطي است كه امارات براي خدمت به عربستان و آمريكا و براي آنكه بتواند در منطقه داراي جايگاهي باشد به حمايت از گروه‌هاي تروريستي در سوريه و حتي عراق مي‌پردازد چنانكه اطلاعات منتشره نشان مي‌دهد كه امارات در تحريك گروه‌هاي تروريستي در الانبار عراق نقشي اساسي داشته است. در شرايطي كه قطر و عربستان به دليل واكنش‌هاي جهاني توان ايفاي نقش مستقيم در حمايت از گروه‌هاي تروريستي در سوريه را ندارند اكنون امارات اين مسئوليت را بر عهده گرفته است چنانكه از اهداف سفر كري به امارات را هماهنگي با اين كشور براي حمايت‌هاي بيشتر از گروه‌هاي تروريستي در سوريه براي تغيير موازنه قدرت در برابر ارتش سوريه تشكيل مي‌دهد.
جان كري وزير امور خارجه آمريكا در حالي از امارات و تونس ديدار كرد كه محور اصلي سفر وي را جلب نظر اين كشورها براي حمايت مالي و انساني تروريست‌ها در سوريه تشكيل مي‌داد.
هنوز چند روزي از تاكيد كري مبني بر افزايش حمايت‌هاي مالي و تسليحاتي از گروه‌هاي تروريستي در سوريه نمي‌گذرد كه در كنار چراغ سبز به عربستان براي اجراي اين پروژه،
كري سفري دوره‌اي را به امارات و تونس آغاز كرده تا اين كشورها را كه از محورهاي اعزام تروريست به سوريه هستند به ادامه اين راه تشويق نمايد.
وزير خارجه آمريکا در يک سفر از قبل اعلام نشده وارد «تونس» شد تا با مقامات ارشد اين کشور درباره فرآيند انتقال قدرت در اين کشور و البته مسائل مربوط به سوريه گفت‌وگو کند. کري قصد دارد بعد از تونس به «پاريس» سفر کند و با «محمود عباس» رئيس‌ تشکيلات خودگردان فلسطين در فرانسه ديدار کند. تونس از جمله كشورهايي است كه بيشترين تروريست را به سوريه اعزام مي‌كند. پيش از اين جان کري براي ديدار و گفتگو با مقامات امارت متحده عربي پيرامون بحران سوريه و مذاکرات هسته‌اي ميان ايران و گروه ۱+۵ و همچنين روند مذاکرات سازش ميان رژيم صهيونيستي و فلسطين، عازم ابو ظبي شد. وليعهد امارات با وزير امور خارجه آمريکا در ابوظبي ديدار و در خصوص آخرين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي به ويژه بحران سوريه و اوضاع مصر بحث و تبادل نظر کرد. امارات از جمله حاميان تروريست‌ها در سوريه است.
اين سفرها در حالي صورت مي‌گيرد كه روزنامه «وال‌استريت‌ژورنال» در گزارشي به تشريح گزينه‌هاي احتمالي آمريکا در سوريه پرداخته و نوشته است وزير خارجه آمريکا اخيرا براي بررسي اين گزينه‌ها جلسه‌اي با «ديويد پترائوس» داشته است.
يک مقام ارشد آمريکايي با اشاره به احتمال آغاز بررسي اين گزينه‌ها در کاخ سفيد از هفته آينده، مي‌گويد: «يک حس کلي وجود دارد که اکنون وقت آن است که نگاهي ديگر (به گزينه‌ها) داشته باشيم.»
وال‌استريت‌ژورنال همچنين به نقل از ديپلمات‌هاي اروپايي نوشته است که آمريکا اخيرا تصميم خود براي بررسي مجدد گزينه‌ها در مورد سوريه را به فرانسه و ديگر کشورهاي اروپايي نيز اعلام کرده است. البته به گفته اين ديپلمات‌ها، آمريکا هنوز هيچ گزينه‌اي را اولويت قرار نداده است. آنطور که اين ديپلمات‌ها مي‌گويند،
«جان کري» وزير خارجه آمريکا يکي از حاميان بازنگري در گزينه‌هاست. يکي از اين گزينه‌ها استفاده از موشک‌هاي دوربرد براي ايجاد يک منطقه پرواز ممنوع و منطقه‌اي امن براي آموزش نظامي مخالفان و به دور از حضور نيروهاي ارتش سوريه و گروه‌هاي وابسته به القاعده است. اين در حالي است كه سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه و جان کري وزير امور خارجه آمريکا درباره تحولات سوريه تلفني گفت‌وگو کردند.الجربا رئيس ائتلاف مخالفان سوريه با سفر به استان ادلب به شبه‌نظاميان وعده داد که کمک‌هاي استراتژيک نظامي عربستان براي مخالفان در راه است و احتمالا معادلات نظامي در سوريه را تغيير مي‌دهد.
منبع مذکور خاطرنشان کرد: تجهيزاتي که وعده داده شده است، تغييرات گسترده‌اي در درگيري‌ها به نفع مخالفان ايجاد مي‌کند. سلاح‌هاي پيشرفته‌اي از جمله موشک‌هاي دوش پرتاب ضد هواپيما و ضد تانک در قالب اين کمک‌ها به مخالفان اعطا خواهد شد. در اين ميان وزارت خارجه روسيه ضمن انتقاد از اخضر الابراهيمي در اتخاذ سياست‌هاي جانبدارانه در جريان مذاکرات ژنو ۲ اعلام کرد که پافشاري سوريه بر مساله مبارزه با تروريسم در مذاکرات ژنو کاملا قابل توجيه است.
در اين ميان وزير اطلاع‌رساني سوريه در واکنش به بيانيه اخير دولت سعودي عليه کشورش تاکيد کرد: اين بيانيه ارزش پاسخ دادن ندارد و رياض بايد بداند که غرق در حمايت از تروريسم بين‌المللي است.


کد مطلب: 86080

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/86080/دوره-گردي-كري-براي-اعزام-تروريست-سوريه

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir