کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در حمايت از جبهه ضد امپرياليسم برگزار شد

تظاهرات ضد آمريكايي هزاران ونزوئلایی

26 آذر 1393 ساعت 7:43


هزاران ونزوئلایی در اعتراض به اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا و دفاع از میهن خود تظاهرات عظیم ضد امپریالیستی در خیابان‌های «کاراکاس» پایتخت این کشور بر پا کردند.
ونزوئلایی‌ها از صبح زود در این راهپیمایی بزرگ ملی حضور به هم رساندند و در ۴ بخش مختلف در خیابان‌های «کاراکاس» تجمع کرده و سپس در خیابان «بولیوار» در مرکز این شهر به هم ملحق شدند.
معترضان ونزوئلایی اعتراض خود را نسبت به تحریم‌های تصویب شده توسط کنگره آمریکا در برابر مقامات ارشد ونزوئلا که آن‌ها را به نقض حقوق مخالفان این کشور متهم کرده‌اند، نشان دادند.
ونزوئلایی‌ها با سر دادن شعار «خود برای کشورمان تصمیم‌گیری خواهیم کرد»، پانزدهمین سالگرد ایجاد قانون اساسی توسط «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور فقید این کشور (۲۰۱۳-۱۹۹۹) را با برپایی راهپیمایی ضد امپریالیستی جشن گرفتند.
معترضان ونزوئلایی اعلام کردند با برگزاری این راهپیمایی ضد امپریالیستی خود می‌خواهیم به جهانیان و به ویژه خطاب به «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا بگوئیم که اقدامات سلطه‌جویانه را نمی‌پذیریم؛ چرا‌که میهن ما میهنی بر گرفته از سیاست‌های چاویسمی بوده و کشوری مستقل هستیم.
این راهپیمایی به فراخوان «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا و همزمان با پانزدهمین سالگرد ایجاد قانون اساسی و بر‌اساس ترویج سوسیالیست در این کشور برگزار شده است.
«مادورو» جمعه گذشته در طول سخنرانی خود در تلویزیون ملی ونزوئلا از مردم این کشور خواست تا در راهپیمایی ۱۵ دسامبر سال‌جاری برای محکوم کردن امپریالیسم شرکت کنند و شعار «به کشور ما احترام بگذارید» را سر دهند. از هفته گذشته دولت‌های بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین اعتراض خود را نسبت به تحریم‌های تصویب شده کنگره آمریکا علیه مقامات ونزوئلا ابراز کرده و آن را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند. سناتورهای آمریکایی به لایحه‌ای از وضع تحریم‌ها در برابر برخی از مقامات ونزوئلایی که توسط «واشنگتن» متهم به نقض حقوق بشر در طول تظاهرات سال‌جاری در این کشور شده‌اند، رای داده‌اند.
«اوباما» نیز چندی پیش قانون مسدود کردن دارايی‌ها و ندادن ویزای ایالات متحده آمریکا به مقامات ونزوئلا را بدون تصویب مجلس نمایندگان ایجاد کرد.
پس از بروز موج اعتراضات در ونزوئلا و کش و قوس‌های فراوان که مذاکرات نمایندگان ائتلاف اپوزیسیون را با دولت در‌پی ‌داشت ایالات متحده با استفاده از اهرم‌های مختلف به دنبال تاثیر‌گذاری در نتیجه مذاکرات و به ‌نوعی تشدید فشار بر دولت مشروع دولت «مادورو» بوده است.تهیه و تدوین لوایح این‌چنینی نیز همواره در داخل دولت، دولتمردان ایالات متحده آمریکا بعضاً با مخالفت‌هایی روبرو بوده و آنان آن‌را تضعیف‌کننده مذاکرات و جایگاه آمریکا در آمریکای لاتین و تغییر نگاه مردم آن منطقه به دولت ایالات متحده آمریکا ارزیابی می‌کنند.
رئیس‌جمهور ونزوئلا از پیگیری طرحی برای تشکیل کمیته‌ای بین‌المللی به منظور بررسی جنایات جنگی آمریکا در مجلس شورای ملی این کشور خبر داد.
«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا طی سخنرانی در مراسم پانزدهمین سالگرد ایجاد قانون اساسی بولیواری در کاراکاس (پایتخت ونزوئلا) اعلام کرد: جنایات جنگی انجام شده توسط دولت آمریکا در دادگاهی بررسی خواهد شد؛ بدین منظور مادورو طرح ایجاد کمیته‌ای متشکل از وکلای ونزوئلایی و خارجی که مسئول رسیدگی به نقض حقوق‌بشر صورت گرفته توسط کشورهای امپریالیست هستند، به مجلس شورای ملی این کشور ارائه داد.
مادورو افزود: از مجلس شورای ملی می‌خواهم تا رسیدگی به اقدامات کشورهای امپریالیستی را که عامل بمب‌گذاری در لبنان، عراق و سوریه بوده و موجب مرگ برادران ما شدند در دستور کار خود قرار دهد. وی این سخنان را به علت افزایش تنش‌ها بین دولت ایالات‌متحده آمریکا و ونزوئلا پس از تصویب تحریم‌هایی علیه این کشور آمریکای جنوبی که توسط نمایندگان کنگره آمریکا در واشنگتن مطرح و به امضای باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا رسید، ایراد کرد.
رئیس‌جمهور ونزوئلا اظهار کرد: تحریم‌های اقتصادی و ممنوعیت سفر برای مقامات ونزوئلایی که در عملیات پلیس در اوایل سال‌جاری برای جلوگیری از تظاهرات خشونت‌آمیز در کاراکاس حضور داشتند، توسط اعضای اپوزیسیون با یاری دولت آمریکا برنامه‌ریزی شده است.
مادورو ضمن اشاره به جنگ‌هایی که در سال‌های اخیر توسط آمریکا به ویژه در خاورمیانه ایجاد شده در مورد نقض حقوق بشر در ایالات‌متحده آمریکا و کشته شدن سیاه‌پوستان غیر‌مسلح توسط افسران پلیس این کشور مطالبی بیان کرد.
مادورو تصریح کرد: کشته شدن مایکل براون سیاه‌پوست در شهر فرگوسن و اریک گارنر سیاه‌پوست در نیویورک توسط افسران پلیس سفید‌پوست نمونه بارز تبعیض نژادی و اقدامات سرکوبگرانه یک پلیس امپریالیستی است؛ متهم شناخته نشدن این افسران پلیس در کنگره آمریکا موجی از تظاهرات را در سراسر ایالات‌متحده آمریکا ایجاد کرد.
به گزارش فارس، آمریکا بارها دولت ونزوئلا را برای کنترل تظاهرات خشونت‌آمیز معترضانی که خواستار استعفای مادورو بودند متهم به نقض حقوق بشر کرد اما دولت این کشور آمریکای جنوبی نشان داد که این گفته‌ها پوچ و بی‌ارزش است.
در همين حال وزیر امور خارجه ونزوئلا و معاون نخست‌وزیر روسیه بر توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف انرژی، نظامی - فنی، کشاورزی و فناوری تاکید کردند. «رافائل رامیرس» وزیر امور خارجه ونزوئلا در دیدار روز دوشنبه خود با «دمیتری راگوزین» معاون نخست‌وزیر روسیه در کاراکاس اعلام کرد که دولت‌های ونزوئلا و روسیه همکاری‌های خود در زمینه نفت و فناوری را تقویت خواهند کرد.
وزیر خارجه ونزوئلا در صفحه «توئیتر» خود در این رابطه نوشت: «سفر کاری معاون نخست‌وزیر روسیه به ونزوئلا، با تاکید دو کشور بر تقویت همکاری‌های دوجانبه با موفقیت پایان یافت».
این مقام بلندپایه یادآور شد که در حال حاضر کمیسیون بین دولتی در سطح بالا بطور همزمان ۵۷ طرح مختلف در زمینه همکاری‌های نظامی و فنی، نفت، انرژی، کشاورزی و فناوری را بررسی می‌کند.
نشست بعدی این کمیسیون قرار است در بهار سال ۲۰۱۵ (میلادی) در کاراکاس برگزار شود.
راگوزین نیز به نوبه خویش اعلام کرد که روسیه و ونزوئلا در باره سازوکارهایی که به حل و فصل تمام مشکلاتی که ممکن است در حین اجرای طرح‌هاي مشترک بوجود آید، به توافق رسیده‌اند. در حال حاضر ۲۵۵ توافقنامه مشترک در زمینه‌های مختلف بین روسیه و ونزوئلا به امضاء رسیده است.


کد مطلب: 90386

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/90386/تظاهرات-ضد-آمريكايي-هزاران-ونزوئلایی

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir